Performanțele elevilor la matematică și științe cresc substanțial la trecerea din clasa a IV-a în clasa a V-a și ușor din clasa a VIII-a în clasa a IX-a – studiu longitudinal realizat în nouă țări pe baza TIMSS 2023 / Sistemele de educație din Balcani – cele mai mici creșteri

343 de vizualizări
Sursa: IEA.nl
Studiul internațional TIMSS, ce evaluează competențele elevilor la matematică și științe, a avut în premieră, la ediția din 2023, o extensie longitudinală: elevii din nouă țări participante au fost evaluați și în următorul an, 2024, pentru a vedea modul în care progresează performanța la trecerea din clasa a IV-a în clasa a V-a, respectiv la trecerea din clasa a VIII-a în clasa a IX-a. Elevii din toate țările participante au înregistrat un avans, dar acesta a fost mai mic în cazul elevilor din clasele VIII-IX. Iar din punct de vedere geografic țările din Balcani, alături de Iordania, au înregistrat cele mai mici progrese, potrivit rezultatelor anunțate acum de organizatori.

România nu a luat parte, însă, la studiul longitudinal TIMSS-L, alte cărui rezultate au fost date publicității luna aceasta. În cadrul extensiei, elevii din nouă țări, evaluați în 2023, au fost evaluați încă o dată în 2024 la nivelul claselor IV-V, iar cei din trei țări au participat și la o reevaluare la nivelul claselor VIII-IX.

  • La clasa a V-a au participat, anul trecut: Georgia, Coreea de Sud, Macedonia de Nord, Italia, Kosovo, Slovenia, Iordania, Muntenegru și Suedia
  • La clasa a IX-a au participat Coreea de Sud, Iordania și Suedia

Elevii din toate țările participante au înregistrat progrese. Dar acestea au fost mult mai reduse în cazul Iordaniei, Georgiei și al țărilor balcanice, comparativ cu progresele elevilor din Coreea de Sud, Slovenia, Italia sau Suedia.

Sursa: TIMSS2023.org

Astfel, la Matematică – clasa a V-a față de clasa a IV-a, avansul mediu a fost:

  • De 42 de puncte în Slovenia
  • De 40 de puncte în Coreea de Sud
  • De aproape 38 de puncte în Italia
  • De 29 de puncte în Suedia
  • De doar 20 de puncte în Georgia
  • De sub 20 de puncte în Muntenegru, Kosovo, Macedonia de Nord, Iordania

Progrese la matematică au înregistrat și toți elevii care au fost evaluați la clasele VIII-IX în Iordania, Suedia și Coreea de Sud.

Sursa: TIMSS2023.org

Situația este similară și în cazul evaluării la Științe. Când au fost reevaluați în clasa a V-a, elevii din toate cele nouă țări au avut rezultate mai bune decât în anul anterior. Dar cei din țările balcanice au avut, din nou, cel mai redus avans. Astfel:

  • Slovenia a avut o creștere a scorului mediu de aproape 38 de puncte
  • Coreea de Sud a avut o creștere de 34 de puncte
  • Italia și Suedia au crescut și ele cu 33, respectiv 29 de puncte
  • Creșterea a fost mult mai mică în Georgia și Iordania (20 de puncte), Kosovo, Muntenegru și Macedonia de Nord (sub 20 de puncte)

Și la Științe elevii din toate cele 3 țări participante la evaluarea de clasa a IX-a – Iordania, Coreea de Sud și Suedia – au înregistrat creșteri ușoare.

Evaluări suplimentare: impactul resurselor de acasă, starea de bine, bullying

Potrivit organizatorilor TIMSS 2023-L, studiu ale cărui rezultate au fost publicate acum, evaluarea confirmă „înțelegerea că dezvoltarea cognitivă avansează mai lent în adolescență decât în copilărie”.

O concluzie este că „deși majoritatea studenților au dovedit câștiguri substanțiale, unii au înregistrat schimbări mai degrabă modeste sau foarte limitate”, ceea ce dovedește importanța examinării factorilor de context care au determinat aceste diferențe.

În paralel cu evaluarea propriu-zisă la Matematică și Științe, în țările participante au fost folosite și chestionare suplimentare. Pe baza acestora, realizatorii studiului au constatat:

  • Resursele de acasă contează pentru avansul elevilor, mai ales în cazul celor mici – în cele mai multe dintre țările analizate, elevii din clasele IV-V cu mai multe resurse educaționale acasă au avut un avans mai mare la Matematică. (Asocierea nu se susține și în cazul elevilor de clasele VIII-IX)
  • Starea de bine a elevilor este importantă: cei cu un avans mai puternic pe parcursul unui an școlar tind să fie cei care raportează un nivel mai ridicat al stării de bine
  • Semnalarea bullying-ului este asociată cu rezultatele mai slabe: în aproape toate sistemele de educație și la ambele categorii de vârstă, elevii care au raportat bullying frecvent au dovedit o creștere mai lentă și scoruri medii mai mici la matematică și științe. Dacă, în ansamblu, nu au fost raportate cazuri frecvente de bullying, atunci când acest fenomen se face simțit el tinde să afecteze învățarea.
  • Absențele frecvente afectează avansul și la matematică, și la științe. Cel puțin o absență pe lună, în clasa a V-a, a afectat progresul elevului în 8 din cele 9 sisteme participante.

În toate cele 9 țări participante, procentul elevilor care au raportat atitudini pozitive față de matematică și științe a scăzut din clasa a IV-a în clasa a V-a.

Rezultatele detaliate ale TIMSS-L 2023-2024 pot fi consultate pe site-ul IEA.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ionuț Dumitru, economist-șef Raiffeisen Bank, consilier onorific al premierului Bolojan: Cheltuielile cu salariile din educație sunt „relativ mici”, comparativ cu media europeană, în timp ce achizițiile publice în educație sunt „foarte mici”. Cheltuim puțin și obținem rezultate și mai slabe decât ar fi normal

În cadrul conferinței anuale a Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din 4 iunie 2025, economistul-șef al Raiffeisen Bank, Ionuț Dumitru, actual consilier onorific al premierului României, a prezentat o analiză amplă a…
Vezi articolul

Jumătate dintre liceeni spun că prea puțini dintre profesori le trezesc dorința de a învăța / O problemă-cheie semnalată de elevi: „relevanța scăzută a învățării pentru viața de zi cu zi și pentru viitorul lor profesional” – Studiu despre „calitatea vieții liceenilor” din România

Mai bine de jumătate dintre elevii de liceu din România spun că au puțini profesori sau chiar niciun profesor care să le trezească dorința de a învăța, iar mulți exprimă…
Vezi articolul

Efectele eliminării religiei ca materie obligatorie în școală – studiu de caz Germania: A scăzut religiozitatea oamenilor, dar nu și atașamentul față de valorile etice și nici satisfacția în viață, s-au schimbat atitudinile față de familie, au crescut piața muncii și veniturile

Germania, țară care după cel de-Al Doilea Război Mondial avea un sistem de educație cu o componentă religioasă extrem de puternică, stabilită, în Vest, chiar prin Constituție, a decis să…
Vezi articolul

STUDIU Aproximativ 30% dintre tinerii români care au participat la un studiu internațional se poziționau în 2024 la dreapta sau extrema dreaptă pe axa politică – creștere cu 10% față de anul 2019 / Procentul tinerilor de stânga sau extrema stânga a scăzut de la 18% la 12%

Aproximativ 30% dintre tinerii din România se poziționau în anul 2024 la dreapta sau extrema dreaptă pe axa stânga-dreapta politică, potrivit raportului „Tinerii din România. Diferențe de gen, participare politică…
Vezi articolul