Piața meditațiilor, estimată la peste 120 de milioane de lei pe lună, pe baza datelor publice și a cercetărilor recente – analiză

Foto: © Digitalpress | Dreamstime.com

Subiectul meditațiilor este în atenție după ce ministrul Educației a anunțat că propune introducerea în legea Educației a interdicției ca profesorii să facă meditații cu elevii de la clasă. Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu, a declarat aseară la televiziunea publică faptul că „nu suntem de acord nici cu ideea de a interzice meditațiile total. (…) Nu vrem să eliminăm o cerință a pieței”, lăsând de înțeles că se exprimă în numele ministerului.

Amintim că Edupedu.ro a scris că studiul la nivel național “Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?“, realizat de IRES și Societatea Academică din România, lansat anul trecut, a arătat că circa o treime (31%) dintre elevii claselor V-XII fac meditații, iar părinții lor plătesc, în medie, 300 de lei pe lună. Perioada de desfășurare a sondajului a fost martie-aprilie 2021. Mai multe detalii aici.

Potrivit raportului privind starea învățământului preuniversitar din România, în învățământul gimnazial erau 707.201 de elevi în anul școlar 2020-2021, iar la liceu – 616.533. Acest lucru înseamnă că numărul elevilor de gimnaziu și de liceu a fost de 1.323.734 în anul 2020-2021.

Conform celor precizate mai sus, 31% din numărul elevilor claselor V-XII ar însemna 410.357 de elevi care ar face meditații. Dacă părinții plătesc, în medie, 300 de lei pe lună, atunci media sumei care s-ar strânge din aceste meditații ar fi de peste 123.107.000 pe lună, potrivit estimărilor pe baza acestor date. Precizăm că în declarațiile de venit depuse la ANAF în 2019 pentru veniturile suplimentare obținute în 2018 din meditații, profesorii au raportat peste 35 de milioane de lei, după cum a scris Edupedu.ro la acea vreme.

Revenind la studiului realizat de IRES și SAR în rândul părinților, o treime dintre elevi au participat la sistemul de meditații, cu o frecvență considerabilă în clasele terminale, atunci când examenele naționale se apropie. În urma chestionării elevilor de gimnaziu și liceu, a rezultat faptul că un sfert dintre elevii din România accesează sistemul de meditații la cel puțin o materie.

Foto: Captură_ Raport „Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?”

La întrebarea dacă elevul participă sau va participa în anul școlar 2020-2021 la meditații/ore de pregătire în particular plătite, 19% dintre respondenți au răspuns că „da, participă deja”, 20% au spus că „da, urmează să participe”, 59% au menționat că „nu”, iar 2% au ales varianta „nu răspund”.

Foto: Captură_ Raport „Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?”

În anul școlar 2020-2021, peste 36% dintre părinții care au spus că ai lor copii participă deja la meditații aveau venitul lunar net mai mare sau egal cu 3.501 de lei. În schimb, peste 67% dintre părinții ai căror copii nu făceau meditații aveau venitul lunar net egal sau mai mic de 1.500 de lei.

Foto: Captură_ Raport „Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?”

Iată cum a arătat situația în anul școlar 2019-2020, potrivit cercetării menționate anterior. Peste 47% dintre părinții care au afirmat că ai lor copiii au făcut meditații au avut venitul net lunar mai mare sau egal cu 3.501 lei. Peste 65% dintre cei care au răspuns că nu și-au dat copilul la ore de pregătire în particular plătite aveau un venit net lunar mai mic sau egal cu 1.500 lei.

Din tabelele de mai sus se observă că participarea copiilor la educație crește în funcție de venitul părinților, vârsta acestora și nivelul de educație. De asemenea, în mediul urban cei care făceau deja meditații aveau un procent aproape dublu față de cei din mediul rural.

„Nu vrem să eliminăm o cerință a pieței, cerință care poate să aibă diverse motive: fie ne încrederea părinților în sistemul de învățământ în momentul în care se apropie examenele naționale, fie dorința de a promova excelența și de a aprofunda anumite discipline sau de a-și dezvolta anumite aptitudini pe care le au”, a precizat consilierul ministrului Cîmpeanu la TVR.

Ministerul Educației a preluat de la ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală) Ghidul pentru profesorii care dau meditații în particular și l-a publicat pe edu.ro, site-ul oficial al Ministerului Educației.

Ghidul poate fi consultat mai jos:

Documentul de 14 pagini explică pas cu pas ce trebuie să facă profesorii în cazul în care iau bani de la copii pentru aceste meditații. Printre obligațiile amintite de Fisc sunt cele de a declara veniturile, de a depune formularele prevăzute de lege în termenul stabilit și de a deține casă de marcat.

Citește și:
Nu suntem de acord cu interzicerea totală a meditațiilor, nu vrem să eliminăm o cerință a pieței, spune Radu Szekely, consilier al ministrului Educației
VIDEO Profesorilor le va fi interzis prin lege să facă meditații cu elevii de la clasă. Cîmpeanu: Prevederea ar putea intra în vigoare încă din anul școlar 2022-2023. Vom introduce obligația ca profesorii să depună eforturi în vederea eliminării pregătirii suplimentare
VIDEO Profesorii vor fi verificați dacă fac meditații cu elevii de la clasă de o comisie naţională de inspecţie şcolară, spune ministrul Cîmpeanu
“Datorită meditațiilor” elevii se concentrează mai puțin la școală, spune consilierul ministrului Educației, Radu Szekely: Un părinte poate face mai mult dacă îl întreabă pe copil la masă „cum te simți, cum te pot ajuta”, decât plătindu-i meditații
iunie 2021 – STUDIU: Matematica, disciplina la care fac meditație cei mai mulți elevi / Copiii nu înțeleg informațiile primite la școală, spun părinții / Circa o treime dintre elevii claselor V-XII fac meditații cu 300 de lei pe lună, în medie
Exit mobile version