Portofoliul educațional va fi un insectar de note sau creează legea învățământului un ecosistem coerent și integrat – Daniela Vasile

Foto: © Millafedotova | Dreamstime.com

În ultimii ani am observat cu toții atomizarea sistemelor educaționale din toata lumea – lipsa de viziune pe termen lung și inițiative disparate și disperate, menite să upgradeze experiențele școlare la profilul noilor generații, au condus către insule de excelență, dar fără a avea o viziune de ansamblu. Millennials? Generația Z? Stați că vor veni la școală și cei din generația Alfa!

Ne uităm cu speranță la proiectul Legii Educației, care poate aduce schimbarea de paradigmă pe care o așteptăm și pe care copiii noștri o merită.

Elementul central al legii este, din punctul meu de vedere, capitolul VIII – Curriculumul. Profilul absolventului. Portofoliul personal educațional. Acesta ar trebui să reprezinte catalizatorul, nucleul pe care sa bazăm construcția celorlalte sisteme (curricula, pedagogia, evaluarea, pregătirea profesorilor etc) .

Mai jos prezint o tentativă de aliniere a acestor trei componente din Capitolul VIII, în vederea creării unui ecosistem coerent și integrat. Gândirea mea este influențată atât de experiența mea internațională (de formator, inspector și profesor), cât și de ultimii doi ani petrecuți în România.

Deci, să pornim în mod logic, de la începutul Capitolului VIII – Învățământul are ca finalitate principală formarea competențelor necesare pentru șase arii definite în proiectul de lege (Art. 60); există 8 domenii de competențe-cheie, definite în Art. 67. Într-un document adițional ar fi utilă pentru profesori o detaliere a acestor domenii de competențe-cheie, eventual cu o hartă conținând descriptori ce progresează de la novice la expert. Aceste document ar deveni un instrument util de evaluare formativă, care ar ghida elevul și profesorul la a avansa pe aceasta axă.

Haideți sa ne întoarcem la relația curriculum – profilul absolventului. Dacă învățământul are ca finalitate principală formarea competențelor și aceste competențe sunt clar definite, atunci profilul absolventului ar trebui definit în funcție de aceste competențe. 

Curriculumul la decizia școlii este un element progresiv al învățământului românesc, permițând personalizarea în funcție de profilul elevilor fiecărei școli. În acest caz, o idee poate fi de a avea un set competențe definite la nivel național și una-doua competențe lăsate la alegerea școlii, și care vor fi stabilite împreună cu elevii și familiile. Aceste competențe pot fi extrase tocmai din curriculum-ul la alegerea școlii.

Competențele se dezvoltă progresiv, elevul variind de la stadiul de novice la cel de expert, prin urmare, profilul absolventului ar putea deveni, de fapt, profilul elevului – în acest fel îl transformăm într-un instrument de evaluare formativă și putem implica elevul în auto-evaluare. 

Portofoliul ar deveni locul în care elevul se autoevaluează în raport cu sistemul de competențe. Este o decizie fundamentală care trebuie luată, la nivel național, despre rolul portofoliului: îl vrem ca un catalog clasic, doar cu mai multe detalii, unde avem evaluări ale obiectivelor de învățare care sunt specifice materiilor sau va fi el un portret al elevului, unul de care elevul este responsabil și de care este mândru, unde va arăta sieși și lumii la ce excelează și ce fel de persoană este? Va fi portofoliul un loc unde profesorii stochează datele elevului sau va fi el un loc unde este celebrat elevul? Va fi organizat pe materii sau va fi organizat pe competențele transferabile, definite de profilul absolventului?

Poate răspunsul la aceste întrebări ar fi mai clar dacă ne gândim la finalitatea portofoliului – în contextul în care există examen de bacalaureat și există examene de admitere la facultate, ce vrem noi să vedem, pe lângă informații despre progresul academic (care vor fi oricum culese prin aceste examene)? Eu (ca angajator sau ca profesor la universitate) aș vrea să văd ce fel de persoană este elevul, atribute și atitudini care nu pot fi măsurate în teste standardizate: aș vrea să văd de ce este el mândru, care este povestea lui, ce vrea sa îmi spună despre el. Aș vrea să văd ce a făcut în afara școlii sau în activități co-curriculare; aș vrea sa văd dacă este rezilient, ce a făcut când nu i-a ieșit ceva, cum lucrează într-un grup, ce fel de abilități de lider are, cum rezolvă un conflict.

Nu aș vrea să văd cât a luat într-un test la matematică sau ce notă are la purtare – aceste date există și le pot accesa, dacă îmi sunt utile. Cu siguranță că unii elevi, chiar dacă nu au note mari, sunt excepționali în alte domenii și pot fi cetățeni de succes, care vor “participa la funcționarea și dezvoltarea unei economii durabile” (aceasta fiind una din zonele de competență menționate în proiectul legii). 

“Nu tot ce poate fi măsurat contează și nu tot ce contează poate fi măsurat”, spunea Einstein. Capcana în care au căzut multe sisteme de educație din lume a fost aceea de a aduce în centrul politicilor lor ceea ce poate fi măsurat, în detrimentul a ceea ce contează cu adevărat, dar este greu de măsurat. 

Este o schimbare de paradigmă, care poate cu adevărat aduce un ecosistem coerent și integrat, centrat pe elev. Privit în acest fel, trio-ul curriculum-profil-portofoliu va genera nu doar o schimbare de formă, așa cum au preconizat voci importante din peisajul educațional românesc, ci una de fond. Nu este o schimbare ușoară, dar dacă nu acum, atunci când?

_______________

Foto: Daniela Vasile
Despre autor:

Dr. Daniela Vasile a absolvit Universitatea București, Facultatea de Matematică și Informatică și Universitatea Lomonosov (studii masterale și doctorale). A predat la Universitățile București și Osijek și a condus Catedrele de Matematici la scoli internaționale de top din Varșovia, Moscova și Hong Kong. Este președinte de comisii de acreditare și asigurare a calității pentru școli internaționale (Council of International Schools) și consultant al Universității Hong Kong, Departamentul de Educație (formare profesori și evaluare a programului de master în educație internațională). Din 2020 este Director of Learning la Avenor College, în București.

Foto: © Millafedotova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version