Constantin Cioinică, profesor de chimie la Liceul „Constantin Brâncoveanu” din Horezu (județul Vâlcea), a vorbit, pentru Edupedu.ro, despre ordinul care reglementează temele pentru acasă. „Dacă riști să dai o temă pentru vacanță, s-ar putea să fii printre cei răi și să te evalueze negativ (elevii și părinții – n.red)”, a spus acesta.
Conform ordinului nr. 6.854 din 5 decembrie 2025, document publicat în Monitorul Oficial, temele de vacanță devin opționale, adică elevul nu este obligat să le facă. Constantin Cioinică a adus în atenție că profesorii care dau teme în vacanță ar putea să fie evaluați negativ de elevi și părinți:
„Articolul 4 spune că, de regulă, nu se vor teme în perioada vacanțelor, în învățământul primar și gimnazial, iar temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar. Atunci ne punem problema dacă cineva riscă să mai dea teme pentru vacanță, mai ales în condițiile în care, în curând, domnul ministru va da și un ordin prin care vom fi evaluați de către elevi și părinți. Dacă riști să dai o temă pentru vacanță, s-ar putea să fii printre cei răi și să te evalueze negativ. Nu neapărat că nu ești un bun cadru didactic, ci pentru faptul că le dai niște teme de vacanță doar cu scopul de a nu uita, efectiv. Vacanțele sunt destul de dese și rup ritmul de pregătire al elevilor.”
Noul ordin care reglementează temele pentru acasă prevede faptul că anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă:
Art. 10. — „(1) Anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă.
(2) Directorul, în cazul învățământului primar, respectiv dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învățământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administrație ale unităților școlare, pentru a lua măsuri atât pentru eficientizarea educației prin teme, cât și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și al părinților.”
Următoarea vacanță a elevilor este cea de Crăciun, începând de sâmbătă, 20 decembrie, și până miercuri, 7 ianuarie 2026.
Informații de context
Edupedu.ro a scris că dirigintele monitorizează temele elevilor de gimnaziu și liceu, mai exact, raportează dacă profesorii dau prea multe teme și se depășește timpul maxim de 2 ore pe zi pentru rezolvarea lor, iar directorul verifică dacă învățătorii au dat teme de maximum 1 oră.
Elevii o să primească cel mult o temă pentru acasă pe modul, dacă aceasta are ca finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, potrivit ordinului nr. 6.854 din 5 decembrie 2025, document publicat în Monitorul Oficial.
O altă noutate, conform ordinului publicat în Monitorul Oficial, este că temele de vacanță devin opționale, adică elevul nu este obligat să le facă.
Recent, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, pentru știrile ProTV, că un elev de gimnaziu are 7 ore pe zi la școală și, dacă „se dau 4 ore de teme”, atunci înseamnă foarte mult
Miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative”.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
Calendarul anului școlar 2025-2026
Modul 1: de luni, 8 septembrie 2025 până vineri, 24 octombrie 2025;
Vacanța de toamnă: de sâmbătă, 25 octombrie 2025 până duminică, 2 noiembrie 2025;
Modul 2: de luni, 3 noiembrie 2025 până vineri, 19 decembrie 2025;
Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 20 decembrie 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026;
Modul 3: de joi, 8 ianuarie 2026 – până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026 sau vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;
Vacanța de schi (mobilă): o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 9 februarie – 1 martie 2026;
Modul 4: de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026 sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 3 aprilie 2026;
Vacanța de primăvară/Paște: de sâmbătă, 4 aprilie 2026 până marți, 14 aprilie 2026;
Modul 5: de miercuri, 15 aprilie 2026 până vineri, 19 iunie 2026;
Vacanța de vară: de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.
Când termină școala în 2026 elevii din clasele a VIII-a și a XII-a / a XIII-a
Anul şcolar 2025 – 2026 a început la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 şi are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Cursurile anului şcolar 2025 – 2026 încep la data de 8 septembrie 2025, conform Art. 1.
Prin excepţie, se stabilesc următoarele:
- Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 5 iunie 2026;
- Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 12 iunie 2026;
- Pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, cu excepţia claselor prevăzute la litera a) şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 26 iunie 2026;
- Pentru clasele din învăţământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învăţământ în vigoare.
Școala altfel și Săptămâna verde în anul școlar 2025-2026
Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare o face unitatea de învățământ. Cele două programe se planifică în module diferite.
Școlile au avut termen până la 1 aprilie 2025 să îi anunțe pe elevi și părinți când au ales să fie săptămâna de vacanță mobilă din luna februarie 2026 și programele Săptămâna Verde și Săptămâna „Școala altfel”. Unele școli deja au organizat unul dintre aceste programe în această săptămână 20-24 octombrie.
La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.
La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”
Foto: Blacksnake | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
