Profesorii de la o școală din județul Argeș, în pericol să nu primească salariile, pentru că unitatea de învățământ a rămas fără director, semnalează liderul sindical Adrian Voica: De ce s-a ajuns aici? Din cauza măsurilor „extraordinare” din Legea Bolojan

Foto: © Eval Miko | Dreamstime.com

Președintele sindicatului SIPA Muntenia, Adrian Voica, a semnalat că la Școala Gimnazială Căteasca „nu avem director”. „Neexistând un manager numit printr-o decizie a Inspectoratului Școlar, nu există un reprezentant legal care să semneze actele, fapt care ne-a adus în situația să nu se poată lua salariile de către salariații școlii”, a spus acesta. Cursurile au început, oficial, pe 8 septembrie 2025, potrivit calendarului anului școlar 2025-2026. 

UPDATE: Se fac toate demersurile pentru ca profesorii să-și ridice salariile, spune șeful ISJ Argeș, după ce a fost numit un nou director al Școlii Gimnaziale Căteasca

„La Școala Căteasca din județul Argeș, la acest moment, nu avem director. Evident că, neexistând un manager numit printr-o decizie a Inspectoratului Școlar, nu există un reprezentant legal care să semneze actele, fapt care ne-a adus în situația să nu se poată lua salariile de către salariații școlii. Am informat atât ITM Argeș, cât și Inspectoratul Școlar. Până la acest moment nu s-a găsit nicio rezolvare. Nu mi se pare normal ca ordonatorul secundar de credite și ordonatorul principal de credite, respectiv Ministerul Educației și ISJ Argeș, să nu rezolve această situație”, a precizat Adrian Voica.

Potrivit liderului sindical, luni a fost la școală o delegație a inspectoratului școlar, dar nicio persoană n-a fost convinsă să preia funcția de conducere. Adrian Voica a menționat că situația a fost generată de măsurile din Legea Bolojan:

„Am înțeles că luni a fost o delegație de la inspectorat, dar nu au reușit să convingă nicio persoană să accepte funcția de director. Consider că este normal să numești o persoană prin detașare la școală, dacă niciunul dintre cadrele didactice de la școala respectivă nu dorește să preia această funcție. De ce s-a ajuns aici? Din cauza măsurilor „extraordinare” din Legea 141/2025, mai pe scurt, mai pe direct, măsurile Guvernului Bolojan cu privire la Învățământ. Colegii noștri nu mai acceptă funcția de director.”

Liderul sindical a afirmat că cel care a ocupat funcția de director „sub nicio formă nu dorește” să fie manager al școlii: „Din cauza modificărilor legislative, care au avut loc prin Legea 141/2025, nu dorește să mai fie director și să funcționeze în calitate de manager la școala respectivă.”

Amintim că directorii și inspectorii școlari trebuie să predea minimum 10 ore pe săptămână și nu mai au dreptul la plata cu ora, în anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025, legea Bolojan asumată de guvern.

Directorii din școli și licee și inspectorii școlari generali/generali adjuncți: 

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că actualul model, în care directorii sunt și cadre didactice, trebuie analizat. „Poate vom dori să gândim un model mai managerial. Trebuie să vedem dacă degrevările actuale le permit să funcționeze eficient”, a explicat Daniel David, într-un interviu la  Antena 3, pe 26 august.

Alianța Colegiilor Centenare (ACC) a criticat dur măsurile introduse prin Legea 141/2025, pe care le consideră „un atac la statutul cadrului didactic” și „o compromitere pe termen lung a calității în educație”. De exemplu, obligațiile impuse directorilor de școli de a preda 10-14 ore/săptămână creează ambiguități și inechități, potrivit unui punct de vedere transmis redacției.

Ce s-a schimbat din septembrie 2025

Pe 1 septembrie, Guvernul a publicat în Monitorul Oficial normele metodologice care stabilesc degrevarea de normă didactică și de predare pentru personalul cu funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar. Ele intră în vigoare odată cu începutul anului școlar 2025-2026.

Aceste norme, corelate cu Legea 141/2025, prevăd că:

Prin urmare, directorii și inspectorii nu vor mai putea cumula plata cu ora, fiind obligați să predea exact numărul de ore stabilit de lege, cu excepția cazurilor aprobate de inspectoratele școlare (ex. școli izolate).

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă

Foto: © Eval Miko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Directorul Viforel Dorobanțu: Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe la ore, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată. Îmi asum că nu o să le fac, pentru că n-am cum
Ministrul Daniel David a anunțat consultări cu directorii și inspectorii școlari, privind reorganizarea inspectoratelor și concursurile pentru directori: Din toamna lui 2026, vom avea o altă paradigmă
Aproape trei sferturi din directorii de școli și două treimi din inspectorii școlari au avut ore la plata cu ora în anul școlar 2024-2025, arată datele Ministerului Educației / De la 1 septembrie, nu mai au voie să ia PCO decât în cazurile aprobate de ISJ
OFICIAL Directorii de școli, grădinițe și liceu vor avea normă didactică de predare 10 ore pe săptămână în anul 2025-2026, dacă îndeplinesc anumite condiții
Ministrul Daniel David, după ce a aplicat măsurile contabile în educație fără niciun studiu sau analiză de impact ori de eficiență: Trebuie să vedem dacă degrevările actuale îi permit unui director de școală să funcționeze eficient sau nu
Alianța Colegiilor Centenare, despre noile norme: Ce este de fapt directorul? Jumătate de profesor voluntar sau jumătate de director? / Măsurile din legea 141 sunt un atac la rolul profesorului în școală și în societate
ULTIMĂ ORĂ Directorii de școli, grădiniță și liceu vor avea normă didactică de predare 10 ore pe săptămână dacă îndeplinesc anumite condiții / Crește norma de predare a directorilor la 14 ore, dacă sunt mai puține formațiuni de studiu – proiect de metodologie
Exit mobile version