Profesorii suplinitori care au dat concursul de Titularizare 2025 și au luat note peste 7 nu sunt cuprinși în procedura pentru încadrarea cadrelor didactice pentru anul școlar 2025-2026, după cum a semnalat profesoara Nina Vasile pentru Edupedu.ro. Procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026, a fost trimisă spre publicare în Monitorul Oficial.
- Procedura prevede aplicarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare prevede, cunoscută drept Legea Bolojan.
- Amintim că repartizarea candidaţilor de la Titularizare 2025 pe posturile didactice de predare vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, a fost realizată în ședințele publice organizate de inspectoratele şcolare în perioada 31 iulie – 4 august.
- La începutul lunii iulie, ministrul Daniel David a dat de înțeles că profesorii concediați în urma măsurilor de criză vor fi suplinitorii.
În perioada 11-14 august 2025 se reiau activitățile de constituire a posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluționarea cererilor de completare a normei didactice de predare, dar profesorii suplinitori nu sunt menționați în procedură. În acest caz, cadrele didactice suplinitoare ar putea să primească ore (dacă mai rămân) după ce sunt făcute normele pentru ceilalți profesori.
Potrivit profesoarei Nina Vasile, pentru ca profesorii suplinitori să fie prevăzuți în document, ar trebui să fie adăugată încă o literă la art. 6 alin (2) din procedură: „n) cadre didactice (suplinitori calificați) care au avut contract pe durată determinată de un an până la 1 septembrie 2025, care au obținut cele puțin media 7 la Concursul național 2025, în ordinea mediilor.”
Iată în ce ordine se realizează încadrarea profesorilor, conform procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026:
Art. 6 – „(2) Prin derogare de la prevederile Metodologiei – cadru, în fiecare unitate de învăţământ de stat, după reconfigurarea formaţiunilor de studiu şi stabilirea numărului total de ore pentru fiecare disciplină, conform planurilor-cadru de învăţământ aprobate prin ordin al ministrului educaţiei și cercetării în vigoare, raportat la numărul de ore din norma didactică corespunzător activităților de predare-învăţare-evaluare stabilite conform prezentei Proceduri, se realizează încadrarea cadrelor didactice, în ordine, după cum urmează:
- cadre didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, şi cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru;
- cadre didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;
- cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, angajate cu contract de muncă pe perioadă determinată;
- cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obținut cel puțin media 7 la concursul naţional, sesiunea 2025, denumit în continuare concurs, și care devin titulare începând cu data de 1 septembrie 2025 pe posturile didactice/catedrele pe care sunt deja angajate, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare;
- cadre didactice titulare transferate sau cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă nedeterminată, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării reducerii de activitate;
- cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv;
- cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;
- cadre didactice titulare şi cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, repartizate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ prin pretransfer, respectiv modificarea repartizării;
- candidaţii care au obținut cel puțin media 7 la concurs, repartizaţi pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru concurs începând cu data de 1 septembrie 2025, în perioada 31 iulie – 4 august 2025, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare;
- cadre didactice titulare cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă determinată, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării reducerii de activitate;
- cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) și (6) din Metodologia-cadru sau cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă determinată, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării reducerii de activitate;
- cadre didactice pentru care s-a aprobat modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei începând cu data de 1 septembrie 2025;
- cadre didactice care au dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ sau care au promovat examenul naţional de definitivare în învăţământ, sesiunea 2025, şi beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026, conform prevederilor art. 63 din Metodologia-cadru”, se arată în procedura Ministerului Educației.
Ce este titularizarea?
Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.
Aceasta este o condiție obligatorie, dar nu garantează și obținerea postului / catedrei de titular, adică pe perioadă nedeterminată.
Profesorii vor avea norma majorată cu 2 ore din toamnă, potrivit legii Bolojan.
Profesorii care au obținut note peste 7 la examenul de Titularizare 2025 sunt în număr de 979, potrivit dosarului de presă publicat de Ministerul Educației și Cercetării. Astfel, 14.532 de profesori se vor putea titulariza în școli dacă există posturi disponibile. De precizat, există 9.180 de posturi vacante la nivel național, după cum au anunțat reprezentanții Ministerului.
În raportul privind starea învățământului pentru anul școlar 2023-2024 este menționat că se observă o tendință de ușoară scădere a ponderii posturilor didactice ocupate cu personal didactic titular.
„Din analiza datelor statistice din ultimii ani școlari încheiați, privind structura personalului din învățământul preuniversitar de stat, se observă o tendință de ușoară scădere a ponderii posturilor didactice ocupate cu personal didactic titular (de la 77,96% în anul școlar 2022-2023 la 77,52% în anul școlar 2023-2024)”, potrivit raportului.
Despre norma didactică
Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Foto: © Photosvit | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
