Programe de educație financiară pentru profesori, abordarea în școală a noțiunilor de educație financiară, „săptămâna educației financiare” în grădinițe și curs opțional pentru studenți – propuneri din Strategia Națională de Educație Financiară pusă din nou în dezbatere publică, la un an și jumătate de la prima încercare

Foto: © Thicha Satapitanon | Dreamstime.com

Ministerul Educației a repus în dezbatere publică Strategia Națională de Educație Financiară 2023-2030, care cuprinde dezvoltarea unor programe de tipul „Săptămâna educației financiare” în grădinițe, includerea şi/sau dezvoltarea unor elemente de educaţie financiară în curriculum de la nivelul învăţământului primar, gimnazial, liceal, introducerea educației financiare în universități, programe de educație financiară pentru profesori, dar si implementarea unui program national de conștientizare, consiliere și sprijin pentru părinți în vederea educării copiilor din perspectivă financiară.

Strategia de Educație Financiară a mai fost pusă în consultare publică de fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, în aprilie 2022 și conținea prevederi precum formarea a cel puțin 20.000 de profesori, premii pentru cadrele didactice care dezvoltă nivelul de educație financiară a elevilor, care nu se mai regasesc în actuala strategie. În schimb, este introdusă educația financiară începând cu nivelul preșcolar

Ministerul Educației a precizat marți că proiectul actual vizează și abordarea, în școală, a noțiunilor de educație financiară, în acord cu prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Obiectivele Strategiei Naționale de Educație Financiară

Ce acțiuni se propun pentru realizarea obiectivelor

Dezvoltarea și introducerea elementelor de educație financiară în curriculum-ul național

În noua lege a educației, tematica educației financiare devine obligatorie, ceea ce implică faptul că în noile programe vor fi incluse noțiuni de educație financiară. Este foarte important ca elevii să știe să-și gospodărească bugetele, să facă alegeri financiare cu toate argumentele pe care ar trebui să le aibă un cetățean integrat în societate și activ.

În acest sens, prin prezenta strategie se propune dezvoltarea, sau după caz, introducerea elementelor de educație financiară în curriculum-ul național, prin modalități specifice, în cadrul tuturor nivelurilor de învățământ, având în vedere:

Introducerea educației financiare în universități

Pentru majoritatea indivizilor interacțiunile cu sistemul financiar cresc după finalizarea studiilor liceale și provocările întâmpinate pot reprezenta stimulente importante pentru a-și însuși concepte de educație financiară. 

Intervențiile cu performanțe ridicate în influențarea comportamentelor financiare pozitive sunt cele care sunt efectuate cât mai aproape de momentul în care se iau deciziile, prin urmare este foarte important ca programele de educație financiară să continue și după finalizarea studiilor liceale. În acest stadiu e important ca programele să se concentreze pe dezvoltarea competențelor ce pot fi aplicate imediat: planificarea financiară, administrarea fondurilor disponibile, identificarea și administrarea riscurilor financiare.

Pentru promovarea cunoștințelor de educație financiară în cadrul universităților și a sistemului de învățământ prezenta strategie propune următoarele activități:

Promovarea unor comportamente financiare responsabile în rândul copiilor și tinerilor prin intermediul mass-media

Utilizarea poveștilor, jocurilor, activităților ludic-educative, reclamelor publicitare pentru influențarea comportamentelor financiare pozitive poate reprezenta o cale eficientă în realizarea educației financiară. Mesajele transmise prin intermediul presei audio, video, scrise și pe Internet pot ajunge ușor la copii și tineri și pot influența semnificativ comportamentul acestora. În acest sens, este necesar ca furnizorii de educație financiară să fie încurajați pentru:

Implementarea unor programe de educație financiară destinate cadrelor didatice din învățământul preuniversitar și universitar

Succesul programelor de educație financiară în cadrul sistemului de educație formală depinde într-o mare măsură de calitatea activității didactice care se bazează pe pregătirea profesională a profesorilor și pe resursele disponibile pentru susținerea acestei activități. În acest sens, prin prezenta strategie, se propune dezvoltarea de programe care să includă:

Implementarea unui program national de conștientizare, consiliere și sprijin pentru părinți în vederea educării din perspectivă financiară a copiilor

Familia joacă un rol important în dezvoltarea competențelor în domeniul financiar, furnizând copiilor primele oportunități de a discuta și interacționa cu banii, din primii ani de viață. Prin urmare, sprijinirea părinților pentru a putea insufla copiilor de la vârste foarte mici atitudini și comportamente financiare pozitive, reprezintă o direcție de acțiune importantă în cadrul acestei strategii. Aceasta are în vedere organizarea de acțiuni de informare pentru a promova beneficiile în dezvoltarea copiilor pe care o aduc discuțiile pe teme financiare din cadrul familiei (de exemplu, rolul banilor și cum ar trebui să fie folosiți banii, importanța de a declara și plăti corect impozite și taxe etc.).

DOCUMENT Proiectul Strategiei Naționale de Educație Financiară 2023-2030

Foto: © Thicha Satapitanon | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version