PROIECT Profesorii ar urma să declare în fiecare an meditațiile pe care le fac cu elevii și școlile de la care provin aceștia. Câte un responsabil numit de director cere puncte de vedere de la cei care refuză declarația și trece documentele în registrul școlii – prevede un proiect de ordin al ministrului Educației

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com

Profesorii din școli și licee ar urma să declare în fiecare an meditațiile pe care le fac cu elevii și școlile de la care provin aceștia, potrivit unui proiect de ordin de ministru al Educației de aprobare a procedurii de întocmire a unui registru de declarații de interese în învățământul preuniversitar. Documentul a fost pus în consultare publică de Ministerul Educației până pe 4 noiembrie 2023 și prevederile ar urma să se aplice de la 1 ianuarie 2024.

Fiecare declarație ar urma să fie verificată de câte un responsabil numit de directorul școlii, iar dacă există probleme la modul de completare a acesteia ori întârzieri la predare sau refuzul unui profesor de a o completa, responsabilul îl notifică și cere punct de vedere, conform procedurii aflată în dezbatere.

„Punem în aplicare prevederile noii Legi a învățământului preuniversitar, act normativ care statuează explicit faptul că profesorii nu pot să desfășoare activități de pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care sunt încadrați în anul școlar în curs, având obligația de diligență să depună eforturi pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, prin activitatea la clasă și prin programele de învățare remedială”, a scris Ministerul Educației în postarea de pe Facebook în care a anunțat punerea în consultare publică a ordinului care aprobă procedura de întocmire a registrului.

Declarația de interese, potrivit ordinului în stadiu de draft, este o confirmare pe proprie răspundere de la profesori că „asigură echitate și obiectivitate în activitatea de predare – învățare – evaluare”, scrie în document, care poate fi descărcat de mai jos din articol.

„Până la data de 31 decembrie a fiecărui an, personalului didactic de predare îi revine
obligația să completeze declarația de interese”, conform proiectului de ordin de ministru (OME).

„Cadrul didactic încadrat în două sau mai multe unități de învățământ completează o
singură declarație de interese (…), într-un număr de exemplare egal cu numărul de unități de învățământ în care este încadrat și depune câte un exemplar completat”, mai prevede documentul draft.

Ce atribuții ar urma să aibă responsabilul din fiecare școală

Conform documentului, la nivelul Direcției Județene de Învățământ Preuniversitar (DJIP) / Direcției Municipiului București de Învățământ Preuniversitar (DMBIP), prin decizia directorului general, se desemnează coordonatorul, iar la nivelul fiecărei unități de învățământ, prin decizia directorului, se desemnează responsabilul pentru declarațiile de interese.

„Responsabilul pentru declarațiile de interese și directorul unității de învățământ au obligația verificării concordanței informațiilor specificate în declarațiile de interese, de către persoanele care au obligația de a le completa, cu informațiile transmise compartimentului resurse umane din cadrul DJIP/DMBIP prin proiectul și planul de încadrare”, scrie la articolul 6 din proiectul de ordin.

Profesorii vor fi infrormați printr-o notă de informare în ceea ce privește termenele și condițiile în care se completează declarațiile de interese și vor semna că au luat la cunoștință despre procedură, potrivit ordinului.

„Art. 9 (1) În momentul primirii declaraţiei de interese, din partea persoanelor care au obligația completării lor, responsabilul pentru declarațiile de interese înregistrează declarația de interese în Registrul declarațiilor de interese, atribuind câte un număr de ordine din registru, conform Anexei nr. 4 la procedură.
(2) Registrul declaraţiilor de interese se regăsește sub formă scrisă și electronică.
(3) La data înregistrării declaraţiei în Registrul declaraţiilor de interese, responsabilul pentru declarațiile de interese eliberează deponentului o dovadă de primire, întocmită conform Anexei nr. 5 la procedură.
(4) Responsabilul primește declarațiile, le scanează și le salvează în folderul „personaldidactic-de-predare/declarații-interese/an/lună_unitatea-de-învățământ”- cu denumirea „nume_prenume” pentru fiecare deponent.

Art. 10 (1) Ulterior înregistrării declaraţiei de interese şi eliberării dovezii de primire, responsabilul pentru declarațiile de interese are obligaţia de a verifica, în termen de 10 zile, corectitudinea completării acestora.
(2) Verificarea completării rubricilor specifice declaraţiei de interese de către responsabilul pentru declarațiile de interese presupune verificarea formei în care s-au completat aceste rubrici, respectiv verificarea modului de completare a datelor.
(3) Responsabilitatea referitoare la conținutul datelor completate şi a corespondenţei acestora cu realitatea aparţine persoanei care are obligaţia completării declaraţiei de interese şi nu responsabilului pentru declarațiile de interese.

Art. 11 (1) În urma primirii şi verificării modului de completare a declaraţiilor de interese, în cazul în care responsabilul pentru declarațiile de interese constată neconcordanţe între cerinţele legale de completare a declaraţiilor de interese şi completarea propriu-zisă a acestora, întocmește o adresă de rectificare a declaraţiilor de interese, potrivit Anexei nr. 6 la procedură, în termen de 10 zile de la primirea declaraţiilor.
(2) Adresa de rectificare a declaraţiilor de interese, semnată de către responsabilul pentru declarațiile de interese, se transmite personalului didactic de predare care trebuie să rectifice aceste documente, prin intermediul poștei electronice sau la domiciliul acestuia, pe bază de scrisoare recomandată.

Art. 12 (1) Rectificarea declaraţiilor de interese de către personalul didactic de predare căruia i s-a transmis adresă de rectificare conform art. 11 alin. (2) se face în termen de cel mult 30 de zile de la transmiterea adresei.
(2) Rectificarea presupune completarea unor noi declaraţii de interese, având în vedere aspectele semnalate în adresa de recomandare de rectificare.
(3) Personalul didactic de predare, care în urma adresei de rectificare completează o nouă declaraţie de interese, are obligaţia depunerii documentului/documentelor la responsabilul pentru declarațiile de interese.
(4) Declarațiile rectificate pot fi însoţite de documente justificative.
(5) Rectificarea declaraţiei de interese poate fi iniţiată şi de către personalul didactic de predare, în termen de 40 de zile de la depunerea iniţială”, conform documentului.

Ce se întâmplă în cazul depunerii declarației după termen:

Nedepunerea actelor sau nedeclararea meditațiilor, abatere disciplinară pentru profesori. Sunt sancțiuni și pentru responsabili și directorii de școli

La articolul 22, alineatul 1, se precizează că „Nedepunerea declaraţiilor de interese în termenele prevăzute de prezenta Procedură, precum şi nedeclararea activităților de pregătire cu elevii – meditațiilor, sau declararea acestora cu trimitere la alte înscrisuri, constituie abatere disciplinară”.

Alineatul 2 de la același articol menționează că „nerespectarea obligaţiilor legale, prevăzute în prezenta Procedură, de către directorii unităților de învățământ și de către persoanele responsabile cu implementarea sau coordonarea implementării prevederilor prezentei Proceduri constituie abatere disciplinară”.

Ce ar urma să treacă profesorii în declarație

Potrivit documentului, profesorii trebuie să menționeze în tabel, pe de o parte, școlile la care își desfășoară activitatea de predare, disciplina predată și clasele. Apoi, au de completat numele școlilor de la care au elevi pe care îi pregătesc suplimentar contracost, clasa în care se află și data de la care au început meditațiile cu aceștia.

Un ultim câmp este dedicat „activităților didactice desfășuate în cadrul unor proiecte”, însă conform proiectului de ordin nu este clar de spre ce tip de activități este vorba.

FOTO DOCUMENT Cum arată declarația de interese – proiect

Foto: captură – document
Meditațiile contracost cu elevii de la clasă, abatere disciplinară în legea educației în învățământul preuniversitar

În noua lege a Educației, care a intrat în vigoare din 3 septembrie, apare mențiunea prin care se interzic meditațiile cu elevii de la clasă în două articole: articolul 209 care prevede că printre abaterile disciplinare ce pot fi sancționate se află și desfășurarea meditațiilor cu elevii de la propria clasă și articolul 169 care precizează că profesorul are “obligația de diligență să depună eforturi pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, prin activitatea la clasă și prin programele de învățare remedială“.

Edupedu.ro a scris încă din luna august că profesorii care fac meditații cu elevii de la clasă vor fi cercetați disciplinar, prevede noua lege a Educației în învățământul preuniversitar. Fiind încadrată ca abatere disciplinară, în acest caz „orice persoană poate sesiza în scris, cu privire la săvârșirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară, prin înregistrarea sesizării la secretariatul unității de învățământ”, conform legii 198/2023.

Amintim că ordinul de ministru privind aprobarea modelului Registrului declarațiilor de interese și procedura de declarare a intereselor ar trebui să fie aprobat până pe 1 noiembrie, conform calendarului oficial cu termenele limită până la care trebuie aprobate actele normative pe noile legi ale educației.

Foto: captură – document
DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de ordin de ministru (OME) pentru înființarea registrului de declarații de interese de la profesori:

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorii care fac meditații cu elevii de la clasă vor fi cercetați disciplinar, potrivit noii legi a Educației. Oricine poate face sesizarea la secretariatul școlii / În decembrie ar trebui să fie deja înființat Registrul de interese în fiecare școală
Pentru profesorii care dau mediații, registrul declarațiilor de interese, introdus de proiectul legii educației, „este doar o problemă de birocrație, atâta tot”, “nu există niciun fel de rezolvare”, spune Marius Nistor, FSE Spiru Haret / „Există această piață a meditațiilor, pentru că avem o solicitare din partea părinților”
GHID Completarea declarației de venit pentru profesorii care dau meditații contra cost – sfaturi de la reprezentanții ANAF / Exemple pentru impozitarea pe normă de venit sau în sistem real
OFICIAL Termenele limită până la care trebuie aprobate actele normative pe noile legi ale educației, publicate în Monitorul Oficial – listă / Sunt aproape 400 de ordine de ministru și hotărâri de guvern
Exit mobile version