Rectorul nostru cel de toate zilele

Plagiatul - articol de Prof univ dr Mihai Coman

Prof. Mihai Coman / Foto: Arhiva personală

În urmă cu două săptămâni, un proiect de lege pentru modificarea a două articole (207 si 213) din Legea Educației naționale (2011) nu a trecut de Camera Deputaților pentru că nu a întrunit ”majoritatea calificată”. Excelenta analiză semnată de Raluca Pantazi a dezvăluit mizele (mai degrabă personale decât politice) și jocurile de culise din spatele acestui straniu ”non-combat”.

Proiectul prevedea de fapt revenirea la versiunea inițială din LEN din 2011, astfel încât o persoană să nu poată fi ”rector al aceleiași instituții de învățământ superior sau al instituției succesoare în drepturi ale acesteia pentru mai mult de 8 ani, indiferent de perioada în care s-au derulat mandatele și de întreruperile acestora“.

Această variantă care limita la două mandate consecutive dreptul unui cadru didactic titular de a fi rector (art 213 menționat mai sus) a fost modificată de Guvernul Victor Ponta în anul 2014, prin Ordonanța de Urgență nr 49/2014, astfel încât, în forma actuală a legii, se spune: “Durata mandatului de rector este de 4 ani. O persoană nu poate ocupa funcţia de rector la aceeaşi instituţie de învăţământ superior pentru mai mult de două mandate succesive, complete.”

Cele două cuvinte cheie din finalul articolului deschid o portiță prin care se pot strecura (dacă doresc să candideze pentru un al treilea mandat consecutiv) rectorii care s-au auto-suspendat pe perioada mandatelor anterioare, pentru că au fost miniștri sau au avut alte funcții guvernamentale (Tudorel Toader de la UAIC, Mircea Dumitru de la UB, Mihnea Costoiu de la UPB, Remus Pricopie de la SNSPA, Mircea Popa de la USMS si probabil inca multi altii) sau în alte instituții de interes public (cazul profesorului Ioan Aurel Pop, ales președinte al Academiei Române).

Înainte de a analiza în detaliu implicațiile acestui caz anecdotic, două observații preliminare:

Să aruncăm o privire pe deja evocatul și de acum celebrul articol 213, la subpunctul 6: ”Rectorul reprezintă legal universitatea în relaţiile cu terţii şi realizează conducerea executivă a universităţii. Rectorul este ordonatorul de credite al universităţii.”

Acest articol ne spune, la fel ca în toate legile educației din 1990 până în prezent, că rectorul este singura persoana abilitată să reprezinte universitatea, mai prozaic, să semneze toate documentele oficiale ale universității. Această formulare oferă o putere (mai ales financiară) și o povară enorme: în esență niciun document nu poate fi semnat de altă persoană; legea nu prevede procedura ”descărcării” de aceste sarcini către prorectori sau decani, iar dacă vreun rector a stabilit o asemenea procedură el se plasează în afara prevederilor din LEN/2011 (chiar dacă a obținut aprobarea Senatului care nu a știut sau nu a înțeles ce aprobă și chiar dacă evocă autonomia universitară).

În practică aceasta înseamnă că rectorul trebuie să aprobe absolut orice și să răspundă în fața legii pentru absolut orice, de la diplomele de studiu la achiziția de apă potabilă, de la contracte pentru cumpărarea calculatoarelor la ordine de deplasare în străinătate (și de decontare a cheltuielilor), de la convenții internaționale la cumpărarea de hîrtie igienică pentru cămine și facultăți.

Am polemizat de multe ori cu acest articol, mai ales din perspectiva necesarei autonomii (ceea ce nu înseamnă eludarea responsabilității) a decanilor în folosirea fondurilor extra-bugetare ale facultății. Prin aceasta vreau să spun că puținele facultăți dintr-o universitate care generează fonduri extra-bugetare (din contracte de cercetare sau din taxe de studiu) sunt supuse unui regim de ”naționalizare” a rezultatului muncii cadrelor lor didactice, astfel încât tot rectorul este cel care dispune de aceste fonduri, iar decanii depind de ”bunăvoința” lui pentru a le putea folosi pentru dezvoltarea facultății lor.

Nici până azi nu am înțeles dacă acest articol de lege este produsul unei gândiri absurde sau al uneia machiavelice. Absurdul derivă din faptul că niciun rector nu va reuși să verifice pentru a semna în cunoștință de cauză toate actele unei universități – deci i se cere să facă ceva ceea ce este, axiomatic, imposibil.

Machiavelismul ar veni din următoarele consecințe:

Înțelegem acum de unde provine această bătălie pentru obținerea unui mandat suplimentar și menținerea în acea funcție: este vorba de controlul asupra resurselor, din ce în ce mai subțiri. Multă vreme, mai ales în anii ’90, s-a crezut că rectorii și conducerile universităților sunt vectori de influență politică; nu cred că sunt așa-ceva, nici că ar fi fost vreodată un factor semnificativ în influențarea politică și electorală a studenților (lucru evident interzis de toate legile educației, dar…). Dar au fost întotdeauna gestionarii unor resurse semnificative, atât de capital economic, cât și de capital social.

Adeseori rectorii au obiceiul să spună că nu iau deciziile în mod autonom și autoritar, că ei se supun deciziilor Consiliului de Administrație. Acesta este format din totalitatea decanilor din acea universitate; de obicei, facultățile cu situație financiară pozitivă (adică ne-îndatorate endemic) sunt foarte puține; majoritatea decanilor au nevoie de sprijinul rectorilor pentru a obține fonduri (în fapt, suplimentări pentru a acoperi găurile din fondul de salarii sau pentru diverse achiziții) – deci ei vor aproba orice solicitare este formulată, de conducere sau de către colegi, votul lor pozitiv fiind o garanție că și cererile lor vor fi susținute și promovate de colegii din CA și de rector și ceilalți membrii din conducere; puținii pentru care aceste fonduri sunt un drept (datorită resurselor extra-bugetare) riscă să devină ”inamici publici” dacă au observații critice (legate de raționalitatea economică) sau dacă nu votează în favoarea solicitărilor respective. În felul acesta sub-finanțarea universităților, corelată cu prevederile din articolul amintit, devine un factor de autoritarism și, trist, dar adevărat, de falsă democrație.

NB. Chiar dacă s-ar vota schimbarea paragrafului din articolul 213 și s-ar interzice candidatura pentru un al treilea mandat, mulți dintre cei doritori să rămână pe o funcție de conducere universitară vor folosi o mai veche strategie și vor candida la funcția de președinte al (Senatului) universității. Modelul s-a aplicat încă de la începutul anilor 2000, când au fost create aceste funcții ad-hoc, neprevăzute pe atunci în legile educației; acum el este mai la îndemână, pentru că LEN/2011 prevede această funcție (chiar dacă restrânge atribuțiile președintelui); este de așteptat ca în unele univeristăți să se creeze sau să se mențină un tandem de tipul ”o tură de stadion tu – o tură de stadion eu”, care să înceapă (sau să continue) sarabanda rocadelor la vârf.

Prof univ dr Mihai Coman
Profesor emerit

Exit mobile version