Repornirea planului „România Educată”, în discuții la Guvern

Foto: Gov.ro

Premierul și ministrul Educației discută în această dimineață despre proiectul „România Educată”, a cărui implementare legislativă, prevăzută într-un memorandum adoptat de cabinetul Cîțu anul trecut, a fost blocată din luna septembrie 2021.

Întâlnirea de lucru a premierului Nicolae-Ionel Ciucă cu ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, apare pe agenda premierului, iar tema discuțiilor vizează “măsurile pentru implementarea Proiectului ‘România Educată'”.

Consiliul Elevilor remarca, în 25 ianuarie 2022, că nu a primit nicio invitație, până acum, la consultări pentru implementarea proiectului “România Educată”. Asta în contextul în care ministrul Cîmpeanu anunța că vor fi două legi separate – una pentru preuniversitar și alta pentru universitar și spunea, în ianuarie, că facem tot posibilul ca un draft al unui nou pachet legislativ în educație să existe cât mai rapid, după finalizarea consultărilor în cadrul proiectului ‘România Educată’”.

Comitetul interministerial înființat anul trecut de Florin Cîțu ar fi trebuit să aibă o întrunire pe 9 septembrie, însă nu a mai avut loc acea ședință. Din acel moment, orice discuție oficială pe implementarea proiectului, la nivelul Guvernului, a fost inexistentă, sau dacă a existat ea nu a fost comunicată public.

Comitetul interministerial pentru monitorizarea implementării Proiectului „România Educată” a funcționat pentru o lună, timp în care Ministerul Educației a elaborat 12 fișe de lucru (draft).

1. Cariera didactică și parcursul profesional

2. Managementul și guvernanța sistemului de educație

3. Finanțarea sistemului de învățământ preuniversitar

4. Infrastructura sistemului de educație

5. Curriculum și evaluare centrate pe competențe

6. Educație incluzivă de calitate pentru toți copiii

7. Alfabetizare funcțională

8. Promovarea educației STEAM

9. Digitalizare

10. Reziliență

11. Învățământ universitar

12. Teme transversale

Apoi același comitet a decis să mai fie elaborate încă 3 fișe de lucru: Educația Timpurie, Învățământul primar și secundar și Învățământul profesional.

Amintim că în memorandumul adoptat în vară de guvernul Cîțu, pentru implementarea raportului prezidențial România Educată, termenul pentru elaborarea pachetului legislativ era de 1 octombrie 2021. Premierul Cîțu a insistat, o vreme, pe respectarea acestui termen: pe 26 august, el atenționa că “avem niște termene pe care le-am asumat”, atunci când ministrul Cîmpeanu își exprima “îngrijorarea” că n-ar putea fi adoptat acel pachet legislativ. În septembrie, ministrul anunța o amânare până în 2022, după o nouă serie de consultări – detalii aici.

De ce aceste întârzieri? Consilierul prezidențial, Ligia Deca, explica faptul că „valul pandemic, coroborat cu evenimentele de pe scena politică, au însemnat o întârziere a acestor etape”, iar consilierul ministrului Educației, Radu Szekely, spunea că nu este realist termenul de 1 decembrie 2021 pentru un nou proiect de lege, termen invocat anul trecut de către oficialii din Educație, și trimitea la „condițiile meteo”.

„Sincer nu cred că este realist acest termen. Ar însemna să fim în minutul 85 și noi suntem mult mai devreme. Nu vreau să absolv pe nimeni, mai ales instituția pe care o reprezint, de vreo vină. Nu acesta este scopul. Ci pur și simplu condițiile meteo au încetinit meciul. Ne-au forțat să facem o pauză. ’S-a și plouat, s-a și nins’, au căzut guverne. Este greu de dus proiectul mai departe într-o situație de instabilitate politică, la nivelul la care ne-am dorit noi și la nivelul la care ministerul s-a angajat în vară”, a spus Szekely în noiembrie 2021.

Exit mobile version