Reforma legislației din educație nu mai poate suferi amânare – Consiliul elevilor, despre planurile Ministerului de a separa legea pentru învățământul preuniversitar de cea pentru cel superior / Nicio invitație, până acum, la consultări pentru implementarea proiectului “România Educată”

637 de vizualizări
Foto: CNE

Intenția Ministerului Educației de a împărți legea educației în două – o lege pentru învățământul preuniversitar și una pentru învățământul superior – este considerată oportună de Consiliul Național al Elevilor, care afirmă, într-un comunicat emis marți, că “reforma legislației din educație nu mai poate suferi amânare”. Aceeași organizație arată, însă, că, deși pentru astfel de lucruri este nevoie de consultări, partenerii de dialog ai autorităților “nu au fost, nici până la acest moment, invitați de Comitetul interministerial pentru implementarea proiectului „România Educată” la consultări”.

CNE trage un “semnal de alarmă”, în comunicatul său, că:

  • “partenerii de dialog social ai Ministerului Educației nu au fost, nici până la acest moment, invitați de Comitetul interministerial pentru implementarea proiectului „România Educată” la consultări care ar trebui să aibă drept scop stabilirea unor direcții strategice și principii de la care să pornească proiectul noii Legi a educației naționale, chiar dacă proiectul Președintelui României s-a bucurat de o largă participare a societății civile până la momentul lansării”. 
Comunicatul Consiliului Național al Elevilor, integral:

Reforma legislației din educație nu mai poate suferi amânare! 

Recent, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat public faptul că Ministerul dorește ca noul pachet legislativ pe care autoritățile și-au asumat să-l contureze, ca parte a procesului de implementare a proiectului „România Educată”, să presupună introducerea a două acte normative, respectiv o lege a învățământului preuniversitar și una a învățământului superior. 

Până acum, diferențele dintre cele două sisteme de învățământ, cel preuniversitar și cel universitar, au fost majore. Din aceste considerente, o astfel de măsură este, din perspectiva Consiliului Național al Elevilor, oportună, considerând că ar presupune un mecanism suplimentar pentru prioritizarea și raportarea punctuală la problemele specifice pentru fiecare formă de învățământ. 

Totodată, reprezentanții elevilor solicită Ministerului Educației ca procesul de redactare a noului act normativ, pe tot parcursul acestui proces, să presupună implicarea tuturor partenerilor de dialog social, în așa fel încât noul pachet legislativ să răspundă cu adevărat nevoilor reale din teritoriu și să întâmpine următorul an școlar, nu orice alt moment care ar putea dezechilibra educația. Punem accentul asupra vulnerabilităților legislative care sunt puternic resimțite de actorii relevanți din sistem și care pot fi identificate doar în urma unui îndelung proces de dialog. 

Mai mult decât atât, tragem un semnal de alarmă asupra faptului că partenerii de dialog social ai Ministerului Educației nu au fost, nici până la acest moment, invitați de Comitetul interministerial pentru implementarea proiectului „România Educată” la consultări care ar trebui să aibă drept scop stabilirea unor direcții strategice și principii de la care să pornească proiectul noii Legi a educației naționale, chiar dacă proiectul Președintelui României s-a bucurat de o largă participare a societății civile până la momentul lansării. Astfel, solicităm guvernanților să nu se abată de la principiile care au fost asumate prin intermediul proiectului care, odată implementat cu responsabilitate, are potențialul de a aduce schimbarea de fond pe care cu toții ne-o dorim. 

„La 11 ani de la momentul adoptării actualei Legi a educației naționale, a venit momentul ca autoritățile centrale să ia în serios necesitatea unei reforme curajoase în învățământul preuniversitar, din perspectivă legislativă, iar Ministerul Educației trebuie să își asume responsabilitatea consultării tuturor factorilor implicați în procesul educațional, dar și un set de termene clare de implementare, care să ducă la adoptarea modificărilor în cel mai scurt timp posibil și care să fie cu strictețe respectate. Salutăm inițiativa, însă așteptăm cu interes ca în perioada imediat următoarea să ne putem aduce aportul în perspectiva reprezentativității reale.”, a declarat Robert Avram, președintele interimar al Consiliului Național al Elevilor.”


1 comentariu
  1. Ar fi de dorit ca nici cele două arii să nu se mai amestece. Programele, manualele și examenele pentru gimnaziu și liceu să fie alcătuite exclusiv de către profesorii de gimnaziu și liceu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like
Cum sprijină guvernul britanic universitățile

Cum se transmite coronavirusul în aer prin aerosoli. Studiu de caz: un salon, un bar şi o clasă de școală / Care este riscul de infectare în cele trei scenarii în funcție de ventilație, folosirea măștii și durata întâlnirii

Interioarele sunt cele mai periculoase, dar riscurile pot fi reduse luând toate măsurile disponibile pentru a lupta contra infectării prin aerosoli. Iată, în colaborare cu „El Pais”, probabilitatea de infectare…
Vezi articolul

Premierul Florin Cîțu, despre digitalizarea Educației: Pe termen scurt este această soluție cu tablete pe care le dăm copiilor, dar pe termen lung trebuie să găsim un sistem mult mai simplu și mai eficient. Eu nu sunt chiar așa de pesimist că va mai dura mult sistemul acesta online

“Pe termen scurt este această soluție cu tablete pe care le dăm copiilor, dar pe termen lung trebuie să găsim un sistem mult mai simplu și mai eficient”, a declarat…
Vezi articolul

Preşedintele francez, despre caricaturi: Acceptăm că lideri religioşi stabilesc un sistem de echivalenţă între ceea ce este şocant şi faptul terorismului şi suntem suficient de intimidaţi pentru a nu îndrăzni să condamnăm acest lucru

Preşedintele francez, Emmanuel Macron, a regretat luni timiditatea relativă a sprijinului internaţional după ultimele atentate din ţara sa şi a reafirmat că Franţa nu-şi va ‘schimba’ legea privind libertatea de…
Vezi articolul