Rezultate PISA 2022. Aproape o treime din elevii din România nu ascultă ce spune profesorul la clasă

Foto: © Dary423 | Dreamstime.com

28% dintre elevii din România nu ascultă ce spune profesorul, potrivit datelor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică pentru ediția din 2022 a testării internaționale PISA. Aceleași date mai arată că 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE: 30%) și 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE: 25%).

În 2022, 83% dintre elevii din România au declarat că își fac prieteni cu ușurință la școală (media OCDE: 76%) și 50% au simțit că aparțin școlii (media OCDE: 75%). Între timp, 17% au raportat că se simt singuri la școală. Comparativ cu 2018, datele nu s-au schimbat semnificativ în România.

Tot în 2022, 11% dintre elevii Români au spus că nu sunt mulțumiți de viața lor. În 2018, mai puțini studenți nu erau mulțumiți de viață (9%). În medie, în țările OCDE, proporția celor care nu sunt mulțumiți de viață a crescut de la 11% în 2015 la 16% în 2018 și 18% în 2022.

Sprijinul pe care îl oferă profesorii la matematică

În România, 57% dintre elevi sunt de părere că, în majoritatea lecțiilor de matematică, profesorul se arată interesat pentru procesul de învățare al fiecărui elev (media OECD: 63%) și 61% din elevi spun că profesorul oferă ajutor extra când aceștia au nevoie (media OECD 70%).

În 2012, procentele corespunzătoare au fost de 69% și 63%. În sistemele de învățământ în care mai mulți elevi au raportat că profesorii acordă ajutor suplimentar atunci când elevii au nevoie, performanța medie la matematică în 2022 a tins să scadă mai puțin față de cea înregistrată cu zece ani în urmă.

Mulți elevi studiază matematica într-un climat disciplinar care nu este favorabil învățării: în 2022, aproximativ 21% dintre elevii din România au declarat că nu pot lucra bine în majoritatea sau în toate lecțiile (media OCDE: 23%); 28% dintre elevi nu ascultă ce spune profesorul (media OCDE: 30%); 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE: 30%); și 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE: 25%). În medie, în toate țările OCDE, elevii au fost mai puțin predispuși să declare că sunt distrași folosind dispozitive digitale atunci când este interzisă utilizarea telefoanelor mobile în incinta școlii.

Siguranța la școală

Datele PISA 2022 arată că, în sistemele de educație unde performanța a rămas ridicată și sentimentul de apartenență s-a îmbunătățit, elevii au avut tendința de a se simți mai în siguranță și mai puțin expuși la hărțuire și la alte riscuri în școala lor.

În România, 13% dintre elevi au declarat că nu se simt în siguranță în drum spre școală (media OECD: 8%); 8% dintre elevi au declarat că nu se simt în siguranță în clasele lor la școală (media OECD: 7%); 13% au spus că nu se simt în siguranță în alte locuri din școală (de exemplu, hol, cantină, toaletă) (media OCDE: 10%).

Aproximativ 24% dintre fete și 26% dintre băieți au declarat că au fost victimele unor acte de hărțuire cel puțin de câteva ori pe lună (media OCDE: 20% dintre fete și 21% dintre băieți). În medie, în țările OCDE, mai puțini elevi au fost expuși la acte de intimidare în 2022, comparativ cu 2018: de exemplu, doar 7% dintre elevi au declarat că alți elevi au răspândit zvonuri urâte despre ei în 2022, față de 11% în 2018. Și în România, proporțiile corespunzătoare s-au redus (11% în 2022, față de 16% în 2018).

DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul I):
DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul II):
Informații de context

Rezultatele PISA 2018 au arătat că România a obținut cel mai slab punctaj din ultimii 9 ani, cea mai mare cădere fiind la Matematică. Este vorba despre 14 puncte pierdute de România față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012. Citește mai multe detalii aici.

Foto: © Dary423 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
BREAKING PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE
Rezultatele PISA 2022 la Matematică: Penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România
România în PISA – rezultatele la cele 6 testări, din 2006 până în 2022, arată ca o pâlnie inversată care conservă mediocritatea într-o zonă a analfabetismului funcțional
LIVE VIDEO Anunț optimist al ministrului Deca, după rezultatele la PISA 2022 care situează România la coada UE: Avem un sistem de educație rezilient și țara noastră a reușit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei
Cercetătorul Dacian Dolean – Rezultatele PISA 2022, primele concluzii: România iese în evidență clasându-se pe ultimul loc dintre toate țările participante la capitolul echitate educațională. Acest lucru poate însemna și că performanța multor elevi e dependentă de măsura în care părinții își permit să plătească meditații
PISA 2022: România este la polul opus față de țările-exemplu în ce privește echitatea în educație / Analistă OCDE: Investiții mai mari nu înseamnă automat succes la învățare, dar pentru elevii români resurse mai multe ar însemna rezultate mai bune la Matematică
Rezultatele PISA 2022 vor fi publicate marți, pe 5 decembrie. Accentul este pus anul acesta pe Matematică, după ce la PISA 2018 România a fost ultima în Uniunea Europeană la acest domeniu
Exit mobile version