Rezultate PISA 2022. Aproape o treime din elevii din România nu ascultă ce spune profesorul la clasă

15.368 de vizualizări
Foto: © Dary423 | Dreamstime.com
28% dintre elevii din România nu ascultă ce spune profesorul, potrivit datelor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică pentru ediția din 2022 a testării internaționale PISA. Aceleași date mai arată că 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE: 30%) și 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE: 25%).
  • PISA – Programme for International Student Assessment – este un studiu comparativ internațional organizat de către OCDE. El măsoară competențele de bază ale elevilor în vârstă de 15 ani în trei domenii principale – citire, matematică și științe. OCDE amintește, în anunțul privind data lansării rezultatelor, că ultima ediție, cea din 2022, a pus accentul pe matematică, existând un test suplimentar de gândire creativă. 

În 2022, 83% dintre elevii din România au declarat că își fac prieteni cu ușurință la școală (media OCDE: 76%) și 50% au simțit că aparțin școlii (media OCDE: 75%). Între timp, 17% au raportat că se simt singuri la școală. Comparativ cu 2018, datele nu s-au schimbat semnificativ în România.

Tot în 2022, 11% dintre elevii Români au spus că nu sunt mulțumiți de viața lor. În 2018, mai puțini studenți nu erau mulțumiți de viață (9%). În medie, în țările OCDE, proporția celor care nu sunt mulțumiți de viață a crescut de la 11% în 2015 la 16% în 2018 și 18% în 2022.

Sprijinul pe care îl oferă profesorii la matematică

În România, 57% dintre elevi sunt de părere că, în majoritatea lecțiilor de matematică, profesorul se arată interesat pentru procesul de învățare al fiecărui elev (media OECD: 63%) și 61% din elevi spun că profesorul oferă ajutor extra când aceștia au nevoie (media OECD 70%).

În 2012, procentele corespunzătoare au fost de 69% și 63%. În sistemele de învățământ în care mai mulți elevi au raportat că profesorii acordă ajutor suplimentar atunci când elevii au nevoie, performanța medie la matematică în 2022 a tins să scadă mai puțin față de cea înregistrată cu zece ani în urmă.

Mulți elevi studiază matematica într-un climat disciplinar care nu este favorabil învățării: în 2022, aproximativ 21% dintre elevii din România au declarat că nu pot lucra bine în majoritatea sau în toate lecțiile (media OCDE: 23%); 28% dintre elevi nu ascultă ce spune profesorul (media OCDE: 30%); 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE: 30%); și 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE: 25%). În medie, în toate țările OCDE, elevii au fost mai puțin predispuși să declare că sunt distrași folosind dispozitive digitale atunci când este interzisă utilizarea telefoanelor mobile în incinta școlii.

  • Testările efective PISA 2022 s-au desfășurat în primăvara anului 2022, la finalul pandemiei Covid-19, iar în România au participat peste 7.000 de elevi din 180 de școli. A fost pentru prima dată când România a susținut testul digitalizat, în edițiile anterioare, inclusiv 2018, el desfășurându-se cu pixul pe hârtie. 
Siguranța la școală

Datele PISA 2022 arată că, în sistemele de educație unde performanța a rămas ridicată și sentimentul de apartenență s-a îmbunătățit, elevii au avut tendința de a se simți mai în siguranță și mai puțin expuși la hărțuire și la alte riscuri în școala lor.

În România, 13% dintre elevi au declarat că nu se simt în siguranță în drum spre școală (media OECD: 8%); 8% dintre elevi au declarat că nu se simt în siguranță în clasele lor la școală (media OECD: 7%); 13% au spus că nu se simt în siguranță în alte locuri din școală (de exemplu, hol, cantină, toaletă) (media OCDE: 10%).

Aproximativ 24% dintre fete și 26% dintre băieți au declarat că au fost victimele unor acte de hărțuire cel puțin de câteva ori pe lună (media OCDE: 20% dintre fete și 21% dintre băieți). În medie, în țările OCDE, mai puțini elevi au fost expuși la acte de intimidare în 2022, comparativ cu 2018: de exemplu, doar 7% dintre elevi au declarat că alți elevi au răspândit zvonuri urâte despre ei în 2022, față de 11% în 2018. Și în România, proporțiile corespunzătoare s-au redus (11% în 2022, față de 16% în 2018).

DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul I):
DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul II):
Informații de context

Rezultatele PISA 2018 au arătat că România a obținut cel mai slab punctaj din ultimii 9 ani, cea mai mare cădere fiind la Matematică. Este vorba despre 14 puncte pierdute de România față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012. Citește mai multe detalii aici.

Foto: © Dary423 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
BREAKING PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE
Rezultatele PISA 2022 la Matematică: Penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România
România în PISA – rezultatele la cele 6 testări, din 2006 până în 2022, arată ca o pâlnie inversată care conservă mediocritatea într-o zonă a analfabetismului funcțional
LIVE VIDEO Anunț optimist al ministrului Deca, după rezultatele la PISA 2022 care situează România la coada UE: Avem un sistem de educație rezilient și țara noastră a reușit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei
Cercetătorul Dacian Dolean – Rezultatele PISA 2022, primele concluzii: România iese în evidență clasându-se pe ultimul loc dintre toate țările participante la capitolul echitate educațională. Acest lucru poate însemna și că performanța multor elevi e dependentă de măsura în care părinții își permit să plătească meditații
PISA 2022: România este la polul opus față de țările-exemplu în ce privește echitatea în educație / Analistă OCDE: Investiții mai mari nu înseamnă automat succes la învățare, dar pentru elevii români resurse mai multe ar însemna rezultate mai bune la Matematică
Rezultatele PISA 2022 vor fi publicate marți, pe 5 decembrie. Accentul este pus anul acesta pe Matematică, după ce la PISA 2018 România a fost ultima în Uniunea Europeană la acest domeniu

4 comments
  1. Eu înțeleg și globalizarea și susținerea valorilor comune europene, dar asa cum nimeni la Bruxelles nu ne impune sa mergem sau nu la Biserica, asa e și cu testele PISA. Din dorința de a fi ca ei, bagam peste copii chestii de la ei (occident) . Nimic împotriva, dar testele astea sunt adaptate pe programa vestica. De exemplu, acolo copiii studiază 3 materii in una singura cu referire la științe, la noi sunt separate biologia de geografia și fizica. La ei matematica de cls a V-a e ca la noi de a 3-a iar copiii romani slăbuți la carte la noi când merg în vest devin premianți.
    Așadar, ei cu PISA lor, noi cu programa noastră și asa sa rămână !!! Mici ajustări, diverse adaptări, completări….. e una, dar a-i face și pe ai noștri ca pe ai lor care dintr-a doua invata despre penis, e alta. Faptele arata ca Romania a umplut planeta cu olimpici internationali curtați de marile universitati mondiale si companii străine, deci avem învățământ de calitate DAR ALTFEL STRUCTURATA MATERIA.
    Pot sa stiu și eu de ce trebuie neapărat sa stie un copil roman sa convertească bani? Ca am înțeles ca la întrebarea asta n-au răspuns. Cei din vest știu cum merge treaba pentru ca sunt pe moneda unica și cohortele de emigranti care vin la ei cu banii convertesc în Euro si e cumva un subiect intens dezbatut de toti. Noi nu punem copiii sa facă asa ceva, ei au PARINTI care nu le arata usa de la 14 ani sa-si caute de lucru, ii ținem acasă aproape până-i însuram si plătim în Euro noi din rate grele în bănci ca sa le cumparam o masina sau o casa, nici nu le lasam copiii pe mâna bonelor…..noi chiar știm sa fim BUNICI….și facem și lectii cu ei fără sa ne pese de PISA, apoi ne întra “micutul” la medicina între primii și afla rapid cât inseamna un salariu de 5000 Euro dar, LA TIMPUL POTRIVIT !!!!

  2. Sa fim seriosi am copii la scoala .. Protectia copilui din primarii ce asteapta? Au nr mare de absente , nu au posibilitati… Primaria , dormiti? Vine anul electoral… cu ce a-ti a”ajutat” contribuabilii?! Si voi domnilor jurnalisti… Cind s-a facut ultima data cite o “vizita” pe nepregatite la primarii sa vedeti ca primarii si cei de la C.J “lipsesc” la vizitele dv?! De ce nu anuntati inainte sa-i vizitati si sa anunte si ei la rindul lor obligatoriu populatia sa fie prezenta ?! am mai scris si in trecut pe alte “publicatii de pe internet” si s-au blocat de nici nu au aparut comentariile… Sa o spunem pe sleau: C.J,Primarii si ministerul invatamintului merg pe linie politica!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ludovic Orban se contrazice cu privire la motivele menținerii after school-urilor deschise și închiderii școlilor: În after school-uri nu a existat un număr semnificativ de infectări și after school-urile sunt în afara procesului educațional / Nu prezența la școală pune probleme de infectare

Ludovic Orban folosește același argument pentru a motiva atât decizia de menținere deschisă a after school-urilor, cât și pe cea de închidere a școlilor. “After school-urile sunt în afara procesului,…
Vezi articolul

BREAKING Profesorii care conduc doctorate scapă de orice răspundere în cazul plagiatelor: doctoranzii rămân singurii responsabili prin noul Regulament al studiilor doctorale / Prevederile inițiale din Regulamentul pus în consultare au fost modificate netransparent de Ministerul Educației

„Studentul doctorand răspunde pentru originalitatea tezei de doctorat”, spune noul Regulament-cadru privind studiile universitare de doctorat, adoptat la începutul acestui an și publicat luni în Monitorul Oficial. Din normele oficiale…
Vezi articolul

Efectul Tate: Școlile din Marea Britanie raportează un număr tot mai mare de misoginism și hărțuire sexuală, la băieții de 9 și 10 ani / Guvernul le cere profesorilor să nu le vorbească elevilor despre Andrew Tate

Profesorii din Marea Britanie sunt sfătuiţi de guvern să nu discute cu elevii despre Andrew Tate, „regele masculinităţii toxice”, influencerul din social media, în ciuda faptului că şcolile raportează un…
Vezi articolul