Schimbările climatice: Cum crește presiunea pentru predarea acestei teme “fierbinți” în școlile lumii. În România, subiectul e tratat tangențial

Foto: Pixabay.com

Interesul internațional pentru predarea în școli a temelor legate de schimbările climatice se extinde, după precedentele stabilite în ultimele luni de Italia și Noua Zeelandă. Săptămâna trecută, un grup de inițiativă al unor tineri din Marea Britanie a prezentat un proiect legislativ referitor la predarea, în școli, a chestiunilor legate de schimbările climei – primul proiect elaborat de elevi care ajunge în atenția parlamentarilor de la Londra. Între timp, în România, subiectul e tratat mai degrabă tangențial, la gimnaziu, iar interesul ca școala să dezvolte programe pare să nu fi depășit stadiul de deziderat.

În școlile din România, conceptul preferat în școli este acela de “mediu”, nu de “climă”, iar la școala primară și gimnaziu problematica este atinsă mai mult prin prisma informațiilor generale referitoare la mediu, a spus pentru Edupedu.ro Ciprian Fartușnic, cercetător la Institutul de Științe ale Educației. Acesta arată că “degradarea mediului” apare ca temă la geografie abia în clasa a VII-a.

Școala românească are nevoie de mai multă experiență și formare în domeniu, a spus el, pe când Antonia Pup, de la Consiliul Național al Elevilor, afirmă că tema necesită “un real interes din partea factorilor decizionali”.

Context internațional – presiuni pentru schimbări în Marea Britanie, Italia, Noua Zeelandă, Bangladesh

Studii referitoare la mediu există, la nivel chiar aprofundat pe alocuri, în multe părți ale lumii – Australia, China, Marea Britanie etc.. Dar ele sunt legate îndeosebi de dezvoltarea durabilă și de impactul oamenilor asupra mediului la nivel local. Doar în ultima perioadă au început să se dezvolte programe prin care schimbările climatice ca fenomen global să fie predate în școli.

Inițiativa rețelei de elevi “Teach the Future” din Marea Britanie, de a elabora pe cont propriu un proiect legislativ legat de învățământ și schimbările climatice, este notată de Reuters într-o recentă analiză a acțiunilor internaționale ce vizează adaptarea educației în funcție de această problematică.

Elevii participanți la campania respectivă, susținuți de cel mai tânăr membru al Parlamentului britanic, Nadia Whittome (24 de ani), au prezentat proiectul lor, săptămâna trecută, câtorva zeci de parlamentari într-un eveniment susținut cu fonduri provenite de la publicul larg. Potrivit The Guardian, documentul a fost pus la punct de un specialist parlamentar în elaborarea de texte legislative, plătit tot cu bani de la susținătorii rețelei respective. The Guardian scrie, separat, că această acțiune apare în contextul în care tematica schimbărilor climatice (criza climatică, în terminologia folosită de această publicație) lipsește aproape complet din curriculum, la nivel național, unde există doar teme tratate, în opinia publicației, insuficient de serios.

În sinteza sa referitoare la acțiunile educaționale în domeniu, Reuters pornește de la cazul unor școli din Bangladesh, țară afectată serios de inundații tot mai distrugătoare. Elevii cu vârste între 5-11 ani din nordul acestei țări învață după un curriculum clădit pe problematica mediului, în cadrul unui proiect elaborat de un ONG care prezintă mediul în care trăiesc acești copii drept “zona zero a schimbărilor climatice”.

Reuters amintește cazuri recente de țări care au făcut pași mari pentru extinderea educației pe tema schimbărilor climatice:

Aceeași analiză Reuters arată că și modul în care este tratată problematica, atunci când este tratată, poate să ridice probleme. Sursa face trimitere la un studiu desfășurat în rândul câtorva sute de studenți de la Universitatea din Michigan, studiu ce arată că lecțiile pe tema schimbărilor climatice produc îngrijorare și sentiment de neputință în rândul studenților, pe când acele cursuri ar trebui să le confere puterea să ia măsuri.

Educația a fost declarată de UNESCO drept esențială pentru abordarea problemelor cauzate de schimbările climatice de aproape un deceniu (programul UNESCO pentru Educație pe tema Schimbărilor Climatice, pentru Dezvoltare Durabilă, a fost stabilit în 2010). Dar, arată un studiu publicat anul trecut de Taylor&Francis, în ultimele decenii există puncte unde experții și activiștii au ajuns la un acord, dar și mai multe puncte unde consensul este limitat sau inexistent.

Puncte de consens, potrivit raportului citat:

Puncte unde consensul în sferele publice, politice și academice pare minim:

Situația în România. Cercetător: Provocările țin de experiența și formarea profesorilor, de conștientizarea problematicii

Contactat de EduPedu.ro, Ciprian Fartușnic de la Institutul de Științe ale Educației a arătat că, în școlile românești, tema este tratată mai degrabă tangențial, prin studierea unor lucruri ce țin, generic, de climă, doar la clasa a VII-a existând o temă referitoare la “degradarea mediului” ca problemă a lumii contemporane. Cercetătorul citat arată că, în școlile locale, se folosește mai mult termenul “mediu” (în loc de “climă”), iar abordarea este una generală și “mai soft”, în acest moment.

De precizat că Ciprian Fartușnic este cercetător în cadrul Institutului care elaborează curriculumul școlar și este implicat și în cel mai mare proiect de formare a profesorilor, CRED, derulat în prezent de Ministerul Educației.

Potrivit lui Ciprian Fartușnic:

Contactată de EduPedu.ro, pentru a vedea în ce măsură este discutată problema când se ajunge la planificarea educațională în România, Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor, a arătat că organizația pe care o reprezintă este “în favoarea informării elevilor cu privire la schimbările climatice, să fie abordată proactiv această temă în școli”.

 

Foto: Markus Spiske – Pexels

Exit mobile version