Școala viitorului, în viziunea directorilor școlari din Germania: accent pe formarea abilităților de viață și participarea democratică, folosirea extinsă, dar responsabilă a instrumentelor digitale, program de dimineață până după-amiaza pentru toți elevii – studiu

Foto: Pixabay.com

O școală unde elevii își petrec mai mult timp împreună, unde accentul e pus pe formarea abilităților de viață și este încurajată predarea interdisciplinară, unde copiii sunt pregătiți pentru viața democratică și sunt încurajați să folosească responsabil instrumentele digitale. Potrivit unui studiu recent, așa ar dori să arate școala viitorului directorii de școli din Germania, țară care se numără printre țările cu cele mai bune performanțe la PISA 2018, dar unde, mai ales după criza Covid-19, gradul de nemulțumire al managerilor școlari față de propria activitate a crescut dramatic.

Analiza arată că directorii de școală se plâng de faptul că își ocupă prea mult timp cu lucruri administrative și au prea puțin timp să se ocupe de chestiuni pe care le consideră importante pentru dezvoltarea școlilor. De aici rezultă atât un grad mare de nemulțumire față de activitatea lor (72% dintre respondenți), cât și un interes foarte ridicat față de ceea ce ar trebui să însemne noua cultură a școlii.

Aceasta ar presupune, conform aspirațiilor lor, atât reorganizarea masivă a programului școlar, într-o manieră în care elevii să petreacă mai mult timp împreună și mai puțin timp învățând în mediul familial. Ar însemna mai puțin accent pe materii individuale și mai mult timp pe predare interdisciplnară și pe subiecte pe care le consideră foarte importante pentru adulții de mâine, precum democrația și viața civică.

Iar multe dintre acestea sunt dorite nu doar de o bună parte, ci de cea mai mare parte a liderilor școlari intervievați.

Lucrurile care contează cu adevărat

Potrivit studiului, preocupările imediate, legate de activitatea curentă, sunt cele de lucruri administrative: asigurarea echipamentelor digitale, renovări, recrutarea de personal. Acestea sunt menționate de un număr substanțial dintre directori – între 50% și 70% dintre respondenți.

Procente mult mai ridicate, ce depășesc 80-90%, marchează chestiuni ce țin de cultura educațională, la care aceiași directori spun că au prea puțin timp să se gândească. Ce îi preocupă, mai precis:

De aici pleacă și susținerea lor pentru forme diferite ale școlii, pe viitor:

Notabil este și interesul directorilor față de digitalizarea procesului de învățământ, în contextul în care Germania a întâmpinat mari probleme în pandemie, din punct de vedere al asigurării resurselor pentru școala online. Potrivit raportului, trei sferturi dintre directori cred că școala trebuie să se îndrepte către un grad mai ridicat al tehnologizării procesului de învățare. Iar 97% dintre ei cred că acest lucru presupune inclusiv ca elevii să învețe să folosească responsabil media digitale, în mediul școlar.

Exit mobile version