Școlile pot depune o nouă cerere la inspectoratele județene pentru a obține bani pentru programul „Săptămâna Verde” în acest an școlar, chiar dacă activitățile se desfășoară în 2026, spune profesoara Iuliana Căplescu, consilier în Ministerul Educației

Foto: © Landd09 | Dreamstime.com

Școlile mai pot depune un nou formular la inspectoratele școlare pentru a primi bani alocați programului „Săptămâna Verde” pentru acest an școlar, 2025-2026, chiar dacă activitățile sunt programate abia în 2026. Declarația a fost făcută de Iuliana Căplescu, consilier în Ministerul Educației, în evenimentul EcoInteractiv, organizat de asociația Viitor Plus pe 23 octombrie la București. Condiția este ca data de facturare să fie până în 14 noiembrie.

Școlile pot depune o nouă cerere pentru a primi bani cu care să desfășoare activități în cadrul programului Săptămâna Verde în acest an școlar, spune Iuliana Căplescu, consilieră în Ministerul Educației.

Ea a explicat că banii de la Administrația Fondului de Mediu se află la inspectoratele școlare și nu au fost toți cheltuiți. Chiar dacă activitățile sun programate anul următor, în 2026, până în primăvară, banii pot fi decontați dacă școlile depun cereri. Condiția este ca data de facturare să fie până în 14 noiembrie.

„Cronologic, a existat un formular de înscriere și era un calendar care se oprea undeva în septembrie 2024.Pentru că de la ISJ-uri s-a aflat că nu s-au cheltuit toți banii, deci ei sunt în conturile ISJ-urilor, s-au venit cu o excepție, cu o nouă adresă a ministerului și dacă se achiziționează bunuri, servicii, pentru ce înseamnă săptămâna verde inclusiv în acest an școlar, dar au data de facturare până în 14 noiembrie, le-am scris foarte clar toate datele acestea (n. Red inspectoratelor școlare județene), mai pot accesa bani printr-un nou formular. 

Apoi Ministerul Mediului, de fapt Fondul pentru Mediu ne va cere banii înapoi în 31 decembrie 2025. Pentru că ei lucrează pe an calendaristic, iar noi pe ani școlari. 

Cheltuiala este în avans dar pot implementa până când au ei școala Săptămâna Verde. 

ISJ-urile ar fi trebuit să transmită acest lucru. Unele știu că au transmis pentru că m-au sunat să-mi ceară clarificări, au transmis către unitățile de învățământ”, a spus Căplescu.

Edupedu.ro a scris în 2024 că puține școli au cerut bani pentru activități în Săptămâna Verde.

Activitățile eligibile în cadrul programului Săptămâna Verde

1. participarea la excursii în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice (transport, cazare și masă – dacă este cazul, intrare la grădini botanice/în parcuri naționale, la muzee, bilete la evenimente sau la cinema – filme documentare etc.), inclusiv deplasări pentru cercetare în teren (rezervații, situri de importanță comunitară – plante/animale ocrotite);

2. amenajarea spațiului verde al școlii/amenajarea de minigrădini botanice sau minisere/amenajarea de grădini (mobilier de grădină din materiale reciclate/reciclabile sau recuperate, material săditor, pământ, fertilizant, unelte, mănuși, folie de plastic, pietriș, scoarță de copac, gărdulețe, vopsea ecologică etc.);

3. acțiuni de ecologizare, colectare de deșeuri (mănuși, saci, unelte etc.);

4. amenajarea unui „colț verde“ în interiorul unității de învățământ (mobilă din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri și perne, plante în ghiveci, diverse resurse ludice și educative pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice etc.);

5. participarea la competiții locale, județene sau naționale de ecologie/protecția mediului/educație pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale și proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare și masă pentru participanți, dacă nu sunt asigurate de organizatori);

6. organizarea de minitabere urbane de educație pentru mediu și schimbări climatice (standuri, kituri, materiale reciclabile și reciclate pentru ateliere de crafting, alimente și băuturi pentru participanți, materiale promoționale din materiale reciclate etc.);

7. participarea și organizarea de schimburi de experiență cu alte unități de învățământ din comunitate sau din țară, în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;

8. participarea profesorilor la cursuri de formare în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice, urmate de aplicarea noilor cunoștințe și abilități la clasă;

9. amenajarea de diorame, terarii și acvarii.

Tipuri de cheltuieli permise în cadrul Programului de finanțare:

1. consumabile pentru organizarea de lecții demonstrative și cercuri pedagogice interdisciplinare (biologie, fizică, chimie, geografie), urmate de organizarea de proiecte interdisciplinare interactive de educație pentru mediu și schimbări climatice;

2. kituri pentru laboratoarele de chimie și biologie, necesare pentru activități de educație pentru mediu și schimbări climatice;

3. achiziții de truse/instrumente pentru măsurarea unor parametri de calitate (apă, aer, sol etc.);

4. recipiente pentru colectarea selectivă a deșeurilor;

5. achiziționarea de auxiliare didactice și mijloace de învățământ multimedia în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;

6. abonamente la platforme educaționale care conțin materiale pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice (eduboom, twikl, mozabook etc.);

7. consumabile pentru organizarea unor evenimente artistice/de creație cu teme ecologice sau a unor concursuri locale, județene, regionale și naționale de educație pentru mediu și schimbări climatice;

8. pentru activitățile eligibile din cadrul programului, prevăzute la art. 10.(2) Activitățile finanțate în cadrul Programului „Săptămâna verde“ se desfășoară pe parcursul anilor 2024 și 2025.

Rolul unităților de învățământ este următorul:

1. desemnează o persoană care să coordoneze activitățile și numesc echipa de implementare

2. completează formularul de înscriere și îl transmit la ISJ/ISMB, cu activități corespunzătoare bugetului comunicat;

3. proiectează și desfășoară activități adecvate obiectivelor Programului „Săptămâna verde” și nevoilor preșcolarilor/elevilor;

4. utilizează fondurile primite într-o manieră eficientă și responsabilă;

5. înaintează la ISJ/ISMB un raport financiar referitor la utilizarea fondurilor primite; toate documentele justificative referitoare la utilizarea fondurilor primite vor fi păstrate la sediul unității de învățământ;

6. raportează la ISJ/ISMB activitățile desfășurate în unitatea de învățământ și rezultatele acestora, conform modelului din anexa nr. 2 la prezenta metodologie.” 

Profesorii cer ajutor pentru a desfășura activitățile

Un raport de cercetare al Institutului de Științe ale Educației privind implementarea programului Săptămâna Verde în școli arată dificultățile cu care se confruntă profesorii și directorii în organizare, iar lipsa fondurilor este considerată principala problemă.

Temele abordate cel mai frecvent au vizat poluarea, folosirea responsabilă a resurselor
naturale, managementul deșeurilor, risipa alimentară, pădurile și viața terestră.

Din lista tematică propusă în metodologia Programului „Săptămâna verde”, profesorii și elevii le-au selectat pe cele mai frecvent abordate în activitățile derulate în anii anteriori.

Peste trei sferturi dintre profesori au menționat că au abordat teme referitoare la poluare și la folosirea responsabilă a resurselor naturale. Alte teme abordate de 40-60% dintre profesori au fost: managementul deșeurilor, risipa alimentară, pădurile și viața terestră, biodiversitatea, energia verde, apele viața acvatică, mai arată cercetarea.

De asemenea, s-a constatat că Săptămâna Verde înseamnă cel mai adesea activități în curtea școlii pentru elevii din mediul rural sau în clasă și la bibliotecă, în timp ce elevii de la liceu din mediul urban au acces la muzee sau parcuri naționale și alte activități.

Raportul IȘE mai arată că 46% dintre profesori au menționat că au nevoie de formare pentru a motiva elevii ca să se implice participativ în activitățile Programului sugerează că acest aspect constituie o provocare, în condițiile în care aceste activități sunt lipsite de presiunea specifică unei ore de curs, care solicită din partea elevilor implicare în învățare, feedback și evaluare.


De asemenea, în ponderi de 24-34%, profesorii au menționat că resimt nevoia de a fi formați pentru proiectarea și realizarea de activități pe teme de mediu, pentru identificarea și utilizarea de resurse educaționale și de tehnologii digitale.

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat recent că este ilegal ca părinții să susțină financiar activitățile din săptămânile „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. 

Informații de context

Școlile au fost obligate ca până la 1 aprilie 2025 să stabilească deja perioada pentru programele Săptămâna Verde și Școala Altfel.

Informarea școlilor pentru a aplica pentru finanțare a fost în sarcina Ministerului Educației și a inspectoratelor școlare în perioada mai-septembrie 2024. Tot în aceeași perioadă, mai-septembrie 2024, școlile ar fi trebuit să depună cererile, potrivit calendarului oficial.

De exemplu, Inspectoratul Școlar Ilfov a anunțat școlile în luna august să aplice pentru finanțarea activităților din Săptămâna Verde, doar 9 școli au aplicat în județ, potrivit unui răspuns pentru Edupedu.ro.

În 2024, școlile au putut să trimită solicitări pentru a beneficia de finanțare până în luna septembrie, iar în data de 7 octombrie Ministerul Educației a emis un ordin care prevede modalitatea prin care inspectoratele județele pot accesa banii pentru programul Săptămâna Verde și lista cu alocările bugetare pe județe.

„Deschiderile de credite bugetare se fac lunar, la solicitarea inspectoratului școlar județean/al municipiului București (ISJ/ISMB)”, potrivit documentului.

Fondul de 100 de milioane de lei alocat prin Administrația Fondului de Mediu pentru programul Săptămâna Verde în anii 2024 și 2025 nu a fost cheltuit în totalitate, a spus pentru Edupedu.ro, ministra Mediului, Diana Buzoianu, în iulie 2025.

Întrebată dacă anul viitor, în 2026, AFM va mai aloca fonduri, ministra Mediului a spus că „cel mai probabil proiecte noi de la AFM o să fie majoritatea suspendate, la nivel național. Deci nu o să mai fie alocați pentru proiecte noi. Pentru 2026, când se vor debloca o parte din bani, evident, să-i prioritizăm pe proiecte care au sens să fie prioritizate. Avem nevoie de o gândire strategică, un plan strategic”, a mai spus ministra.

Programul permite școlilor să își aleagă perioada în care se desfășoară (câte 5 zile consecutive) și activitățile.

Săptămâna Verde a fost introdusă în anul școlar 2023-2024, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, pusă în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

De remarcat că Guvernul a susținut financiar numai programul introdus în Legea învățământului de către președintele Klaus Iohannis, deși școlile din România au două săptămâni în care profesorii și elevii trebuie să realizeze activități extracurriculare: Săptămâna Școala altfel, introdusă de Legea Miclea-Funeriu în 2011, și Săptămâna Verde, introdusă Klaus Iohannis, președinte la acea vreme.

Săptămână Verde a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat. Amintim că România se clasează constant în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală. Anul acesta școlar, România este în top 5 țări din Europa cu cele mai multe zile fără școală: elevii au 8 perioade de vacanță, care înseamnă 120 de zile libere – potrivit raportului european Eurydice.

Într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe. În mai 2023, când am publicat analiza, experții așteptau răspunsurile acestui studiu privind impactul împărțirii anului școlar pe module.

Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la cel puțin unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde, arată studiul „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)”, publicat pe 31 decembrie de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), fără a fi promovat în vreun fel de Ministerul Educației.

Studiul este reprezentativ la nivel național, au participat aproape 7.000 de profesori. Unii profesori spun că ar trebui implementate măsuri cum ar fi gratuitatea intrării la muzee și a transportului pentru activitățile din afara școlii.

Declarația consilierei Iuliana Căplescu poate fi ascultată aici

Foto: © Landd09 | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Florian Lixandru, șeful ISMB, despre activitățile plătite de părinți în Săptămâna Verde și Școala Altfel: Au dreptate să se plângă. Cei care nu respectă vor suporta consecințele / Vom transmite precizări utile pentru directori în București, miercuri

Școlile mai pot cere bani pentru programul Săptămâna Verde până la finalul anului 2025 / Fondul de 100 de milioane de lei alocat de Administrația Fondului de Mediu nu a fost cheltuit, spune ministra Mediului, Diana Buzoianu

Săptămâna Verde înseamnă cel mai adesea activități în curtea școlii pentru elevii din mediul rural sau în clasă și la bibliotecă, arată un studiu al Institutului de Științe ale Educației
Pentru că multe școli aleg aceeași perioadă pentru „Săptămâna Verde”, muzeele și obiectivele sunt supraaglomerate, reclamă directorii într-un raport oficial / Semnalează lipsa banilor pentru activități și birocrația din „săptămâna consumului de hârtie”
Propuneri ale directorilor și profesorilor privind Săptămâna Verde: Desfășurarea celor 5 zile pe parcursul tuturor modulelor sau la finalul anului școlar, renunțarea la program pentru școlile fără resurse necesare, comasarea cu programul „Școala Altfel” – Raport de cercetare publicat de Minister
Școlile care au aplicat pentru finanțarea activităților din programul Săptămâna Verde 2024-2025 ar trebui să primească banii începând cu luna octombrie / LISTA alocărilor pe județe
Școlile trebuie să anunțe elevii și părinții până la 1 aprilie, în mai puțin de o lună, când va fi vacanța mobilă din 2026 și datele pentru Școala Altfel și Săptămâna Verde din anul școlar 2025-2026
Exit mobile version