“Scot la titularizare în fiecare an câte 11 catedre pe domenii tehnice. Nimeni nu vine”, spune Adriana Voicu, directoarea unui liceu tehnologic din Buzău / “Profesorii ingineri ies la pensie în mare parte și ne rugăm de ei să mai predea copiilor, că poate totuși la anul va apărea un tânăr” – VIDEO

Foto: Facebook.com - Adriana Voicu

„Eu scot la titularizare în fiecare an câte 11 catedre pe domenii tehnice. Nimeni nu vine. Profesorii ies la pensie în mare parte, profesori ingineri, și ne rugăm de ei să vină și să mai predea copiilor că poate totuși la anul va apărea un tânăr care să accepte să vină în învățământ”, a spus Adriana Voicu, directoarea unui liceu tehnologic din Buzău, în cadrul unei dezbateri online organizată de Coaliția pentru Educație. Tema dezbaterii a fost ruta profesională în sistem tradițional și în sistem dual.

Directoarea a intervenit imediat după ce a vorbit Dan Octavian, președintele Asociației Firmelor Bihorene, care a adus în atenție salariul unui profesor dintr-un liceu tehnologic: „Cât timp tariful unui profesor sau specialist care intră în școală este egal cu tariful unui profesor debutant, nu avem cum să aducem specialiști. Nimeni nu își va trimite inginerul de pe 2.000 – 3.000 de euro în școală să predea tuturor copiilor din școală, care fac practică la toate companiile angrenate acolo, pe o treime din salariul pe care îl primește în mod normal, chiar mai puțin de o treime”. – detalii aici

Astfel, Adriana Voicu a menționat că, deși scoate la titularizare posturi pe domenii tehnice, „nimeni nu vine”: “La firul ierbii ne confruntăm cu toate acestea. Ca un exemplu foarte greu de gestionat – eu scot la titularizare în fiecare an câte 11 catedre pe domenii tehnice. Nimeni nu vine. Profesorii ies la pensie în mare parte, profesori ingineri, și ne rugăm de ei să vină și să mai predea copiilor că poate totuși la anul va apărea un tânăr care să accepte să vină în învățământ”.

Aceasta a mai spus că cei mai mulți profesori renunță după ce află salariul pe care l-ar lua „pentru prestarea serviciilor”: „De doi ani de zile încercăm să facem lobby pentru această profesie de profesor inginer, să vină lumea să predea la universitățile politehnice din jurul Buzăului, toată lumea vine, trece pe la contabilitate, află salariul care ar fi pentru prestarea serviciilor și pleacă, cam atât. Ceea ce este o foarte mare problemă. La nivelul liceului meu mai am opt profesori titulari, profesori ingineri, și 11 pensionari”.

În legătură cu subiectul salarizării cadrelor didactice din liceele tehnologice, secretarul de stat Sorin Ion a declarat s-ar supăra „destul de tare” dacă un profesor de specialități ar fi plătit mai bine decât un profesor de matematică: „Să-mi fie cu iertare, eu sunt profesor de matematică, dacă plătim un profesor de specialități, la o școală tehnologică, mai bine decât pe mine, m-aș supăra destul de tare, pentru că și ceea ce predau este la fel de important. Problema este una de ansamblu, nu neapărat pe această zonă. Mi-ați spus că un inginer câștigă în firma lui 2.000 – 3.000 de euro și trebuie să-l plătim la fel în sistemul de educație. Din punctul acesta de vedere, este totuși pentru prima dată când în legea Educației se pune un reper salarial pentru debutant, pentru debutul în profesie (…)”.

Sorin Ion a invocat excepția prin care se poate ocupa un post didactic în sistem, spunând că „în lege, am încercat să mai simplificăm accesul în sistemul, cel puțin pentru zona de învățământ profesional și liceu profesional”.

Amintim că Sorin Cîmpeanu a anunțat că debutanții vor avea salariul mediu pe economie, adică 3.750 de lei.

Ministrul Educației a precizat încă din mai 2022 că salariul unui profesor debutant ar trebui să fie cât un salariu mediu net pe economie. Într-un alt interviu, difuzat sâmbătă la Digi24, ministrul Cîmpeanu a menționat și sume. Acesta a spus că ar fi vorba despre 3.650 de lei – 3.750 de lei, valoarea salariului mediu net pe economie pentru anul 2021.

VIDEO – de la minutul 1:08:00
Citește și:
VIDEO Nimeni nu își va trimite inginerul de pe 2.000 – 3.000 de euro într-o școală duală ca să predea tuturor copiilor pe o treime din salariul pe care îl primește în mod normal, spune Dan Octavian, președintele Asociației Firmelor Bihorene / Soluțiile propuse pentru creșterea atractivității învățământului dual
Restaurantele să poată contracta școlile, propunere pentru noua lege făcută de Dragoș Anastasiu, antreprenor și lider al alianței „O voce pentru Educație”: Gândiți-vă că apare o nuntă, ai nevoie de 20 de tineri, să poți să ai posibilitatea de a contracta școala sau pe tinerii respectivi direct – VIDEO
Sorin Ion, secretar de stat la Educație: De foarte multă vreme și pe nedrept învățământul profesional a fost privit cumva ca un refugiu al eșecului. Pe de altă parte, însă, întreaga societate reclamă faptul că nu avem meseriași
Școlile profesionale se desființează pentru a doua oară, potrivit propunerii de lege a Educației / În septembrie 2023 toți elevii lor vor trece la noile „licee profesionale”, dacă prevederea va fi aplicată
Orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, prin excepția introdusă în noul proiect de lege / „Trebuie să începem să fim un pic mai deschiși în ceea ce înseamnă recunoașterea competențelor din contexte formale, informale” – Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației
VIDEO Ministrul Cîmpeanu, despre propunerea ca în școli să poată preda și persoane fără pregătire didactică: Mi-a fost rușine să-i spun cuiva că nu există calea legală să predea într-o universitate, dacă n-are formare inițială
Eliminarea excepției prin care persoanele cu studii superioare pot să predea în școli și universități, fără module de pregătire, cerută de peste 200 de universitari
Exit mobile version