BREAKING Profesorii se vor putea titulariza și pe mai puțin de 18 ore, cât este o normă didactică de bază, anunță ministrul Cîmpeanu, pentru viitoarea Lege a Educației din Preuniversitar / Cel mai mic salariu net va fi 3.750, adică va fi cel mediu pe economie

27.867 de vizualizări
Foto:© Monkey Business Images | Dreamstime.com
Profesorii se vor putea titulariza și pe mai puțin de 18 ore, cât este o normă didactică de bază, anunță ministrul Cîmpeanu, pentru viitoarea Lege a Educației din Preuniversitar. Acesta a făcut declarații de presă despre proiectele de Legi ale Educației care mâine vor fi făcute publice. De asemenea, în lege se va propune și o salarizare minimă: debutanții vor avea salariul mediu pe economie.
  • Propunerile celor două legi ale Educației vor fi de mâine lansate în dezbatere publică, timp de 35 de zile. Apoi vor fi ajustate în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. Noile legi ale Educației, una pentru învățământul preuniversitar și una pentru cel superior ar trebui să intre în vigoare din septembrie 2023, anunță ministrul Sorin Cîmpeanu.

„Începând cu anul 2023, vor fi scoase la concurs și acele posturi cu 9, 10, 11, 12, 15 ore, chiar dacă nu au 18 ore”, a precizat Cîmpeanu.

Amintim că Ministrul Educației a precizat încă din mai 2022 că salariul unui profesor debutant ar trebui să fie cât un salariu mediu net pe economie. Într-un alt interviu, difuzat sâmbătă la Digi24, ministrul Cîmpeanu a menționat și sume. Acesta a spus că ar fi vorba despre 3.650 de lei – 3.750 de lei, valoarea salariului mediu net pe economie pentru anul 2021.

”Propunerea mea este să avem un debut de salariu mediu pe economie pentru toți profesorii la început de carieră. Să înceapă cu salariul mediu pe economie pentru că altfel școala fără profesori nu se poate, iar absolvenții cei mai buni ai universităților nu vor fi atrași spre cariera didactică, dacă vor avea oferte cu salarii duble sau triple. Salarizarea pentru profesori debutanți este total nemotivantă, după care ne plângem că nu avem profesori pregătiți. Voi propune inclusiv la nivel de lege”, a declarat atunci ministrul Educației.

Iată declarațiile ministrului pe această temă:

“Pentru profesori, debutul în profesia didactică: de schimbat va exista o perioadă de stagiatură un an de zile. Va exista un examen de licențiere, vom schimba examenul de modul de organizare a titularizării, care va rămâne la nivel național, însă în această dimineață am dat un comunicat în care ați văzut probabil că la discipline la care se susțin probe de examen (bacalaureat și evaluarea națională) au fost scoase la concurs mai puțin de 10% din numărul total de posturi. Este bine-cunoscută situația în care sunt candidați care obțin ani la rând peste nota 9 la examenul de titularizare, dar nu beneficiază de posturi pe care să poată fi titularizați, ocuparea acestor posturi pe durată nedeterminată. Este un element de atractivitate pentru profesia didactică, insuficient exploatată.

Un post va fi titularizabil, va putea fi ocupat pe durată nedeterminată, va putea să dea șansa de a atrage în sistemul de educație a unor profesori buni de care școala are nevoie. (…) Acest post va putea fi ocupat pe durată nedeterminată dacă va conține un număr de ore de predare corespondent unei jumătăți de normă. Cu alte cuvinte, începând cu anul viitor, 2023, vor fi scoase la concurs și acele posturi care sunt cu 9, 10, 11, 17 ore, chiar dacă nu au 18 ore.

Dacă v-ați uitat pe lista posturilor scoase la concurs ați observat ceva extrem de îngrijorător, avem pentru disciplinele socio-umane, care sunt o componentă importantă, doar trei posturi scoase la concurs: doar trei costuri pentru sociologie, doar trei pentru filosofie, nici un post pentru psihologie, de exemplu, la nivel național. Acest lucru nu este în regulă iar această măsură de schimbare a titularizării face parte din principiul deschidere și atragerii unor cadre didactice pregătite și interesate în dezvoltarea educației.

Parcurgerea stagiaturii se va face sub îndrumarea unui mentor. Mentorul va avea norma de predare redusă de la 18 la 14 ore pentru a se putea ocupa de colegii mai tineri.

Debutul în stagiatura didactică va avea loc după parcurgerea formării inițiale, respectiv masteratul didactic, dublă specializare și practica pedagogică – sunt cei trei piloni din România Educată.

Debutul în profesie se realizează după parcurgerea stagiaturii didactice la finalul căreia se susține examenul de licențiere pentru cariera didactică examen de licențiere care va cuprinde două componente de evaluare sumativă, un raport de evaluare a stagiului practic pe parcursul întregului an și un examen scris.

Accentul se va pune în mod deosebit pe activitatea practică la clasă mult mai mult decât până acum. În acest sens profesorii stagiari vor avea și ei reducere de normă de la 18 ore la 12 ore. În schimb, există obligativitatea ca profesorii stagiari să asiste la orele pe care le susține profesorul mentor, deci în acest tandem se va putea începe cu dreptul accesul în cariera didactică.

Orele de mentorat vor fi plătite în plus față de salariul mentorului, nu vor fi incluse în norma pe care mentorul își va lua salariul de bază.

O altă noutate în profesia didactică este următoarea: va exista o platformă dedicată carierei didactice, în această platformă vor fi prezentate portofoliile profesionale ale tuturor cadrelor didactice.

Va fi definit profilul profesional al fiecărui cadru didactic pe fiecare nivel învățământ – primar, gimnazial, liceal. Evaluările cadrelor didactice se vor baza pe raportarea la acest profil care va fi adaptat fiecărui nivel de învățământ.

Profesorul va fi în mod explicit, este reglementat în lege, un autor al procesului de învățare, un facilitator al învățării, un mentor al elevilor și un conector între toți beneficiarii procesului de educație”.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Vezi și: 
Profesoara Nina Vasile, despre repetarea nejustificată pe termen nelimitat a concursului de Titularizare: Ce-ar fi să se dea în fiecare profesie mereu examenul de intrare?
BREAKING Inspectoratele școlare județene vor fi desființate și transformate în deconcentrate ale Ministerului Educației, anunță Ministrul Cîmpeanu, pentru noua Lege a Educației / Inspecțiile sistemice trec la o nouă instituție
ULTIMA ORĂ Fără note la Educație Fizică și Arte din 2023, portofoliu educațional obligatoriu, printre noutățile pentru elevi care ar urma să fie în noua Lege a Educației, anunță ministrul Cîmpeanu

14 comments
  1. Citesc comentariile și ca absolventă cu masterat in Științele Educației cred ca m-ați convins să nu activez în domeniul educației, nici salariul nu e motivant…e ușor să arăți cu degetul spre un pedagog, dar munca depusa pana a obține aceasta profesie mi-a luat 10 ani ,Colegiu Pedagogic 4 ani, licență 4 ani și masterat 2 ani ,bine ar fi sa scoată legi ca cei de la conducerea tarii sa susțină grade și examene de eficienta in fiecare an,succese colegilor și nu rabdati robia!

  2. Îl ia cineva in serios pe Ticalosul de Tampeanu,marele promotor al României Eșuate,spălător de plagiatori și traseist politic?

  3. “Ce vrea să spună ministrul prin titularizare pe jumătate de normă?! Păi omul e titular pe 9 ore și primește salariu pe jumătate de normă.” Da, dar cel puțin e titular, nu mai dă examen în fiecare an. Bănuiesc că își va putea completa catedra în școala respectivă sau în alte școli dacă apar ore. Nu e nici situația asta prea grozavă, dar e mai bună decât cea de veșnic candidat la examenul de titularizare.

    1. Dacă există ore în școala respectivă sau în alte școli, se poate face o catedră de la bun început. Să fii titular pe 9 ore nu înseamnă să poți trăi din salariul corespunzător – nu se decontează naveta, nu există (sau nu-ți poți permite) o chirie locală + cheltuieli de întreținere etc, orele sunt puse cum pot fi puse ș. a. m. d.

      De obicei când se scot ore sub normă întreagă, se scot cu viabilitate mică, tocmai pentru că nu sunt foarte sigure pe termen lung (de aceea s-a inventat ideea de titularizare pe durata viabilității postului).

      Sigur, poate că un an sau doi omul stă liniștit, nu mai dă concurs. Dar dacă nu are cu ce își completa norma? Dar dacă orele dispar după un an-doi? Dar dacă ministerul schimbă planurile cadru și ”postul” este șters cu buretele, că doar nu ministrul răspunde?…

      Nu vreau să fiu Gică Contra, dar îmi aduc aminte de proverbul care spune că un nebun aruncă o piatră în baltă și zece înțelepți nu reușesc să o scoată – acolo suntem noi acum.

      1. Chiar mi-am imaginat că va fi o măsură foarte bine primită. Aici, pe Edupedu s-au plâns nenumărați suplinitori de faptul că sunt nevoiți să dea examen în fiecare an.
        Nu îmi dau seama ce s-ar putea face mai mult de atât. Că posturi complete nu sunt, asta e. Doar după ieșirea la pensie a decrețeilor va mai fi o perioadă bună. Dar e mult până atunci. Și între timp scade populația școlară, iese omul la pensie cu post cu tot.
        Dacă aș fi acum la început de drum, aș lua-o pe altă cărare…

  4. Da,adevărat,am citit cu atenție tot articolul și mare parte din comentarii.Și eu sunt unul din profesorii cu peste 7 la titularizare și sunt încă suplinitor în trei școli.Am 52 și doi de ani.De acord că este un concurs de selecție și este pe merit ,cred,în proporție de 90%.Un singur lucru nu s-a me nționat.Sunt titulari care la adăpostul titulaturii și al gradelor nu-și mai fac meseria,adică îsi permit să lipsească de la multe ore,sau dacă merg în clasă nu le țin la nivel de profesor titular cu toate gradele pe umăr.

    1. Domn profesor,daca nici la 52 de ani nu ati reusit să vă titularizati…!E penibil sa va plangeti!Poate sunteti absolvent de Spiru Haret și atunci e explicabil!Pana la pensie mai aveti 13 ani deci timp destul pentru a va încerca norocul!Să vă intre bine în cap ca scoala nu e agenție de plasare a forței de muncă!Unii ca dumneavoastră au distrus învățământul românesc!

  5. Iar se vor reduce salariile, la fel că data trecută când se anunța majorarea. In cel mai bun caz se vor îngheța. Nu e o întâmplare faptul că aceste importante majorări se anunța doar in ajunul crizelor economice.

  6. Desigur. Va fi 3650 lei/luna. Dar legea va veni si cu stelutele de rigoare: atingerea acestui prag se va intampla intr-un interval de 5 ani, cu cresteri care vor fi doborate de inflatie, iar din 2027 sa ne asteptam la o alta lege a educatiei, pentru ca se schimba guvernul, si ideile, si bugetul, si salarizarea.

  7. Uraaaaa…Dupa 15 ani de predare eu am sub minimul pe economie brut. Deci de acum nu voi mai fi platit ca un salahor. Da, oameni buni! Profesor cu 15 ani ca titular si salariu brut sub minim. Nesimtitul de bugetar puturos tinut in spate de privati. Poate au uitat privatii cine i-a tinut acasa pe 75 la suta in pandemie, cand, boul de profesor, caruia nu i s-a dat nimic, a fost obligat sa predea online. Deci A MUNCIT- nu a stat acasa-a platit la stat incat sa te tine si pe tine, privatule care esti privat: sportivi, cantareti, fotbalisti,toti care ati primit somaj tehnic, mai putin, ma scuzati ca ma repet, boul de profesor.

    1. Dragă profesore, dacă acei privați nu ar exista tu nu ai mai avea salariu, acea perioada a fost de câteva luni, da într-adevăr meseria de profesor este nobilă și meritați să fiți plătiți mai bine, dar nu toți cei din privat au fos în șomaj tehnic, dar ar fi trebuit să știi acest lucru doar ești profesor iar noi privați suntem muritori de rând cu mult sub nivelul tău. 18 ore pe săptămână timp de lucru, în privat acest timp de lucru echivalează cu jumătate de salariu, așa că înmulțește cu 2 salariu minim și o sa afli salariu tău.

      1. Draga Ionel,
        Un profesor bun munceste mai mult de 40 de ore pe saptamana, nu confunda norma didactica cu timpul de lucru.

    2. Minumul pe economie brut e 2550 ron adica 1524 ron net. Ca profesor castigi mai putin de atat? Stii ca in Romania sunt cam 1.5 milioane de oameni care castiga 1524 ron si muncesc 8 ore nu, 4 pe zi.

  8. Și în prezent sunt scoase la concurs posturile sub 18 ore, doar verificați la secțiunea Posturi Incomplete de pe titularizare.edu.ro

    Ce vrea să spună ministrul prin titularizare pe jumătate de normă?! Păi omul e titular pe 9 ore și primește salariu pe jumătate de normă, are cumva impresia ministrul că se poate trăi cu jumătate de salariu sau că există vreo posibilitate ca oamenii să își ia o a doua slujbă ca să le ajungă banii?! Normă completă=salariu întreg, normă parțială=salariu parțial, e simplu. Dacă ajungem la sistemul american de part-time și în învățământ, ne furăm singuri căciula.

    Salariul debutanților trebuie să fie mai mare, dar dacă apoi rămân toată cariera în apropierea acelui salariu, n-am făcut nimic. După 20 de ani în învățământ și toate gradele, salariul meu de încadrare (brut) e la vreo 4200 de lei. Fără spor de zonă, dirigenție, ore suplimentare, nu rămâne mare lucru din el. Dacă debutantul e încadrat cu ~3700 de lei (brut sau net, nu e foarte clar), în 20 de ani are ”șansa” să ajungă la un salariu cu 100 de euro mai mare! O să se minuneze ministrul de rata de retenție a debutanților.

    Și despre personalul administrativ și nedidactic, nimic, ca de obicei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Andreas Schleicher, OECD, invitat la conferința SuperTeach de azi: Profesorii care au avut succes în predarea online sunt cei care nu sunt doar instructori buni, ci și antrenori buni, mentori buni, facilitatori și evaluatori buni

Profesorii care au avut succes în predarea online sunt cei care nu sunt doar instructori buni, ci și antrenori buni, mentori buni, facilitatori și evaluatori buni, a declarat pentru Edupedu.ro…
Vezi articolul

Machete pentru pregătirea școlilor pentru controalele ARACIP, peste 360 de proceduri, în format editabil, de la managementul resurselor umane și până la organizarea procesului didactic, precum și notificări la apariția noutăților legislative, cuprinse în platforma de management Viva (P)

Într-un mediu educațional în continuă schimbare, directorii unităților de învățământ se confruntă cu provocări complexe, de la gestionarea documentelor și asigurarea conformității, la implementarea managementului unității și dezvoltarea profesională continuă…
Vezi articolul