INFOGRAFIC Abandonul școlar are „cea mai ridicată contribuție în ceea ce privește natalitatea în rândul minorelor”, mai mult decât sărăcia – studiu Salvați Copiii / Una din trei mame sau gravide minore, participante la cercetare, a rămas însărcinată în jurul vârstei de 15 ani

1.645 de vizualizări
Foto: Salvati Copiii
Una din trei fete care sunt, în prezent, mame sau gravide minore, din rândul unui grup considerabil care a luat parte la un studiu Salvați Copiii, a rămas însărcinată pentru prima dată în jurul vârstei de 15 ani sau chiar mai puțin. Același studiu, prezentat joi de organizația citată, arată că, la nivel european, situația nașterilor în rândul adolescentelor din România este depășită, în gravitate, doar de cea înregistrată în Bulgaria și Georgia.
  • Studiul a fost desfășurat la nivel național, pe un eșantion de 200 de tinere adolescente, atât mame, cât și fete însărcinate, provenind din 172 de localități. Potrivit unui comunicat Salvați Copiii, în rândul gravidelor minore participante, 80% au declarat vârste de 16-17 ani împliniți. În două situații, fetele însărcinate abia împliniseră 14 ani la data studiului.
  • Majoritatea respondentelor (58%) se declară de etnie română; 40% dintre respondente au declarat etnie romă și 2% etnie maghiară.

Potrivit analizei citate, abandonul școlar are un rol-cheie în ceea ce privește natalitatea în rândul mamelor minore, mai mult decât sărăcia, iar mai puțin de 2 din 5 gravide minore continuă școala. Salvați Copiii:

  • „Două treimi din totalul minorelor gravide sau mame care în prezent nu urmează o formă de învățământ au abandonat școala înainte de a rămâne însărcinate, abandonul școlar fiind variabila explicativă cu cea mai ridicată contribuție în ceea ce privește natalitatea în rândul minorelor (mai importantă decât sărăcia, modelul cultural comunitar sau familial, mediul de rezidență sau etnia).
  • Doar 39% din gravidele minore și 24% dintre mamele minore continuă școala, majoritatea în regim de zi, ceea ce arată oportunitatea comunicării prin intermediul consilierului școlar sau dirigintelui.”

În acest context, Salvați Copiii spune că, din punct de vedere educațional, este necesară sprijinirea gravidelor și mamelor minore, de exemplu prin studii la distanță în regim online, „care să nu necesite deplasarea decât cu ocazia susținerii unor examene anuale de absolvire și care să permită fetelor finalizarea educației obligatorii”.

Cercetarea menționată arată că una din șase fete însărcinate nu au fost nici la medicul de familie, nici la ginecolog pe parcursul sarcinii. Iar în ceea ce privește contextul de viață, mai bine de o treime au rămas însărcinate în jurul vârstei de 15 ani sau mai puțin, iar diferența dintre ele și partener era de cel puțin 5 ani. În același timp, una din trei participante la studiu are mamă care, la rândul ei, a născut primul copil înainte de a împlini 18 ani.

Potrivit Salvați Copiii, „România înregistrează 34 de nașteri la 1.000 de adolescente; în Europa, doar două state prezintă o situație relativ mai gravă: Bulgaria și Georgia, cu valorile de 36,8, respectiv 38,3 de nașteri”. 

Situația la nivel UE:

  • „Aproape jumătate (45%) din nașterile de la fete cu vârsta sub 15 ani din UE provin din România – în ultimii cinci ani (2018 – 2022), România a înregistrat 40.916 nașteri din mame sub 18 ani, dintre care 3.696 au fost la mame care încă nu împliniseră 15 ani”.

Dinamica nașterilor provenind din mame minore, pentru ultimii cinci ani (date Eurostat), conform Salvați Copiii:

  • 2018: 8.621 de nașteri de la mame cu vârsta sub 18 ani, dintre care 725 de la mame care încă nu au împlinit 15 ani;
  • 2019: 8.457 de nașteri de la mame sub 18 ani, 749 de la mame sub 15 ani;
  • 2020: 8.276 de nașteri de la mame sub 18 ani, 731 de la mame sub 15 ani;
  • 2021: 8.024 de nașteri de la mame sub 18 ani, 745 de la mame sub 15 ani;
  • 2022: 7.538 de nașteri de la mame sub 18 ani, 746 de la mame sub 15 ani. 
Propunerile Salvați Copiii pentru îmbunătățirea sănătății copiilor cu copii din România:
  • „În domeniul educațional este necesar sprijinul gravidelor și mamelor minore în vederea finalizării educației prin studii la distanță, în regim online, care să nu necesite deplasarea decât cu ocazia susținerii unor examene anuale de absolvire și care să permită fetelor finalizarea educației obligatorii, în conformitate cu prevederile legale.
  • Analiza la nivel național a gradului de acoperire în ceea ce privește  medicii de familie, mai ales în mediul rural, respectiv evidențierea numărului de persoane care nu sunt înscrise la medici de familie (prin coroborarea datelor de la evidența populației cu cel de la casa de asigurări de sănătate), respectiv evidențierea ariilor administrative în care asistența medicală de familie este deficitară (nu există medici de familie). 
  • Dotarea cabinetelor medicale de medicină de familie cu ecografe și aparatură necesară monitorizării gravidei, mamei și nou- născutului cel puțin în primii doi ani de viață. 
  • În zonele slab acoperite cu medici de familie, implicarea la nivelul comunității a altor specialiști formați în consilierea pentru planificarea familială, monitorizarea sarcinii, a lăuziei și nou-născutului (moașe, asistenți medicali comunitari). 
  • Consilierea familiei extinse a mamei și a tatălui, în vederea creșterii implicării partenerului în dezvoltarea și bunăstarea copilului.
  • Includerea în programa națională obligatorie a materiei Educație pentru sănătate, care să abordeze și subiecte precum ciclul menstrual, concepția, metodele contraceptive, sarcina. 
  • Măsuri privind accesul prin mai multe căi (medici de familie, medici școlari, moașe, asistenți medicali comunitari, cabinete de planning familial) la consilierea privind planificarea familială, cu măsuri proactive de acoperire a populației cu risc (contactare prioritară a minorelor din zone defavorizate care ajung la pubertate).  Accesul gratuit la metode de contracepție pentru minore sau accesul gratuit la metode de contracepție pentru minorele provenind din familii cu venit mediu pe familie scăzut. 
  • Creșterea capacității de monitorizare a fetelor și gravidelor minore, creare de sisteme care să confere protecție a anonimatului și confort în recunoașterea sarcinii și asigurarea de consiliere pentru susținerea monitorizării medicale gratuite a dezvoltării intrauterine a copilului, luând în considerare faptul că una din șase fete minore gravide nu apelează nici la medicul de familie nici la medicul ginecolog pe parcursul sarcinii.
  • Importanța asigurării aplicării Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 pentru susținerea participării
    școlare a elevelor gravide și a elevilor părinți. Aceste noi reglementări prevăd o serie de măsuri pentru continuarea educației și combaterea discriminării, inclusiv sprijinul unui cadru didactic „monitor” care are obligația de a supraveghea parcursul educațional al acestor elevi.”

7 comments
  1. “ În domeniul educațional este necesar sprijinul gravidelor și mamelor minore în vederea finalizării educației prin studii la distanță, în regim online, care să nu necesite deplasarea decât cu ocazia susținerii unor examene anuale de absolvire și care să permită fetelor finalizarea educației obligatorii, în conformitate cu prevederile legale.”

    Deci, cazul meu real: am fost cuminte și nu am stat nici măcar o zi în concubinaj (din contră, am locuit cu bunica mea), am făcut două facultăți la zi, paralel cu două module psiho-pedagogice la zi, două masterate la zi și am și lucrat, DAR AM FOST OBLIGATĂ SĂ STAU ÎN CHIRIE, CU PREȚURI LA NIVELUL PIEȚEI, PENTRU CA AM CONSIDERAT CA NU FAC FAȚĂ LA CǍMIN, DAT FIIND FAPTUL CA ERAM PLECATĂ DE DIMINEAȚĂ PÂNĂ SEARA LA STUDII…

    Am locuit cu bunica mea bolnavă, în timp ce mama s-a îmbolnăvit de cancer și a murit după 5 ani, neputând să beneficieze de pensie de boală, lucrând aidoma unui om sănătos, întrucât pensia ei de boală ar fi necesitat ajutorul meu permanent financiar (iar eu abia plăteam chiria și cheltuielile). Dată fiind situația mea, nimeni nu m-a scutit ca să țin ore online (și să locuiesc cu mama), pentru a scăpa de chirie sau de cămin!!!!!!!!!! Din contră, am rămas aceeași fată cuminte, cu rezultate excepționale la învățătură, care mai și muncea, cu o mama și o bunică bolnave după mine!!!!!

    Nu mi se pare corect ca cele desfranate sa primească drepturi, iar persoanele cuminți și morale să își vadă…cel puțin unul dintre părinți morți de timpuriu!!!!!!! Dacă le dai posibilitate de ore online celor desfrante, FII CORECT ȘI OFERĂ-LE ACELEAȘI DREPTURI ȘI PERSOANELOR MORALE!!! DOAMNE AJUTA!!!!

    1. Femeie… unele din fetele astea au 12-13 ani. Rămân gravide pentru că sunt din etnia care încurajează căsătoriile între minori, sau au zero educație sexuală și nici nu știu cum se fac copiii, ceea ce nu le împiedică să aibă activitate sexuală, pentru că sunt efectiv copii și nimeni nu le-a învățat acasă nimic! La școală n-avem voie să vorbim despre educația sexuală, că zice biserica că le învățăm să fie ”desfrânate”, cum zici și tu.

      Așa că lasă-ți frustrările de-o parte și încearcă să vezi și de ce are loc fenomenul ăsta în România: educația, sau mai bine zis, lipsa ei. Bravo ție că ai avut parte de educație și ai știut să-ți planifici viața după cum dorești, condoleanțe pentru pierderea mamei, succes în carieră… dar nu da vina efectiv pe victime! Ca să nu mai spunem că acei copii nu-s făcuți doar de fetele respective. Hai să ne uităm la cauze și dup-aia să punem etichete (deși etichetele au exact efect zero pentru schimbarea situației.)

    2. Imi pare rau sa aud povestea ta care m-a cutremurat si m-a facut sa simt nedreptatea in lume. In articol insa, cred ca se referea sa isi termine studiile adica liceul fetele alea, nu sa faca facultate. Am avut si eu 2 colege pe care mamele lor le-au facut extrem de devreme 16 si 17 ani. Una dintre mame a facut carte si s-a descurcat bine in viata ,dar a fost sprijinita de parintii ei proprii. Cazul tau cu siguranță nu ar trebui sa fie dat uitarii si mi se pare sincer iti zic mult mai traumatizant ce ai trait tu decat sa faci un copil din greseala la o varsta frageda. Sistemul de inv atat pre cat si universitar ar trebui sa acorde atentia cazurilor de genul prin motivarea mai multor absente, sprijin psihologic si social. Pana la urma se zice ca un copil e ceva bun, dar prin ce ai trecut tu nu a fost ceva bun asa ca oamenii ca tn ar trb sa fie respectati si mai intelesi de societate decat mamele minore. Imi si imaginez cum era sa fii aproape in sesiune si tu sa trebuiasca sa si lucrezi ca sa te intreti si dupa sa mergi la examen si iti zica un prof idiot si satul de viata “da dc n ai invatat”aruncandu ti o fata de aia scarbita si dandu ti nota mica sau chiar picandu te. Si tu sa fi ceva de genul mama mea moare, eu trebe sa muncesc din greu ca sa am din ce trai, ma stradui sa mai si invat si vii tu “profu” care n a avut niciodată vreo greutate in viata si atat de neingaduitor nu poti fi incat sa intelegi o astfel de situatie. Multe ar trebui schimbate in tara asta. Situatia ta m a marcat si vreau sa stii ca ti doresc tot binele din lume, ca esti puternica si sa nu te dai batuta niciodată. Sa ti ajute Dumnezeu sa ti implinesti toata visele si cine stie , oamenii de genul trecuti prin greutati sunt cei care chiar au determinarea sa schimbe ceva la un moment dat in sistem. Si oricum viata e o roata, nu exista sa ti mearga doar rau sau doar bine, ai incredere ca vor urma lucruri bune.

      1. Am lucrat în facultate și am fost și șef de promoție. Am trimis bani acasă și nu invers încă din anul II.

        Hai să nu exagerăm cu cât de greu ne-a fost unora și cât de ușor altora. Examenele trebuie promovate pe cunoștințe și abilități, nu pe simpatie și înțelegere din partea profesorilor.

      2. Doamne ajută,

        Stimată Doamnă “ O alta studenta de partea ta”,

        Vă mulțumesc din inimă pentru minunatele cuvinte. Dumnezeu să vă binecuvânteze pe Dumneavoastră și pe întreaga familie, vă mulțumesc din suflet încă o dată pentru mângâietoarele cuvinte care contează enorm pentru mine și vă doresc tot binele, pe toate planurile, Dumneavoastră și întregii familii.

        Hristos a înviat! Praznic luminos!

  2. Studiul ca studiul, dar concluzia e fenomenală! Așadar, consecința directă a faptului că te lași de școală este că rămâi însărcinată. Că dacă mergeai la școală, nu aveai timp de așa blestemății. Iar sărăcia nu are de-a face, nici etnia, te lași de școală că așa ai chef.

  3. Aceștia sunt rromanes. Ei se mărită și se însoară din generala și fac și copii.Daca politia nu își face treaba,serviciile sociale nici atât, societatea ridica din umeri și se face ca nu vede căsătoriile forțate între copii de etnie!Nu îmi vine a crede ca la 12 -13 ani vrea copil și alte alea…
    Nu am văzut nicio autoritate sa oprească astfel de nunți. Copii abuzați ar trebui scoși din familiile abuzatoare,părinții decăzuți din drepturi și gata!Suntem mai rău ca în Africa sau India.Eu știu ca ei sunt veniți din India dar trebuie sa înceteze obiceiurile astea barbare!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Avocatul Poporului critică dur propunerea Ligiei Deca de a pune camere video în toate școlile, fără acordul nimănui: Obișnuința de a fi supravegheat conduce la nerespectarea dreptului la viață intimă, familială și privată. Instalarea sistemelor de supraveghere în școli nu face parte din procesul educațional, ci este mai degrabă o preconstituire de probe

Avocatul Poporului critică dur proiectul de Ordonanță de Urgență prin care ministrul Ligia Deca încearcă să își modifice pentru a treia oară propriile Legi ale învățământului. În cadrul unei analize…
Vezi articolul

Ce înseamnă „foarte multe ore de școală”, pentru care ministra Ligia Deca cere „aerisirea” planurilor-cadru de liceu: România – în topul țărilor europene cu cele mai multe zile de vacanță și totodată prima ca număr de ore în învățământul obligatoriu / Peste un sfert din timpul de școală este irosit, potrivit datelor Băncii Mondiale

Un număr mai mic de ore de școală, așa încât să se simtă o „aerisire” pentru elevi, este unul dintre cele trei „principii” enunțate de ministra Educației, Ligia Deca, atunci…
Vezi articolul

Grupul profesorilor de “specialitate” care a analizat rezultatele simulării Evaluării Naționale recomandă profesorilor de limba română să realizeze hărți mentale cu elevii pentru a putea învăța mai ușor, să îi încurajeze să-și exprime punctul de vedere și să rezolve fiecare cerință în parte, chiar și parțial – raport

Profesorii de limba română sunt sfătuiți de grupul profesorilor de “specialitate” din cadrul Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație care a analizat rezultatele simulării Evaluării Naționale pe itemi…
Vezi articolul
Mircea Miclea / Sursa foto: Ciprian Hord

Mircea Miclea: Cultura pupatului inelului, a oportunismului nu va produce un viitor mai bun în universități. Să trecem la o cultură a curajului / Universitățile tehnice să facă presiune pe SRI, SIE, Ministerul de Externe să faciliteze acordarea de vize studenților din alte părți ale lumii pentru ca să permită internaționalizarea învățământului

Învățământul academic din România are nevoie de profesori care să iasă din cultura complianței, „a pupatului inelului, a supunerii, a oportunismului” și să treacă la cultura curajului de a lua…
Vezi articolul