Bacalaureat 2027. O singură probă scrisă la limba română, matematică, științe, istorie și geografie, plus competențe în limbi străine și digitale la care condiția este obținerea nivelului „independent” – propunerile din proiectul noii legi

25.212 vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Potrivit propunerilor din noua Lege a Educației, prezentate azi într-o conferință de presă de ministrul Educației, elevii care încep clasa a IX-a în anul școlar 2023-2024 vor susține Examenul de Bacalaureat diferit, dacă se aprobă legile în această variantă. Astfel elevii de clasa a XII-a vor susține o singură probă ce conține verificarea competențelor pe mai multe materii, vor fi două probe de limbi străine, proba de competențe digitale, iar cea specifică profilului va fi facultativă.
  • Cele două legi ale Educației vor fi de mâine lansate în dezbatere publică, timp de 35 de zile până în data de 17 august. Apoi vor fi ajustate în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. În această perioadă “așteptăm opinii din partea tuturor celor interesați”, spune Sorin Cîmpeanu.

“Examenul de bacalaureat a devenit un pașaport pentru învățământul superior”, a spus Sorin Cîmpeanu după ce a prezentat modificările ce au fost aduse prin noua lege a Educației din învățământul preuniversitar și care va fi mâine pusă în dezbatere publică.

Potrivit propunerilor din noua Lege a Educației, elevii care încep clasa a IX-a în anul școlar 2023-2024 vor susține Examenul de Bacalaureat astfel:

A – proba scrisă de evaluare a competențelor la disciplinele cuprinse în trunchiul comunprobă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările; aceasta constă într-o probă unică, prin care se evaluează competențele generale formate pe parcursul ciclului liceal la limba și literatura română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane.

B – două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență corespunzător Cadrului european comun de referință pentru limbi. Elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine au dreptul la recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere;

C – proba de evaluare a competențelor digitale. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale au dreptul la recunoașterea și la echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere;

D – probă scrisă la Limba și literatura maternă – probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale;

E – probe scrise, facultative, specifice profilului sau specializării, la alegerea candidatului, după cum urmează:

  • a) pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, din filiera teoretică, o probă scrisă din matematică și informatică cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
  • b) pentru profilul real, specializarea științele-naturii, din filiera teoretică, o probă scrisă din fizică, chimie și biologie cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
  • c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, o probă scrisă din istorie și științe socio-umane, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
  • d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică o probă scrisă din limba și literatura română și limba și literatura unei limbi de circulație internațională studiate, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
  • e) pentru filiera profesională, o probă scrisă specifică domeniului de pregătire;
  • f) pentru filiera vocațională, o probă specifică profilului sau specializării.

Examenul naţional de bacalaureat se consideră promovat de către absolvenţii învăţământului secundar superior, liceal, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

  • a) au susţinut proba de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională și proba de evaluare a competențelor digitale și au obținut cel puțin nivelul „independent”;
  • b) au susţinut proba scrisă de evaluare a competențelor la disciplinele cuprinse în trunchiul comun şi au obţinut cel puţin nota 6;
  • c) au susţinut probă scrisă la Limba și literatura maternă şi au obţinut cel puţin nota 6;

Absolvenţii care au susţinut proba de de evaluare a competențelor lingvistice și proba de evaluare a competențelor digitale li se eliberează certificate care atestă nivelul de competenţă lingvistică, respectiv nivelul de competenţă digitală.

Eliberarea acestor certificate nu este condiționată de promovarea probelor scrise și practice. Proba scrisă, facultativă, specifică profilului sau specializării nu condiționează promovarea examenului de bacalaureat.

“Proba la alegere a candidatului are rolul de a-l ajuta în dezvoltarea lui ulterioară. Ea nu va condiționa promovarea bacalaureatului. Asta pentru a încuraja elevii să se prezinte la bacalaureat, pentru a demonstra nivelul de excelență, fiind singura probă care este direcționată în acest mod în examenul de bacalaureat. Restul probelor, subliniez, verifică competențele de bază”, a spus ministrul Educației în conferința de presă.

Propunerile aduse Bacalaureatului din 2027, in noua lege a Educației – proiect

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Eliminarea mediei din gimnaziu pentru admiterea la liceu, printre propunerile din noua lege a Educației pentru învățământul preuniversitar
ULTIMA ORĂ Fără note la Educație Fizică și Arte din 2023, portofoliu educațional obligatoriu, printre noutățile pentru elevi care ar urma să fie în noua Lege a Educației, anunță ministrul Cîmpeanu
Sorin Cîmpeanu: Se introduce pentru prima oară învățământul dual în sistemul universitar, ca formă de învățământ – propunere din noua legea a Educației pentru învățământul superior
Cîmpeanu: Avem peste 100 de mii de elevi cu cerințe educaționale speciale (CES). Aceștia vor beneficia de o creștere a costului standard per elev
Bursele elevilor: Școlile vor avea bugete pentru burse și vor stabili propriile politici în acordarea lor până la un prag stabilit de lege, potrivit propunerii din Legea Educației Naționale din Învățământul Preuniversitar
Elevii care încep clasa a VII-a în această toamnă pot trece în clasa a IX-a, în 2024, printr-un examen de admitere susținut la Colegiile Naționale, potrivit propunerilor din noua Lege a Educației
„Școala din spital” ar putea fi organizată pentru elevii și copiii de grădiniță cu boli cronice – propunere noua lege a Educației pentru învățământul preuniversitar
Crește perioada de studii la doctorat de la 3 la 4 ani, universitățile vor răspunde pentru procesul de acordare a titlului de doctor, iar mandatul rectorului va fi de 5 ani, cu limita impusă de fiecare universitate / Propuneri din Legea învățământului superior, care va fi lansată în dezbatere publică pe 13 iulie
BREAKING Profesorii se vor putea titulariza și pe mai puțin de 18 ore, cât este o normă didactică de bază, anunță ministrul Cîmpeanu, pentru viitoarea Lege a Educației din Preuniversitar / Cel mai mic salariu net va fi 3.750, adică va fi cel mediu pe economie
BREAKING Inspectoratele școlare județene vor fi desființate și transformate în deconcentrate ale Ministerului Educației, anunță Ministrul Cîmpeanu, pentru noua Lege a Educației / Inspecțiile sistemice trec la o nouă instituție

  1. Nu știu ce ai învățat tu la școală, dar atunci când scrii ceva, ce va fi citit de către alte persoane, trebuie să se înțeleagă ce ai scris.

  2. Domnul Câmpeanu, acest Spiru Haret al postmodernităţii! Sunt convins că aceste măsuri sunt doar începutul. Marile reforme structurale ale învăţământului românesc urmează să se nască. Sunt încă prinse în lumea ideilor. E un travaliu greu, dar rezultatele vor fi peste aşteptări. Acest nou BAC este un prim semn al izbânzii. Nu avem motive să ne îndoim de geniul românesc. Trăim vremuri istorice. „Bravos naţiune! Halal să-ţi fie!”

  3. Se dorește distrugerea învățământului românesc???? Domnule ministru, sunteti pe cale să înfăptuiți acest lucru!!
    Sunt stupefiată!!!!

    1. Pai aaa era inainte de 1998,.se dadea admitere la liceu fara sa se ia in calcul media de gimnaziu. Dar de ce intrebi daca vrea sa distruga invatamantul, nu e clar ? E directiva tacita UE sa faci asta ca sa fim prosti si usor de manipulat.

  4. Poate nu avem toate datele sau nu am inteles. Altfel, e pur si simplu incalificabil!

    # De ce mai avem profiluri si specializari? Proba aceea scrisa a specializarii e facultativa si nu afecteaza promovarea bacalaureatului sau acceptarea la universitate, se pare. De ce ar mai sustine-o cineva? Daca se va lua in considerare la universitati, cumva, e foarte limitativa in functie de profil si specializare; un elev care ar fi la mate-info n-ar putea da probele ipotetic necesare la drept, medicina etc.

    # La fel, daca acesta forma inacceptabila de bacalaureat va fi legiferata, cum si-ar selecta o facultate elevii pe criteriul notei la matematica, sa zicem, din varza aceea obligatorie?

    # Daca la cele doua limbi straine si TIC se accepta diplome alternative, practic, cum ramane cu unitatea evaluarii, gratuitatea invatamantului si sansele egale? Si daca se accepta la aceste materii, de ce nu s-ar accepta diplome alternative pt matematica, geografie etc, eliberate de Societatea Romana de matematica, geografie etc, de centre de meditatii autorizate etc? Ar fi acelasi lucru. Macar privatizam Bacalaureatul la toate materiile si scoatem si bani frumosi.

    # Sunt atatea modele de bacalaureat in lume validate de decenii sau secole…de ce incercam sa reinventam roata? Si inca in felul acesta?

    1. La fac nu conteaza nota la bac la mate, intri la fac cu dosar, daca ai nota mare generala ajunge, intri la facultate si apoi inveti acolo, nu mai cont ce nota ai avut, ci ce veo avea, chiar daca ai 5 la bac la mate, poti invata de 9 in fac.

      1. Nu știu ce ai învățat tu la școală, dar atunci când scrii ceva, ce va fi citit de către alte persoane, trebuie să se înțeleagă ce ai scris.

  5. Ce mai diferentiaza liceele teoretice de cele tehnologice?
    De ce un copil sa aleaga un liceu foarte bun si exigent cand la final este evaluat ca un elev ce a terminat un liceu foarte slab?
    Cum vor mai face diferentierea candidatilor facultatile? Toti vor avea promovat acelasi Bacalaureat cu note mari. Asta se doreste?
    Ce-i va motiva pe elevi sa invete cand examenul de final este extrem de usor, de competente generale? Cum se vor diferentia cei foarte buni si constiinciosi?
    La ce mai conteaza specializarile si filierele din liceu?
    Cred ca este o masura ce va duce la degradarea si mai mare a invatamantului, la scaderea interesului pentru studiu aprofundat, pentru specializari atat de necesare pentru forta de munca, la uniformizare mediocra a tuturor elevilor.
    Un Bacalaureat diferentiat pe nivele care sa permite diferite rute postliceale si universitare este mult mai util!

  6. Nu inteleg cum proba specifica profilului va fi facultativa. Pai tocmai aceea face diferenta, nu? Daca te inscrii la filo, nu faci al fel de multa mate ca cei de la real sau cum s-o mai numi acum. Sau daca faci liceu cu profil economic, ce faci, ce inseamna proba facultativa in cazul asta?

  7. O decizie excelenta prin care se distruge sistemul clientelar de meditatii la materiile asa zis importante(mate,romana,engleza).toate materiile sunt importante si daca ramane proba aceasta unica e ideal.desigur ca profii de la materiile sus mentionate o sa boceasca un timp pt ca pierd niste banuti,dar o a se obisnuiasca.sistemul educational trebuie sa fie echitabil si centrat pe elev

  8. Să recapitulăm: învățai de-ți săreau capacele la mare, română și o probă pe profil. Total trei bucăți. Acum se suplimentează cu istorie, geografie, biologie și două limbi străine. OPRIȚI PLANETA CĂ VREAU SĂ COBOR!

  9. Domnul ministru iese săptămânal cu propuneri care mai de care mai absurde.
    1. Schimbările de tip grilă de la Evaluarea națională au fost catastrofale. Dovadă obținerea unor rezultate foarte bune în condițiile în care tot ministerul transmitea că au fost probleme în perioada pandemiei. Acum se trece la distrugerea examenului de bacalaureat. Orice măsură trebuie să motiveze elevul în a studia. Toate măsurile au dus/ duc la scăderea interesului pentru studiu.
    2. Se “aruncă” fel de fel de propuneri fără argumente, iar dacă opinia publică este contra vin cu alte idei absurde și tot așa. Ca în politică! Dacă urmăriți cu atenție, ministerul transpune direcțiile venite de afară prin adaptare: anularea valorile românești și promovarea celor europene, egalitatea de gen, promovarea educației sexuale, eliminarea aspectelor ce țin de moralitate, anularea/egalizarea valorilor, promovarea excesivă a învățământului digital, etc. Înțeleg că cei de afară ne conduc, dar să trădați într-o asemenea măsură poporul român nu credeam că este posibil.
    3. Toate aceste măsuri absurde vor avea două consecințe pe care le pot observa toți: elevii silitori merg să studieze în străinătate și rămân acolo, iar ceilalți devin șomeri sau mână de lucru ieftină pentru străini. Așa se traduc în realitate toate aceste măsuri absurde.
    4. Acești miniștri fără demnitate nu înțeleg că sunt pasageri în acele funcții!

  10. Cand toata lumea cere specialiști, cand toate tarile canalizeaza copiii spre aptitudini, interese, nișe, noi vrem competente amestecate. Cat mai multe si mai degeaba. In loc sa ii lăsăm să aleagă si sa se concentreze pe ceva concret, noi ii punem să toceasca tot ce e inutil si ce nu vor folosi niciodată în viața. Ăștia sunt comunistii noștri. Atât au putut. Competente generale adică nimic concret. O ciorba tulbure. Volum , nu calitate. Nu ma mira dl ministru. O viata a trăit în sistemul acesta bolnav. De unde idei inovative? Nu se poate uita in alte sisteme de invatamant pentru ca este prea infatuat. Trebuie sa scorneasca propriile tampenii si sa se admire in oglinda. Chiar nu poate aplica ceva ce s-a dovedit a fi de succes? Inventează el becul.

  11. Tare sunt curioasă cum arată proba A…
    De reținut: competențele contează, trebuie să fii utilizator “independent”, altfel nu treci bac-ul. Bănuiesc că e vorba despre competențele digitale. Nu am înțeles dacă la cele două limbi străine se impune un nivel.

  12. Nu au inteles nimic din tot ceea ce se intampla cu invatamantul din Romania.
    In continuoare favorizeaza anumiti profesori pe anumite materii ca sa le umfle buzunarul din pregatiri.
    1. De ce sa dau bac la mate daca eu sunt elev la socio-uman sau filosofie si am fugit de matematica fiindca nu-mi place/ mi-e greu sa parcurg aceasta materie.
    2. De ce la 2 limbi straine cand limba de circulatie internationala in proportie de 90% este limba engleza. Cine vrea poate sa de la orice alta limba: franceza, spaniola, germana, italiana, rusă, etc.
    In loc sa specilizam prin bac copiii: cine vrea sa urmeze o cariera de : inginer, matematician, etc…, sa dea bac la mate. Cu ce ma ajuta pe mine matematica superioara daca eu vreau sa devin filosof???
    In viata de zi cu zi am nevoie de cateva elemente de matematica( adunare, scadere, împărțire, inmultire, fractii, volume ,arii, unitati de masura, etc…) nu ma ajuta cu nimic nici: siruri, matrici, vectorisi alte aberatii care sunt studiate i liceu de catre copii carora le este greu sa le invete si limba engleza care este vorbita oriunde te duci pe pământul ăsta!!!

  13. Oribil si lipsit de logica.
    Adica bagi la gramada intr-o singura proba o multime de materii de baza atat pentru real, cat si pentru uman.
    Apoi dai.. DOUA alte probe pentru limbi străine, pe care copiii si le insusesc inca de mici, cu ușurință si cu placere.
    Romania needucata….

  14. Genial. Un bac alcatuit astfel incat sa nu-ti mai poti inscrie copilul la nici o universitate europeana care cere la dosar medie in clar la matematica, fizica sau chimie.

    1. Corect! Dar poate ca apar in timp util niste centre private care vor oferi cursuri si examene pt Bacalaureatul International, A-Levels si ce s-o mai cere..

      Pe bani multi, cu manageri bine plasati – si deci bine informati -in structurile de azi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Probele pentru elevii secţiilor bilingve francofone pentru obținerea mențiunii speciale pe diploma de BAC se vor echivala. Ordin de ministru, publicat în Monitorul Oficial

Ministrul Educaţiei a emis un ordin privind organizarea şi desfăşurarea probelor specifice susţinute de elevii secţiilor bilingve francofone în vederea obţinerii menţiunii speciale “secţie bilingvă francofonă” pe diploma de Bacalaureat…
Vezi articolul

Ministrul Educației anunță o analiză a liceelor cu rezultate slabe la Bac 2022: “Ne vom apleca o atenție specială asupra acelor școli care nu au avut elevi înscriși la Bac”, spune ministrul / Anul trecut au fost anunțate controale la școlile cu rezultate slabe la Bac, dar până acum nu se cunosc rezultatele sau dacă au avut loc aceste verificări

Ministrul Educației a anunțat azi rata de promovare la nivel național a Bacalaureatului 2022: cea mai mare rată de promovare din ultimii 12 ani, 73,3%. Nivelul a urcat pentru prima…
Vezi articolul