Sorin Ion, secretar de stat la Educație: De foarte multă vreme și pe nedrept învățământul profesional a fost privit cumva ca un refugiu al eșecului. Pe de altă parte, însă, întreaga societate reclamă faptul că nu avem meseriași

4.828 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / George Călin
De foarte multă vreme și pe nedrept învățământul profesional a fost privit cumva ca un refugiu al eșecului, a declarat Sorin Ion, secretar de stat pentru învățământul preunivesitar, într-o emisiune la Euronews. Acesta a subliniat antiteza dintre respingerea de către elevi a acestor școli și nevoia societății de a avea meseriași buni, pe care îi poți găsi din ce în ce mai greu zilele acestea.

Declarațiile vin în contextul în care au fost publicate rezultatele slabe de la admiterea la școlile profesionale, care arată că mai mult de jumătate din locurile oferite de stat nu s-au ocupat în prima etapă. În același timp, proiectul noii legi a Educației propune desființarea de facto a școlilor profesionale și înființarea loc în cadrul unor noi structuri numite „licee profesionale”, în care vor fi și clase de liceu tehnologic.

Moderator:Despre Evaluarea Națională care nu care nu va mai fi obligatorie pentru toți elevii din această țară”. 

Sorin Ion: „Corect, în sensul că, așa cum am propus în viitoarea lege a educației, colegiile naționale își pot selecta prin examen propriu până la 90% dintre elevi. Asta… dar dacă vor decide să facă pentru 50% sau pentru niciunul, asta va fi decizia lor. Mă gândesc că, într-o astfel de ipoteză, vom evita situații ca cele de astăzi, în care un copil cu 9,57 va rămâne nerepartizat, deși nu e imposibil. Și aș vrea să se înțeleagă bine: niciodată o procedură de repartizare nu va fi perfectă dintr-un motiv foarte simplu. Pentru că cererile sau cerințele sau pretențiile beneficiarilor întotdeauna vor fi mai mari decât ceea ce putem oferi.  

Este evident, știți cum e, dacă în București am da câte 5.000 de locuri la colegiile naționale, nu știu, la Sava, la Vianu, la Gheorghe Lazăr, probabil că s-ar ocupa. Asta pentru că toți vor dori să meargă acolo. Mai este și o chestiune de orientare școlară, cum spuneam mai devreme, pentru că în acest moment orientarea școlară e făcută așa cum am făcut-o și eu ani de zile ca și diriginte, așa cum am considerat eu că e bine, fără să am neapărat o pregătire de specialitate și să fiu un expert în ceea ce înseamnă domeniul consilierii școlare.  

Și atunci elevilor le oferim alternativă – vrei la un colegiu național de top? În regulă, mergi la examen. Și aici vor fi foarte multe discuții care au început deja, ‘dar oare o vor organiza aceste colegii corect aceste evaluări?’, ‘Oare nu cumva vor fi cine știe ce aranjamente?’. Păi aici ajungem la esența rolului unei școli. Este interesat acel colegiu național să rămână în continuare colegiu național? Nu o poate face decât având elevi buni. Cum poți avea elevi buni? Doar dacă organizezi admiteri corecte.  

Apoi pentru copii iarăși… dacă am face numai examen la nivelul unui liceu sau unui colegiu ne putem închipui și varianta pe care am trăit-o noi doi. Am dat examen de admitere la un liceu, nu repartizare computerizată. Și atunci se întâmplau așa zise tragedii, în sensul că la un liceu foarte bun dădeam examen și cu 9,50 picam, iar alternativa 2 nu mai era decât la un liceu care nu are căutare, să zicem, nu o să-i spun neapărat liceu slab. Care nu e căutat și care este considerat un liceu mult mai slab. Ori o îmbinare a acestor două metode de admitere poate fi varianta pe care am propus-o cu admitere la colegii, după care repartizare computerizată și pentru cei care nu au participat la admitere și pentru cei care au participat la admitere și nu au avut succes.  

Și atunci cumva se vor mai estompa eventualele, să le zicem, accidente, cum au fost și astăzi”.  

Moderator: „Colegiile naționale vor avea posibilitatea să decidă momentul în care organizează aceste examene?” 

Sorin Ion: „Trebuie făcut obligatoriu înainte de evaluarea națională, astfel încât în ordinea firească a lucrurilor cei care nu au avut acces la un colegiu național să poată să meargă către repartizarea pe care o practicăm și astăzi și, ceea ce spuneam mai devreme, întăresc, este clar că trebuie să definim puțin și ceea ce înseamnă colegii naționale, iar în legătură cu legile educației…” 

Moderator:Fostul ministru Miclea, cel care a conceput actuala lege, spunea, dacă îmi permiteți și citez, ‘dacă colegiile naționale organizează înainte de evaluare admitere pentru 90 % din locuri, atunci cei care reușesc s-ar putea să nu se mai prezinte la evaluarea națională că n-au de ce’, am încheiat citatul”.  

Sorin Ion: „Este foarte corect. Și în momentul de astăzi, când vorbim, nu toți copiii se prezintă la evaluarea națională pentru simplul motiv că nu e obligatorie și de ce nu e obligatorie? E foarte simplu: dacă un copil nu vrea să vină la evaluarea națională, îl putem aduce cu forța? Mergem cu poliția să-l aducem la examen? Nu, dar există posibilitatea și în acest moment de a merge către învățământul liceal, învățământul liceal profesional fără să susții evaluarea națională și aici vreau să mai subliniez ceva. 

De foarte multă vreme și pe nedrept învățământul profesional a fost privit cumva ca un refugiu al eșecului. În general, copiii, și nu generalizez, pentru că, din fericire, au apărut forma de învățământ dual care este mai atractivă, au apărut firme mari care sprijină liceele tehnologice care organizează învățământ profesional, dar foarte multă vreme era cumva sinonim învățământul profesional cu eșecul.  

Pe de altă parte, însă, întreaga societate reclamă faptul că nu avem meseriași, reclamă faptul că nu mai are cine să îți repare un electrocasnic, nu mai are cine să îți repare nu știu ce prin casă, nu ai un om priceput care să-ți zugrăvească. Toate lucrurile astea trebuie să puse într-un echilibru, trebuie să avem și absolvenți care să meargă la facultățile de top, trebuie să avem și absolvenți care să știe și, care, paradoxal s-ar putea să câștige mai bine decât mine, cel care face mobilă în casă sau cel care îmi zugrăvește, foarte posibil să câștige mai bine decât mine, ori…”  

Moderator: „E drept, însă, că poate la o școală profesională întâlnești mai multe cazuri versus Colegiul național sau liceu, simplu, întâlnești mai multe cazuri – Am experiența mea personală, domnule Ion -, aveam liceul teoretic la care învățam. Era lipit de mecanică fină unde cunoșteam elevi de vârsta mea care erau pentru a 3-a oară în clasa a 9, atât de mult le plăcuse școală, desigur”.  

Sorin Ion: „Polarizarea se face de la intrarea în sistem. Și asta este rezultatul modului în care a funcționat învățământul în România până acum. Și asta cumva răspunde la întrebarea ‘este în acest moment oportună o nouă lege a educației?’. A mers totul minunat în România în învățământ în ultimii 30 de ani? Răspunsul este, evident, ‘nu’ și, din nou, răspunsul la întrebarea dacă este necesară o nouă lege a educației, după părerea mea, este ‘da’. Și atenție, n-ar trebuie să privim așa de mult noua lege a educației numai din perspectivă administrativă, pentru că acolo se reorganizează instituții: Instituții de nivel județean, instituție de nivel regional, instituții naționale, se propun tot felul de reorganizări a căror arhitectură noi am gândit-o foarte bine și o punem pe masă spre dezbatere, dar ceea ce este cel mai important este, mai aproape ce nu e scris în lege decât ca principiu: E vorba de curriculum, e vorba de evaluare.  

Pentru că ni se reproșează de ani de zile că avem curriculum centrat pe memorare, pe reproducere, pe înmagazinare de cunoștințe, pe toceală, ca să fiu și mai plastic, pe când idealul educațional este curriculum centrat pe competențe, pe ceea ce știi să faci. Și când spun știi să faci, nu neapărat mă gândesc la faptul că știi să bați cuie, dar este vorba de atitudini pe care le iei în viață și să știi să faci înseamnă mai mult decât manufactură”.  

Moderator: Pe ultima parte a discuției noastre, vă rog să ne ajutați să înțelegem o chestiune. Chit că există riscul să aruncăm bățul prea departe… Bacalaureat 2027 – o singură probă scrisă. Cum se întâmplă asta în funcție de profiluri? Noi primim deja foarte multe întrebări. Adică sunt la uman. Și ajung în Bac 2027. În acea probă scrisă o să am mate sau vreo materie din zona real?

Sorin Ion: “Propunerea, așa spune, ok, dar atenție: Pentru liceu trebuie să existe un trunchi comun pentru toată lumea, un trunchi comun al disciplinelor care merge de la a IX-a la a X-a, dar putem imagina un trunchi comun de la a IX-a până la toți cei 4 ani [de liceu – n. red.]. Iau cel mai simplu exemplu, limba română e și în momentul de față în trunchiul comun al tuturor profilurilor, al specializărilor.  

Examenul trebuie să conțină competențe de bază la nivelul acelui trunchi comun. Asta este ideea principală, nu înseamnă că renunțăm la limba română sau că impunem proba de matematică superioară pentru absolventul de filologie. Dar să nu uităm că, pe de o parte, școala îți oferă cultură generală și îți oferă și specializare. Tot prin proiectul noii legi a educației am propus până la 30% curriculumul la decizia școlii, elevului, comunității și așa mai departe, ceea ce este o chestie asupra căreia ar trebui să fim mult mai atenți decât suntem la acest moment”.  

Moderator: Asta înseamnă o ușoară transformare a profilurilor, câtă vreme tocmai ați descris să mergi cu trunchi comun 4 ani?

Sorin Ion: “Sigur, da, și și să nu uităm că am pus în examenul de bacalaureat și niște probe care nu condiționează. Și lumea întreba, dar de ce pun o probă care nu condiționează promovarea, niște probe la alegere din profilul tău? Pentru că aceste probe trebuie să îți certifice niște competențe care să îți dea și o meserie, care pot fi puse laolaltă împreună cu alte moduri de evaluare pentru a te certifica pe o anumită profesie. Acum… să simplificăm lucrurile foarte mult… dacă ești absolvent de filologie până în momentul de față și nu mergi în învățământul superior, să-mi spuneți ce faci după cei 12 ani ca absolvent de filologie? Nu că aș avea ceva împotriva unui absolvent de filologie, majoritatea merg la facultăți foarte bune. 

Dar poți să te certifici pe anumite meserii care au legătură chiar și cu filologia. Nu știu, să-ți obții certificări care să te ajute în dezvoltarea ta în carieră. Cam asta este ideea de bază și care nu poate fi exclusă în mod evident; doar în câteva cuvinte, vom avea oricum dezbateri în următoarele săptămâni…”, a precizat oficialul


5 comments
  1. O gluma:învățământul dual….
    Nu poti dresa angajatul ex sistem de educatie pentru munca instructivă,puțini au capacitatea de a intra în pielea profesorului…
    Si mai greu este să organizezi puncte de lucru efectiv cu elevii,pentru instruire adevarata,acum ori sunt ignorați ori sunt folosiți ca pretext pentru obținerea de fonduri ministeriale….
    Înainte de contactul elevului cu o companie este obligatoriu stagiul în atelierul scoala,disciplinarea cu maistrul instructor și prof inginer de specialitate…
    De fapt asta ar dori companiile:elevi disciplinați,activi,in program și eventual să participe la activități lucrative în beneficiul local..
    Desigur și sprijinul financiar al statului pentru aceasta minima implicare..
    Vechea metodă cu maistrul instructor și o buna colaborare în rândul meseriasilor rămâne valabilă și în prezent.

  2. de exemplu avem nevoie de specialisti tehnicieni in telecomunicatii ( sudura fibra optica; sertizare etc)
    Sa ne explice domnul secretar de stat cifrele de promovabilitate la bac. Posibil ca multi sa nu aiba drag de carte, dar un procent de 99,7 % nu e un procent cam mare ?
    Daca nu au invatat carte, ne poate spune daca au invatat sa sudeze o fibra optica?
    E normal daca copilul isi doreste sa faca un liceu in care rata de promovabilitate este de sa spunem 50% , tu sa vii cu un bla bla si sa-i spui ca sunt locuri la scolile cu promovabilitate la bac de 0,3%?

    TEHNICIAN IN ACTIVITATI DE POSTA 48 rata de promovabilitate bac 0.3%
    GHID TURISM RELIGIOS 43 0.3%
    TEHNICIAN OPERATOR PROCESARE TEXT IMAGINE 42 0.3%
    TEHNICIAN DE TELECOMUNICATII 38 0.2%

  3. Daca fiul domnului ministru ar fi dat anul acesta evaluarea ar fi intrat printre primii la scoala profesionala. Dar dommnul ministru a infiintat stiintele-naturii pentru acest lucru sa nu se intample. Si acum vine sa se laude cu ce bac frumos a dat.
    pastrarea reducerii cifrei de scolarizare de 26 de elevi a avut consecinte.
    Inteleg ca ministerul face copiilor niste oferte de nerefuzat pentru scoala profesionala.
    Intelg ca ministerul nu este interesat de nici de cetateni nici de cerere, face doar oferte.

    Am vazut si propunerile ministerului. Foarte ofertante. Bune. foarte bune. Ar trebui ca toti politicieni sa-si inscrie copii in invatamantul dual. Asta e viitorul. M-am convins. Politicieni meseriasi care dau tarii meseriasi.

    Intre timp , copilul a evaluat oferta. Si a decis sa se mai uite si la alte oferte educationale. Nu particulare : tot de stat. Si a decis: in loc de bacul minunat propus de domnul campeanu o sa ne pregatim pentru TOLC. Este un test care sa poate da online de acasa. Da se pare ca pentru STEM. ( nu steam cum sciu functionarii ministerului care trimit copii la profesionala) exista oferte tentante. Desigur aici ministerul o sa faca centre de excelenta si o sa cheltuiasca 30 de miliarde de RON pentru asta.
    dar o tara care nu adapteaza cererea cu oferta, in care nu sunt in stare sa echilibreze sistemul ( 7% locuri reduse in 2021, cresterea numarului de locuri cu un pic ar fi putut face diferenta pentru amaratul ala care spera sa intre cu 7 la un liceu sportiv si nu a mai prins loc, un minister incapabil sa stie ca in Bucuresti vin anual 2000-2500 de elevi din provincie care au dreptul la educatie)

    Multumesc frumos, pentru centrele de excelenta.

    Apropo : conform propunerii de lege a educatiei, colegiile nationale pot organiza un examen. Intreb pentru un prieten: Colegiul National de Aparare se pune? Adica o sa va trimiteti voi copii acolo dupa terminarea clasei a 8a ca sa iasa direct ministri fara sa mai fie nevoie de vreo competenta?

    Chiar nu mai exista rusine in tara asta? Adica in 2015 cand familia Cimpeanu trecea prin evaluarea nationala, era normal ca un elev de 7 sa prinda un liceu iar in 2022 dupa ce nu mai are treaba, nu se spune ca viata e minunata la profesionala?
    Chiar nu mai aveti rusine?

  4. Meseriasii buni au plecat in strainatate. Si aia prosti au plecat. Ghici de ce Sorin Ion?

    >>învățământul profesional
    De 30 de ani si mai bine pesedisti incompetenti au facut praf sistemul. Era si inainte de 89 praf, nu au avut prea mult de munca.

    >>dacă organizezi admiteri corecte
    Sa puneti mercurialul pe site-ul ministerului. Sa stie muritorul de rand cat trebuie sa plateasca,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Grevă generală în educație, din 22 mai, pe termen nelimitat, anunță reprezentanții celor trei mari sindicate din învățământ / Elevii să stea acasă, spun sindicaliștii. Regulile generale, anunțate de reprezentanții profesorilor – document

Sindicatele din Educație – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Federația Sindicatelor din Educație (FSE) „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală (FNS) „Alma Mater” – au anunțat marți, într-o conferință de…
Vezi articolul

„Regretabil, doamna viceprim-ministru Turcan, să propagați un astfel de mesaj menit să demoralizeze elevii” – Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor, despre posibilitatea repetării anului școlar

Președintele Consiliului Național al Elevilor reacționează într-un mesaj pe Facebook la declarația vicepremierului Raluca Turcan. „Regretabil, doamna viceprim-ministru Turcan, să propagați un astfel de mesaj menit să demoralizeze elevii (elevii…
Vezi articolul