Controversata programă de Limbă și literatură română pusă în dezbatere de comisia condusă de decana Facultății de Litere de la Universitatea din București, Oana Fotache Dubălaru, a intrat astăzi în proces de modificare. Modificările vor conduce, în final, la o programă care să le permită profesorilor să predea româna atât pe teme, dar și urmărind principiul diacronic (istoric), care le aduce elevilor cronicarii la studiu încă din clasa a IX-a – măsură intens criticată inclusiv de profesori din grupul de lucru coordonat de Fotache Dubălaru, potrivit surselor Edupedu.ro.
Conform surselor noastre, programa de română modificată ca urmare a criticilor dure primite de Comisia Fotache ar urma să intre săptămâna viitoare în discuția Comisiei pentru Dialog Social.
Amintim că aceasta este prima modificare de substanță din ultimii 20 de ani a programei de limba și literatura română pentru elevii de liceu (clasele a IX-a – a X-a). Programa pusă în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării și realizată de un grup de lucru condus de decana Oana Fotache Dubălaru a fost intens criticată atât pentru accentul exacerbat pus asupra ideii de „identitate națională”, cât și pentru că readuce studiul cronicarilor încă de la clasa a IX-a, în condițiile în care peste 40% dintre elevii de 14-15 ani (exact clasa a IX-a) suferă de analfabetism funcțional, conform testărilor PISA.
Patru dintre membrii grupului de lucru format de Ministerul Educației și Cercetării și-au dat demisia după punerea în dezbatere a programei, parte dintre ei declarând că nu au lucrat la forma în care programa a fost publicată. De asemenea, critici dure cu privire la modul „opac” de lucru în comisia de la minister au venit din partea profesorilor din grupurile de lucru, conform unei anchete realizate de publicația Cultura la dubă.
În fața acuzațiilor de lipsă de transparență și de nereguli, ministrul David a decis extinderea dezbaterii pe programa de română cu încă o săptămână. Nicio decizie privind desființarea grupului de lucru, sancționarea coordonatorilor sau modificarea modului de lucru.
De remarcat că ministrul Daniel David a fost cvasi-inexistent din procesul de lansare în dezbaterea publică a programelor școlare pentru liceu, cea mai importantă înnoire curriculară din ultimii 20 de ani, eveniment patronat în schimb de președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop.
Prezentarea noilor programe școlare de liceu a debutat cu prezentarea programei de istorie, de la sediul Ministerului Educației, de către președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop. Președinte peste o academie populată de naționaliști, „suveraniști” și promotori ai curentului protocronist apărut în perioada comunistă, după cum a arătat în repetate rânduri G4Media.ro, Ioan Aurel Pop a anunțat de la Ministerul Educației că „ne-am străduit foarte mult [ca noua programă de istorie – N.Red.] să nu conțină accente naționaliste, în înțelesul naționalismului de exagerare”.
Ioan Aurel Pop a luat ulterior poziție și în apărarea reorganizării pe criterii cronologice a materiei de literatură română, propusă de Ministerul Educației în „programa Fotache” pentru clasa a IX-a pusă în dezbatere. „Nu se poate imagina «epoca clasicilor literaturii» – nume devenit acum odios «toboșarilor vremurilor noi» – fără acumulările anterioare”, spune Ioan Aurel Pop într-un „punct de vedere privind programele și manualele de limba și literatura română” trimis presei.
