SURSE Controversata programă de română de liceu este modificată de comisia Fotache, astfel încât să permită și predarea pe teme, dar și predarea cronologică intens criticată, cu cronicarii de la clasa a IX-a. Programa va intra în ședința comisiei pentru dialog social săptămâna viitoare

363 de vizualizări
Documente / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Controversata programă de Limbă și literatură română pusă în dezbatere de comisia condusă de decana Facultății de Litere de la Universitatea din București, Oana Fotache Dubălaru, a intrat astăzi în proces de modificare. Modificările vor conduce, în final, la o programă care să le permită profesorilor să predea româna atât pe teme, dar și urmărind principiul diacronic (istoric), care le aduce elevilor cronicarii la studiu încă din clasa a IX-a – măsură intens criticată inclusiv de profesori din grupul de lucru coordonat de Fotache Dubălaru, potrivit surselor Edupedu.ro.

Conform surselor noastre, programa de română modificată ca urmare a criticilor dure primite de Comisia Fotache ar urma să intre săptămâna viitoare în discuția Comisiei pentru Dialog Social.

Amintim că aceasta este prima modificare de substanță din ultimii 20 de ani a programei de limba și literatura română pentru elevii de liceu (clasele a IX-a – a X-a). Programa pusă în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării și realizată de un grup de lucru condus de decana Oana Fotache Dubălaru a fost intens criticată atât pentru accentul exacerbat pus asupra ideii de „identitate națională”, cât și pentru că readuce studiul cronicarilor încă de la clasa a IX-a, în condițiile în care peste 40% dintre elevii de 14-15 ani (exact clasa a IX-a) suferă de analfabetism funcțional, conform testărilor PISA.

Patru dintre membrii grupului de lucru format de Ministerul Educației și Cercetării și-au dat demisia după punerea în dezbatere a programei, parte dintre ei declarând că nu au lucrat la forma în care programa a fost publicată. De asemenea, critici dure cu privire la modul „opac” de lucru în comisia de la minister au venit din partea profesorilor din grupurile de lucru, conform unei anchete realizate de publicația Cultura la dubă.

În fața acuzațiilor de lipsă de transparență și de nereguli, ministrul David a decis extinderea dezbaterii pe programa de română cu încă o săptămână. Nicio decizie privind desființarea grupului de lucru, sancționarea coordonatorilor sau modificarea modului de lucru.

De remarcat că ministrul Daniel David a fost cvasi-inexistent din procesul de lansare în dezbaterea publică a programelor școlare pentru liceu, cea mai importantă înnoire curriculară din ultimii 20 de ani, eveniment patronat în schimb de președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop.

Prezentarea noilor programe școlare de liceu a debutat cu prezentarea programei de istorie, de la sediul Ministerului Educației, de către președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop. Președinte peste o academie populată de naționaliști, „suveraniști” și promotori ai curentului protocronist apărut în perioada comunistă, după cum a arătat în repetate rânduri G4Media.ro, Ioan Aurel Pop a anunțat de la Ministerul Educației că „ne-am străduit foarte mult [ca noua programă de istorie – N.Red.] să nu conțină accente naționaliste, în înțelesul naționalismului de exagerare”.

Ioan Aurel Pop a luat ulterior poziție și în apărarea reorganizării pe criterii cronologice a materiei de literatură română, propusă de Ministerul Educației în „programa Fotache” pentru clasa a IX-a pusă în dezbatere. „Nu se poate imagina «epoca clasicilor literaturii» – nume devenit acum odios «toboșarilor vremurilor noi» – fără acumulările anterioare”, spune Ioan Aurel Pop într-un „punct de vedere privind programele și manualele de limba și literatura română” trimis presei.

Citește și:
Președintele Academiei Române sare în apărarea variantei de programă de Literatura română propusă de Ministerul Educației, cu cronicarii la clasa a IX-a, și îi numește „toboșari ai vremurilor noi” pe profesorii critici: La liceu nu se pot face experimente de creativitate cu elevii decât în limite rezonabile, mai ales la cenaclurile literare
Cultura la dubă: Programa dictată: “Cineva de la București a hotărât draftul de la a IX-a. Totul ni s-a pus direct în față. S-a spus că membrii nu au voie să părăsească grupul. Singura soluție este ca tot procesul să fie oprit, desființată această comisie și reluat totul de la zero. Altfel va fi dezastru.”
Scriitoarea Luminița Corneanu: Ideea de identitate apare de 12 ori în programa de română pentru clasa a IX-a propusă de Minister. Spre comparație, în programa în vigoare apare o singură dată. Îți vine să întrebi „cine v-a lucrat aici”? Ce s-a întâmplat între 2009 și 2025?
Nu aruncăm literatura în lada istoriei, spune profesoara Maria Manea despre noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a
Profesorul Ștefan Baghiu, critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă
ULTIMA ORĂ Programa școlară pentru Limba și literatura română, clasa a IX-a – trunchi comun și curriculum de specialitate – publicată în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării
VIDEO Noua programă școlară pentru Istorie, pentru liceu, a fost prezentată de la Ministerul Educației de către președintele Academiei, Ioan Aurel Pop, unul dintre criticii cei mai vocali ai planurilor-cadru inițiate de Daniel David: Ne-am străduit foarte mult să nu conțină accente naționaliste de exagerare
Ministrul Educației, Daniel David, îi dă replica președintelui Academiei Române, Ioan Aurel Pop: Avem șansa să trecem de la un sistem de educație în care se predă mult și prost, la unul în care se predă bine și cu echilibru între centralizare și descentralizare / Să ne gândim în primul rând la copii, fără însă să lăsăm profesorii deoparte
Președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop: Noul ministru al Educației Daniel David este un „intelectual curajos crescut în altă școală decât a mea” / „Ei, cei din școala nouă progresistă, judecă trecutul după valorile noastre de astăzi” / „Ceea ce se petrece astăzi sub masca progresismului, neo-marxismului este ochi pentru ochi, dinte pentru dinte”
Falimentul moral al Academiei Române sub patronajul lui Ioan Aurel Pop: Protejează legionarii condamnați, premiază securiști, omagiază turnători, primește penali ca membri, promovează AUR și protocronismul ceaușist
Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române: Ne invadează neomarxiștii și anulatorii culturii într-o epocă în care lăsăm copiii, poate, să-și aleagă sexul sau genul. Există forțe care doresc un control asupra evoluției lumii / Se contestă și în Europa că ce e aia matematică, chimie, fizică, istorie, geografie? Punem în loc educație sexuală și pentru igienă, educație financiară, pentru protecția mediului, pentru circulația pe drumuri publice


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 100 de liceeni au făcut gărzi de 12 ore alături de medicii de la Spitalul Județean din Sfântu Gheorghe, în cadrul unui program / Medic: ”Cred că o treime dintre cei care au fost în sala de operație vor alege medicina în viitor”

Programul Shadow, lansat în premieră națională de către Spitalul Județean din Sfântu Gheorghe și derulat pe perioada vacanței de toamnă (28 octombrie – 1 noiembrie), a fost  primit cu mare…
Vezi articolul

VIDEO Copiii cu vârsta între 12 şi 15 ani se pot vaccina împotriva COVID-19. Valeriu Gheorghiță: De săptămâna viitoare deja pot fi programați în platformă prin conturile părinților

Agenţia Europeană a Medicamentului a recomandat autorizarea serului Pfizer BioNTech pentru grupa de vârstă 12-15 ani, anunță Ministerul Sănătății. Preşedintele Comitetului Naţional de Coordonare a Campaniei de Imunizare anti-COVID, dr.…
Vezi articolul

„Pachet pentru Educație” destinat întăririi competențelor de bază și sprijinului pentru profesori – pe agenda de lucru a Comisiei Europene în 2026, anunță vicepreședinta CE, Roxana Mînzatu

Un „Pachet pentru educație” se numără printre cele patru direcții de acțiune pentru vicepreședintele Comisiei Europene responsabil cu educația, Roxana Mînzatu, în anul 2026, potrivit unui anunț făcut de aceasta…
Vezi articolul

Componența CNATDCU pentru mandatul 2020-2024 a fost modificată: istoricul Ioan Bolovan a fost schimbat atât în Consiliul general, cât și la conducerea panelului de Științe umaniste / Motivul plecării: „supraîncărcarea cu alte sarcini”

Componența Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), pentru mandatul 2020-2024, a fost modificată, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Istoricul Ioan Bolovan, profesor la Universitatea…
Vezi articolul