Universitățile preiau controlul asupra verificării tezelor de doctorat pe care tot ele le eliberează, cu un control extern ca și inexistent în cazul plagiatelor – noul proiect de Regulament privind studiile doctorale

conducătorii de doctorate

Foto: Pixabay.com

Regulile impuse de noua Lege a învățământului superior privind doctoratele suspecte de plagiat, prin care deciziile rămân în esență la latitudinea universităților care acordă titlurile de doctor, iar verificările externe sunt limitate la maximum, sunt detaliate în proiectul unui nou Regulament-cadru privind studiile universitare de doctorat, pus în consultare publică pe 1 noiembrie de Ministerul Educației. Prin acest document, ce va sta la baza regulamentelor proprii privind studiile doctorale ce vor fi adoptate de către universități, posibilitatea de verificare a tezelor suspecte de plagiat se restrânge considerabil, în condițiile în care noua Lege, intrată în vigoare acum două luni, elimină în bună măsură controlul extern, asigurat până recent de CNATDCU.

Acest Consiliu – devenit Comisie lîn noua Lege 199 – păstrează, conform noii legi, un rol de stabilire a standardelor etice și de verificare a unor teze, dar doar la nivel “administrativ”, nu și în ceea ce privește respectarea standardelor etice. Și aceasta, în condițiile în care o decizie de anul trecut a Curții Constituționale a blocat efectiv activitatea CNATDCU în ceea ce privește verificarea tezelor plagiate, iar noua Lege a evitat o refacere a cadrului de funcționare a CNATDCU în acest sens, optându-se pentru analiza cazurilor suspecte în cadrul universităților, cu limite stricte pentru verificarea externă.

Legea 199/2023 a învățământului superior menționează opțiunile de control în cazul tezelor de doctorat într-un capitol de câteva articole dedicat Eticii și deontologiei universitare. Acesta prevede posibilitatea retragerii titlului de doctor în anumite condiții, în funcție de criteriul impus de CCR prin decizia de anul trecut – dacă diploma de doctor a intrat sau nu în circuit civil.  Noile reguli le înlocuiesc pe cele stabilite prin vechea Lege a educației naționale din 2011 și prin Codul studiilor universitare de doctorat din același an, reguli prin care CNATDCU – for care trebuia să valideze tezele de doctorat, dar și să le verifice ulterior – putea retrage titluri de doctor în cazul constatării abaterilor de la normele de etică, în baza unor analize făcute după sesizări conform legii (posibilitate blocată între timp).

În regulamentul pus acum în transparență, regulile Codului din 2011 pe această temă sunt eliminate în mare parte.

CNATDCU păstrează atribuții de elaborare a unor standarde de redactare care să fie cuprinse într-un Ghid național, stabilește standarde minimale pentru acordarea diplomei de doctor, trebuie să stabilească programele de analiză a similitudinilor care pot fi folosite în verificarea tezelor. Dar și aici rolul-cheie revine, conform noului regulament, universităților, ca instituții care desfășoară programe de studii doctorale (IOSUD), prin propriile lor regulamente:

Regulamentul-cadru stabilește că teza de doctorat trebuie să fie “o lucrare originală” în care sunt citate toate sursele folosite și că aceasta este un document public. Pe de altă parte, există o fereastră scurtă de timp în care tezele pot fi consultate înainte de a fi aprobate; verificările ulterioare se concentrează tot în cadrul universităților unde s-a desfășurat respectivul demers doctoral; iar după ce acea fereastră se închide există posibilitatea de a bloca consultarea tezei timp de doi ani.

Mai precis, Articolul 15 al proiectului de Regulament-cadru include prevederi minimale privind standardele și calitatea de document public. Între altele:

La același capitol e menționat rolul central al universității în verificarea tezelor, înainte de acordarea titlurilor de doctor, inclusiv printr-o comisie de integritate stabilită la nivelul școlii doctorale și prin verificarea tezei printr-un program informatic recunoscut de CNATDCU (verificare de tipul celor care se făceau și până acum, incluziv în cazul tezelor dovedite ulterior a fi plagiate). 

Regulamentul prevede ca teza și anexele ei să fie disponibile pentru consultare publică timp de 90 de zile calendaristice înainte de susținerea publică, timp în care oricine poate face observații. După ce obține doctoratul, studentul-doctorand poate opta să nu publice distinct teza, caz în care documentul rămâne public pe platforma UEFISCDI, cu licență de protecție a dreptului de autor. Dar, dacă optează să publice teza, el primește un termen de până la 24 de luni pentru publicate, timp în care teza este inaccesibilă publicului.

Documentul este foarte vag cu privire la ceea ce se poate întâmpla în cazul plagiatelor identificate după ce o teză de doctorat primește toate validările necesare și titlul de doctor este acordat: sesizările se depun tot la universități, iar “nerespectarea regulilor de deontologie sau pentru existenţa plagiatului poate atrage răspunderea publică a IOSUD”.

Dn prevederile pe această temă incluse în proiectul de Regulament-cadru:

La articolul dedicat eticii și deontologiei, proiectul de Regulament prevede sumar, prioritizând standardele proprii ale universității:

ART. 16 Etică și deontologia universitară:

Alte prevederi din noul proiect de Regulament-cadru privind studiile de doctorat

Acest document aduce modificări considerabile față de vechiul Cod, în funcție de schimbările introduse prin Legea învățământului superior.

De la bun început, proiectul prevede definiții noi în terminologia doctoratelor:

Documentul introduce și detalii despre noile tipuri de programe universitare. Față de vechiul Cod, el face trimitere la doctoratul profesional în domeniul științelor militare, respectiv pentru învățământul dual, pe lângă cele existente în Codul din 2011 – doctoratul profesional în domeniul artelor și în cel al sportului. La acest capitol, sunt incluse prevederi detaliate privind doctoratul în învățământul superior dual:

“ART. 3 Tipuri de programe de studii universitare de doctorat și competențe dobândite

La capitolul competențe, sunt extinse competențele specifice domeniului prin două noi competențe: 

Și apare o competență transversală nouă, legată de gândirea critică:

Noul regulament menționează frecvența redusă ca formă de învățământ în programele doctorale, formă care nu era menționată clar în codul din 2011:

“ART. 4 Forme de învățământ

În privința finanțării studiilor doctorale, proiectul noului Regulament-cadru prevede:

Vezi integral proiectul de Regulament-cadru privind studiile de doctorat:

În context, amintim că în septembrie 2021 era publicat ordinul de ministru care prevedea verificarea tezelor de doctorat de către universități. Prin acest ordin erau alocați 25 de milioane de lei pentru finanțarea activităților de prevenire și combatere a fenomenului de plagiat, în anul 2021. 

Acel ordin prevedea că universitățile trebuie să:

La un an de zile distanță, în septembrie 2022, întrebat în conferință de presă câte plagiate au identificat și raportat universitățile, ministrul de atucni al Educației, Sorin Cîmpeanu, a evitat să răspundă concret: „La finalul anului la care universitățile au beneficiat de această finanțare proporțional cu numărul de titluri de doctor emise de-a lungul timpului, toate universitățile au raportat că și-au pus la punct strategii de prevenire și control a acestui fenomen. Toate universitățile au raportat, pe propria răspundere, sub semnătura rectorului, că și-au înființat structuri dedicate verificării tezelor de doctorat și prevenirii acestui fenomen. Acestea au fost lucrurile care au fost cerute în baza acordării acestei finanțări care s-a concentrat pentru prima oară, într-o manieră clară, concretă, pe prevenirea și combaterea acestui fenomen.”

Citește și:
Înalta Curte de Casație și Justiție a anulat ordinul prin care fostului vicepremier Oprea i-a fost anulat titlul de doctor, în urma verdictului de plagiat / Oprea scrie acum că asta ar arăta că nu a plagiat
DOCUMENT Curtea Constituțională motivează decizia ca titlul de doctor să poată fi retras doar dacă “nu a intrat în circuitul civil”: Anularea tezelor intrate în circuit civil poate fi făcută legal doar prin instanța judecătorească / CCR: Cele stabilite de comisia de doctorat care acordă titlul “nu pot fi reexaminate de o altă comisie”
CCR a decis că titlul de doctor poate fi retras doar dacă ”nu a intrat în circuitul civil și nu a produs efecte juridice” / Premierul Nicolae Ciucă este și el acuzat de plagiat la teza de doctorat
“Atacul fără precedent la reglementările privind etica în cercetare realizat de CCR este perfect și circular” – critici dure ale președintelui Consiliului Național de Etică, Dacian Dragoș, după motivarea deciziei Curții Constituționale privind retragerea titlurilor de doctor / “Etica în cercetare rămâne fără acces efectiv la justiție!”
Prescrierea plagiatelor în tezele de doctorat, în termen de 1 an de la obținerea titlului de doctor, e permisă în proiectul Legii învățământului superior, adoptat de guvernul Ciucă, avertizează Alianța organizațiilor studențești
Surse: Universitățile vor da titlurile de doctor și tot ele vor verifica plagiatele. Instanțele capătă rol-cheie în cazurile de plagiat, în timp ce CNATDCU e retrogradat și transformat în comisie controlată de o direcție din Minister condusă de 6 ani de o apropiată a lui Sorin Cîmpeanu – Proiectul Deca al Legii învățământului superior
Exit mobile version