Universitățile preiau controlul asupra verificării tezelor de doctorat pe care tot ele le eliberează, cu un control extern ca și inexistent în cazul plagiatelor – noul proiect de Regulament privind studiile doctorale

8.946 de vizualizări
conducătorii de doctorate
Foto: Pixabay.com
Regulile impuse de noua Lege a învățământului superior privind doctoratele suspecte de plagiat, prin care deciziile rămân în esență la latitudinea universităților care acordă titlurile de doctor, iar verificările externe sunt limitate la maximum, sunt detaliate în proiectul unui nou Regulament-cadru privind studiile universitare de doctorat, pus în consultare publică pe 1 noiembrie de Ministerul Educației. Prin acest document, ce va sta la baza regulamentelor proprii privind studiile doctorale ce vor fi adoptate de către universități, posibilitatea de verificare a tezelor suspecte de plagiat se restrânge considerabil, în condițiile în care noua Lege, intrată în vigoare acum două luni, elimină în bună măsură controlul extern, asigurat până recent de CNATDCU.

Acest Consiliu – devenit Comisie lîn noua Lege 199 – păstrează, conform noii legi, un rol de stabilire a standardelor etice și de verificare a unor teze, dar doar la nivel “administrativ”, nu și în ceea ce privește respectarea standardelor etice. Și aceasta, în condițiile în care o decizie de anul trecut a Curții Constituționale a blocat efectiv activitatea CNATDCU în ceea ce privește verificarea tezelor plagiate, iar noua Lege a evitat o refacere a cadrului de funcționare a CNATDCU în acest sens, optându-se pentru analiza cazurilor suspecte în cadrul universităților, cu limite stricte pentru verificarea externă.

Legea 199/2023 a învățământului superior menționează opțiunile de control în cazul tezelor de doctorat într-un capitol de câteva articole dedicat Eticii și deontologiei universitare. Acesta prevede posibilitatea retragerii titlului de doctor în anumite condiții, în funcție de criteriul impus de CCR prin decizia de anul trecut – dacă diploma de doctor a intrat sau nu în circuit civil.  Noile reguli le înlocuiesc pe cele stabilite prin vechea Lege a educației naționale din 2011 și prin Codul studiilor universitare de doctorat din același an, reguli prin care CNATDCU – for care trebuia să valideze tezele de doctorat, dar și să le verifice ulterior – putea retrage titluri de doctor în cazul constatării abaterilor de la normele de etică, în baza unor analize făcute după sesizări conform legii (posibilitate blocată între timp).

În regulamentul pus acum în transparență, regulile Codului din 2011 pe această temă sunt eliminate în mare parte.

CNATDCU păstrează atribuții de elaborare a unor standarde de redactare care să fie cuprinse într-un Ghid național, stabilește standarde minimale pentru acordarea diplomei de doctor, trebuie să stabilească programele de analiză a similitudinilor care pot fi folosite în verificarea tezelor. Dar și aici rolul-cheie revine, conform noului regulament, universităților, ca instituții care desfășoară programe de studii doctorale (IOSUD), prin propriile lor regulamente:

  • “Regulamentul IOSUD prevede standardele de etică și deontologie aplicabile pe parcursul studiilor de doctorat, inclusiv cu privire la elaborarea și redactarea tezei de doctorat.

Regulamentul-cadru stabilește că teza de doctorat trebuie să fie “o lucrare originală” în care sunt citate toate sursele folosite și că aceasta este un document public. Pe de altă parte, există o fereastră scurtă de timp în care tezele pot fi consultate înainte de a fi aprobate; verificările ulterioare se concentrează tot în cadrul universităților unde s-a desfășurat respectivul demers doctoral; iar după ce acea fereastră se închide există posibilitatea de a bloca consultarea tezei timp de doi ani.

Mai precis, Articolul 15 al proiectului de Regulament-cadru include prevederi minimale privind standardele și calitatea de document public. Între altele:

  • “(4) Teza de doctorat se elaborează conform cerinţelor stabilite de IOSUD prin Regulamentul propriu privind studiile universitare de doctorat şi în concordanţă cu reglementările prevăzute în prezentul Regulament.
  • (5)Teza de doctorat este o lucrare originală, fiind obligatorie menționarea sursei pentru orice material preluat.
  • (6)Teza de doctorat este un document public, numele și prenumele studentului doctorand și ale conducătorului de doctorat, precum și datele de identificare ale IOSUD fiind de asemenea informații publice.”

La același capitol e menționat rolul central al universității în verificarea tezelor, înainte de acordarea titlurilor de doctor, inclusiv printr-o comisie de integritate stabilită la nivelul școlii doctorale și prin verificarea tezei printr-un program informatic recunoscut de CNATDCU (verificare de tipul celor care se făceau și până acum, incluziv în cazul tezelor dovedite ulterior a fi plagiate). 

Regulamentul prevede ca teza și anexele ei să fie disponibile pentru consultare publică timp de 90 de zile calendaristice înainte de susținerea publică, timp în care oricine poate face observații. După ce obține doctoratul, studentul-doctorand poate opta să nu publice distinct teza, caz în care documentul rămâne public pe platforma UEFISCDI, cu licență de protecție a dreptului de autor. Dar, dacă optează să publice teza, el primește un termen de până la 24 de luni pentru publicate, timp în care teza este inaccesibilă publicului.

Documentul este foarte vag cu privire la ceea ce se poate întâmpla în cazul plagiatelor identificate după ce o teză de doctorat primește toate validările necesare și titlul de doctor este acordat: sesizările se depun tot la universități, iar “nerespectarea regulilor de deontologie sau pentru existenţa plagiatului poate atrage răspunderea publică a IOSUD”.

Dn prevederile pe această temă incluse în proiectul de Regulament-cadru:
  • “Art. 15 (11) IOSUD, prin școala doctorală, are obligația ca înaintea susținerii publice a tezei de doctorat să verifice teza de doctorat prin intermediul unui program informatic de depistare a similitudinilor. Verificarea se realizează pe baza standardelor cuprinse în Ghidul național privind redactarea tezelor de doctorat, elaborat de către CNATDCU. Rezultatele analizei vor fi puse la dispoziția studentului-doctorand și comisiei de doctorat.
  • (12) La nivelul școlilor doctorale se constituie comisii de integritate academică. Modalitatea de constituire a acestor comisii este stabilită prin regulamentul propriu IOSUD.
  • (13) Susținerea publică poate avea loc numai după parcurgerea următoarelor etape:
  • a) studentul-doctorand predă teza de doctorat în format electronic la secretariatul şcolii doctorale, împreună cu rezumatul tezei de doctorat si declarația pe propria răspundere cu privire la originalitatea tezei de doctorat;
  • b) școala doctorală realizează analiza de similitudini utilizând un program recunoscut de CNATDCU; școala doctorală poate utiliza suplimentar și alt program de identificare a similitudinilor, conform regulamentului propriu IOSUD; rapoartele de similitudini se includ în dosarul de doctorat;
  • c) analiza și interpretarea rezultatului raportului de similitudini sunt realizate de către persoana/persoanele desemnată/e de școala doctorală, conform regulamentului IOSUD.
  • d) în situația în care raportul de similitudini indică nevoia realizării unor modificări la nivelul tezei de doctorat, studentul și conducătorul de doctorat sunt înștiințați oficial de către școala doctorală. După remedierea elementelor sesizate sunt reluate etapele de la punctele a)-b).
  • e) teza de doctorat este prezentată în comisia de integritate academică, stabilită la nivelul școlii doctorale potrivit regulamentul IOSUD; după această presusţinere, care poate fi publică, conducătorul de doctorat, în conformitate cu recomandarea comisiei, decide asupra depunerii oficiale a tezei şi organizării susţinerii publice; referatul de acceptare al conducătorului de doctorat şi acordul membrilor comisiei se includ în “dosarul de doctorat”;
  • f) teza de doctorat se depune în mod oficial la secretariatul şcolii doctorale, în format tipărit şi în format electronic, împreună cu rezumatul tezei de doctorat, CV-ul doctorandului și data estimată pentru susținerea publică; secretariatul şcolii doctorale certifică îndeplinirea de către doctorand a tuturor obligaţiilor din cadrul programului de studii universitare de doctorat;
  • g) teza de doctorat şi anexele sale vor fi disponibile pentru consultare publică timp de 90 de zile calendaristice, înainte de susţinerea publică, pe platforma naţională gestionată de UEFISCDI, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în domeniul drepturilor de autor;
  • h) în perioada în care teza este publică pe platforma națională, orice persoană fizică sau juridică poate formula observații cu privire la existența unor abateri de la standardele de etică și deontologie , inclusiv din perspectiva existenței plagiatului. Observațiile pot fi depuse online, la o adresă de e-mail pusă la dispoziție de școala doctorală, sau la registratura IOSUD. Observațiile se consemnează într-un raport întocmit de școala doctorală care va fi transmis CSUD pentru analiză și decizie în vederea validării inițierii procedurii de susținere publică a tezei de doctorat.
  • i) dacă decizia CSUD este de validare, se inițiază procedura de susținere publică a tezei de doctorat prin stabilirea Comisiei de susținere publică, denumită în continuare comisie de doctorat.
  • j) În cazul în care CSUD invalidează inițierea procedurii de susținere susținerea publică a tezei de doctorat, școala doctorală primește recomandări privind refacerea tezei de doctorat și eliminarea situațiilor neconforme cu standardele de etică și deontologie , iar studentul doctorand are obligația remedierii conținutului tezei în termen de 3 luni de la comunicarea deciziei de invalidare a susținerii, sub sancțiunea reluării procedurii de punere în transparență a lucrării. (…)
  • (26)Dacă studentul-doctorand nu optează pentru publicarea distinctă a tezei sau a unor capitole din aceasta, forma digitală a tezei rămâne publică și va putea fi accesată liber pe platforma națională gestionată de UEFISCDI, inclusiv după emiterea deciziei de acordare a diplomei de doctor. Tezei i se va atribui o licență de protecție a dreptului de autor.
  • (27)Dacă studentul-doctorand optează pentru publicarea distinctă a tezei de doctorat sau a unor capitole din aceasta, el primește un termen de grație de maximum 24 de luni pentru realizarea acestei publicări, timp în care teza de doctorat, în format digital, devine inaccesibilă publicului. După expirarea termenului de grație, în cazul în care în platforma gestionată de UEFISCDI nu a fost încărcată nicio notificare cu privire la publicarea distinctă a tezei, documentul în format digital devine automat liber accesibil, cu atribuirea unei licențe de protecție a dreptului de autor.

La articolul dedicat eticii și deontologiei, proiectul de Regulament prevede sumar, prioritizând standardele proprii ale universității:

ART. 16 Etică și deontologia universitară:

  • “(1) În activitățile didactice și de cercetare universitară, este obligatorie respectarea normelor de etică și deontologie universitară, reglementate prin Codul de etică și deontologie universitară al instituției de învățământ superior.
  • (2) Eventualele sesizări cu privire la nerespectarea normelor de etică și deontologie universitară se înregistrează și se soluționează în conformitate cu Codul de etică și deontologie universitară al instituției de învățământ superior, elaborat în baza Codului-cadru de etică și deontologie universitară, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
  • (3) Nerespectarea regulilor de deontologie sau pentru existenţa plagiatului poate atrage răspunderea publică a IOSUD.
Alte prevederi din noul proiect de Regulament-cadru privind studiile de doctorat

Acest document aduce modificări considerabile față de vechiul Cod, în funcție de schimbările introduse prin Legea învățământului superior.

De la bun început, proiectul prevede definiții noi în terminologia doctoratelor:

  • Domeniul de studii universitare de doctorat – reprezintă domeniul care se regăsește ca atare în Nomenclatorul domeniilor și al programelor de studii universitare, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului, inițiată și, după caz, modificată și/sau completată de Ministerul Educației înaintea datei de 31 august a fiecărui an.”
  • Consiliul pentru Studiile Universitare de Doctorat (CSUD) – reprezintă structura organizatorică și administrativă constituită în cadrul IOSUD, responsabilă de strategia IOSUD, elaborarea și aplicarea regulamentului propriu privind studiile universitare de doctorat.”
  • Contractul de studii universitare de doctorat – reprezintă contractul care are ca obiect derularea activităților specifice programului de studii, reglementând raporturile dintre IOSUD, conducătorul de doctorat și studentul-doctorand, cu precizarea drepturilor și obligațiilor părților semnatare, în concordanță cu legislația în vigoare, prevederile Cartei universitare și hotărârile Senatului Universității/ Prezidiului Academiei Române”
  • Mobilitatea academică – reprezintă dreptul studenților-doctoranzi de a li se recunoaşte creditele transferabile dobândite, în condiţiile legii, la alte instituţii de învăţământ superior din țară sau din străinătate. Mobilitatea poate fi internă sau internaţională, fizică, virtuală sau mixtă, respectiv definitivă sau temporară, pentru toate formele de învăţământ.”
  • Diploma de doctor – este actul de studii eliberat de IOSUD după îndeplinirea tuturor procedurilor legale aferente programului de studii universitare de doctorat.”

Documentul introduce și detalii despre noile tipuri de programe universitare. Față de vechiul Cod, el face trimitere la doctoratul profesional în domeniul științelor militare, respectiv pentru învățământul dual, pe lângă cele existente în Codul din 2011 – doctoratul profesional în domeniul artelor și în cel al sportului. La acest capitol, sunt incluse prevederi detaliate privind doctoratul în învățământul superior dual:

“ART. 3 Tipuri de programe de studii universitare de doctorat și competențe dobândite

  • (1) b) doctorat profesional, în domeniile artelor, sportului, ale ştiinţelor militare, respectiv pentru învăţământul universitar dual, care are ca finalitate producerea de cunoaştere originală pe baza aplicării metodei ştiinţifice, a reflecţiei sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creaţii artistice, asupra unor performanţe sportive de înalt nivel naţional şi internaţional sau asupra unor teme de importanţă practică şi care constituie o bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi în cercetare, în domeniile vizate.
  • (2) Învățământul superior dual se organizează pentru ciclul III, prin doctorat profesional conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.
  • (3) Ciclul de studii doctorale în regim dual este forma de învățământ în care responsabilitățile cu privire la desfășurarea activităților de învățare, predare, aplicative, de cercetare și evaluare sunt partajate între IOSUD și operatorii economici.
  • (4) IOSUD organizează și desfășoară activități de învățare, predare și evaluare, iar operatorii economici organizează activități de învățare prin muncă și participă la evaluare. Activitățile aplicative și de cercetare se pot desfășura, atât la IOSUD, cât și la operatorii economici.
  • (5) IOSUD încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat, prin care sunt stabilite condițiile de colaborare, drepturile și obligațiile părților, precum și costurile asumate de parteneri.
  • (6) Studentul doctorand încheie cu IOSUD și operatorul economic un contract individual de studii și pregătire practică/cercetare, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile părților.”

La capitolul competențe, sunt extinse competențele specifice domeniului prin două noi competențe: 

  • “capacitate de a redacta lucrări științifice și alte materiale academice la un nivel avansat, într-un stil adecvat domeniului de studiu și cu respectarea rigorilor specifice acestuia la nivel național și internațional”
  • “capacitatea de a prelucra și procesa date la un nivel avansat, inclusiv prin utilizarea softurilor dedicate, în funcție de domeniu”

Și apare o competență transversală nouă, legată de gândirea critică:

  • cunoștințe privind gândirea critică, inclusiv aptitudinea de a analiza, interpreta sau formula raționamente în diferite contexte”

Noul regulament menționează frecvența redusă ca formă de învățământ în programele doctorale, formă care nu era menționată clar în codul din 2011:

“ART. 4 Forme de învățământ

  • (1)Programele de studii universitare de doctorat se organizează la forma de învăţământ cu frecvenţă.
  • (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), programele de studii universitare de doctorat se pot organiza şi la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă.
  • (3) Pentru programele de studii universitare de doctorat, obligaţiile referitoare la frecvenţă şi frecvenţă redusă sunt stabilite de către Senatul universitar/ Prezidiul Academiei Române, la propunerea CSUD.”

În privința finanțării studiilor doctorale, proiectul noului Regulament-cadru prevede:

  • “(1)Studiile universitare de doctorat se organizează cu finanțare de la bugetul de stat, în regim cu taxă sau din alte surse legal constituite.
  • (2)Finanțarea studiilor de doctorat poate fi realizată și de persoane juridice de drept privat sau de institute de cercetare-dezvoltare, pe baza unui contract cu IOSUD.
  • (3)Persoanele juridice de drept privat pot propune conducătorilor de doctorat din IOSUD teme de cercetare relevante pentru aria lor de interes și pentru care sunt dispuse să asigure o finanțare suplimentară. La propunerea conducătorilor de doctorat, IOSUD poate încheia contracte cu respectivele persoane juridice de drept privat prin care se stabilesc drepturile și obligațiile părților.
  • (4) Prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Educației se alocă anual, pentru studiile universitare de doctorat, un număr de locuri egal cu numărul de granturi. În metodologia de calcul al finanțării instituțiilor de învățământ superior se vor avea în vedere costurile, pe domenii și tipuri ale doctoratului, pentru programul de studii avansate și pentru programul individual de cercetare științifică sau de cercetare aplicativă, după caz.”
Vezi integral proiectul de Regulament-cadru privind studiile de doctorat:

În context, amintim că în septembrie 2021 era publicat ordinul de ministru care prevedea verificarea tezelor de doctorat de către universități. Prin acest ordin erau alocați 25 de milioane de lei pentru finanțarea activităților de prevenire și combatere a fenomenului de plagiat, în anul 2021. 

Acel ordin prevedea că universitățile trebuie să:

  • Elaboreze o strategie proprie și să demareze verificiarea respectării eticii și deontologiei universitare în elaborarea tezelor de doctorat pentru perioada 1990-2016, să publice strategia până la sfârșitul anului
  • Să înființeze structuri interne care să aibă ca atribuții digitizarea și verificarea tezelor 
  • Să analizeze tezele de doctorat conform unei planificări stabilite de fiecare universitate
  • Ulterior finalizării verificărilor se întocmește un raport detaliat cu privire la respectarea/nerespectarea eticii, calității și deontologiei universitare la nivelul tezelor de doctorat verificate, raport care va fi transmis Ministerului Educației” 
  • În cazul constatării unor abateri, să fie sesizată comisia de etică a universității și să fie informat Ministerul Educației.

La un an de zile distanță, în septembrie 2022, întrebat în conferință de presă câte plagiate au identificat și raportat universitățile, ministrul de atucni al Educației, Sorin Cîmpeanu, a evitat să răspundă concret: „La finalul anului la care universitățile au beneficiat de această finanțare proporțional cu numărul de titluri de doctor emise de-a lungul timpului, toate universitățile au raportat că și-au pus la punct strategii de prevenire și control a acestui fenomen. Toate universitățile au raportat, pe propria răspundere, sub semnătura rectorului, că și-au înființat structuri dedicate verificării tezelor de doctorat și prevenirii acestui fenomen. Acestea au fost lucrurile care au fost cerute în baza acordării acestei finanțări care s-a concentrat pentru prima oară, într-o manieră clară, concretă, pe prevenirea și combaterea acestui fenomen.”

Citește și:
Înalta Curte de Casație și Justiție a anulat ordinul prin care fostului vicepremier Oprea i-a fost anulat titlul de doctor, în urma verdictului de plagiat / Oprea scrie acum că asta ar arăta că nu a plagiat
DOCUMENT Curtea Constituțională motivează decizia ca titlul de doctor să poată fi retras doar dacă “nu a intrat în circuitul civil”: Anularea tezelor intrate în circuit civil poate fi făcută legal doar prin instanța judecătorească / CCR: Cele stabilite de comisia de doctorat care acordă titlul “nu pot fi reexaminate de o altă comisie”
CCR a decis că titlul de doctor poate fi retras doar dacă ”nu a intrat în circuitul civil și nu a produs efecte juridice” / Premierul Nicolae Ciucă este și el acuzat de plagiat la teza de doctorat
“Atacul fără precedent la reglementările privind etica în cercetare realizat de CCR este perfect și circular” – critici dure ale președintelui Consiliului Național de Etică, Dacian Dragoș, după motivarea deciziei Curții Constituționale privind retragerea titlurilor de doctor / “Etica în cercetare rămâne fără acces efectiv la justiție!”
Prescrierea plagiatelor în tezele de doctorat, în termen de 1 an de la obținerea titlului de doctor, e permisă în proiectul Legii învățământului superior, adoptat de guvernul Ciucă, avertizează Alianța organizațiilor studențești
Surse: Universitățile vor da titlurile de doctor și tot ele vor verifica plagiatele. Instanțele capătă rol-cheie în cazurile de plagiat, în timp ce CNATDCU e retrogradat și transformat în comisie controlată de o direcție din Minister condusă de 6 ani de o apropiată a lui Sorin Cîmpeanu – Proiectul Deca al Legii învățământului superior

1 comment
  1. Aceasta analiza extrem de utila si binevenita poate fi completata si de constatarea ca, poate numai aparent, nu exista nicio referinta concreta la conditia de „a continua sa fie activi in plan stiintific” pentru conducatorii de doctorat, dar impusa numai pentru 50% dintre membrii unei scoli doctorale, in vederea mentinerii acreditarii acesteia (cf. ORDIN nr. 3651/2021, Ministerul Educatiei, publicat in Monitorul Oficial nr. 414 din 20 aprilie 2021, https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/241182 ). Mediocritatea impusa la varful ME este astfel asigurata si la nivelul maxim al studiilor universitare, pentru a nu afecta jocurile de interese conducand la obtinerea titlurilor de PhD sub conducerea unor conducatori de doctorat in mod inevitabil cei mai deschisi fata de o gama larga de renuntari la respectarea standardelor de calitate sau de etica profesionala atat de catre studentul-doctorand cat si de sine insusi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reprezentanții studenților, elevilor și tinerilor din România, despre gestionarea tragediei din Caracal: Este o instituționalizare a neîncrederii față de copiii și femeile agresate

Reprezentanții tinerilor, studenților și elevilor din România au reacționat la modul dezastruos în care autoritățile române au gestionat cazul crimelor din Caracal. „Avem de-a face cu o instituționalizare a neîncrederii…
Vezi articolul

Sesiune de informare gratuită pentru studenți, profesori, cercetători și pasionați de științe ale pământului, despre instrumentele din platforma europeană EPOS cu date seismologice, meteo sau din sateliți – joi, 25 ianuarie

O introducere gratuită în platforma europeană EPOS cu baze de date despre activitățile seismice, meteorologie sau obținute cu ajutorul sateliților, va fi organizată gratuit joi, 25 ianuarie 2024, anunță Institutul…
Vezi articolul

USAMV București a stabilit că Sorin Cîmpeanu nu a plagiat în teza de doctorat, susține ministrul care citează un raport de verificare primit de la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară, în urma solicitării publice făcute în urmă cu un an. De ce nu l-a publicat? „Nu cred că era momentul să mă laud cu un conținut laudativ”

Întrebat de Edupedu.ro care au fost concluziile comisiei Universității de Științe Agronomice înființată în urmă cu un an pentru a-i analiza teza de doctorat, Sorin Cîmpeanu a spus: “Rezultatul a…
Vezi articolul

Universitatea Cuza din Iași plănuiește proiecte comune cu Universitatea din Kazan, Rusia / Rectorul Tudorel Toader și alți profesori au participat la sesiuni organizate de ruși pe tema „Pregătirea profesorului-educator în secolul XXI”

Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) anunță că intenționează să încheie un parteneriat cu Universitatea Federală din Kazan, Rusia, pentru derularea de proiecte de cercetare comune și înființarea unui…
Vezi articolul

Copiii din comunitățile dezavantajate își doresc o meserie, nu visează să fie medici, spune Marian Daragiu, subsecretar de stat în Ministerul Educației / “Avem nevoie de forță de muncă calificată și aceasta trebuie promovată încă din clasa VII-a și a VIII-a”

Subsecretar de stat în Ministerul Educației, Marian Daragiu a vorbit despre importanța învățământului dual în contextul abandonului școlar, în cadrul unei dezbateri organizate de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin pe…
Vezi articolul

Eveniment susținut de BCR

Conferință regională pentru profesori și învățători, la Timișoara, pe 21 septembrie, organizată de Edupedu.ro: Școala de Bani începe școala – discutăm despre educație financiară într-un context transdisciplinar – înscrieri deschise

Elevii și copiii, în general, ar fi indicat să știe noțiunile de educație financiară, dar și mai important este să le aplice și să afle despre bani în cât mai…
Vezi articolul