USR și AUR sunt partidele care au apelat cel mai mult la conturi false pentru manipularea algoritmilor Facebook, în România, la alegerile europarlamentare din 2024 – cercetare a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București

Foto: Pixabay.com

„USR și AUR conduc clasamentul manipulării algoritmilor pe Facebook” în cadrul alegerilor europarlamentare din România din 2024, potrivit unei cercetări realizate de o echipă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC) din cadrul Universității din București, cercetare prezentată luni. Aceasta spune că cele două partide au fost urmate de PNL și PSD în ceea ce privește utilizarea „conturilor cu comportament inautentic (cunoscute popular drept conturi false)” pe paginile oficiale de Facebook ale principalelor partide înscrise în acea cursă electorală.

Universitatea precizează că datele au fost publicate într-un număr special consacrat alegerilor europarlamentare din 2024 al revistei științifice „Media and Communication”, „o publicație de top la nivel internațional, indexată ISI (Institute for Scientific Information) și clasificată în cuartila 1 (Q1), ce reunește primele 25 de publicații în domeniu la nivel modial, având un factor de impact de 2,6 în anul 2024”.

Principalele concluzii ale cercetării, potrivit comunicatului UB:

Potrivit Universității din București, „partidele au beneficiat de activitatea unor conturi cu un nivel pronunțat de comportament inautentic, unele publicând până la 187 de postări în propria cronologie într-o singură zi, iar altele ajungând la 75 de postări succesive în decurs de doar 10 minute, adică o medie de o postare la fiecare opt secunde. Analiza mai evidențiază și că aceste conturi sunt adesea folosite în scopuri politice; astfel, peste 40% dintre hiper-distribuitori au publicat în propria cronologie exclusiv conținut politic, civic sau legat de teme de actualitate, însă 96% din totalul acestor conturi nu și-au menționat afilierea politică în secțiunea „Despre”, așa cum recomandă Standardele Comunității Meta. De asemenea, cercetarea a mai arătat că unele partide au șters toate postările publicate în perioada campaniei electorale din cronologia paginii oficiale de Facebook (PSD)”.

Comunicatul precizează că Facebook definește acest tip de comportament online, într-un raport din 2017, astffel: activitate desfășurată de „falși amplificatori” al cărei rol este de „a manipula opinia publică” și de „a manipula dezbaterea politică” (Weedon et al., 2017, 5). Standardele Comunității Meta – codul de reguli pentru utilizatorii platformei Facebook – interzic, de asemenea, utilizarea de conturi false și creșterea artificială a popularității conținutului pe platformă, pe care o consideră o formă de „înșelăciune” (Meta, 2025), arată UB.

Potrivit lui Bogdan Oprea, coordonatorul echipei de cercetare:

Cercetarea a fost publicată în numărul special tematic „Electoral Communication: European Elections in Times of (Poly)Crises”, vol. 13 (2025), al revistei științifice „Media and Communication”, coordonat de dr. Adriana Ștefănel, de la Universitatea din București, și dr. Maria Romana Allegri, de la Sapienza Università di Roma, număr ce poate fi consultat în acces liber. Articolul poate fi consultat în acces liber aici și este semnat de o echipă de cercetători de la Universitatea din București formată din dr. Bogdan Oprea, Paula Pașnicu, masterandă, Alexandru-Ninel Niculae, masterand, Constantin-Cozmin Bonciu, masterat, și Dragoș Tudorașcu-Dobre, student.

Exit mobile version