Verificările CNATDCU asupra tezelor de doctorat: proceduri strict administrative, pe o platformă informatică, în funcție de care se dă sau nu un aviz conform / 3 copii după documente trebuie incluse la dosarul de doctorat, deși copiile sunt eliminate prin lege – proiect de Metodologie

Foto: Pixabay.com

Procedurile de verificare a tezelor de doctorat revin preponderent universităților unde se desfășoară acele studii doctorale, iar CNATDCU păstrează un rol de verificare administrativă a procedurilor, conform unei Metodologii prin care vor fi puse în aplicare prevederile în acest sens ale Legii învățământului superior din 2023. Proiectul metodologiei, pus acum în consultare de Ministerul Educației și Cercetării, reia cadrul normativ prevăzut de Legea 199/2023 și îl detaliază, păstrând pentru CNATDCU – for care până în urmă cu câțiva ani avea cuvântul principal în verificarea eventualelor plagiate – un rol de verificare administrativă.

În urma acestor verificări, ce cuprind inclusiv respectarea procedurilor administrative la nivel de instituție organizatoare de studii doctorale (IOSUD), corectitudinea întocmirii dosarului și respectarea standardelor minimale, CNATDCU emite aviz conform sau trimite dosarul înapoi la IOSUD, pentru modificări sau completări.

Iar proiectul de Metodologie prevede și faptul că dosarul de doctorat trebuie să cuprindă în continuare copii după documente emise de statul român, cerere ce persistă la doi ani după intrarea în vigoare a unei legi pentru debirocratizare, ce elimină aceste copii din dosarele depuse la instituții publice.

Ca element de tranziție de la vechea lege a educației la noua lege a învățământului superior, proiectul de Metodologie prevede că „Dosarele de doctorat depuse la școala doctorală, în cursul anului universitar 2023- 2024, în vederea susținerii publice, sunt analizate cu respectarea procedurilor legale în vigoare la data demararii procedurii pentru susținerea publică a tezei de doctorat”.

Proiectul de Metodologie privind analizarea procedurii administrative desfășurată la nivelul instituțiilor de învățământ superior privind acordarea diplomei de doctor – detaliat:

Regulile privind susținerea publică tezei de doctorat

Proiectul reia prevederile din Legea 199 și le completează cu o serie de detalii organizatorice și administrative. 

Între altele: 

Potrivit proiectului, școala doctorală întocmește și afișează anunţul pentru susţinerea publică (locație, dată și oră, student, conducătorul de doctorat, locul unde poate fi consultată teza) cu cel puţin 20 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susţinere.

Verificările la CNATDCU

După ce teza e susținută public, comisia de doctorat evaluează dacă sunt întrunite condițiile pentru acordarea diplomei de doctor, cu respectarea standardelor minimale în acest sens. Comisia decide dacă trebuie refăcute elemente, caz în care va cere o nouă susținere, sau propune acordarea diplomei de doctor și înaintează propunerea la CNATDCU.

Ce spune proiectul de Metodologie despre rolul administrativ al CNATDCU în acest proces:

Sunt reluate prevederile legale ce permit studentului-doctorand să blocheze timp de doi ani accesul publicului la teza de doctorat, după această etapă:

Cum are loc analiza procedurii administrative de către CNATDCU, potrivit Metodologiei:

Art. 8 – Analizarea procedurii administrative de către CNATDCU este susținută de un sistem informatic, denumit în continuare platformă electronică națională, administrată de Ministerul Educației și Cercetării prin UEFISCDI. Platforma electronică asigură schimbul de informații în format electronic în cadrul procesului de analizare.

Apoi sunt urmați o serie de pași, printre care:

Deciziile CNATDCU de acest tip pot fi contestate doar de către IOSUD

Copii după documente oficiale, cerute la dosarul de doctorat

O Lege veche de doi ani a introdus obligația instituțiilor publice de a nu cere copii după documente emise de instituții publice, proiectul de Metodologie impune ca la dosarul de doctorat, ce trebuie încărcat de IOSUD pe platforma electronică dedicată, să fie incluse și astfel de copii.

Potrivit Art. 6 din proiectul de metodologie:

„Dosarul de doctorat, încărcat în platforma electronică, conţine următoarele documente:

Aceste acte sunt completate, la dosar, de alte 20 de documente, de la teza de doctorat și anexele sale, la toate documentele emise pe parcursul procedurilor.

Legea nr. 9 din 4 ianuarie 2023 modifica o OUG din 2016 cu măsuri de debirocratizare, astfel încât legislația să prevadă:

Proiectul metodologiei puse în consultare de MEC, integral:
Citește și:
OFICIAL Standardele minimale naționale pentru diploma de doctor, aplicabile din anul universitar 2025-2026 / Universitățile pot elabora regulile proprii peste nivelul minim al standardelor naționale, în funcție de misiunea academică
Exit mobile version