A scăzut rata de participare a copiilor în învățământul preșcolar între 4 și 6 ani, în 2022 – raport al Ministerului Educației

1.571 de vizualizări
Înscrierea la grădiniță 2025
Foto: Freepik.com
Datele Ministerului Educației și Cercetării arată că în anul 2022 a scăzut rata de participare a copiilor în învățământul preșcolar de vârste între 4 și 6 ani, cu 2,4 puncte procentuale față de anul anterior. Raportul privind starea învățământului preuniversitar în 2023-2024 prezintă datele pe anul 2022, date comparate la nivel european. Astfel, față de anul 2021, rata de participare a copiilor la învățământul preșcolar pentru această categorie de vârstă a fost mai redusă față de anul anterior, coborând până la 79,1%, în condițiile în care ținta europeană pentru 2020 era 95%.

Pentru anul 2022 se înregistrează o scădere semnificativă a valorii indicatorului de participare la educația preșcolară a copiilor cu vârsta cuprinsă între 4 ani și vârsta oficială de înscriere în învățământul primar obligatoriu, cu 2,4 p.p., față de anul anterior, ajungând la 79,1% de la 81,5% în 2021, arată raportul privind starea învățământului 2023-2024, care citează date Eurostat.

Potrivit Eurostat, acest indicator de participare la educația preșcolară a avut ca țintă, pentru anul 2020, valoarea de 95%.

Media UE privind acest indicator a fost de 95,1% în 2022. Valorile cele mai crescute s-au înregistrat în Portugalia, Luxemburg și Franța (100%). Țările cu cele mai reduse valori ale indicatorului sunt Slovacia (84,5%), Bulgaria (83%) și România (79,1%).

Sursa: Raport privind starea învățământului 2023-2024

„În perioada 2014-2017, România a înregistrat o creșterea semnificativă a acestui indicator european, de la 86,4%, până la valoarea de 89,9%. Cel mai probabil, coborârea vârstei de debut școlar la 6 ani a determinat o implicare mai activă a părinților în înscrierea copiilor la grădiniță”, notează raportul.

De precizat, din septembrie 2023, grupa mijlocie la grădiniță este obligatorie prin legea Educației, adică exact de la vârsta de 4-5 ani.

Informații de context

Cel mai nou raport al Comisiei Europene privind educația timpurie pe continent, publicat în ianuarie 2025, arată că România înregistrează printre cele mai scăzute rate ale participării copiilor la învățământul preșcolar, în Europa, atât la nivel de creșă, cât și la nivel de grădiniță. Iar România reușește, în cazul grădiniței, un regres față de acum un deceniu, în condițiile în care, la nivel UE, ratele de participare au crescut pentru ambele categorii de copii, iar multe țări au depășit țintele de participare stabilite pentru anul 2030.

  • Cel puțin 45% dintre copiii cu vârste de până la 4 ani să participe la educație timpurie
  • Cel puțin 96% dintre copiii cu vârste între 3 ani și vârsta la care începe învățământul primar obligatoriu să meargă la grădiniță.

Există, în plus, și o recomandare la nivel UE privind timpul petrecut de copii în mediu educațional, la acest nivel: cel puțin 25 de ore pe săptămână. Nici în acest caz România nu atinge pragul minim european.

Citește și:

RAPORT România înregistrează printre cele mai mici rate de participare la învățământul preșcolar din Europa, departe de țintele UE / Doar 1 din 8 copii cu vârste de până în 3 ani merge la creșă / La grădiniță merg mai puțini copii decât acum un deceniu, pe când în Europa participarea crește


2 comments
  1. 2022 e efectul anilor 21, 20 cu pandemia. mulți nu și au lăsat copiii. Adevărul asta e

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Este imposibil ca istoria românilor și cea universală să fie parcurse în doar doi ani, cu o singură oră de istorie pe săptămână, arată analiza Facultății de Istorie a UB pe noile planuri-cadru propuse în dezbatere: Elevii vor risca să devină analfabeți funcțional din punct de vedere istoric

Reacție categorică a Facultății de Istorie a Universității din București care cere Ministerului Educației și Cercetării (MEC) să revizuiască proiectul de plan-cadru de liceu lansat pe 31 ianuarie în consultare…
Vezi articolul

OFICIAL Părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă, pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere / Regulile de funcționare a creșelor de stat au fost publicate în Monitorul Oficial

Metodologia privind funcționarea creșelor publice și a altor unități de educație antepreșcolară, aprobată de Guvern în data de 28 aprilie, prevede o serie de drepturi ale părinților și copiilor de…
Vezi articolul

INTERVIU „Luni m-am întors la școală” – O elevă din Germania povestește ce înseamnă revenirea la clasă în condiții de distanțare, după multe săptămâni de învățat acasă / „Unii prieteni se bucură că se întorc, eu cred că nu era chiar atât de necesar”

„Trebuie să purtăm mască atunci când venim la școală, să ne spălăm sau să ne dezinfectăm mâinile. Dar în clasă nu purtăm măști, suntem distanțați”, povestește o elevă de clasa…
Vezi articolul

Rectoriada III. Cine sunt rectorii care vizează al treilea mandat, politicienii care conduc universități și cazul aparte al Politehnicii, unde alegerile au loc cu 6 luni înainte de expirarea mandatului

Portița introdusă în legea educației de miniștrii Costoiu și Pricopie devine astăzi calea pentru al treilea mandat de rector pentru 10 dintre șefii instituțiilor de învățământ superior de stat din…
Vezi articolul
Înscrierea la grădiniță 2025

Creșele și grădinițele pot avea program prelungit în vacanțe, în asociere cu alte unități de învățământ dacă sunt cel puțin 10 copii care să participe, la cererea părinților – ROFUIP 2024

Creșele și grădinițele pot organiza program cu activități educativ-recreative la program prelungit și pe perioada vacanțelor dacă sunt minimum 10 copii înscriși de părinți, potrivit ROFUIP 2024, publicat în Monitorul…
Vezi articolul