ANALIZĂ Ministrul David pune analfabetismul funcțional al elevilor pe seama lipsei de pregătire a profesorilor / Comisia Europeană și OCDE identifică mai multe cauze: calitatea programelor de formare a cadrelor didactice, programa școlară, decalajele economice majore, strategii prost aplicate

Foto: G4Media.ro

Calitatea programelor de formare inițială a profesorilor, dar și a celor de dezvoltare profesională continuă este indicată, într-un nou raport al Comisiei Europene, drept una dintre cauze pentru rata ridicată a analfabetismului funcțional în rândul copiilor din România, pe care ministrul Educației, Daniel David, o pune direct și generic pe seama lipsei de pregătire a profesorilor. Pe lângă această problemă, raportul anual al CE privind educația – Monitorul Educației și Formării 2025 – semnalează cauze precum lipsa unui sprijin suficient pentru ca profesorii să predea pe bază de competențe, decalajele dintre Evaluarea Națională de clasa a VIII-a și programa școlară, problemele legate de programa școlară în general.

Alte cauze semnalate în raportul citat, publicat de Comisie joi, 13 noiembrie, țin de chestiuni precum mediul socio-economic al elevilor și lipsa unor progrese reale, până acum, în combaterea abandonului școlar. Astfel de probleme au fost admise și de ministrul Daniel David, însă acesta a menționat, în declarațiile sale, că responsabilitatea revine în principal profesorilor în cazul elevilor care frecventează școala.

Analiza anuală a Comisiei Europene pe teme legate de educație, Monitorul Educației și Formării – 2025, dată publicității săptămâna aceasta, este cel mai recent document ce abordează problema cauzelor pentru competențele de bază reduse ale elevilor români. Ea vine însă în continuarea multor documente, analize și seturi de recomandări realizate la nivel internațional, de foruri precum Comisia Europeană sau Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), ce discută subiectul și încearcă susținut să sprijine România în eforturile de a ameliora situația.

Problemele sistemice ce determină rezultatele elevilor români – perspectiva CE din Monitorul Educației

Monitorul Educației și Formării nu listează și nici nu definește cauzele rezultatelor slabe ale elevilor români. Însă menționează lipsa competențelor de bază și oferă un context factual ce indică lipsurile existente și nevoia ca România să acționeze într-un fel sau altul. Iar aici, punctul de plecare este pregătirea profesorilor, dar nu aceștia sunt considerați responsabili, ci sunt subliniate neajunsurile programelor de pregătire, care trebuie îmbunătățite.

Rezultatele elevilor români la PISA 2022 – rezumate în Monitorul Educației și Formării 2025

Astfel, potrivit capitolului „„Educația școlară și competențele de bază” din documentul CE, „lipsa competențelor de bază este simptomatică pentru provocările mai ample în materie de calitate legate de predare. În pofida introducerii recente a unui masterat obligatoriu în pedagogie, calitatea predării este afectată de faptul că o mare parte din cadrele didactice au beneficiat de o pregătire pedagogică limitată în formarea lor inițială în calitate de cadre didactice (OCDE, 2017), în timp ce dezvoltarea profesională continuă (DPC) a constat, de regulă, în cursuri de formare de scurtă durată în afara școlilor, adesea de slabă calitate și relevanță (OCDE, 2025) (…) Evaluarea cadrelor didactice din școli nu este concepută în prezent pentru a-i ajuta pe profesori să își îmbunătățească practicile de predare (ibidem). În plus, mai multe aspecte legate de profesori avute în vedere de legile educației nu au fost încă elaborate, sunt amânate sau necesită o analiză suplimentară”.

În perspective CE, problema nu este, deci, pregătirea profesorilor la modul general, ci este cauzată de:

Problemele identificate în raport, nu se limitează la elemente ce țin de formarea profesorilor. Analiza face trimitere la aspecte legate de aplicarea programei școlare și de resursele de care au nevoie profesorii pentru a preda pe bază de competențe, neajunsurile programei trecute deja prin reformă. În plus, analica Comisiei menționează și impactul mediului socio-economic nu doar asupra elevilor care nu mai merg la școală, pe care ministrul David nu îi ia în calcul când vorbește despre responsabilitatea profesorilor, ci și asupra celor care merg la școală.

Astfel, raportul de țară asociat Monitorului Educației și Formării 2025 scrie, despre programa școlară, că:

Reiese, de aici, că printre cauzele identificate de CE pentru rezultatele educației din România se numără și:

Pe lângă acestea, raportul mai notează, din perspectivă economică, probleme ce-i afectează nu doar pe elevii care abandonează școala, ci și pe cei care merg la școală: 

Analize-cadru și recomandări ale Comisiei și OCDE: există strategii relevante, dar aplicarea lor e problematică

Despre cauzele rezultatelor slabe ale României în ceea ce privește competențele de bază, foruri precum Comisia Europeană sau Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) au relatat pe îndelung în ultimii ani și au propus, chiar, numeroase recomandări de politici și intervenții la nivel național. 

Între altele, o analiză a CE din această toamnă consemnează cauze precum: 

Pe de altă parte, cel mai recent raport privind Educația și Competențele în România (OCDE, mai 2025) indică problemele cu care se confruntă România în privința rezultatelor educaționale, folosind în acest sens o serie de recomandări privind prioritățile de reformă:

Printre mesajele-cheie din analiza OCDE citată: România să transforme modul în care profesorii sunt formați și susținuți, să alinieze învățarea la nevoile indivizilor și economiei, să ofere educație de calitate în comunitățile rome și rurale dezavantajate, să elimine barierele pentru elevii vulnerabili, să susțină financiar mai puternic educația timpurie și cea primară.

Exit mobile version