Bacalaureatul și Evaluarea Națională 2022 vor fi evaluări computerizate și standardizate în câte un județ, anunță ministrul Educației

Admiterea la liceu, simularea Evaluării Naționale

Foto: Pixabay.com

„Într-un județ avem anul acesta evaluare computerizată și standardizată la Bacalaureat și într-un alt județ avem același lucru la Evaluarea Națională”, a declarat aseară ministrul Educației la Digi24. El a explicat să standardizarea înseamnă „să elimini subiectivismul factorului uman”.

„Aș vrea să menționez că, dincolo de evaluarea standardizată, pe care am promis-o, cel puțin la nivel pilot, spre exemplu într-un județ avem anul acesta evaluare computerizată și standardizată la Bacalaureat și într-un alt județ avem același lucru la Evaluarea Națională, să avem evaluare la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a de asemenea standardizate. Ce înseamnă standardizare? Să elimini subiectivismul factorului uman”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Acesta a vorbit despre avantajele evaluării standardizate: „Vă aduceți aminte diferențele enorme, zeci de mii de diferențe la notele acordate la contestații. Prin digitalizare se poate elimina eroarea umană. Prin digitalizare se pot extrage rezultatele. Pe 10 întrebări, să explic cât se poate de simplu, 5 de algebră și 5 de geometrie – un examen de matematică. Poți să ai nota 2 la algebră și nota 10 la geometrie, media este 6, până acum noi vedem doar media, 6. Dacă am vedea printr-o evaluare standardizată rezultatele la algebră și geometrie, fără doar și poate am știi că trebuie să intervenim la algebră”.

Ce înseamnă test standardizat

Dragoș Iliescu, profesor universitar și expert internațional în testare, declara pentru Edupedu.ro pe 9 iulie că „un test standardizat este orice test care este administrat și scorat într-o manieră constantă – identic pentru toți cei evaluați, adică standard sau ”standardizat”. Orice test care oferă tuturor elevilor testați aceleași întrebări, în aceeași ordine, în aceleași condiții, cu aceleași limite de timp, cu aceeași scorare [corectare, evaluare, notare a lucrărilor de examen – N. Red.] etc. este un test standardizat.

Așadar, testul standardizat poate fi orice test care se supune acestei definiții – deci poate până la urmă să fie și un test oral sau cu răspunsuri scrise, elaborate de elevul testat etc. Deci e clar că fel de fel de teste pot fi ”standardizate” pe baza acestei definiții – totuși, termenul este de regulă utilizat asociat cu testări de tip grilă, administrate în condiții de examinare cu miză înaltă unor populații largi de elevi.

Testele standardizate asigură un anumit nivel de calitate a măsurării – de validitate (acoperire corectă a domeniului de competențe educaționale testat) și fidelitate (lipsă de eroare în măsurare) – nivel de calitate care este de regulă stabilit prin studii de validare realizate anterior aplicării testului în situații de decizie. Testele standardizate fac așadar eforturi pentru a asigura validitatea și fidelitatea nu doar a conținutului testului (itemilor), ci și a scorării răspunsurilor.

Iar una din probleme intervine, evident, la momentul în care ca parte a acestor eforturi încerci să te asiguri că scorarea este uniformă sau ”standardizată” – căci observi rapid că scorarea de către specialiști (de exemplu, profesori) poate atrage după sine eroare. Pentru a evita acest lucru, testele standardizate conțin de regulă itemi cu răspunsuri pre-codificate, i.e., ”tip grilă”.

De asemenea, pentru a crește calitatea evaluării, de regulă testele standardizate includ un număr mult mai mare de itemi, care acoperă complet teritoriul competenței evaluate (adică se asigură că sunt testate toate componentele programei), atât cu itemi simpli, cât și de dificultate medie sau mare”.

Amintim că, în vara anului trecut, ministrul Educației anunța că din acest an va introduce evaluarea standardizată, în contextul în care „sunt încă profesori care fac abstracție de faptul că s-a schimbat programa și predau în continuare așa cum știu ei”.

Sorin Cîmpeanu spunea într-o dezbatere organizată de Edupedu.ro, în luna septembrie 2021, că Evaluările Naționale din anul școlar 2021-2022 vor fi standardizate și corectarea va fi făcută computerizat: „Va trebui însă să derulăm foarte repede acest proces, va trebui să achiziționăm și echipamentele și va trebui să formăm și cadrele didactice pentru aceste evaluări online, asumate într-adevăr pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a. Asumate și la nivel de proiect pilot pentru examenul de Bacalaureat, pilot însemnând evaluarea din cel puțin un liceu în fiecare județ”.

Radu Szekely, consilier al Ministrului Educației, a explicat pentru Edupedu.ro, luna trecută, ce se întâmplă cu evaluarea standardizată la examenele din acest an, anunțată de ministrul Educației din septembrie: „Evaluarea standardizată la Bacalaureat și Evaluarea Națională se poate face relativ ușor, cu o bancă de itemi obiectivi și corectare digitalizată. Dar e doar un prim pas mic până la a avea o evaluare standardizată care să ajute procesul de învățământ, nu doar să facă evaluare sumativă la final de ciclu. Pentru asta se lucrează la standarde de evaluare pe discipline pentru gimnaziu, care durează o vreme până a fi gata. Dar da, la examenele din vară va exista o pilotare a standardizării evaluării și corectării digitalizate. Cel mai probabil vor fi 3 județe în care se va pilota”.

Video, la minutul 11:40:
Citește și:
Ministrul Educației anunță că este în discuții cu „niște profesioniști” care „știu să facă evaluări standardizate la limba română și matematică”. Primele ar putea avea loc în vară și la toamnă
Exit mobile version