BNR identifică drept vulnerabilitate structurală a economiei faptul că sistemul educațional nu ține pasul cu piața muncii – doar 75% dintre proaspeții absolvenți se angajează / Sistemul educațional trebuie să se adapteze la competențele cerute de o economie aflată în transformare tehnologică

0 vizualizări
Foto: ID 320460450 © Sergio Delle Vedove | Dreamstime.com
România se află printre statele Uniunii Europene cu cele mai scăzute rate de angajare ale proaspeților absolvenți, un indicator care semnalează probleme structurale în corelarea dintre sistemul de educație și cerințele pieței muncii, arată cel mai recent Raport asupra stabilității financiare al Băncii Naționale a României, publicat în decembrie 2025.

Potrivit BNR, „rata de angajare a proaspeților absolvenți din Uniunea Europeană a fost de 82,3%, însă România s-a situat sub această medie, cu doar 75%, printre cele mai scăzute valori din UE, alături de Italia și Grecia”.

Banca centrală leagă direct acest decalaj de calitatea și relevanța educației oferite tinerilor. „Diferențele reflectă în mare măsură nivelul de educație și relevanța competențelor dobândite în raport cu cerințele pieței muncii”, se arată în raport.

În contextul transformărilor tehnologice accelerate ale economiei, BNR avertizează că „sistemul educațional și cel de formare profesională trebuie să se adapteze la competențele cerute de o economie aflată în transformare tehnologică”. Lipsa acestei adaptări contribuie la menținerea unei rate scăzute de ocupare în rândul tinerilor și la adâncirea deficitului de forță de muncă calificată.

Raportul evidențiază și amploarea fenomenului tinerilor care nu sunt integrați nici în educație, nici pe piața muncii. „În 2024, aproape una din cinci persoane cu vârsta cuprinsă între 15 și 29 de ani nu era angajată, nu urma o formă de educație și nici nu participa la programe de formare profesională”, arată datele citate de BNR.

Pe termen mai lung, banca centrală atrage atenția că lipsa competențelor relevante este accentuată de participarea redusă la educația pe tot parcursul vieții. „Participarea adulților la educația continuă rămâne scăzută, la 8,9%, sub media Uniunii Europene de 13,5%”, ceea ce limitează capacitatea forței de muncă de a se adapta schimbărilor economice și tehnologice.

Observațiile sunt incluse în capitolul privind vulnerabilitățile structurale ale economiei românești, unde BNR identifică problema demografică și lipsa forței de muncă bine pregătite drept riscuri majore pentru stabilitatea financiară și dezvoltarea economică pe termen mediu și lung.

Foto: ID 320460450 © Sergio Delle Vedove / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Răzvan Voncu, unul dintre semnatarii memoriului care apără programa de clasa a IX-a: Cum dăm competențe fără conținuturi? Pe ce? Elevul trebuie să învețe să se desprindă, să nu-i placă. Cum va învăța ce nu-i place, dacă nu știe nici ce-i place?

Răzvan Voncu, profesor la Facultatea de Litere de la Universitatea din București, unul dintre semnatarii memoriului care apără programa propusă cu cronicari la clasa a IX-a, spune că „plăcerea lecturii…
Vezi articolul

BREAKING Ministra Educației anunță un „dialog structurat” pe proiectele de legi ale Educației „cu toți oamenii din sistem”, după ce se termină discuțiile din coaliție / Ligia Deca a derulat consultări paralele, pe ascuns, cu organizațiile „partenere”, cărora le-a dat proiectele de legi

Ligia Deca, ministra Educației, anunță „consultări” și „un dialog structurat” pe cele două proiecte de legi ale Educației cu cei din comisia de dialog social (CDS), cu asociațiile autorităților locale…
Vezi articolul