BREAKING 2.500 de directori de școli cer Guvernului Ciolacu salarii mai mari: un director de școală poate ajunge să câștige chiar și cu până la 2.000 de lei mai puțin decât un profesor

Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com

2.500 de directori de școli și grădinițe cer premierului Ciolacu, printr-o scrisoare deschisă, salarii mai mari. „Este nevoie ca, până la finalul anului școlar curent, respectiv până la 31 august, Guvernul să decidă cum îi sprijină pe directorii unităților de învățământ și echipele acestora și care este profilul directorului pe care îl susține, inclusiv prin politica de salarizare”, se arată în scrisoarea deschisă.

„Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2023, adoptată în luna iunie, a determinat creșterea salariilor pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar, însă fără corelarea și pentru personalul cu funcție de conducere. Drept care, în prezent, un director de școală poate ajunge să câștige chiar și cu până la 2.000 de lei mai puțin decât un profesor”, potrivit comunicatului primit de Edupedu.ro.

Iată ce propun semnatarii scrisorii:

Propunerea 1: modificarea Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, în sensul în care salariul de bază al directorului și directorului adjunct să pornească tot de la gradația 0 de vechime în muncă, permițând astfel aplicarea corespunzătoare a gradațiilor specifice tranșelor de vechime. În acest sens, precizăm că în spațiul public a fost deja comunicată solicitarea celor două confederații sindicale din învățământul preuniversitar, prin care se precizează că: „majorarea salariilor de bază nu este suficientă, personalul încadrat pe funcții de conducere ajungând să aibă salarii de bază cu sute de lei mai mici decât cele ale personalului de execuție“.

Propunerea 2: adoptarea unei norme care să permită directorilor și directorilor adjuncți să opteze pentru salariul de care pot beneficia, alegând astfel între cel specific funcției de conducere, ori salariul la care ar fi îndreptățiți în acest moment în calitate de personal didactic de predare, cu integrarea procentului suplimentar de 10% de care beneficiază în prezent diriginții, învățățorii, educatorii, institutorii și profesorii pentru învățământ primar.

Propunerea 3: acordarea unei prime lunare, începând cu luna septembrie 2023 și până la momentul intrării în vigoare a noii Legi-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, într-un cuantum net de 1200 de lei pe lună.”

Informații de context

În luna iulie, sindicatele au cerut ministrului Educației să schimbe, printr-o ordonanță de urgență, o notă de subsol dintr-o anexă a Legii salarizării, care blochează creșterile salariale pentru directorii de școli.

Grilele de salarii majorate pentru director, director adjunct, contabil-șef și secretar-șef, în funcție de gradul didactic, tipul școlilor și de numărul de elevi au fost publicate în Monitorul Oficial pe 12 iulie, la o lună de la încheierea grevei generale din Educație.

Edupedu.ro a scris că noua lege a salarizării încă nu este gata, deși oficialii le-au promis profesorilor că draftul va fi finalizat până la data de 15 iulie. Președinta Asociației Elevilor din Constanța, Ariana Dudună, a semnalat, pe pagina de socializare, că proiectul noii legi a salarizării ar fi trebuit „să fie postat pe site în data de 15 iulie. A trecut deja 15 august și nu se aude încă nimic”.

Pe 7 iunie, ministrul Muncii spunea că termenul dat de coaliție pentru draftul legii salarizării este data de 15 iulie: „Până pe data de 15 iulie am termen de la coaliție să finalizez draftul legii salarizării, astfel încât în perioada 15 iulie – 1 septembrie să continuăm discuțiile cu sindicatele, ca la 1 septembrie propunerea administrativă să treacă de Guvern și să fie depusă în Parlament.”

Redăm conținutul scrisorii deschise:

Excelenței sale,

domnului Ion – Marcel CIOLACU,

Prim-ministru al României

Spre știință:

Doamnei Ligia Deca, Ministrul Educației

Doamnei Simona Bucura – Oprescu, Ministrul Muncii și Solidarității Sociale

Domnului Marcel – Ioan Boloș, Ministrul Finanțelor

Scrisoarea directorilor de școli, grădinițe și licee din România

Stimate domnule prim-ministru,

În luna iunie 2023, ca răspuns la greva generală din învățământ, Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2023, ordonanță prin care au fost majorate salariile cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, prin modificarea Anexei nr. 1 a Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Intervenția Guvernului României, precum și atenția sindicatelor nu au avut în vedere și majorarea corespunzătoare a salariilor pentru funcțiile de conducere, fie ele de directori, directori adjuncți, contabili-șefi, ori secretari-șefi. Diferențele de salarizare în defavoarea noastră sunt prezente din anul 2019, în succesiunea OUG 114/2018, L5/2020, OUG130/2021, OUG115/2022. Aceste diferențe au crescut semnificativ ca urmare a modificărilor aduse prin OUG nr. 57/2023. În concret, în timp ce salariile de bază ale personalului didactic de predare pornesc de la gradația 0 de vechime în muncă și avansează conform treptei de vechime, salariile de bază ale directorilor și directorilor adjuncți nu mai sunt influențate în niciun fel de vechime. Astfel, după pregătirea statelor de plată pentru luna iunie, am constatat că, dacă am demisiona și am rămâne doar cu obligația de catedră, am avea venituri semnificativ mai mari.

În luna iulie a.c., la propunerea Ministerului Educației, Guvernul a actualizat și Normele metodologice de stabilire a salariilor directorilor și directorilor adjuncți (HG 567/2023), pentru a le pune în acord cu modificările realizate prin OUG nr. 57/2023, dar această actualizare NU poate rezolva problema identificată, în absența unei noi modificări a Legii-cadru nr. 153/2017.

Domnule prim-ministru,

Ne adresăm dumneavoastră pentru că doar Guvernul, în ansamblul său, poate soluționa problema pe care o prezentăm. Este nevoie ca, până la finalul anului școlar curent, respectiv până la 31 august, Guvernul să decidă cum îi sprijină pe directorii unităților de învățământ și echipele acestora și care este profilul directorului pe care îl susține, inclusiv prin politica de salarizare.

În acest moment, cadrele didactice cu experiență de management și autoritate profesională în sistemul de învățământ au nevoie să știe care este angajamentul Guvernului, pentru a-și face propriile alegeri de carieră. Există deja demisii care devin efective la data de 1 septembrie și crește riscul unei renunțări masive la mandatul asumat, din cauza situației absurde în care am ajuns: pierdem venituri, dar, mai ales, pierdem din statutul pe care îl avem în unitatea de învățământ, în fața colegilor noștri. Aceste pierderi vin după o grevă în care noi, directorii, am reprezentant angajatorul și am asigurat funcționarea sistemului, chiar dacă aceasta a însemnat o sub-reprezentare a intereselor noastre. În acest moment, asumarea rolului de director sau director adjunct este mai degrabă sancționată, nicidecum susținută.

Noi, directorii semnatari, solicităm Guvernului României o decizie urgentă, în favoarea pozițiilor de conducere din unitatea de învățământ, astfel încât să putem planifica deschiderea noului an școlar în cele mai bune condiții. Decizia trebuie să reprezinte un act de reglementare primară (cu rang de lege) a uneia din următoarele soluții legislative, care să asigure o restabilire temporară a echilibrului în sistemul de învățământ până la momentul aplicării noii legi a salarizării unitare:

Propunerea 1: modificarea Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, în sensul în care salariul de bază al directorului și directorului adjunct să pornească tot de la gradația 0 de vechime în muncă, permițând astfel aplicarea corespunzătoare a gradațiilor specifice tranșelor de vechime. În acest sens, precizăm că în spațiul public a fost deja comunicată solicitarea celor două confederații sindicale din învățământul preuniversitar, prin care se precizează că: „majorarea salariilor de bază nu este suficientă, personalul încadrat pe funcții de conducere ajungând să aibă salarii de bază cu sute de lei mai mici decât cele ale personalului de execuție“.

Propunerea 2: adoptarea unei norme care să permită directorilor și directorilor adjuncți să opteze pentru salariul de care pot beneficia, alegând astfel între cel specific funcției de conducere, ori salariul la care ar fi îndreptățiți în acest moment în calitate de personal didactic de predare, cu integrarea procentului suplimentar de 10% de care beneficiază în prezent diriginții, învățățorii, educatorii, institutorii și profesorii pentru învățământ primar.

Propunerea 3: acordarea unei prime lunare, începând cu luna septembrie 2023 și până la momentul intrării în vigoare a noii Legi-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, într-un cuantum net de 1200 de lei pe lună.

Răspundem pentru modul de executare a bugetelor unităților de învățământ pe care le conducem și înțelegem limitele bugetului de stat. Pentru propunerea 1, impactul financiar este modest prin comparație cu impactul pe care îl are OUG 57/2023 la nivelul finanțării din bază. Pentru propunerile 2 și 3, investiția suplimentară, despre care Guvernul își pune problema să fie sau nu asumată, va fi oricum realizată în absența unei acțiuni guvernamentale: mulți dintre directorii actuali vor opta pentru revenirea la catedră (același angajat, alt cost, mai mare) și mai degrabă profesori cu mai puțină vechime vor confirma poziții de directori (un cost mai mare per același angajat, alegerea va fi influențată de atractivitate și se va pierde eficiența dată de experiența în rol). Cu alte cuvinte, un director care își dă demisia va avea un salariu mai mare în poziția de profesor, iar un director nou, cu vechime mai mică/grad didactic II, va avea un salariu mai mare în poziția de director, pe care va fi interesat să o accepte și din perspectivă financiară.

În plus, propunerea 3 are scopul de a oferi motivație pentru implementarea reformelor propuse atât de noua lege a învățământului preuniversitar, cât și de reformele planificate și în derulare prevăzute de Planul Național de Redresare și Reziliență și credem că Guvernul poate găsi soluții inclusiv în spațiul financiar al programelor operaționale. Propunerea 3 are scopul de a oferi Ministerului Educației un interval de timp în care își poate clarifica viziunea despre rolul directorului de unitate de învățământ pentru perioada următorilor zece ani.

Vă asigurăm, domnule prim-ministru, că suntem conștienți de rolul pe care îl avem în comunitățile noastre și solicităm respect și echitate în salarizare pentru corpul profesional al directorilor de școli, pentru profesioniștii care ocupă funcții de conducere. În contextul acestei scrisori deschise, reamintim că suntem aproximativ zece mii de profesioniști de la care se așteaptă mult, cu resurse puține la dispoziție și reprezentăm Guvernul în fiecare localitate. Avem așteptarea legitimă de a fi retribuiți într-un mod care să reflecte rolul strategic al funcțiilor de conducere la nivelul unităților de învățământ.

Dată fiind intrarea în vigoare a Legii învățământului preuniversitar la începutul lunii septembrie, Ministerul Educației are datoria de a elabora standardele profesionale și profilul managerului școlar, definind astfel ce așteptări avem, ca țară, de la un director de școală, de la fiecare dintre pozițiile de conducere din sistem. Nu ne dorim ca, prin implementarea noii legi, să fim striviți între responsabilitatea față de școală, față de comunitate și multe niveluri de decizie și control superioare. Experiența noastră colectivă este o resursă care se cuvine a fi valorificată și, în acest sens, ne manifestăm disponibilitatea de colaborare în elaborarea reglementărilor subsecvente noii legi.

În încheiere, pentru e evita noi dezechilibre în arhitectura sistemului de salarizare a personalului din sistemul de învățământ, vă solicităm să dispuneți ca directorii unităților de învățământ să fie consultați în procesul de elaborare a noii legi a salarizării unitare și să fie incluși în echipa de negociere cu Ministerul Muncii. Vrem să fim reprezentanți în aceste discuții alături de sindicate și reprezentanții ministerelor – muncii, educației, finanțelor, pentru ca erori ca cele de până acum să fie evitate. În speranța unei bune înțelegeri și colaborări pentru ca anul școlar 2023-2024 să înceapă sub bune auspicii, vă asigurăm, domnule prim-ministru, de întreaga noastră disponibilitate de colaborare.”

Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version