Ca elevii să poată studia „Istoria evreilor. Holocaustul” din toamnă, Ministerul Educației introduce derogări la Legea învățământului preuniversitar – proiect

3.701 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
La Legea învățământului preuniversitar vor fi introduse derogări, prin ordonanță de urgență, pentru ca elevii de liceu să poată studia disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” din anul școlar 2023-2024. Proiectul de OUG a fost pus în consultare publică de către Ministerul Educației. Amintim că programa noii discipline a fost deja publicată în Monitorul Oficial.

Noua lege a Educației prevede că disciplina va fi inclusă în planurile-cadru de liceu din anul școlar 2025-2026, iar Ligia Deca a anunțat că elevii vor studia „Istoria evreilor. Holocaustul” din această toamnă.

ART.II – „Prin derogare de la prevederile art. 248 alin. (29) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 disciplina școlară „Istoria Evreilor. Holocaustul” se include în planurile-cadru ale învățământului liceal ca parte a trunchiului comun începând cu anul școlar 2023 – 2024”, conform proiectului de ordonanță de urgență.

În nota de fundamentare se arată că „pentru punerea în aplicare a acestor prevederi legale au fost emise, pe data de 13 februarie 2023, 11 ordine de ministru pentru modificarea planurilor-cadru pentru liceu și introducerea disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” în trunchiul comun. De asemenea a fost aprobată Programa școlară aferentă disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”.

Modificarea noii legi vine și în contextul în care la concursul național de Titularizare 2023 au fost scose posturi pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”.

„După aprobarea acestor ordine de ministru, la nivelul sistemului de învățământ, au fost vacantate posturi didactice de predare pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” în vederea ocupării acestora în cadrul etapelor de mobilitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2023-2024 (Concursul național a avut loc pe data de 12 iulie 2023). Astfel că la acest moment cadrele didactice au la dispoziție conținuturile fundamentale de ordin teoretic, experimental şi aplicativ, precum și orientarea metodologică generală”, se arată în nota de fundamentare.

Programa a fost elaborată pentru 1 oră/săptămână, pe durata unui an școlar, fiind aplicată la:

  • clasa XI-a, cursuri de zi, învățământ liceal și profesional și învățământ liceal seral, filieră tehnologică;
  • clasa a XII-a, învățământ profesional special, învățământ special ciclul superior al liceului, filiera tehnologică și învățământ liceal seral, filieră teoretică.

Proiectul de ordonanță de urgență:

Informații de context

Legea Învățământului preuniversitar prevede că noua disciplină se va studia din anul școlar 2025/2026, potrivit art. 248 (29), după cum a remarcat directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian, într-un interviu pentru RFI.

În luna martie a acestui an, Edupedu.ro a scris că planurile-cadru pentru liceu au fost modificate, după ce disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” va avea o oră în plus pe săptămână.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a amintit, cu ocazia Zilei Internaționale de Comemorare a Victimelor Holocaustului, că „începând cu anul școlar 2023-2024, disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul” va fi cuprinsă în planurile-cadrul ale învățământului secundar superior.”

Amintim că legea privind introducerea în programa școlară a studierii istoriei evreilor și a Holocaustului a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis, în luna noiembrie 2021, după cum a scris G4Media.ro.

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”, publicată în Monitorul Oficial. Elevii de clasa a XI-a vor putea face un e-book și audiobook cu conținuturi precum „Povestea unei personalități” / Recomandări pentru profesori
Din toamnă, toți elevii de clasa a XI-a vor studia disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, anunță ministrul Educației
De ce este importantă studierea Istoriei evreilor și Holocaustului
Introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului” a fost amânată cu doi ani prin noua lege a învățământului, spune directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate după ce a fost introdusă disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”
Istoria comunismului ca instrument politic. Institutul care studiază crimele comuniștilor sprijină propunerea din menționare a acestei materii în proiectul noii legi. Forul atribuie ideea liderului liberal Alexandru Muraru, angajat în campania pentru legile educației, fratele unui fost președinte al IICCMER / Propunerea fusese făcută și de o organizație independentă
Elevii din anii terminali de liceu vor învăța „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România” ca disciplină opțională la decizia școlii, din anul școlar 2023-2024, potrivit legii promulgate de șeful statului
De ce este important studiul Holocaustului în școli? Marcel Bartic, profesor de istorie de liceu: Vorbim despre cetățeni români care au locuit lângă noi, au fost vecini cu noi, au fost colegi, nu de alt popor
“Istoria Evreilor. Holocaustul” ca disciplină obligatorie la liceu: Un proiect de lege aflat la Senat are sprijinul majorității partidelor și al Guvernului / Printre inițiatori: Sorin Cîmpeanu, care în cazul educației sexuale respingea schimbarea planurilor-cadru în Parlament
SONDAJ În ce a constat holocaustul în România? 35% dintre respondenți nu știu sau nu răspund la întrebare

7 comments
  1. Oră ilegală, nu are cum să intre în program când elevii trebuie să fac maxim 30 de ore pe săptămână. Sunt curios de cine din Israel este sponsorizată această oră.

  2. Inca o materie pe repede-inainte? Pentru aceeasi generatie careia nu ati fost in stare sa faceti manuale niciodata, asta nu va grabiti sa le dati….lucreaza dupa manuale care nu se reediteaza de 10 ani!!!! Am vrut sa cumparam manuale, pentru ca erau distruse si n-am gasit nicaieri, nici macar la anticariat!
    O materie separata este mult prea mult, nu suntem de acord! Cum spune si dl Zah, cred ca un capitol in istorie ar fi mai potrivit. In clasa a XI-a deja au materiile pentru care se pregatesc mai departe, la ce ii ajuta o noua materie care nu are nimic in comun cu profilul lor?

  3. Din punctul meu de vedere, este o decizie nelalocul ei, care arată în plus că, atunci cînd dorește, Ministerul poate grăbi adoptarea unor decizii, iar cînd nu dorește, tergiversează deciziile la nesfîrșit. Precizare: orice recrudescență a antisemitismului trebuie să fie combătută, am tot respectul, chiar multă iubire pentru poporul evreu (nici nu se poate gîndi și simți altfel, în interiorul lumii creștine), crimele odioase la care a fost supus, holocaustul trebuie cunoscute și respinse cu oroare. Dar momentele dramatice ale istoriei evreilor trebuie predate foarte serios ca secvențe importante în cadrul orelor de Istorie universală și națională. Ca și tot ceea ce ține de istoria noastră recentă. Nu are sens încărcarea programei școlare cu ore suplimentare de acest fel, în dauna unor materii formatoare tradiționale (în speță, umaniste), care că ar ajuta enorm la lărgirea orizontului spiritual al elevilor noștri. Obsesia schimbărilor inutile de curriculum nu provoacă decît haos în școala românească.

    1. Asa e ! Cand toata lumea cere de ani de zile adaptarea si descongestionarea programei, a planurilor-cadru etc, ni se spune ca nu se poate bulversa sistemul: sunt necesare studii, dezbateri, ‘pilotări’ timp ani de zile, un orizont de asteptare minim fiind 4-8 ani, zic ei.

      Cand, in ciuda unei opozitii sistematice, vehemente si aproape unanime (atat din partea tuturor celor interesati, cat si a expertilor) se introduc Saptamani Verzi si materii noi aproape peste noapte, observam ca nu e necesara parerea nimanui. Se ignora cu aroganta toate obiectiile si observatiile si nu se dezbate sau discuta nimic, nici macar de forma.

      Prin congestionarea suplimentara a programului din scoli, a programului elevilor si reactiile aferente -urmariti comentariile, doar- aceasta masura va sufla vant in panzele unei anumite formatiuni politice aflate oricum intr-o crestere ingrijoratoare, din pacate. Mi-e greu sa cred ca nimeni nu ia in considerare aceasta ipoteza. Sau poate vor o finala prezidentiala ca in anul 2000 si niste cetateni de bine lucreaza metodic in acest scop….

  4. Istoria holocaustului trebuia să fie introdusă ca un capitol în istorie, nu că materie de sine stătătoare. Tot ca un capitol în istorie ar trebui să se introducă istoria comunismului în lume și cu toate crimele făcute de așa zișii comuniști în lume și în mod special în România. Aceste crime nu se deosebesc cu nimic de crimele comise de nemți asupra evreilor. Istoria holocaustului face parte,în primul rând, din istoria evreilor, ei să și-o introducă că materie în școlile lor.Așa văd eu problema.Am transmis-o ministrului educației, în numele multor brașoveni, dar n-am fost luată în considerare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

FOTO VIDEO Condițiile insalubre din căminele Academiei de Poliție: câte 16 studenți în cameră, șobolani pe holuri, tencuială căzută și fără apă caldă / Răspunsul Academiei: Majoritatea imaginilor nu reflectă fidel realitatea. Spațiile destinate studenților au fost igienizate

Condițiile insalubre în care trăiesc studenții din căminele Academiei de Poliției au fost aduse în atenție de Sindicatul Europol, potrivit adevărul.ro. „Viitorii polițiști sunt nevoiți să stea câte 16 într-o…
Vezi articolul

E un trend național să avem deficit de profesori de fizică, chimie, biologie. Anul acesta am semnalat și pe matematică, unde problema este că nu vin neapărat cei mai buni și nu e motivant salariul, susține Ovidiu Tripșa, inspector general în Brașov

„E un trend național să avem un deficit de profesori de fizică, chimie, biologie și de anul acesta am semnalat deficit și pe matematică, dar aceste ore vor fi acoperite…
Vezi articolul

Modulul 5 de cursuri începe miercuri, 19 aprilie, și ține până pe 16 iunie. Elevii claselor a II-a, a IV-a și a VI-a susțin în luna mai evaluările naționale / Calendarul examenelor naționale

Pentru elevii și copiii de grădiniță, cursurile ultimului modul din anul școlar 2022-2023 încep miercuri, potrivit calendarului oficial. Vacanța de Paște a ținut de pe data de 7 aprilie și până pe…
Vezi articolul

Rezultate „îngrijorătoare” la Evaluarea Națională la clasa a VII-a din Franța: mai mult de jumătate din elevi nu citesc la nivelul așteptat și nu stăpânesc problemele de geometrie. Ministrul Educației propune ore remediale organizate pe niveluri

Rezultatele testărilor naționale la limba franceză și matematică pentru elevii de clasa a VII-a din Franța sunt îngrijorătoare, apreciază ministrul Educației din Republică, Gabriel Attal, într-un interviu pentru Le Parisien,…
Vezi articolul

Rezultate finale Olimpiada județeană de Informatică 2024, clasele IX-XII. Punctajele de după contestații au fost publicate de Societatea pentru Excelență în Informatică – SEPI / Etapa națională, din 23 aprilie, la București

Rezultatele de după contestații de la etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Informatică (ONI) 2024, pentru elevii de liceu, au fost publicate de organizatori. Peste 5.000 de elevi de clasele V-XII au…
Vezi articolul

Peste 400 de pagini de amendamente și modificări la proiectele legilor Educației din partea ministerelor și instituțiilor obligatorii în procesul de avizare – surse / Greșeli de scriere, erori gramaticale, dezacorduri și virgule între subiect și predicat, printre reproșuri

Proiectele de legi ale educației au strâns peste 400 de pagini de amendamente și propuneri de modificare din partea celor 13 ministere avizatoare și a instituțiilor de la care Ministerul…
Vezi articolul