Când predai matematica, trebuie să-i înveți pe copii să găsească soluții la probleme noi, nu să memoreze proceduri – exemple de lecții aplicate din Germania

16.327 de vizualizări
Foto: ceae.ro
„Scoateți o foaie de hârtie” este propoziția care a stârnit anxietatea multor elevi, care știau că urmează o temută lucrare de control. Însă, cu ghidajul potrivit, foaia ținută la începutul orei de un copil se transformă într-o veritabilă fundație pentru învățare, se arată într-o analiză publicată pe blogul Centrului de evaluare și Analize Educaționale. În școlile din Germania, profesorii predau matematica pornind de la înțelegerea intuitivă pe care elevii o au asupra noțiunilor pe care urmează să le studieze.

La lecția despre mediatoare, de pildă, înainte să enunțe definiția acesteia, profesorii le cer copiilor să îndoaie o foaie de hârtie pe care este trasat un segment de dreaptă, suprapunând punctele A și B.

Până să afle că mediatoarea poate fi definită ca locul geometric al punctelor egal depărtate de extremitățile segmentului, copiii capătă o primă înțelegere asupra noțiunii privind la acea cută a hârtiei perpendiculară pe segment. 

Acest pas are o importanță uriașă în procesul de învățare pentru că în timpul școlii primare și gimnaziale gândirea copiilor este ancorată în concret, este intuitivă și spațială, iar o parte dintre elevi au o problemă cu înțelegerea unora dintre noțiuni, care  li se par  abstracte.

Cu o abordare precum cea de mai sus, procentul celor care înțeleg ce este o mediatoare crește.

În faza următoare, copiii au de construit ei înșiși o mediatoare, o activitate pe care o vor avea de făcut de multe ori în timpul școlii, fără a mai îndoi, desigur, foaia.

Cu ajutorul unui compas, al cărui vârf se află în punctul A, copiii trasează un cerc cu raza mai mare decât jumătatea segmentului AB. Apoi, realizează un cerc similar așezând vârful compasului în punctul B. Iar atunci când unesc punctele de intersecție ale celor două cercuri, copiii obțin mediatoarea. 

În manualul de matematică pentru clasa a VII-a publicat de Ernst Klett Verlag și utilizat în landul Baden-Württemberg din Germania, lecția despre bisectoare este predată într-un mod similar celei despre mediatoare. Totul pornește din nou de la o foaie îndoită de hârtie.

Citește articolul integral pe blogul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale ceae.ro

Foto: ceae.ro


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Ministerul Educației introduce bursele pentru învățământul primar în noul ordin cu criteriile de acordare a burselor. Cele 17 modificări față de actul normativ inițial

Noul ordin cu criteriile de acordare a burselor în gimnaziu, liceu și învățământul profesional a fost semnat și va fi publicat în Monitorul Oficial. Actul normativ obținut de Edupedu.ro este…
Vezi articolul

Olimpiadă de matematică cu probleme, la clasele a V-a și a VI-a. Părinții acuză umflarea notelor în anumite județe. Radu Gologan: Am cerut copii ale lucrărilor notate cu peste 25 de puncte

Olimpiadă cu probleme, anul acesta, la matematică. Ecaterina Andronescu a modificat regulamentul de organizare a olimpiadei județene și în locul numărului fix de “câștigători” pe fiecare clasă care se calificau…
Vezi articolul

SURSE Modificări la structura subiectelor de la olimpiada de franceză 2024, transmise de Ministerul Educației direct profesorilor organizatori din județe. Exercițiile de gramatică, de o treime din punctaj, sunt înlocuite cu un singur item de tip „completează spațiile goale”, cu variante de răspuns

Subiectul de 3 puncte unde elevii participanți la Olimpiada Națională de Limba franceză (ONLF) aveau de rezolvat mai multe exerciții de limbă (gramatică) va fi înlocuit cu un singur text…
Vezi articolul