Cazul Forumului Educației de la Iași: Cum a bifat ministrul Cîmpeanu, pe linie de partid, două “dezbateri” din ținta de 50 prin care urmărește să legitimeze, ca amplă “consultare publică”, proiectele de legi ale educației

Sursa: Captura Youtube - PNL Iasi

“Toți cei implicați – cadre didactice, elevi, părinți, sindicate, organizații neguvernamentale – au formulat propuneri pentru ca școala să fie mai atractivă”, scria sâmbătă seara, pe Facebook, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. El se referea la trei evenimente desfășurate Iași, prezentate ca “dezbateri” pe tema educației, dintre care primele două au fost organizate pe linie de partid. În cadrul acestora, doar o singură propunere efectivă de modificare a legilor s-a făcut auzită – și nu din public, ci de la liderul local al PNL, primul care a luat cuvântul. Iar la prima parte a conferinței, pe tema proiectului de lege pentru învățământul preuniversitar, din public au luat  cuvântul doar trei persoane.

Forumul Educației de la Iași a fost un eveniment organizat de PNL, inclusiv cu implicarea învățătorului liberal acuzat de abuzuri împotriva elevilor săi, după cum Edupedu.ro a semnalat aici. Evenimentul a fost structurat în două părți, una dedicată învățământului preuniversitar, una celui universitar, suficient ca ministrul să declare două dezbateri și, astfel, să se apropie de ținta de 50 pe care și-a propus-o pentru această perioadă de concedii, înainte ca proiectele de legi ale Educației să fie trimise în parlament. El a plecat puțin înainte de finalul celei de-a doua dezbateri pentru a ajunge și la o a treia, organizată separat, cu Teach for Romania. Iar apoi a consemnat pe Facebook, notând și numărul de participanți, mai cu seamă că autoritățile declară largă și atotcuprinzătoare consultarea pe tema proiectelor:

“A fost a 24-a zi de consultări și, din punct de vedere cronologic, s-au desfășurat dezbaterile cu numărul 37 (Învățământ Preuniversitar – 300 de participanți), 38 (Învățământ Superior – peste 100 de participanți) și 39 (organizată în parteneriat cu Teach for Romania – 150 de participanți fizic și aproape 500 de participanți online).”

Mesajul lui Cîmpeanu publicat sâmbătă seară pe Facebook, integral:

Forumul Educației, ce a reunit “dezbaterile” cu numărul 37 și 38, a fost organizat de PNL Iași, drept urmare prima parte a evenimentului a fost marcată de discursuri ale liderilor politici locali: Alexandru Muraru, președintele PNL Iași, primarul municipiului Iași, Mihai Chirica, președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe. 

În deschidere, liderii liberali locali, cu mesaje politice și o singură propunere

Alexandru Muraru, primul care a luat cuvântul, a făcut prima și singura propunere formulată verbal, în cadrul conferinței, de modificare a legii învățământului preuniversitar. După ce toată lumea s-a ridicat pentru a asculta imnul României, Muraru a spus, în fața audienței venite pe linie de partid, că propune ca istoria comunismului românesc să fie materie obligatorie pentru elevii de liceu.

Moment solemn la începutul fiecărei dezbateri liberale de la Iași: imnul național – Sursa: Captură Youtube / PNL Iași

Au urmat alți doi lideri locali, președintele CJ Iași, Costel Alexe, trimis în judecată de DNA de două ori în ultima vreme. respectiv primarul din Iași, Mihai Chirica, la rândul său trimis în judecată recent într-un dosar de corupție. Ambii au vorbit despre implicare pentru îmbunătățirea cadrului educațional, pentru că “fiecare elev contează”, iar profesorii să-și recapete “statutul pe care trebuie să îl aibă în societatea românească”. Mihai Chirică a mai făcut un pas și a transferat responsabilitatea pentru proiectul de legi către cei de la care autoritățile spun că așteaptă opinii, anume profesioniștii din educație: “Dați României o lege a educației care să fie așa după cum doriți să vă educați propriul dumneavoastră copil și așa după cum doriți să vă trăiți viața la pensie”, le-a spus el oamenilor din audiență.

Îndemn la feedback, dar numai trei intervenții din public

Tot pe faptul că e “un moment esențial ca vocea dumneavoastră să fie auzită” a decurs și mesajul Lucianei Antoci, inspectorul școlar general de la Iași, care a anunțat că la nivel de inspectorat s-au întâlnit în ultimele săptămâni mai multe grupuri de lucru care au generat propuneri, iar aceste propuneri vor fi transmise, într-un document, la Minister. Nu au fost prezentate, însă, astfel de propuneri.

În discursul său, ministrul Cîmpeanu a susținut la rândul său “dezbaterea” promițând că nu va vorbi prea mult pentru că “timpul pe care îl avem la dispoziție aș vrea să fie folosit foarte eficient pentru a primi feedback”. Dar, după ce ministrul a apărat legea învățământului preuniversitar, doar trei persoane din audiență au luat cuvântul, iar acestea s-au limitat la comentarii generale, la a solicita clarificări și la propuneri legate nu de lege, ci de procesul de consultare.

În loc de concluzie, câteva vorbe despre “excelența” primarului Chirică și a ministrului Cîmpeanu

La finalul “dezbaterii” cu numărul 37, în fața celor 300 de participanți declarați, moderatoarea a invitat-o să ia cuvântul pe Antoneta Bolchiș, secretar de stat în Ministerul Educației, care s-a aflat pe scenă de la început, dar rămăsese tăcută pe parcursul evenimentului. “Poate chiar să trageți dumneavoastră concluziile”, i-a propus moderatoarea. Reprezentanta ministerului s-a ridicat în picioare și a spus: 

Discurs despre noblețea sufletească a liderilor politici – secretar de stat Antoaneta Bolchiș / Sursa: Captura Youtube – PNL Iași

Puțin peste două ore a durat dezbaterea nr. 37.

Proiectul legii învățământului superior: val de sprijin din partea liderilor universitari ieșeni

După o pauză prelungită, sala s-a ocupat iar, cu mult mai puțini participanți (100, declară ministrul Cîmpeanu), pentru dezbaterile pe tema proiectului de lege a învățământului superior. 

Tudorel Toader la Forumul Educatiei de la Iasi / Sursa – Captură Youtube – PNL Iasi

Cu excepția unor reprezentanți ai universităților particulare ieșene, nemulțumiți de sprijinul oferit de lege universităților de stat, dar nu și celor private, vorbitorii – lideri ai universităților din Iași – fie au zis că au trimis sau vor trimite propuneri direct la minister, fie și-au exprimat sprijinul pentru proiectul de lege, pornind de la reforma lui Haret și terminând cu susținerea discursului oficial pentru propunerile referitoare la CNATDCU, plagiate și doctorate. S-a spus că plagiatele ar fi un fenomen secundar, dată fiind ponderea lor numerică în totalul doctoratelor, pe când problema ar fi de fapt calitatea lucrărilor (academicianul Viorel Barbu), iar reprezentanții ministerului și-au reafirmat punctele de vedere pentru susținerea prevederilor din lege, fără ca cineva să problematizeze subiectul.

După încă aproape două ore, ministrul Cîmpeanu și alți reprezentanți ai ministerului au plecat înainte ca evenimentul să se termine. Urma deja, pentru ei, “dezbaterea” cu numărul 39, organizată separat. După câteva ore, seara, el a scris pe Facebook: “Am întâlnit astăzi, la Iași, oameni care au încredere în ,,România Educata” și în schimbările atât de importante și de necesare propuse în cele două proiecte de lege.”

Citește și:

Constantin Șerban, fostul învățător liberal acuzat de abuzuri asupra elevilor săi, prezentat de oficiali PNL drept unul dintre organizatorii Forumului Educației de la Iași, în care ministrul Cîmpeanu și-a susținut proiectele de legi / Cîmpeanu îi ceruse demisia după scandalul de anul trecut
Sorin Cîmpeanu: Am fost întrebat care cred că este cel mai bun ministru al Educației din ultimii 30 de ani. Niciunul, începând cu mine / Întrebat ce garanții oferă pentru creșterea resurselor: “Dacă luptăm, avem o șansă”
Cel puțin 12 elevi vor lua bursă „în fiecare clasă din România”, anunță ministrul Educației
Examenele de admitere la colegiile naționale și chestiunea limbii române la Bacalaureat sunt “subiecte deschise”, reafirmă ministrul Cîmpeanu, după valul de critici și amendamente legate de aceste teme. El invocă și o a treia posibilă probă în cadrul examenelor de la Colegii
Exit mobile version