Sorin Cîmpeanu: Am fost întrebat care cred că este cel mai bun ministru al Educației din ultimii 30 de ani. Niciunul, începând cu mine / Întrebat ce garanții oferă pentru creșterea resurselor: “Dacă luptăm, avem o șansă”

1.430 de vizualizări
Foto: Grigore Popescu – Agerpres Foto
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a spus, sâmbătă, în cadrul Forumului Educației la Iași, că, la întrebarea care crede că este cel mai bun ministru de profil din ultimii 30 de ani, răspunsul lui este “niciunul, începând cu mine”, ca oficial care a deținut acest mandat și în 2014-2015. El a invocat lipsa de resurse, între altele pentru organizarea adecvată a Bacalaureatului conform legii actuale, ceea ce a provocat o reacție din partea fostului ministru Funeriu, care a menționat drept motive acțiunile lui Victor Ponta și lipsa de acțiune a lui Klaus Iohannis.

Sorin Cîmpeanu a vorbit în cadrul conferinței despre creșterea fondurilor inclusiv pentru salarii, ca urmare a implementării proiectelor de lege aflate acum în dezbatere. Dar, întrebat ce garanție oferă, în condițiile în care “Guvernul României nu a fost în stare să ofere cei 50 de lei” în acest an, el a răspuns: “Dacă luptăm, avem o șansă să se întâmple”.

Sorin Cîmpeanu: Cel mai bun ministru al Educației? Niciunul, începând cu mine

Declarația ministrului Cîmpeanu la evenimentul de la Iași: “Am fost întrebat care cred eu că este cel mai bun ministru al Educației din ultimii 30 de ani. Cu tristețe o spun, niciunul, începând cu mine, ministru care a avut un mandat din 2014-2015. E simplu, e logic. Dacă am fi fost buni, n-am fi fost în această situație acum.

De aceea, este un moment esențial acesta. Schimbarea este radicală, spre deosebire de Legea 1 din 2011, care avut schimbări de proces importante, corecte, n-au fost însoțite însă de schimbări de instituții, n-a fost însoțite de schimbări de resurse. Atunci când vrei să obții rezultate diferite cu aceeași oameni, cu aceleași instituții, cu aceleași resurse, șansele sunt minime.

Și asta s-a văzut. S-a văzut, spre exemplu, în anul 2022 am organizat bacalaureatul după legea 84 din 1995. La 11 ani de la apariție încă nu am putut organiza examenul de bacalaureat după Legea 1. De ce? Nu au fost instituții, nu au fost mecanisme, nu au fost resurse.

Proiectul de lege însoțește schimbările de proces cu schimbări în arhitectura de sistem. Acest sistem însoțește schimbarea de proces și de instituții cu resurse. Când vom avea resurse financiare, toate aceste lucruri vor fi degeaba.”

Dialogul cu Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași (Uniunea Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar Iaşi – n.red), pe tema resurselor pentru creșteri salariale:

Laviniu Lăcustă: Dacă eu duc salariile debutantului la salariul mediu pe economie, ce înțeleg? Că anul următor, când el nu mai este debutant, revine la salariul celui care nu mai este debutant sau că duc toate salariile?

Sorin Cîmpeanu: Greșit. Evident că duci toate salariile, că nu poți să inversezi ierarhia: să aibă profesorul debutant mai mult decât profesorul cu gradul 1.

Laviniu Lăcustă: Asta ar presupune că toate salariile vor sălta. De acord? 

Sorin Cîmpeanu: Impactul bugetar este calculat în acest fel.

Laviniu Lăcustă: Cu 43% aproximativ.

Sorin Cîmpeanu: Raportat la situația de acum, ori în lege propunerea este să ne raportăm la anul fiscal bugetar încheiat.

Laviniu Lăcustă: De acord. Deci absolut toate vor sălta. Eu vă întreb.

Sorin Cîmpeanu: Impactul bugetar la această oră este de 7.5 miliarde de lei.

Laviniu Lăcustă: Intenția este foarte bună, doar că vă întreb: care este garanția că vom sălta cu acest salariu în condițiile în care, să nu uităm, în acest an, Guvernul României nu a fost în stare să ne ofere cei 50 de lei, domnule ministru? Că despre cei 50 de lei vorbeam.

Sorin Cîmpeanu: Garanția este dată de logică. Vă spun că, dacă nu luptăm pentru acest lucru, sigur nu se va întâmpla. Dacă luptăm, avem o șansă să se întâmple.

Reacția fostului ministru Daniel Funeriu

Cel care a implementat actuala lege a educației în 2011, Daniel Funeriu a reacționat, sâmbătă, pe pagina sa de Facebook, la declarațiile actualului ministru cu privire la lipsa de resurse. Funeriu a spus că nu lipsa de resurse e cauza situației date drept exemplu de Cîmpeanu, cu Bacalaureatul din 2022, ci faptul că fostul premier Victor Ponta “a distrus tot” și actualul președinte Klaus Iohannis “nu a dorit să facă nimic”.

Daniel Funeriu:

“Dl. ministru Cîmpeanu ne spune că Legea 1/ 2011 a fost bună dar, printre altele: ‘la 11 ani de la apariția Legii 1/2011, încă nu am putut organiza examenul de Bacalaureat după Legea 1. De ce? Nu au fost instituții, nu au fost mecanisme, nu au fost resurse’.

Realitatea e diferită: Legea 1/2011 nu a fost aplicată pentru că în 2012 a venit hoțul de doctorate Ponta la putere care a distrus tot iar în 2014 a venit Iohannis la putere care nu a dorit să refacă nimic.

Ăsta e purul adevăr şi nicio altă explicație savantă. (…)”

Mesajul integral:


11 comments
  1. Cateva cifre:

    – 1.5 milioane de oameni angajati cu CIM castiga 2550 brut adica 1524 net (din care doar 80.000 la stat).
    – salariile din privat sunt cu 30% mai mici decat cele de la stat
    – Romania are cel mai mare raport dintre cheltuielile cu salariile bugetarilor și total venituri încasate din Europa

    E corecta o marire de 43% a salariilor profesorilor in conditiile astea? intreb si eu … Nu ar trebui rezolvate mai intai celelate probleme?

    1. Cifrele prezentate nu reflecta realitatea:
      – in privat sunt multi care muncesc pe salariul minim dar ei primesc mai mult in mana
      – in privat sunt multi care muncesc la negru deci nu sunt luati in calcul la statistica
      – se compara mere cu pere, ar trebui facuta o comparatie intre cei cu studii superioare si cei fara studii
      – sa se faca o comparatie cu acum 30 de ani sa vedem exact cu ce procent s-a marit fiecare categorie de bugetar in parte, sau daca exista categorii noi

  2. Au fosst resurse pentru “compendii”-Pop, pentru noi programe care au produs haos, pentru “reforma dupa reforma”, pentru alte si alte manuale, nefiltrate de persoane compentente, manuale care inlocuiesc logica simpla cu formulari “filozofice” , in care roportul dintre intuitie si abtractizare e neluat in seama.
    Dar se mira de “analfabetism functional”.
    Nu a interesat pe nimeni un cadru legal firesc in scoala, de obligatii si drepturi pentru cadre didactice , de drepturi si obligatii pentru parinti si copii lor.
    S- a facut din “discriminarea pozitiva” legea de functionare un mod de educatie.

  3. In mod sigur cel mai prost, incompetent, imoral, arogant ministru al educatiei este acest parvenit sinistru. Ministrii educatiei au avut tot felul de porecle, unul singur insa a fost poreclit Tampeanu sau Bate Campii. Pentru celelalte vedete a existat totusi o umbra de simpatie, cat de cat un respect minim.

  4. Pentru că sunteți o sursă credibilă pentru comunitatea educațională care informați profesori, părinți, elevi dar și alte categorii interesate de mersul în educație, ne-ați ajuta foarte mult dacă ați putea organiza un sondaj prin care măcar aici să dăm feedback ministrului, secretarilor de stat și inspectoratelor școlare. Funcționarea sistemului de învățământ se realizează în România doar de sus în jos. Vocea reală a profesorilor, părinților, elevilor și a altor categorii este ignorată „englezește”. Trebuie să vorbim „de prin tufe” mai tot timpul. Am vrea ca acest feedback civic dar real să fie prezentat public să aflăm ce susținere reală are această reformă .

  5. nu mai stati , Coada dupa mine ..

    am si eu treburile mele personale ..

    nu ma mai urmariti , eu nu comunic cu nimeni ..

    🙂

  6. Păi dacă nici un ministru nu a fost bun ar trebui în secunda 2 să-și prezinte demisia pentru veșnicie… Noi suntem aici pentru experimentele sale? El nu completează fișa de evaluare și raportul de autoevaluare? Cum pot da feedback profesorii, părinții și elevii pentru ministru, secretari de stat, inspectori, sindicate? Vrea încă o harababură? Ministrul Cîmpeanu rămâne cu respectul în partid iar profesorii cu dezordinea de după… Tupeu maxim…

  7. Nu stiu ce este mai rau, ca profesorii traiesc in saracie sau ca se creeaza scenarii fanteziste care sunt mereu spulberate?
    Nu se poate mari cu 50 lei de 2 ani de zile dar vrem sa-i credem ca se poate mari la salariul mediu intr-un an. Atunci economia bubuia acum scartie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Nu fac online toate orele din orar, ci doar materiile pentru Bac, sunt clasa a XII-a, spune Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor. Motivul: nu toți profesorii au sau nu vin cu laptopul la școală

Nu fac online toate orele din orar, ci doar materiile pentru Bac, sunt clasa a XII-a, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor, la emisiunea “Viitor cu clasă”…
Vezi articolul

Barcari, despre recomandările pentru redeschiderea școlilor, de la Ministerul Sănătății: Nu am fost anunțați. Dacă am fi mers pe regulile colegilor mei, nici nu s-ar mai fi putut face experimente, ceea ce nu am fi putut accepta

Ministerul Educației discută în prezent mai multe “strategii pentru revenirea elevilor la școală în toamnă” și “în curând” va publica în dezbatere “variantele de lucru”, a anunțat secretarul de stat…
Vezi articolul

Admitere la Universitatea din București: Aproape 8.000 de locuri bugetate la studii de licență și master / 50 de locuri la master didactic / Admitere pe bază de examen se dă doar la Drept

Universitatea din București anunță 8.000 de locuri bugetate la admiterea pentru studii de licență și master, pentru anul 2021-2022. Totodată, instituția de învățământ superior oferă 50 de locuri la programele…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

Muzeul din București în care copiii află de la o veveriță cu inteligență artificială, pe înțelesul lor, de ce banii nu cresc în copaci / MINA are 15 instalații interactive și e perfect pentru vizite de weekend sau cu clasa

De unde vin banii? Bancomatul scoate bani nelimitat? Sunt câteva dintre întrebările la care veverița Vivi, un avatar cu algoritmi de inteligență artificială, le răspunde copiilor, pe înțelesul lor, în…
Vezi articolul