Ce ar trebui să prevadă o strategie pentru inteligență artificială în școli, cum dorește Ministerul Educației? UNESCO: Autonomia profesorilor, curriculum pentru alfabetizare digitală, infrastructură și acces pentru toți elevii, finanțare susținută pentru școli și profesori

580 de vizualizări
Foto: © Suriya Phosri | Dreamstime.com
Ministerul Educației și Cercetării ar urma să pună în consultare publică, în perioada următoare, un set de „instrucțiuni intermediare” privind folosirea inteligenței artificiale în școli, care să fie urmat de un „ghid serios” pe această temă, după cum a spus recent, la o conferință privind Educația în era Inteligenței Artificiale, Cătălin Vișan, consilier al ministrului Educației. Ce ar trebui să conțină o astfel de politică sau acțiune națională cu privire la IA în educație? Un punct de pornire îl oferă UNESCO, organizație care, recent, a publicat o analiză cu privire la punctele-cheie pe care ar trebui să le acopere astfel de intervenții. Ele se referă în principal la nevoile și drepturile beneficiarilor educației, adică elevii, dar prin această prismă și la nevoile și drepturile cadrelor didactice.

Consilierul ministrului Educației, care la aceeași conferință a pledat pentru adaptarea predării la nevoile elevilor – cu propriul exemplu al folosirii unor filmulețe „ca pe TikTok” într-un curs universitar – a spus că „cel târziu într-o lună” va fi pus în consultare un „cadru (…) care va include inclusiv o parte de instrucțiuni de bază pentru cadrele didactice care vor să utilizeze IA. Nu i-aș spune totuși ghid, aș spune că sunt niște instrucțiuni intermediare”. Acestea vor sta la baza unui „ghid serios pentru IA”, care ar urma să fie elaborat în 3-4 luni.

Un alt argument pentru urgența unor politici în domeniu: OCDE va organiza, în premieră, în cadrul PISA 2029 o evaluare a competențelor elevilor în materie de media și inteligență artificială. Evaluarea este anunțată în condițiile în care România revendică un nivel record al analfabetismului digital în rândul elevilor, la nivel UE.

Ce ar trebui să conțină astfel de politici, strategii sau cadre de acțiune pentru IA în școli? Dincolo de abordările precise, strict pedagogice, tehnologice sau de altă natură, UNESCO susține, într-un document, că ele trebuie să asigure garantarea unor drepturi ale elevilor și profesorilor, drepturi din care decurg multe dintre lucrurile care trebuie să stea la baza unei astfel de politici publice. Iar de aici UNESCO ajunge la a argumenta în favoarea dezvoltării de infrastructură și asigurării unor fonduri sustenabile, pe termen lung, nu doar prin mecanisme temporare, totul pentru a susține o evoluție invitabilă în educație.

Cele 6 preocupări-cheie definite de UNESCO

În septembrie a.c., UNESCO a publicat documentul „IA și educația: protecție pentru drepturile celor care învață”.

Documentul pleacă de la premisa că digitalizarea rapidă a educației și dezvoltarea instrumentelor de IA generativă restructurează educația, iar orice acțiune trebuie să se asigure că toți cei care învață au acces egal la oportunitățile pe care ele le oferă, dar și la măsuri de protecție.

UNESCO menționează un set de 6 priorități, urmate de considerații privind elementele ce trebuie incluse în deciziile și măsurile naționale și internaționale pe tema IA în educație.

Accesul: în acest moment, arată documentul UNESCO, accesul la instrumente digitale în educație nu este garantat pentru toți, lucru ce afectează în mod negativ în special comunitățile defavorizate

Problemele de etică și părtinire: UNESCO arată că deciziile educaționale bazate pe IA necesită baze legale pentru a putea fi prevenite atitudinile părtinitoare, pentru a asigura transparența și pentru a preveni discriminarea. Orice formă de riscuri asumate din punct de vedere legal riscă să adâncească inechitățile, arată organizația

Protejarea elevilor: Mediile digitale expun elevii, mai ales copiii și fetele, la noi forme de violență, de la cyberbullying la hărțuire, iar orice acțiune privind mediile digitale trebuie să aibă în vedere măsuri în acest sens

Diversitatea culturală și lingvistică: Instrumentele IA generative pun în continuare probleme legate de informațiile nesigure și răspândirea dezinformărilor, dar cauzează și omogenizare culturală, inclusiv prin erodarea diversității lingvistice, lucru de care trebuie ținut cont în viitoarele politici, arată UNESCO

Vulnerabilitatea elevilor: Autoritățile trebuie să țină cont de faptul că, în continuare, există riscuri majore legate de protecția datelor personale și a siguranței elevilor și cresc preocupările cu privire la colectarea datelor, supravegherea și comercializarea datelor de către companii de tehnologie a educației

Responsabilizarea: UNESCO insistă că actorii non-statali implicați în educație trebuie să aibă un rol reglementar clar, așa încât implicarea lor să respecte principiile legate de drepturile omului și să nu submineze obligația țărilor de a furniza educație publică, gratuită și de calitate.

Piloni pentru cadre de acțiune: respectarea drepturilor, susținere tehnologică, sprijin financiar ferm și susținut

Pornind de la aceste priorități, documentul UNESCO propune și o serie de elemente care să stea la baza elaborării viitoarelor măsuri naționale și internaționale în domeniu. Astfel, potrivit documentului citat (care poate fi consultat integral aici): 

  • Autoritățile trebuie să se asigure că orice cadru de acțiune trebuie să fie aliniat la obligațiile internaționale pe care țara le are în respectarea drepturilor omului. Acest lucru înseamnă și să se asigure că educația, inclusiv prin asemenea instrumente, este un bun public, oferit conform drepturilor (la învățare, demnitate, echitate, nediscriminare etc.), într-un mod transparent și responsabil.
  • Conținutul și soluțiile trebuie să respecte, de asemenea, drepturile și principiile privind nediscriminarea, diversitatea culturală. Pentru aceasta, guvernele trebuie să asigure transparență în privința conținuturilor educaționale generate de IA. Curriculumul național trebuie să includă în mod explicit elemente esențiale de alfabetizare digitală, etică, folosirea responsabilă a tehnologiilor, la fiecare nivel educațional. „Resursele educaționale deschise și conținutul incluziv trebuie prioritizate”, arată documentul.
  • Capacitate educațională: Cadrele legale trebuie să protejeze autonomia profesorilor și libertatea academică, în mediile de învățare digitale, arată UNESCO. Ele „trebuie să garanteze că IA nu înlocuiește rolul uman în educație” și că, în schimb, IA este folosită pentru inovație pedagogică și eficientizarea predării. Iar profesorii trebuie să primească protecții legale cu privire la condițiile de muncă, libertatea academică și autonomia profesională, precum și la dreptul la viață privată și regulile etice, atunci când IA este folosit la clasă. Nu în ultimul rând, ei trebuie să beneficieze de pregătire în ceea ce privește competențele digitale critice.
  • Conectivitate și infrastructură: UNESCO apreciază că accesul la educație digitală trebuie să fie recunoscut explicit în legislația națională, așa încât să se asigure acces egal la conectivitate, dispozitive digitale și platforme digitale pentru toți elevii, fără discriminare. Organizația amintește că statele au deja obligații de investiție în asemenea infrastructură, conform obiectivelor de dezvoltare internaționale.
  • Costuri: Potrivit documentului, „politicile naționale trebuie să asigure o finanțare publică stabilă pentru profesori, dezvoltarea infrastructurii școlare și mentenanță, conectivitate la internet și instrumente digitale” și să reducă dependența de mecanisme financiare pe termen scurt sau limitate, totodată asigurându-se că adoptă noile tehnologii la timp. Organizația internațională apreciază că finanțarea pregătirii profesorilor în ceea ce privește competențele digitale și integrarea tehnologiilor la clasă este esențială și trebuie ca ea să îi vizeze prioritar pe cei din medii dezavantajate.

UNESCO insistă că „dreptul la educație nu poate fi lăsat la decizia forțelor pieței sau doar a dezvoltării tehnologice”, iar statele trebuie să se asigure, când iau astfel de măsuri, că educația digitală este una incluzivă, echitabilă, gratuită și liberă de influențe comerciale.

Foto: © Suriya Phosri | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


7 comments
  1. studiu EY :”88% dintre angajați folosesc inteligența artificială la locul de muncă pentru activități de bază, precum căutarea informațiilor (56%) sau sintetizarea documentelor (34%)
    37% dintre angajați se tem că o dependență excesivă de inteligența artificială le-ar putea eroda competențele și cunoștințele de specialitate
    64% dintre angajații spun că volumul de muncă a crescut în ultimul an, însă doar 5% consideră că valorifică la maxim inteligența artificială pentru a își derula sau chiar transforma activitatea profesională
    Deși aproape nouă din zece angajați (88%) folosesc inteligența artificială în activitatea lor zilnică, utilizarea acesteia se limitează în mare parte la activități de bază, precum căutarea informațiilor (56%) și sintetizarea documentelor (34%). Doar 5% folosesc acest instrument într-un mod avansat, care transformă modul în care muncesc.

    În pofida adoptării la scară largă a inteligenței artificiale, studiul a identificat și o serie de îngrijorări legate de utilizarea acesteia la locul de muncă. 37% dintre respondenții angajați se tem că o dependență excesivă de inteligența artificială le-ar putea eroda competențele și cunoștințele profesionale.”
    treabă asta nu are ce căuta în scoli in perioada de formare. nu formează competente . e că și cum ți ar suflă colegul răspunsul .. in procesul de educație nu are ce căuta productivitatea de genul cine gaseste mai repede răspunsul când el , elevul nici măcar nu știe dacă e corect raspunsul.. cine sa i confirme ? alta inteligenta artificiala?
    e o găselniță din care altman musk și bezos for sa scoată bani cu orice preț ..
    ce treabă are UNESCO cu bisnisul ?!
    mai mult ne încurcă cu inteligentelor lor care dau mura in gura răspunsul. .
    nici cu telefoanele n au reușit să protejeze copiii . mie asta mi se pare esențial ptr UNESCO , să vadă cum scot copiii din mizeriile de pe telefon. David că UNESCO are grija sa iasă Altman pe plus chiar daca omenirea iese pe minus..

  2. Chiar sunteți ridicoli! Ce ghid? Ce instructaj?
    Sunteți depășiți de vremuri!! Rușine că vorbiți în numele unor universități!
    AI este conceput de a fi utilizat de oricine, trebuie să știe doar să scrie. Atât. În orice domeniu, pe orice temă poate să se informeze, fără a fi nevoie de ghid.

  3. Incepand cu anul viitor, planurile cadru ale liceelor tehnologice arata aproape la fel ca cele ale scolilor profesionale. Practic, se retrogradeaza liceul la nivelul scolii profesionale, in 3 ani de „liceu” se va studia teorie cat se facea in 2 ani pana acum, restul „practica”. Dupa, ii mai tine 1 an pe cei care vor sa dea bacul, deci materia dinbcls XI si XII actuala, ar trebui parcursa intr-un singur an. Inseamna ca la bac, copiii pot folosi chatgpt, ca sa rezolve cerintele, ca alta sansa sa invete si sa-si dezvolte competente, nu prea mai au. Pacat de elevii care se duceau la liceu tehnologic, multi progresau, chiar daca intrau cu note mici. Si macar erau separati de cei de la profesionala, care nu au nicio treaba cu scoala. Acum, vor fi toti la gramada. Mai bine se si redenumeste afacerea, Scoala de arta si meserii aiii

    1. Scade și șansa elevului de liceu tehnologic de a ajunge și de a face față la o facultate!

      Am spus-o repetat, am argumentat de ce trebuie atenție și viziune când se iau decizii! De când au fost propunerile!
      Creșterea presiunii pe admiterea la licee teoretice (ca urmare firească a acestui concept) poate avea părți bune: conștient, in timp, elevii vor face eforturi pentru magia apariției unui lucru bine făcut!

      Pe de altă parte, eu am avut mulți elevi (mi-au și mărturisit) la matematică, de la tehnologic, care au progresat în clasele a noua, a zecea, făcând conexiuni in materie ce le-au dat șanse și perspective noi!
      Acest lucru nu va mai putea fi făcut în școală, de statul român! Povara va cădea pe părinte, cu efort personal!

      Câte puțin, statul își ia mâna de pe copii! Numarul de licee teoretice e mic in orașe mari! La pachet, dacă se mai lasă in continuare puține șanse de devenire onestă (neîndepărtând pe acei directori mafioți), elevii români, viitorii cetățeni, vor învăța că șansa pentru un parcurs crește, pe lângă învățătură, e aranjamentul cu un director/ grup de profesori mafiot ( in zile de examen un elev poate să nu arate exact cine este el).
      Se știe in management: strategia, cu toți pașii sinergici, e importantă! Toate se leagă!
      Managementul e ca un joc de popice, dar nu e doar atât!

  4. De câți ani o spun, inclusiv celor de la minister: puterea profesorului, ca specialist, e importantă!

    I-ați luat câte-un pic, câte-un pic din putere, ați lăsat directori ,,cu spate” să facă orice – dincolo de lege, ieșind în evidență astfel ,,pozitiv” în fața unor părinți ce abuzează sistemul!
    Cum să nu fie umilit profesorul (acela ce nu alege calea de a hăcui din resursele limitate ale sistemului împreună cu directorul)???? Ce el nu poate, că nu are voie/că e conștient că nu e bine, directorul și ai lui pot: clase alese, cu orare preferențiale, cu săli și cabinete ….-cu orice poate face o diferență cât de mică și poate fi dat la schimb pentru sluj, pentru confirmare!

    Ierarhizare după competențe, grade, vechime- dar una care a fost dublată de devenire constantă, nu doar de trecerea timpului, la pachet cu responsabilitatea actului didactic e tot ce e necesar!
    Că o spun și alții e de la sine înțeles!

    Nu se vrea! De zeci de ani! Uitați-vă și la cum se reflectă în pensii, in salarii acest sistem mafiot!
    Sistem mafiot care a înflorit, înflorește și azi! Fără speranță de firească uscare!

    Am îmbătrânit așteptând și privind siderați cum la orice anomalie este acceptată o explicație fără noimă, nerușinată- de către factori ierarhici superiori, care susțin din toate puterile un fum toxic cu pretenție de sistem stabil!
    Praf în ochi, stimată societate!
    Urmăriți schimbările! Puneti- vă întrebări: sunt doar de formă sau sunt de fond, necesare?

    Existența unui profesor cu statut înalt e un semn ca societatea prețuiește viitorul!

  5. Citez: Autonomia profesorilor, curriculum pentru alfabetizare digitală, infrastructură și acces pentru toți elevii, finanțare susținută pentru școli și profesori

    Finanțare susținută pentru școli și profesori – okay, ne-am oprit aici. În România se va face o românească – adică vom face totul fără niciun ban, iar dacă apare finanțare de undeva, se va duce prin buzunarele unor dubioși care vor fi etichetați „formatori”. Dar vom raporta că am făcut? Vom raporta. Ura, trăiască domnul ministru, mesia al educației, un adevărat corifeu căruia i se închină și Spiru Haret.

    DEMISIA DAVID!!!

  6. Poate nu ati inteles bine? Ce UNESCO? Un ghid serios e de ajuns. Ce acces? Toti au telefoane. Le trebuie doar indicatii pretioase de la academician.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

O radiografie pe scurt a unor măsuri care pot duce la un dezastru în viitorul școlii matematice din România / Op Ed Dumitrel Ghiba, directorul Departamentului de Matematică al Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași

În noiembrie anul 2024, căutând diverse aspecte legate de gradul didactic I dar și pentru că doream să mă pun la curent cu legislația din învățământ, am ajuns să citesc…
Vezi articolul

Dezvoltarea copilului în primii ani de viață: Lipsa accesului la educație timpurie adâncește diferențele între elevii săraci și cei din medii favorizate, cu impact pe tot parcursul școlii / Decalaj de până la 20 de luni pentru dezvoltarea socio-emoțională – raport OCDE

Educația timpurie este un semnal mai puternic decât oricare altul în privința succesului pe care îl va avea copilul în ceea ce privește învățarea, iar copiii din medii defavorizate, care…
Vezi articolul