Competențele propuse în Strategia de educație financiară: Copiii de școală primară să înțeleagă diferența între nevoi și dorințe, cei de gimnaziu să știe să se informeze și ce înseamnă un cont sau depozit, elevii de liceu – să poată să identifice riscuri, să știe ce sunt investițiile și ce fac instituțiile financiare

bani, monede

Foto: Pexels.com

Copiii din clasele a I-a și a II-a ar urma să deprindă capacitatea de a achiziționa singuri anumite lucruri. Cei cu 1-2 ani mai mari ar urma să înțeleagă diferența între nevoi și dorințe, ce înseamnă “resurse limitate” și că e nevoie să știi câți bani ai în buzunar. Elevii de gimnaziu ar trebui să își poată administra singuri o serie de cheltuieli și venituri, să înțeleagă ce e un cont, împrumut sau depozit, dar și să “consulte știri” pentru a deveni implicați și interesați de evenimentele sociale. Iar cei de liceu – să planifice pe termen lung, să înțeleagă riscurile și beneficiile diferitelor produse financiare de pe piață sau diferențele între investiție și speculare. Toate acestea se numără printre competențele financiare propuse pentru diversele categorii de elevi în cadrul proiectului de Strategie națională de educație financiară, pusă în dezbatere, joi seară, de Ministerul Educației.

Competențele sunt clasificate în funcție de obiectivele de educație financiară ale elevilor, propuse în document, după cum urmează:

În cazul înțelegerii conceptelor economice, strategia propune, pentru primele clase ale învățământului primar, competențe de înțelegere a rolului pe care îl au banii. Pentru ultimele două clase de școală primară, competențele urmărite sunt de înțelegere a economisirii și a prețurilor/valorii bunurilor. 

În privința drepturilor și instrumentelor aflate la dispoziția consumatorilor, strategia de educație financiară este concentrează cele mai multe competențe la nivelul gimnaziului și liceului:

Competențele urmărite pentru elevii de școală primară, gimnaziu și liceu în proiectul Strategiei naționale de educație financiară:

Obiectivul 1: Administrarea banilor și adoptarea unor decizii financiare informate

Clasele I și II

Gimnaziu

Liceu

Obiectivul 2: Înțelegerea mecanismelor economiei și finanțelor

Clasele I și II

Clasele III și IV

Gimnaziu

Liceu

Obiectivul 3: Înțelegerea drepturilor consumatorilor și a instrumentelor disponibile pentru a evita situațiile de criză financiară

Clasele I și II

Gimnaziu

Liceu

Proiectul de Strategie Națională de Educație Financiară – documentul integral

Citește și:
Formarea a cel puțin 20.000 de profesori, oferirea de premii pentru cadrele didactice care dezvoltă nivelul de educație financiară a elevilor, introducerea elementelor de educație financiară în curriculumul național, prevăzute în Strategia de Educație Financiară pusă în dezbatere publică
Strategia pentru educație financiară va fi lansată în dezbatere publică azi, anunță ministrul Educației
Andreas Schleicher, OCDE: Lumea financiară este cât se poate de reală pentru copiii de 15 ani / Părinții sunt o sursă foarte importantă de cunoștințe financiare, iar când părinții nu pot să-și îndeplinească rolul, școala trebuie să-și facă treaba
Exit mobile version