Consiliul Rectorilor critică interzicerea informațiilor despre identitatea de gen: Libertatea academică reprezintă libertatea studenților, a cadrelor didactice și cercetătorilor de a învăța, preda, cerceta sau comunica cu societatea, fără îngrădiri de natură ideologică, politică sau religioasă

3.491 de vizualizări
Sorin Cîmpeanu / Foto: Facebook.com
Consiliul Național al Rectorilor critică interzicerea informațiilor despre identitatea de gen, într-un comunicat în care nu folosește, însă, explicit cuvintele “identitate” sau “gen”. “CNR susține cu fermitate respectarea autonomiei universitare și a libertății academice”, transmite forul condus de Sorin Cîmpeanu, rectorul Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București.

“Sistemul universitar din România dispune de suficientă maturitate în asumarea responsabilității publice, astfel încât acest tip de limitări nu fac decât să restrângă libertatea membrilor comunităţii universitare de a exprima liber opinii academice în spaţiul universitar, de predare, de cercetare şi de creaţie, în conformitate cu criteriile de calitate academică, libertate garantată prin lege”, se arată în comunicatul CNR, remis Edupedu.ro.

Reacția rectorilor vine la votul de ieri prin care Senatul a adoptat un amendament la Legea Educației care interzice informațiile depre identitatea de gen în școli și universități.

Comunicatul integral al Consiliului Național al Rectorilor

CNR susține cu fermitate respectarea autonomiei universitare și a libertății academice

Respectarea autonomiei universitare și a libertății academice, cu asumarea răspunderii academice, sunt principii de bază ale unui învățământ de calitate. Autonomia universitară este garantată prin Constituţia României, în timp ce libertatea academică este garantată prin lege, instituţiile de învăţământ superior organizându-se şi funcţionând independent de orice ingerinţe ideologice, politice sau religioase.

Libertatea academică reprezintă astfel libertatea studenților, a cadrelor didactice și cercetătorilor de a învăța, preda, cerceta sau comunica cu societatea, fără îngrădiri de natură ideologică, politică sau religioasă. Acesta este un aspect indispensabil al calității în educație, dar și o caracteristică de bază a societăților democratice.

În același timp, în învăţământul superior nu sunt admise discriminări pe criterii de vârstă, etnie, sex, origine socială, orientare politică sau religioasă, orientare sexuală sau alte tipuri de discriminare, cu excepţia măsurilor afirmative prevăzute de lege.

Consiliul Național al Rectorilor, ca partener de dialog social al Ministerului Educaţiei şi Cercetării, și reprezentant al 74 de instituții de învățământ superior din România, susține în mod ferm respectarea autonomiei universitare și libertății academice, precum și principiilor nediscriminării, și solicită respingerea oricăror proiecte legislative care pot aduce încălcări acestor principii. Sistemul universitar din România dispune de suficientă maturitate în asumarea responsabilității publice, astfel încât acest tip de limitări nu fac decât să restrângă libertatea membrilor comunităţii universitare de a exprima liber opinii academice în spaţiul universitar, de predare, de cercetare şi de creaţie, în conformitate cu criteriile de calitate academică, libertate garantată prin lege.

Informații de background

Proiectul votat ieri de Senat, în calitate de cameră decizională, prevede că articolul 7 din Legea educației se modifică, la aliniatul (1), prin adăugarea următoarelor prevederi:

  • Art. 7 – (1) În unitățile, în instituțiile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale, inclusiv în unitățile care oferă educație extrașcolară, sunt interzise: (…)
  • e) activitățile în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași;

 

Votul din Senat a fost semnalat de senatorul USR Vlad Alexandrescu, care a susținut că, în calitate de cameră decizională a Parlamentului, “a adoptat azi, cu votul PSD și PMP, cu abținerea PNL și împotriva votului USR, o lege inițiată de doi parlamentari PMP, introdusă pe ordinea de zi cu jumătate de oră înainte de a începe ședința pelnului, care interzice în școli, în Universități și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale, orice referire la identitatea de gen”.

Proiectul a trecut cu 81 voturi de voturi „pentru”, 22 „împotrivă” și 27 de abțineri. UDMR a votat împotrivă.

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
conducătorii de doctorate

BREAKING Consiliul Național al Rectorilor cere ca universitățile să acorde titlurile de doctor, în locul Ministerului Educației. Plus: rectorii susțin o lege nouă, separată, “a Învățământului Superior”, pe baza proiectului România Educată

Consiliul Rectorilor cere Guvernului ca universitățile din România să fie cele care acordă titlurile și diplomele de doctor, în locul Ministerului Educației. Hotărârea de a solicita oficial mutarea de la…
Vezi articolul

Liga Studenților din Iași acuză Facultățile de Drept de ipocrizie: “își construiesc o imagine falsă de apărătoare ale eticii academice” prin solidarizarea cu decizia Universității din București de a exmatricula 45 de studenți

Facultățile de Drept din mai multe universități din țară sunt acuzate de Liga Studenților din Iași, printr-un comunicat emis luni, că încearcă să își construiască o “imagine falsă de apărătoare…
Vezi articolul

Domeniile de studii universitare cu cei mai mulți studenți din România: Afacerile, ingineria, medicina se detașează în fața celorlalte / Dreptul, domeniu pentru care România lipsește din clasamentele internaționale, conduce din punct de vedere al ofertei de studii 

Doar șase domenii de licență, dintr-un total de circa 80 câte există în România, atrag un sfert dintre totalul studenților pe care îi pot primi, în anul I, universitățile din…
Vezi articolul

Senatul universitar decide dacă facultățile vor desfășura sau nu cursurile online. Guvernul a stabilit trei scenarii de lucru pentru universități

Desfășurarea activității didactice ce presupune prezența fizică a studenților se stabilește prin hotărâre a Senatului universitar în funcție de situația epidemiologică și de specificul fiecărei universități, în anul universitar 2020-2021,…
Vezi articolul
Fragment din nota oficială transmisă astăzi, 8 martie 2022, de Ministerul Educației către universități cu privire la modul în care vor funcționa de mâine, 9 martie 2022 / Foto: edu.ro

BREAKING DOCUMENT Ministrul Educației: Universitățile pot continua cursurile online pentru “o perioadă optimă de tranziție”, cu obligativitatea recuperării activităților didactice până la sfârșitul semestrului al II-lea

Ministrul educației își nuanțează declarația și anunță că universitățile care nu pot să-și înceapă cursurile 100% fizic de mâine, 9 martie 2022, pot să organizeze în continuare orele online, dar…
Vezi articolul