Cursurile de formare pentru profesori nu sunt, în sine, o soluție magică pentru problemele din sistemul de educație, susține cercetătorul Ciprian Fartușnic

6.508 vizualizări
Cursurile de formare nu sunt, în sine, o soluție magică pentru problemele din sistemul de educație, iar procesul de schimbare a unor practici disfuncționale este unul de durată, cu multe suișuri și coborâșuri, spune cercetătorul Ciprian Fartușnic, coordonator al proiectului CRED în cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, scrie Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE).

Ciprian Fartușnic a vorbit despre ideile preconcepute referitoare la formarea continuă și despre soluții care îi ajută în mod real pe profesori să își îmbunătățească activitatea la clasă, conform sursei menționat.

„De foarte multe ori ajungem să vorbim despre cursurile de formare pentru profesori ca despre o soluție salvatoare. Nu știu asta? Nu-i nimic, facem un curs de formare și totul se rezolvă. Nimic nu e mai complex în sistemul nostru de educație decât să faci un program de formare care să aibă cu adevărat impact, este o enormă responsabilitate, mai ales dacă e un program din fonduri publice. (…)”, a spus cercetătorul.

Ciprian Fartușnic a semnalat necesitatea de a îmbunătăți criteriile de acreditare a cursurilor de formare. „Dacă ne uităm la formarea continuă, chiar și în noua metodologie, din vara lui 2022, lipsește un aspect. Vii pe masă cu un program la acreditare, ai o zonă de justificare a nevoii acelui program, dar foarte puțin se solicită în dosarul de acreditare încotro te îndrepți și ce vrei să obții. Și, foarte important, măcar câteva elemente despre cum te-ai gândit tu să faci lucrul acela în mod concret, ca să verifici într-adevăr dacă ai fost pe drumul pe care ți l-ai propus”, conform acestuia.

În cadrul prezentării rezultatelor studiului de impact realizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale pentru programul „Fizica Altfel”, Fartușnic a spus că 60% din profesorii care au venit pentru formare în programul CRED al Ministerului Educației nu au putut să identifice ce e obligatoriu și ce nu în programa școlară.

Potrivit educred.ro, sunt 47.662 de profesori care au beneficiat de cursuri de formare continuă în cadrul programului CRED. Având în vedere cele scrise mai sus, atunci 28.600 de cadre didactice nu au putut identifica ce este obligatoriu în programa școlară.


13 comments
  1. Nimeni nu vede elefantul din camera. Asa cum este recomandat sa faci fundatia inaintea acoperisului, este esential sa trimiti oameni mobilati in sistem (aici deja pot fi taxate probleme de semantica, intrucat nu avem un sistem propriu zis ci o continua carpeala, dar probabil oameni integri si pregatiti profesional vor deveni scheletul sistemului viitor). Reforma invatamantului romanesc inseamna, vrei nu vrei, reforma societatii romanesti, atinsa de un virus mult mai periculos decat covid. Vrem asta? Intelegem ce inseamna asta? Avem suficienti oameni dispusi si capabili sa faca asta? – Am serioase dubii, dar speranta moare ultima.

  2. Cursurile de formare sunt surse de venit pt ai lor. Noi le platim din salariile noastre, primariile platesc cursuri pt angajati pe la mare, pe la munte…

  3. Cred, Red, MD….. și multe alte asemenea programe sunt glume bune aducătoare/cheltuitor de bani (depinde din ce perspectiva privești)! Sa nu creadă cineva ca iese ceva cu adevărat folositor pentru școală, elevi, profesori!!!

  4. Daca puneți politruci incompetenți care se învârt sa facă multe salarii si pe proiectele facute se profesori să se pună ei moț in frunte ca manageri de proiect cu salarii de 3 ori mai mari ca cel ce muncește va mirați ca nu cresc sakariile, caci aici este buba domnule frasciuc. Sirectorii stau pe mulți bani ,nu rezolva nimic si vine frascius si arunca pisica, dar nu spune ca in sistem trebuie marite salariile ca in justiție, ca la doctori, ca in parlament. E de bun simț de ce sistemul e putred, nu-ți trebuie dictorate sa distingi falsitatea acestor lamentari de 33 de ani.

  5. De ce oare ministerul nu plătește pentru fiecare resursă postată pe digitaledu? profesorii sunt fraierii acestui sistem, cărora li se bagă pe gât un curs, Cred, muncesc pe rupte și la final se aleg cu o hartie. Eu nu mai vreau sa CRED!

  6. facut multe cursuri de formare! Cu mulți bani, cu multe speranțe!
    Am crezut ca voi învăța multe!Și am învățat, dar nu ce mă așteptam!
    Am auzit, am vazut mulți formatori foarte slab pregătiți in ultimii ani! Mare păcat de timpul meu, al lor, de banii noștri!
    Am incercat să fac si eu cursuri de formator, de curând, la CCD! Am aflat ca nu se mai fac! Si am mai aflat de la colegi care le-au facut ca erau dezamăgiți, pentru ca nu au putut niciodata sa isi exerseze abilitățile căpătate, chiar daca si-au aratat disponibilitatea!
    Așa că, din nou, putem vorbi despre energie consumată degeaba!
    Cred din ce in ce mai mult că sunt oameni care simt nevoia intrinsecă de a învăța și sunt oameni care profită de orice (de sistem, de ceilalți) pentru a le vinde(doar) visul primilor!Nimic nou sub soare!
    Ideea e ca s-au cam lămurit toți la ce capăt al segmentului e fiecare (cerere/ofertă)!
    Doar statul român se prinde mai greu că actuala paradigmă e perdantă!
    Soluția pe care o văd: site dese în educație, cu onorarea pecuniară a fiecărui efort însoțit de progresul realizat (gândiți-vă cât de puțini bani ați primit la fiecare grad didactic vs.cât efort, câtă energie consumată; ați primit în schimb multă, multă speranță că, in timp, salariul va crește; iar acum, după o viață de muncă, salariul e aproape ca al unuia care a făcut efort 1/3 din al aluia !!!)!
    Ce folos că astazi, după vieți cu atâtea examene, mastere, postuniversitare, cursuri de formare continuă, experiență in lucrul cu oamenii primim puncte/credite (fără de care, vezi bine, nu se poate merge mai departe), dar din ce in ce mai puține resurse pentru traiul demn de zi cu zi ( resursele noastre temporale sunt tot mai reduse; de cele pecuniare nu mai vorbim!)?

  7. Zău, Gogule!? Te dai mare șmecher că, vezi-Doamne, ai descifrat tu o programă școlară idioată, nemișcată de ani, chiar decenii, în esența conținuturilor! Ce e, mă, “Fart”, nu te-ai procopsit de pe urma cursurilor de formare!? Nu-ți poți întreține loazele proprii!? Înșirați, mă, “cuvinte goale ce din coadă au să sune”, că are cine să vă asculte, un popor de oi și nu de păstori!

  8. Cursurile de perfecționare nu sunt deloc o soluție magică. Sunt apă de ploaie. De fapt nu sunt chiar apă de ploaie. Costă și sunt aducătoare de credite nefolositoare, dar sunt puternic recomandate. Că de ce formatorii s-au mai făcut formatori? De unde să scoți un ban cinstit, dacă nu din nevoia absurdă de credite? Căci așa se evaluează un profesor, în funcție de câți bani a avut disponibili pentru cumpărarea diplomei de absolvire a unui curs al cărui nume și-l șterge din minte în secunda doi.
    PS. Cursul CRED a fost singurul folositor. Și asta datorită formatoare noastre, care și-a făcut treaba exemplar. Din păcate a fost singurul curs serios organizat de CCD la care am participat vreodată.

    1. Și eu am trecut printr-o experiență plăcută când am urmat cursurile CRED. Consider că tot ce am învățat acolo îmi este folositor în practica pedagogică.

  9. Fartușnic are dreptate. Degeaba faci un curs daca nu poti aplica ce ai invatat sau nu ai chef sa aplici.
    In multe cazuri ar trebui facut un curs intrern, nu extern. Scoala ar trebui sa aiba traineri interni bine pregatiti, directorii ar trebui sa se ocupe de identificarea nevoilor de training, de performance management si de follow up dupa un curs.
    Dar e science fiction ce zic eu aici :)). Scolile au acum o comisie de formare care probabil face mai multe hartii decat training.

  10. Cursurile alta modalitate de sifonat bani ușor,frecție la picior de lemn.Multi formatori sunt agramați și nepregătiți,doar niste prosti numiți politic,cursanți dezinteresați și slab pregătiți profesional.Vivat Romania educata,adică Romania eșuată!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Viitorul digital al învățământului superior: universitățile au acționat bine în pandemie, dar pentru programe online sustenabile au nevoie de mult mai multe resurse tehnice, educaționale și financiare – raport al Comisiei Europene

Instituțiile de învățământ superior au dovedit, pe parcursul pandemiei Covid-19, o capacitate foarte mare de adaptare la modelele digitale de predare, însă au nevoie de foarte multe resurse suplimentare și…
Vezi articolul