Directorul Viforel Dorobanțu: Am avut o clasă de învățământ primar la care au fost patru învățători. Mă uitam în spate la grupele de grădiniță și la ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil

14.696 de vizualizări
Foto: captura TVR
Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că a avut o clasă de învățământ primar la care au fost 4 învățători: „2 ani au făcut cu un învățător, în rest am avut câte un învățător, pentru că normele nu puteau fi viabile mai mult de 3 ani”. „Mă uitam în spate – poate lumea nu știe cum se calculează viabilitatea asta – ce grupe de grădiniță am și ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil”, a precizat acesta.

„Că tot vorbiți de predictibilitate, problema se pune în felul următor: am avut o clasă de învățământ primar la care am avut patru învățători, 2 ani au făcut cu un învățător, în rest am avut câte un învățător, pentru că normele nu puteau fi viabile mai mult de 3 ani. Mă uitam în spate – poate lumea nu știe cum se calculează viabilitatea asta – ce grupe de grădiniță am și ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil.

Atunci nu l-am dat eu viabil, acum este în sarcina inspectoratului școlar să-l dea viabil. Deci, predictibilitatea sună frumos, dar este foarte greu de, cum să spun eu, de atins (…)”, a precizat Viforel Dorobanțu.

În prezent, inspectoratele școlare sunt cele care stabilesc viabilitatea posturilor didactice, potrivit metodologiei-cadru de mobilitate.

Art. 32 – „(2) Viabilitatea posturilor didactice/catedrelor se stabileşte de consiliul de administraţie al ISJ/ISMB, la propunerea consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ, în funcţie de planurile-cadru de învăţământ în vigoare, de proiectele planurilor de şcolarizare, de evoluţia demografică la nivel local şi în concordanţă cu documentele strategice elaborate de unităţile de învăţământ. Un post didactic/o catedră este viabil(ă) în condiţiile în care poate fi constituit(ă) cel puţin pe durata unui nivel de învăţământ”, prevede metodologia-cadru de mobilitatate. 

Viabilitatea posturilor înseamnă perioada pe care se poate încheia un contract de muncă pe acel post. Când viabilitatea unui post este de 4 ani sau mai mare, atunci acel post devine titularizabil. Acest lucru înseamnă că cel care este admis și repartizat în urma concursului încheie contract pe perioadă nedeterminată.

Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, învățământul primar are o durată de 5 ani: clasa pregătitoare și clasele I-IV.

Articolul 15 – „(1) Învățământul preuniversitar se desfășoară pe următoarele niveluri:

a) educația timpurie (3 luni-6 ani), formată din învățământul antepreșcolar (3 luni-3 ani) și învățământul preșcolar (3-6 ani), ambele cuprinzând grupa mică, grupa mijlocie și grupa mare;

b) învățământul primar, cu durata de 5 ani, care cuprinde clasa pregătitoare și clasele I-IV;

c) învățământul gimnazial, cu durata de 4 ani, care cuprinde clasele V-VIII;

d) învățământul liceal, cu o durată, de regulă, de 4 ani;

e) învățământul postliceal, inclusiv prin învățământul terțiar nonuniversitar, cu durată între 1 și 3 ani.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. d), în cazul învățământului liceal tehnologic, beneficiarii primari au dreptul de a primi diplomă de absolvire după 3 ani și pot participa la examenul de certificare a calificării profesionale. În urma promovării acestui examen, absolvenții primesc certificat de calificare profesională corespunzător nivelului 3.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. d), în cazul învățământului liceal, organizat la forma cu frecvență redusă, respectiv la forma cu frecvență seral, durata învățământului este de 5 ani.

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul alternativelor educaționale, durata fiecărui nivel de învățământ este aprobată prin ordinul ministrului educației de funcționare a alternativei.”

Citește și:
Cum se scot posturile la concursul de Titularizare? Directoarea Andreia Bodea: În momentul în care se pensionează un profesor, școala este obligată să dea libere, cum spunem noi, acele ore
Titularizarea pe viață să fie înlocuită cu un contract pe o perioadă de 4-5 ani, la care să existe o recertificare, spune directorul Viforel Dorobanțu


5 comments
  1. ”la propunerea consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ” adică el stabilește viabilitatea, omul ăsta minte cum respiră și găsește scuze și aruncă vina mereu pe ceilalți, dacă voia să scoată postul la concurs pe 4 ani putea să o facă liniștit.

  2. Wow!

    A descoperit ceva nemaivăzut!

    Se numește restrângere de activitate!
    Nimic spectaculos. Nimic care sa justifice afirmațiile legate de desființarea posturilor pe durată nedeterminată. (Titularizarea)

    Pt cei care nu cunosc sistemul toate aceste truisme lacrimogene, emoționale sint menite să inducă in eroare opinia publică.

    Faptul ca au fost 4 învățători in 4 ani poate avea multe justificări simple.
    1. Școala din Curcani nu oferă o atmosferă potrivită
    2. Conducerea școlii este excesivă si exagerează in control, fără îndrumare
    3. Postul era doar o rampă de lansare înainte de pretransfer
    4. Nr mic de copiii la clasă (vizibila desființarea postului )si perspective limitate de carieră didactică
    5. Promovabilitate scăzută, ,,coafată” din statistici

  3. iar domnul asta anti titularizare????

    1. populația școlară de la Curcani este formata
      in majoritate din elevi de etnie rroma. Omul este de multa vreme director și,la nivelul județului era foarte bine cotat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Sorin Cîmpeanu și Radu Szekely / Colaj foto: gov.ro, Doria Dragusin - Merito

OFICIAL Ministrul educației: I-am propus lui Radu Szekely să rămână în echipă. Propunerea a fost făcută pe baza competenței, dar și a curajului de a spune ce gândește fără sa-i pese dacă e sau nu “în linie”

Secretarul de stat din Educație demis astăzi de premierul Florin Cîțu rămâne oficial în Minister, pe poziția de consilier al ministrului Sorin Cîmpeanu. „I-am propus lui Radu Szekely să rămână…
Vezi articolul

Elisabeta Moraru, Country manager Google România: Am avut discuții cu Ministerul Educației pentru a crea o hartă pe care să punem toate școlile din România și nevoile lor

Google România și Ministerul Educației au purtat discuții pentru realizarea unei hărți virtuale permanent actualizată, unde să se regăsească toate instituțiile de învățământ de stat preuniversitar și nevoile lor educaționale,…
Vezi articolul

O elevă care a primit notă mai mică la limba romană, după contestații la Bacalaureat, solicită o reevaluare națională a lucrărilor: Mi-aș dori să se schimbe ceva în sistemul de învățământ, care ne vrea agramați. Sunt trecute cu vederea din ce în ce mai multe greșeli

O absolventă de filologie a Liceului Teoretic „Brâncoveanu Vodă” din Urlați solicită „o reevaluare națională a lucrărilor, realizată de profesori competenți”. Aceasta a contestat nota 9,50 obținută la proba de…
Vezi articolul