Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus că își asumă că nu o să facă asistențele la ore, „pentru că n-am cum”. „Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
Viforel Dorobanțu: Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată. Eu declar public că n-am cum să mi le fac și să mă depuncteze, când mi-or face evaluarea, din punctul acesta de vedere.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Ce sunt aceste asistențe?
Viforel Dorobanțu: Noi ar trebui să facem, în medie, 180 de asistențe pe an.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Adică să vă duceți la profesori în clasă și să-i urmăriți?
Viforel Dorobanțu: La fiecare educator, învățător, profesor. Să asistăm la ore, să vedem prestația dânsului sau dânsei. Acum, lucrul acesta pare puțin imposibil și cred că așa va fi până la urmă. Sau, cel puțin, eu îmi asum că nu o să le fac, pentru că n-am cum.
Amintim că directorii și inspectorii școlari trebuie să predea minimum 10 ore pe săptămână și nu mai au dreptul la plata cu ora, în anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025, legea Bolojan asumată de guvern.
Directorii din școli și licee și inspectorii școlari generali/generali adjuncți:
- pot fi degrevați cu până la 50% din norma de predare, învățare și evaluare,
- nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul,
- prin excepție, pot face activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, potrivit legii Bolojan.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că actualul model, în care directorii sunt și cadre didactice, trebuie analizat. „Poate vom dori să gândim un model mai managerial. Trebuie să vedem dacă degrevările actuale le permit să funcționeze eficient”, a explicat Daniel David, într-un interviu la Antena 3, pe 26 august.
Alianța Colegiilor Centenare (ACC) a criticat dur măsurile introduse prin Legea 141/2025, pe care le consideră „un atac la statutul cadrului didactic” și „o compromitere pe termen lung a calității în educație”. De exemplu, obligațiile impuse directorilor de școli de a preda 10-14 ore/săptămână creează ambiguități și inechități, potrivit unui punct de vedere transmis redacției.
- Ministrul Daniel David a anunțat că va organiza, începând de săptămâna aceasta, consultări în marile orașe, centre regionale, cu directori și inspectori școlari, pentru a decide modelul spre care va merge sistemul: „Sunt 2,3 modele. Le discutăm pe acestea două-trei și să vedem ce propuneri aveți și ce implementăm în țară, atât la nivel de inspectorate, și o să am întâlniri pe acest spectru, cât și cu directorii, fiindcă, în același timp, tot în această toamnă trebuie să pregătim metodologia pentru concursul la nivel de directori, pe care va trebui să îl lansăm tot în prima jumătate a anului viitor.”
Ce s-a schimbat din septembrie 2025
Pe 1 septembrie, Guvernul a publicat în Monitorul Oficial normele metodologice care stabilesc degrevarea de normă didactică și de predare pentru personalul cu funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar. Ele intră în vigoare odată cu începutul anului școlar 2025-2026.
Aceste norme, corelate cu Legea 141/2025, prevăd că:
- Directorii de școală, grădiniță și liceu vor avea o normă fixă de 10 ore de predare/săptămână.
- Directorii adjuncți vor avea 12 ore/săptămână.
- Inspectorii școlari vor preda 10 ore/săptămână.
- Consilierii de la CJRAE vor avea 16 ore/săptămână.
Prin urmare, directorii și inspectorii nu vor mai putea cumula plata cu ora, fiind obligați să predea exact numărul de ore stabilit de lege, cu excepția cazurilor aprobate de inspectoratele școlare (ex. școli izolate).
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
