DOCUMENT Noul “laborator de cercetare” în științele educației al Ministerului trebuie să “aplice Programul de Guvernare”. Cercetarea se va face într-o unitate fără personalitate juridică și se înființează la Miercurea Ciuc și Cluj-Napoca birouri pentru subiectele de examene pentru minorități

Foto: Pexels.com

Institutul de Științe ale Educației și Centrul de Evaluare și Examinare se comasează pentru că este nevoie de “o abordare unitară” în derularea activităților “menite să pună în aplicare Programul de guvernare”. În plus, aceste “activități” sunt menite și “să sprijine Ministerul Educației și Cercetării în îndeplinirea principalei misiuni ale sale, respectiv aceea de formare (…) a infrastructurii mentale a societății românești, în acord cu noile cerințe” europene. Prevederile sunt cuprinse în proiectul de Hotărâre de Guvern care stabilește forma de organizare a noii instituții ce comasează IȘE și CNEE: Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.

Noua instituție vine și cu două birouri pentru minorități, structuri inexistente până acum, la Miercurea Ciuc și la Cluj-Napoca. Centrul se va ocupa atât de curriculum, cât și de subiectele tuturor examenelor naționale, de la evaluările naționale, bacalaureat, până la titularizare.

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) – acesta este numele noii instituții – este “organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, care se organizează și funcționează în subordinea Ministerului Educației și Cercetării”, prevede proiectul de HG, pus în dezbatere publică de către Ministerul Educației.

Activitățile de cercetare pe care până acum le realiza Institutul de Științe ale Educației (IȘE) vor fi preluate de o “unitate” din cadrul CNPEE, cu “structură de cercetare-dezvoltare, fără personalitate juridică”, prevede Nota de fundamentare. Concret, proiectul de HG impune următoarele: “Activitățile privind cercetarea-dezvoltrarea și fundamentarea politicilor educaționale pe baza cercetării științifice se desfășoară în cadrul Unității de Politici și Cercetare în Științele Educației, structură de cercetare-dezvoltare, fără personalitate juridică, organizată în cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, în conformitate cu prevederile Art. 8^1 din O.G. nr. 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică” (Art. 9 din proiectul de HG).

Paradoxal, noua instituție care se ocupă atât de curriculum, cât și de examene “poate participa la activitatea unor grupuri de lucru pentru elaborarea standardelor naționale de evaluare”, prevede art. 3 alin. h din proiectul de HG. Nu este clar cine are obligativitatea să gândească și să impună standardele naționale de evaluare, atâta vreme cât “laboratorul” Ministerului are doar opțională această activitate.

Centrul “efectuează la solicitarea Ministerului Educației și Cercetării expertize și sondaje de evaluare a rezultatelor școlare și a eficienței învățământului”, stabilește articolul 3 litera l din același proiect de act normativ. În conformitate cu această regulă, noua instituție poate să nu mai realizeze rapoartele subsecvente Evaluărilor Naționale de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, de exemplu, dacă Ministerul nu trimite o solicitare anuală în acest sens.

Deși în Nota de fundamentare este scris că CNPEE se va ocupa de testarea PISA și TALIS, proiectul de Hotărâre de Guvern (HG) statuează că noua instituție este centru național doar pentru testarea internațională PISA.

Conducerea Centrului va fi asigurată de un director general și de un director general adjunct, “numiți prin ordin al ministrului educației și cercetării, pe baza rezultatelor concursurilor organizate în condițiile legii”.

Patrimoniul CNPEE “se constituie prin preluarea patrimoniului Centrului Național de Evaluare și Examinare și a Institutului de Științe ale Educației”.

Amintim că Guvernul a decis pe 6 noiembrie 2019, în prima ședință a Executivului condus de Ludovic Orban, printr-o Ordonanță de Urgență, ca Institutul de Științe ale Educației (care concepe curriculumul școlar și face cercetare în științele educației) și Centrul Național pentru Evaluare și Examinare (care concepe subiectele tuturor examenelor naționale și organizează licitațiile de manuale), să se comaseze într-o instituție nouă, numită Centrul Național de Politici și Evaluare.

Abia două luni mai târziu, Ministerul Educației pune în dezbatere publică Hotărârea de Guvern care prevede care este forma de organizare a noii instituții: Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.

Nota de fundamentare care argumentează necesitatea Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație

IȘE și CNEE “au scopuri care sunt în strânsă legătură”. “Este necesară astfel o abordare unitară în derularea acestor activități pentru sistemul național de educație, de un management coerent și eficient, menite să pună în aplicare Programul de guvernare, concretizând principiul eficienței instituționale și să sprijine Ministerul Educației și Cercetării în îndeplinirea principalei misiuni ale sale, respectiv aceea de formare, prin educație, formare profesională și cercetare a infrastructurii mentale a societății românești, în acord cu noile cerințe, derivate din statutul României de țară membră a Uniunii Europene”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de HG. Autorii notei preiau ad literam misiunea asumată de legea educației, în articolul 2, referitoare la “infrastructura mentală a societății românești”.

CNPEE va avea 153 de posturi, “preluate de la CNEE și IȘE”. “Posturile sunt prevăzute, în condițiile legii, pentru funcții publice, personal contractual și cercetători”, prevede actul.

Cele 153 de posturi necesare funcționării CNPEE sunt preluate astfel:
– 58 de posturi de la CNEE
– 85 de posturi de la IȘE
– 5 posturi alocate Biroului pentru învățământul în limbile minorităților naționale cu sediul la Cluj-Napoca
– 5 posturi alocate Biroului pentru învățământul în limbile minorităților naționale cu sediul la Miercurea-Ciuc

“Cele 10 posturi teritoriale alocate învățământului în limbile minorităților sunt finanțate din bugetul MEC aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2019 nr. 50, cu modificările și completările ulterioare – art. 41 alin. (2)”, se mai arată în nota de fundamentare.

În Nota de fundamentare, se arată că proiectul nu are impact social.

Descarcă de aici Proiectul de HG de organizare a Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație

Proiect de Hotarare de Guvern privind organizarea CNPEE

Descarcă de aici Nota de fundamentare:

Nota Fundamentare

 

Noul centru are următoarele atribuții principale, potrivit proiectului de HG:

Centrul Național de Politici și Evaluare în educație exercită, în domeniul curriculumului național, al evaluărilor și examinărilor în învățământul preuniversitar, următoarele atribuții principale:

Centrul Național de politici și evaluare în educație mai exercită și următoarele atribuții, în raport cu scopul pentru care este înființat:

 

Eu îmi doresc în cadrul Ministerului un laborator de cercetare propriu, care să îmi livreze documente de politici educaționale, documente corecte pentru un parcurs corect educațional al elevului. Prin urmare, IȘE se comasează CNEE în binele elevului, pentru ca orice decizie pe evaluare-examinare să fie bazată pe studiu”, declara Monica Anisie în noiembrie 2019, în prima conferință de presă susținută în calitate de ministru al Educației.

Decizia guvernului a fost criticată, însă, de cercetătorii din Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, care au facut apel public pentru menținerea instituţiei. 

Comasarea Institutului de Științe ale Educației cu unitatea administrativă din interiorul Ministerului Educației care concepe subiectele pentru examene “este o gafă monumentală”, a acuzat și Mircea Miclea. Cercetătorul a avertizat că IȘE își pierde prin comasare statutul de institut de cercetare, “independența științifică a cercetătorilor devine nulă și sunt simpli subordonați ai ministrului, ca orice funcționar public”.

Photo by energepic.com from Pexels

Citește și:

 

 

 

Exit mobile version