Monica Anisie: Mi-aș dori o evaluare internațională a universităților și numai anumite instituții de învățământ superior să poată realiza masteratul didactic

3.238 de vizualizări
Raluca Turcan, Ludovic Orban si Monica Anisie, la preluarea mandatului de ministru al Educației de către Anisie / Foto: edupedu.ro
“Sunt un om al sistemului de educație și un profesor care cu incredere si-a facut treaba la clasa si la fel imi doresc ca si la Minister, cu transparenta si credibilitate, cu predictibilitate sa luam masuri”, a declarat Monica Anisie, la ceremonia de preluare a mandatului de ministru al educației și cercetării. Ministrul și-a anunțat intenția de a realiza o evaluare internațională a universităților, în urma căreia numai anumite instituții de învățământ superior să poată organiza masteratul didactic – ruta de formare a profesorilor.

La ceremonia de la Ministerul Educației au participat premierul Ludovic Orban și Raluca Turcan, viceprim-ministru. În premieră, Ministerul Educației a fost fără ministru – plin sau interimar – din 18 septembrie și până acum, pentru mai bine de o lună și jumătate.

Monica Anisie, cele mai importante declarații:
  • Preiau astăzi mandatul de ministru al educației și cercetării cu deplină responsabilitate și încredere
  • Sunt un om al sistemului de educație și un profesor care cu încredere și responsabilitate și-a făcut treaba la clasă și la fel îmi doresc ca și la Ministerul Educației și Cercetării, cu transparență, cu credibilitate, cu predictibilitate să luăm măsuri, așa cum am declarat și în prima mea zi, pentru tineri, pentru copii, pentru elevi și studenți
  • Îmi doresc foarte mult ca acest mandat să fie realizat, bazat pe ceea ce înseamnă transparență decizională, de aceea întotdeauna mă voi consulta cu toți partenerii noștri educaționali
  • Dar în primul rând deciziile pe care le voi lua vor fi ca răspuns la întrebarea: ce aduce bun pentru elev, pentru student, măsura pe care o voi lua?
  • Îmi doresc un parteneriat real și cu membrii comisiilor de educație din Parlamentul României, și în felul acesta îmi doresc un parteneriat real și cu sindicatele, și cu reprezentanții elevilor, studenților, pentru că nu putem face o educație de calitate, decât dacă suntem alături de sistem. Și așa cum spuneam, eu sunt un om al sistemului de educație. Și îmi doresc ca acești copii și studenții să aibă în mine un partener
  • Referitor la comasarea Institutului de Științe ale Educației cu Centrul Național de Evaluare și Examinare – îmi doresc de la acest mandat să ne bazăm pe niște politici educaționale corecte. Ca să poți să faci o evaluare și o examinare corecte, trebuie să te bazezi pe studiile ISE. Până acum, nu s-a întâmplat acest lucru. Trebuie să fim realiști.
  • Sunt oameni foarte valoroși în cadrul Institutului de Științe ale Educației, cercetători la care noi nu renunțăm, pentru că eu îmi doresc în cadrul Ministerului un laborator de cercetare propriu, care să îmi livreze documente de politici educaționale, documente corecte pentru un parcurs corect educațional al elevului. Prin urmare, IȘE se comasează CNEE în binele elevului, pentru ca orice decizie pe evaluare-examinare să fie bazată pe studiu
  • Nu sunt de acord sub nicio formă cu colectarea acestor fonduri suplimentare în școli.
  • Trebuie să gândim lucrurile și în sensul în care profesorul este înglobat în hârtii. Un profesor aproape 80% din timp și-l dedică realizării hârtiilor necesare și nu se gândește la ora pe care el trebuie să o desfășoare, decât foarte puțin timp. Prin urmare, dacă întrebați orice profesor vă va răspunde că ARACIP reprezintă instituția de care lor le este cel mai… să nu zic teamă, că nu este vorba de teamă. Vom face o analiză în acest sens, vom vedea cum anume putem îmbunătăți, ce aduce de fapt bun, care este calitatea actului educațional dacă eu realizez 100 de hârtii pentru că îmi vine ARACIP? Aici se rezumă totul.
  • Diminuarea orelor la clasa – este deja o lege. Credeți că un elev de clasa a V-a, după 7 ore petrecute la școală, mai poate când ajunge acasă să dea randament?
  • Mediile defavorizate pentru mine sunt o prioritate, voi merge personal la Iași să văd ce este acolo și orice situație de risc pentru elevi vreau să o gestionez personal
  • Va fi o reorganizare a Ministerului, noi acum vorbim despre Ministerul Educației și Cercetării. Vom gândi o nouă organigramă, pe care o vom adopta prin HG. Probabil vom rămâne doar 4 secretari de stat, din 8 câți sunt în prezent
  • Nu am realizat încă un audit, pentru că am așteptat o preluare oficială și trebuia să existe ordonanța de reorganizare a ministerelor
  • Întrebare: Ați anunțat reluarea evaluării școlilor doctorale. Pe ce metodologie? Noi am convenit că trebuie să facem o analiză corectă a metodologiei care există și ARACIS trebuia până la acest moment să realizeze evaluările
  • Mi-aș dori sa fie o evaluare internațională a universitatilor și numai anumite instituții de învățămînt superior să poată realiza masteratul didactic
  • Nu pot să vă răspund – Dacă DPPD-urile vor fi interzise
Cele mai importante declarații ale premierului Ludovic Orban:
  • Suntem prezenți astăzi aici atât eu, ca premier, cât și doamna Raluca Turcan, vicepremier, pentru a instala oficial noul ministru al Educatiei, dna profesoară Monica Anisie
  • Întrebare: Care este forma de organizare pe care o va avea cercetarea, în acest cabinet? Ludovic Orban: Va avea o structură condusă de un secretar de stat. Am unit educația cu cercetarea, pentru că noi considerăm că există o legătură intrinsecă, pentru că noi trebuie să urmăm modelul european în care cercetarea – cel puțin aplicată – se desfășoară în universități și încercăm să susținem dezvoltarea cercetării în universități. Degeaba ai un minister, dacă aloci 0,17% din PIB pentru cercetare. Cu siguranță va crește alocarea, trebuie să facem o evaluare foarte clară a necesităților existente în domeniul cercetării.
  • Intenția noastră este să nu dăm bani numai pentru salarii, ci resursele financiare să fie alocate în sistem de competiție, după criterii obiective, de obținere a proiectelor de cercetare și acest sistem a mai funcționat, dacă vă aduceți aminte
  • Va fi departament condus de un secretar de stat
  • Evident, cercetarea va fi sprijinită nu numai de secretarul de stat sau de ministru, ci va sprijinită de guvern în ansamblul său, pentru că fără cercetare, inovare și mai ales fără aplicarea rapidă a rezultatelor cercetării și inovării economia nu se poate dezvolta, iar economia românească are nevoie de inovare, de cercetare, de transfer tehnologic, de aplicarea în activitatea companiilor a rezultatelor acestor cercetări
  • De asemenea, ne gândim să constituim și o structură de sprijin pentru orice entitate care dorește să aplice pentru finanțări direct de la bugetul Uniunii Europene pentru proiecte de cercetare. Să existe susținere din partea noastră, pentru a crește șansele proiectelor depuse de entitățile din România de a obține finanțare
  • Pe exercițiul financiar 2014-2020 din păcate România este pe ultimul loc ca și sume obținute din bugetul UE pe proiecte de cercetare. Acest lucru nu ne onorează, iar intenția noastră este să pregătim pentru viitorul exercițiu financiar multianual, 2021-2027, un mecanism de sprijin a oricărui posibil beneficiar care vrea să aplice, să primească susținere astfel încât proiectele depuse să aibă șanse mai mari de a putea obține finanțare.
  • Întrebare: Vor fi modificări ale examenelor naționale în acest an? Ceea ce nu am suportat la mulți miniștri e că au schimbat regulile jocului pe parcurs. Aveam băiatul clasa a VIII-a, era un anumit sistem de evaluare, adică era o pondere a mediei pe 4 ani și o pondere a examenului de Capacitate care a fost schimbat. După ce eu mi-am determinat băiatul să învețe la toate materiile, m-am trezit în clasa a VIII-a să îl susțin sa se pregateasca la materiile examenului de Capacitate
  • Ca atare, orice modificare – și am vorbit cu doamna ministru și are aceeași părere – de organizare a examenelor trebuie făcută la începutul ciclului, cu o perioadă de timp înainte, astfel încât să permită adaptarea elevului sau a studentului, dacă e cazul, de modificări
  • Întrebare: Veți lansa licitația de manuale pentru clasa a VIII-a? Sunt convins că licitația va fi lansată din timp
  • Eu am fost împotriva reintroducerii monopolului editurii didactice, editurii de stat, am atacat la Curtea Constituțională, am avut câștig de cauză. Eu cred că există furnizori de manuale privați care au arătat că au capacitatea de a realiza manuale de calitate, care să ajute și profesorii, dar și elevii…
  • Vom lansa licitația pentru manuale cât de curând este posibil și vom face o licitație pe bune, la care într-adevăr să fie selectate cele mai bune produse, cele mai bune manuale
  • Întrebare: Ce se va întâmpla cu Institutul de Științe ale Educației și cu Centrul Național de Evaluare și Examinare (care au fost comasate – n.red)? Noi avem mai mulți pași pe care i-am făcut: primul a fost restructurarea ministerelor și de la 28 am ajuns la 16.
  • Urmează pasul doi: orice entitate cu personalitate juridică are aproximativ 60% dintre angajați angajați care nu furnizează servicii directe către cetățean, ci reprezintă personal de întreținere, resurse umane, economic, juridic, audit, samd. Concentrarea unei entități funcționale care să cuprindă angajați care să fie dedicați realizării misiunii către cetățeni reprezintă una dintre direcțiile noastre de acțiune. Declanșăm un audit extern care să evalueze toate entitățile subordonate Ministerelor sau Guvernului.
  • La Guvern, am format departamente fără personalitate juridică, în subordinea Secretariatului General, pentru ca în ele să lucreze doar angajați care să presteze categorii de activități pentru cetățeni.
  • Ca să înlocuiești un sistem cum este costul standard per elev, care cât de cât are o anumită fundamentare, trebuie să pui la punct un alt sistem care să asigure finanțarea. Și așa trebuie făcută o evaluare foarte serioasă, în acest domeniu, pentru că trebuie menținute entități școlare care într-adevăr au viabilitate, care au elevi si capacitatea de angaja dascăli pregătiți
  • Trebuie să creștem calitatea serviciilor de educație furnizate de dascăli, mai ales în mediile defavorizate. Poate este mai ușor să fii cadru didactic și să ai rezultate într-un liceu de tradiție, în care vin copii din familii foarte bine educate și care într-un fel din familie vin cu această înclinație spre studiu și e mult mai greu să ai rezultate în medii vușnerabile, unde sunt familii unde poate nu există această înclinație spre studiu și cadrele didactice trebuie să aibă o abordare distinctă
  • Sistemul finlandez selectează din universități cei mai buni absolvenți. Îi motivează printr-un salariu mare la angajare, iar ecartul între salariul pe care îl primește un tânăr profesor debutant, care intră în carieră, și salariul pe care îl primește la final de carieră nu este așa de mare ca la noi. Există sisteme continue de formare, adică se investește în cadrele didactice, în creșterea capacității lor de a relaționa cu copilul. Trebuie să încercăm să implementăm niște modele de succes care funcționează în alte țări și, în mod evident, doamna ministru va gândi cu mare seriozitate orice pas pe care îl va face, dar în direcția îmbunătățirii calității educației pentru copiii noștri.
  • Nu știu de ce trebuie să fie și ARACIP, și ARACIS [agențiile care evaluează și acreditează școlile/grădinițele de stat și private – și universitățile de stat și private – n.red.], de ce să nu fie o singură structură? Trebuie văzut exact cu ce se ocupă și ARACIS, și ARACIP. Adică, bun, numărăm suprafețe, volume, număr de scaune, de mese, dar trebuie să facem și o evaluare calitativă a capacității unei instituții de învățământ de a furniza servicii de educație
  • Nu pot să prevăd eu ce se va întâmpla cu economia mondială. Motoarele de creștere economica folosite de guvernările PSD care s-au bazat în special pe stimularea artificială a consumului, prin creșterea salariului minim, se cam gripează și e nevoie să revenim la o creștere sustenabilă, la investiții, inovare, cercetare
  • Ce se va întâmpla cu economia mondială cred că puțina lume poate să anticipeze și sper să mai dureze pana vine un ciclu economic negativ, astfel încât să putem să redresăm economia
Cele mai importante declarații ale viceprim-ministrului Raluca Turcan:
  • Este o bucurie să o instalăm astăzi, ca ministru, pe doamna Monica Anisie într-un guvern care într-adevăr pune educația pe primul loc, ca prioritate zero.
  • Dacă ne uitam la numărul de miniștri care s-au perindat pe această funcție, putem să ne dam seama de incoerența acestui sistem.
  • Pentru Guvernul Orban, educația făcută bine este o condiție pentru o societate prosperă.
  • Educația este cea mai bună asigurare pe care părinții pot să o primească, pentru viitorul copiilor lor
  • Așa cum a declarat în prima zi de mandat doamna Monica Anisie, în centrul guvernării va fi copilul și toate măsurile pe care le vom urmări și le vom lua vor avea în centru copilul
  • Am încredere că o să interveniți rapid și haosul care s-a instituit în acest domeniu în ultimii ani se va opri. Cred că veți reuși să reconfigurați acest sistem, încât să dați încredere că sistemul de educație nu se va mai învârti în gol
  • Cele mai mari provocări le avem în legătură cu rata părăsirii timpurii, care este la o cifră record; de asemenea, avem mari probleme legate de analfabetismul funcțional, de rezultatele slabe la evaluările și testările naționale și internaționale și, de asmenea, la adaptarea sistemului de educație cu piața muncii
  • Soluțiile se regăsesc in programul de guvernare si sunt deja prezentate si anticipate si sunt convinsă că vor deveni măsuri concrete în mandatul doamnei ministru Anisie
  • O asigur de tot sprijinul meu, sunt convinsă că este sprijin total din partea premierului Orban și mi-aș dori ca atunci când vom trage linie, după mandatul dvs. și al acestui cabinet, oamenii să simtă că s-a întâmplat ceva bun în sistemul de educație și că consecințele acestor măsuri bune se vor vedea concret peste ani

 

 


2 comments
  1. Se vede o bună cunoaştere a stării de fapt. Se vorbeşte mult pe forumuri de câteva urgenţe sau doleanţe. Reluarea unor direcţii ale Reformei de la nivelul Marga-Crişan 1999: opţionale, manuale alternative… Redefinirea calităţii ca altceva decât o acoperire cu hârtii. Clarificarea dependenţei şcolii de autoritatea locală: ce anume îi este interzis primăriei. Învăţământ profesional. Examen de admitere la liceu. Cadrul didactic să fie tratat ca cetăţean capabil de autoînvăţare, asigurându-i-se accesul la baze de date serioase, pentru formarea continuă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Retragerea Catincăi Nistor din funcția de director ICR Londra, cerută printr-o petiție de românii din Marea Britanie / Nistor, fiica unui mason care are legături cu PSD, trimisă în judecată pentru că și-ar fi atribuit bani necuveniți de la Bulandra

Mai mulți români din Marea Britanie au inițiat o petiție în care protestează față de numirea Catincăi Nistor la Institutul Cultural Român (ICR) din Londra, solicitând „retragerea acesteia din funcția…
Vezi articolul