Două masterate obligatorii pentru studenții care vor să devină profesori de gimnaziu și liceu – este propunerea avansată de directorul DPPD Cătălin Glava, de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, într-o dezbatere la Academia Română: Soluția este modificarea legii. Un masterat de specialitate și unul didactic ar fi poate versiunea cea mai fezabilă

Cătălin Glava / Foto: UBB

Obligativitatea parcurgerii unui masterat de specialitate de către studenții care vor să devină profesori în școlile gimnaziale și licee, pe lângă masteratul didactic obligatoriu deja prin lege, este propusă de conferențiarul Cătălin Glava. Director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Glava a susținut în cadrul unei dezbateri organizate de Academia Română ideea ca obligativitatea masteratului de specialitate pentru viitorii profesori din preuniversitar să fie introdusă în Lege prin modificarea actualei Legi a educației Deca-Iohannis.

De remarcat că universitățile sunt în prezent terenul unei dispute „pe studenți” între psihopedagogi și profesorii universitari de alte specialități, după ce Legea Deca-Iohannis a menținut obligativitatea ca în viitor studenții care vor să devină profesori de gimnaziu sau liceu să urmeze un masterat didactic. Primele lovite de această obligativitate prevăzută de lege ar fi masteratele de specialitate. În locul regândirii ofertei universitare și modernizării cu scopul a atrage cât mai mulți studenți, vedem însă lansate propuneri de obligare a studenților să parcurgă mai multe programe de masterat, pentru a se putea angaja.

În acest context, Academia Română a organizat joi, 9 octombrie 2025, o dezbatere cu tema „Masteratul didactic, încotro?”, la care au participat ministrul Daniel David și profesorii Romiță Iucu, Rodica Zafiu, Liviu Ornea, Lucian Ciolan, Cătălin Glava, Oana Fotache Dubălaru și Marian Ilie, potrivit TVR Info. Atât Rodica Zafiu, cât și Cătălin Glava au susținut explicit ideea obligării studenților care vor să devină profesori să parcurgă și masteratul didactic, dar și un masterat de specialitate, deși în specialitate studenții tocmai au absolvit facultatea.

Singurul care a tras un semnal de alarmă cu privire la relevanța masteratelor de specialitate existente pe piața universitară în raport cu nevoile viitorilor profesori a fost Lucian Ciolan. „Haideți să fim onești! Masteratele științifice, așa cum există ele acum la facultăți, că sunt profesionale, că sunt de cercetare, majoritatea covârșitoare n-au nicio treabă cu ce urmează să predea profesorii în gimnaziu și în liceu”, a declarat Ciolan în cadrul aceleiași dezbateri, la care s-a declarat concomitent „total de acord că ordinea contează mai puțin, atâta timp cât statul e dispus, cum zicea și Liviu mai devreme [referire la intervenția profesorului Liviu Ornea în cadrul dezbaterii – N.Red.], dacă are bani să finanțeze două masterate de la buget. Ordinea în care le face un student nici mie nu mi se pare relevantă”.

Cele mai importante declarații făcute de Cătălin Glava, directorul DPPD al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, în dezbaterea „Masteratul didactic, încotro?”:

Mircea Dumitru, vicepreședinte al Academiei Române, fost ministru al Educației și fost rector al Universității din București:

Lucian Ciolan, prorector UB:

Mircea Dumitru:

Cătălin Glava:

Informații de background

În cadrul aceleiași dezbateri, ministrul Daniel David a declarat următoarele:

Amintim că Legea educației Iohannis-Deca prevede că din 2029 vor putea fi angajați ca profesori în gimnaziu și liceu numai studenții care au parcurs, obligatoriu, un masterat didactic de 1 an sau de 1 an și jumătate (articolul 176 din Legea învățământului preuniversitar 198/2023).

Însă profesorii universitari atrag atenția că masteratul didactic scurtat la doar 1 an și 1 an și jumătate de fosta ministră Ligia Deca prin propria Lege a educației nu respectă standardele Bologna. Un student care ar urma să facă masteratul de 1 an sau 1 an și jumătate prevăzut de fosta ministră „nu se poate duce la doctorat dacă va dori vreodată” și „are o problemă cu cadrul european al calificărilor, cu recunoașterea calificărilor la nivel european”, a avertizat Lucian Ciolan, prorector al Universității din București.

Reformarea pregătirii viitorilor profesori prin desființarea DPPD-urilor și înlocuirea pregătirii psihopedagogice și didactice aplicate de aceste departamente prin noile masterate didactice de 2 ani a fost introdusă în lege pentru prima dată în 2011, în Legea Miclea-Funeriu. Universitățile au respins, însă, desființarea DPPD-urilor, astfel că primele masterate au apărut abia în 2020, ca urmare a deciziei ministrului de la acea vreme, Monica Anisie. Preluarea și în Legea educației Deca-Iohannis din 2023 a obligativității ca studenții care vor să devină profesori în școli gimnaziale și licee să parcurgă masterate didactice va conduce, cel mai probabil, de la aplicare, la dispariția unora dintre masteratele de specialitate la care predau parte dintre profesorii care nu sunt din zona psihopedagogică.

Pentru a contracara dispariția unora dintre masteratele de specialitate care nu vor mai fi alese de studenți, parte dintre profesorii din universitar propun obligarea prin lege a studenților să urmeze și masterate de specialitate, nu doar didactice, pentru a deveni profesori în preuniversitar, deși în specialitate au absolvit deja studiile de licență.

Viitorii profesori să facă licență de 3 ani, masterat de specialitate de 2 ani și masterat didactic de 1 an, a ajuns să propună și profesoara Rodica Zafiu, președinta secției de Filologie a Academiei Române, în cadrul aceleiași dezbateri la care nu a fost invitat niciun profesor din preuniversitar, potrivit informațiilor publicate de Academie și preluate de TVR Info.

Pe de altă parte, și profesorii de psihopedagogie sunt scindați în două tabere: cei care susțin în continuare funcționarea Departamentelor pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD-uri) care îi formează de zeci de ani prin module de pregătire psihopedagogică pe studenții care vor să devină profesori și care sunt lăsați să funcționeze și de Legea Deca, și cei care susțin reformarea pregătirii psihopedagogice a viitorilor profesori prin desființarea DPDD-urilor și înlocuirea lor cu masteratele didactice de 2 ani, așa cum au fost introduse prima dată în Legea Miclea-Funeriu, dar respinse până în 2020 de către universități.

Citește și:
Viitorii profesori să facă licență de 3 ani, masterat de specialitate de 2 ani și masterat didactic de 1 an, propune profesoara Rodica Zafiu, președinta secției de Filologie a Academiei Române: Este ideal, chiar dacă pare neeconomic și scandalos
Lucian Ciolan, prorector al Universității din București: Masteratele științifice n-au nicio treabă cu ce urmează să predea profesorii în gimnaziu și în liceu. Haideți să fim onești
Un modul de formare pentru cadrele didactice universitare este în discuție la Universitatea din București, anunță Romiță Iucu, președintele Consiliului de Analiză Strategică al UB
Dacă facem în continuare o școală pe placul copiilor, se duce naibii totul, spune Liviu Ornea, UB: Școala e grea. Suntem învechiți? Foarte bine / Marian Ilie, UVT: Nu putem să rămânem învechiți. Ca să mă ajuți, ca elev, să învăț Matematică, trebuie să-mi vorbești pe limba mea, nu doar pe limba olimpicilor
Masteratul didactic nou, cu durată de un an – în dezbatere la Academia Română, joi, 9 octombrie, anunță ministrul Daniel David
Acuzații de „abuz” la adresa Universității din București, după ce un program de master „unic în România” a fost oprit din cauza numărului mic de studenți / UB: Sunt aplicate reguli vechi, 14 programe sunt în această situație în 2025-2026 – UPDATE
Din peste 900 de absolvenți de masterat didactic raportați în ultimii trei ani, doar 90 au intrat prin concurs în învățământ / Studiile sunt susținute financiar de stat, dar nu există încă stimulente sau condiționări pentru atragerea acestor absolvenți către școli

Exit mobile version