Elevii din ciclul primar vor putea participa doar la concursuri județene sau interjudețene organizate în afara orelor de curs, potrivit proiectului de regulament pentru proiectele de educație extrașcolară 2025, pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării (MEC). Documentul precizează că doar elevii de gimnaziu și liceu pot lua parte la proiectele extrașcolare naționale, ceea ce înseamnă că școlarii mai mici nu vor avea acces la competițiile de acest nivel.
La intrarea în vigoare a acestui regulament – în premieră elaborat separat pentru concursurile extrașcolare, care sunt propuse de profesori și organizate la scară mai mică decât olimpiadele și concursurile ministerului -, ar urma să iasă din vigoare regulamentul competițiilor școlare aprobat prin ordinul de ministru 3.035/2012.
Potrivit articolului 3, alineatul (2) din proiect, „Calendarul proiectelor de educație extrașcolară cuprinde activități educaționale extrașcolare la care participă preșcolari și elevi din învățământul primar și secundar, astfel:
- în cadrul proiectelor de educație extrașcolară județene/ale municipiului București și al proiectelor de educație extrașcolară interjudețene pot participa preșcolari și elevi din învățământul primar și secundar;
- în cadrul proiectelor de educație extrașcolară naționale pot participa doar elevi din învățământul secundar”.
Prin această formulare, Ministerul Educației limitează clar nivelul la care pot ajunge elevii de clasele P-IV, care nu mai pot concura în cadrul unor proiecte naționale cu caracter educativ sau interdisciplinar.
Ce prevede noul regulament
Proiectul stabilește cadrul general pentru toate activitățile educaționale organizate în afara programului școlar. Conform articolului 1, „proiectele de educație extrașcolară sunt activități educaționale organizate în afara timpului școlar, care facilitează aplicarea în viața de zi cu zi a competențelor dobândite în sistemul de învățământ preuniversitar”.
Aceste activități pot fi, potrivit ministerului, „concursuri extrașcolare și extracurriculare, festivaluri, tabere de profil, simpozioane pentru elevi, proiecte de voluntariat și alte activități similare”.
Ministerul precizează că proiectele pot fi organizate atât de Ministerul Educației și Cercetării, cât și de MEC și parteneri, de inspectoratele școlare județene, centrele de resurse și asistență educațională (CJRAE/CMBRAE), casele corpului didactic, unitățile de învățământ sau partenerii acestora, inclusiv asociații, fundații ori alte instituții publice și private.
Participarea este opțională și „nu presupune nicio contribuție financiară din partea elevilor”, fiind interzisă orice formă de taxă de înscriere, contribuție sau condiționare de achiziționarea unor materiale, reviste, foi de concurs sau alte obiecte, se arată în articolul 2, alineatul (5).
Totodată, regulamentul prevede că „organizarea activităților educaționale extrașcolare se bazează pe dorința elevilor de a se implica în acestea, pe parteneriatul unității școlare cu alte instituții care pot furniza resurse, și pe disponibilitatea cadrelor didactice de a desfășura activități cu elevii în afara orelor de curs”.
- DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul regulamentului specific de întocmire a calendarelor de proiecte de educație extrașcolară:
Concursuri locale și județene, dar fără statut de olimpiadă
Activitățile de acest tip – concursuri școlare de regulă inițiate de profesori sau asociații și aprobate de inspectorate – nu au statut de olimpiadă, competiție girată de Ministerul Educației și Cercetării. În consecință, rezultatele obținute de elevi la aceste evenimente nu pot fi luate în calcul la acordarea burselor de merit, de exemplu, potrivit reglementărilor în vigoare.
Proiectul de regulament vine la scurt timp după publicarea altui document în dezbatere – Regulamentul-cadru privind organizarea competițiilor școlare – care prevede că olimpiadele se adresează exclusiv elevilor de gimnaziu și liceu, fără a menționa ciclul primar.
În noul document se precizează că olimpiadele sunt „competiții de excelență organizate pe baza studiului disciplinelor din planurile-cadru pentru învățământul gimnazial și liceal”, ceea ce înseamnă că elevii de clase primare sunt complet excluși de la olimpiadele definite de Ministerul Educației și Cercetării (MEC).
Ministrul Educației: „Nu se interzic olimpiadele, dar ministerul nu le va mai organiza”
După apariția proiectelor, ministrul Educației, Daniel David, a încercat să explice decizia instituției. Într-o declarație făcută joi, 23 octombrie, live pe pagina de Facebook a MEC, acesta a spus:
- „Am văzut în spațiu public o idee cum că am interzice concursurile sau olimpiadele la nivelul învățământului primar. Nu se pune problema în acest sens. La nivelul învățământului primar se pot organiza concursuri, se pot organiza olimpiade, doar că trebuie să fie organizate de către școli într-o variantă județeană, interjudețeană și la nivel național, dar să fie implicate asociațiile științifice, asociațiile profesionale sau alte organizații.”
Context: restricția devine regulă permanentă
Edupedu.ro a relatat în ianuarie 2025 că, pentru anul școlar 2024-2025, Ministerul Educației a eliminat deja elevii din ciclul primar din lista oficială a concursurilor și olimpiadelor recunoscute de minister, aceștia fiind opriți la etapele locale.
Prin introducerea acestei limitări direct în regulamentul-cadru, restricția devine acum regulă generală și permanentă, aplicabilă pentru anii școlari următori.
Noua reglementare se află în consultare publică până la începutul lunii noiembrie 2025, urmând să fie adoptată prin ordin de ministru după analizarea observațiilor primite și avizarea în Comisia de dialog social.
