Premieră: Elevii de clasele primare sunt excluși de la olimpiadele și concursurile școlare 2025. Ministerul Educației le-a interzis să participe prin primul ordin de ministru semnat de Daniel David. Elevii nu pot să treacă în etapele finale din CPEENI

59.301 de vizualizări
Foto: © Oksanabratanova | Dreamstime.com
Elevii de clasele primare nu pot participa în anul școlar 2024-2025 la olimpiadele și concursurile școlare naționale ale căror calendare de desfășurare au fost anunțate recent de ministerul Educației și Cercetării (MEC). În ordinul de ministru care aprobă aceste liste, instituția reglementează că aceste competiții sunt dedicate doar elevilor din învățământul secundar (clasele V – XII / XIII).

Dacă anul trecut în luna februarie ministerul Educației a anunțat profesorii printr-o adresă că trebuie să modifice regulamentele concursurilor școlare pe care le-au elaborat la nivel județean, regional sau național încât elevii de clasele P-IV să nu poată participa la etapele superioare ale acestora, în 2025 interdicția este introdusă acum în ordinul de ministru. Este primul ordin de ministru semnat de Daniel David.

Mai mult, în ceea ce privește concursurile și olimpiadele școlare naționale, adică competiții școlare elaborate și organizate centralizat de ministerul Educației și Cercetării (MEC), elevii de clasele primare nu pot participa deloc la acestea. Încercările de interzicere a lor au apărut tot de anul trecut, când Edupedu.ro a scris despre mai mulți elevi de clasele a III-a și a IV-a care, după ce au participat la etapele locale ale unor olimpiade de științe exacte, nu au mai fost lăsați să concureze la etapele județene.

  • De regulă, elevii de clasele primare puteau concura la olimpiadele școlare, dacă întruneau punctajele de calificare impuse de regulamentele specifice, susținând probele la etapele județene și naționale cu subiecte de clasa a V-a (prima clasă din ciclul de studii din care puteau participa în mod regulat).

Art. 2 – (2) La etapele naționale/internaționale ale proiectelor cuprinse în anexele 1 și 2 care se desfășoară sub formă de competiții, în concurs intră doar elevi din învățământul secundar” scrie în ordinul care aprobă listele concursurilor școlare de tip proiecte educaționale extrașcolare (CPEERI – regionale și CPEENI – naționale și internaționale).

Foto: captură OMEC 3026/2025

Art. 2 – Competițiile școlare aprobate prin prezentul ordin se organizează doar pentru elevii din învățământul secundar și în conformitate cu Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare şi a Regulamentului de organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare şi extraşcolare, aprobată prin O.M.E.C.T.S. nr. 3035/2012, cu modificările și completările ulterioare” scrie în ordinul care aprobă listele concursurilor școlare naționale și ale olimpiadelor școlare naționale.

Foto: captură OMEC 3025/2025

Cele două ordine de ministru sunt primele ordine de ministru semnate de ministrul Educației și Cercetării Daniel David.

Foto: captură edu.ro

Amintim că niciun concurs la grădiniță și la ciclul primar a fost noua politică a Ministerului Educației pentru calendarele competiționale oficiale din 2024, anunțată ca „decizie” de secretarul de stat Florian Lixandru la 3 luni după tăierea din senin a peste 40 de concursuri școlare, în ianuarie 2024. Edupedu.ro a scris că măsura tăierii concursurilor și de interzicere pe scară largă a participării copiilor la olimpiade a fost de fapt una din rațiuni economice, la decizia ministrei Educației de atunci, Ligia Deca, după cum indicau sursele noastre. Și asta pentru ca elevii, care anul trecut au fost clasa a IV-a și acum sunt clasa a V-a, să nu poată valorifica premiile obținute la burse de merit, de exemplu; și în condițiile în care clasele P-IV au fost tăiate și de la a obține în general alte burse decât burse sociale.

De menționat că interdicțiile din acest an sunt luate ca măsuri de către Ministerul Educației în condițiile în care interdicțiile din anul trecut i-au adus procese pierdute în instanță. Edupedu.ro a relatat cazul elevilor de gimnaziu din București calificați la etapa națională a olimpiadei de securitate cibernetică (OSC) dedicată elevilor de liceu.

Unul dintre aceștia a fost exclus pe nedrept, a arătat instanța în procesul pe care copilul l-a câștigat, în judecata cu ministerul Educației condus atunci de Ligia Deca. El a trebuit reintegrat în competiție. Într-o poziție a CNCD obținută de Edupedu.ro, consiliul pentru combaterea discriminării a arătat că excluderea sau interzicerea unui elev dintr-o competiție pe criterii de vârstă este discriminatorie.

Tot Edupedu.ro a semnalat și cazul Ministerului Educației împotriva unui copil. Un elev de gimnaziu din Baia Mare care a ajuns la olimpiada de limba latină pentru clasa a X-a după două procese în instanță. Cazul său prezentat în vara anului 2024 poate fi considerat un precedent, Consiliul pentru Combaterea Discriminării (CNCD) susținând și în această situație că Ministerul ar trebui să modifice regulamentele olimpiadelor pentru a nu discrimina pe criterii de vârstă.

În paralel, ministerul Educației și Cercetării (MEC) lasă de înțeles că nu va modifica regulamentele olimpiadelor școlare pentru a nu mai risca să discrimineze elevii pe criterii de vârstă la competiții care, prin metodologia de organizare aprobată de aceeași instituție în 2012, sunt destinate tuturor celor capabili de performanță din învățământul preuniversitar. Instituția a publicat calendarele competiționale pentru 2025 pe 16 ianuarie, iar primele faze județene încep în primele zile din luna martie, inclusiv în timpul săptămânii.

  • În comunicatul de pe site-ul oficial al MEC, edu.ro, scrie că Regulamentele olimpiadelor/ competițiilor/ concursurilor școlare naționale (în vigoare începând cu anul școlar 2023 – 2024) pot fi consultate aici”, ceea ce înseamnă că regulamentele din anul școlar trecut, care au permis situațiile de la olimpiada de limba latină, securitate cibernetică sau altele de științe exacte nu s-ar modifica. Edupedu.ro va publica regulamentele, dacă acestea se vor actualiza pe parcurs.

Amintim că dreptul elevilor de a participa la competiții școlare pentru a se dezvolta și pentru a potența performanța școlară de care dispun este reglementată prin legea educației 198/2023. Legea nu menționează interdicții de vârstă sau pe alte criterii, ci încurajarea participării elevilor la diverse activități, inclusiv de educație extrașcolară.

Beneficiarii sistemului de învățământ, adică elevii, au „(…) j) dreptul de a decide, în funcție de vârsta beneficiarului primar, privind disciplinele din CDEOȘ, tipul și forma de învățământ pe care le va urma, de a participa la concursuri școlare, olimpiade și alte activități extrașcolare organizate de unitatea de învățământ preuniversitar sau unitățile de educație extrașcolară, precum și de a participa la programele de pregătire suplimentară organizate în cadrul unității de învățământ”, scrie la articolul 106 din lege.

Iar la articolul 113, alineatul 1, scrie: „Pentru sprijinirea elevilor capabili de performanțe înalte, Ministerul Educației organizează olimpiade, concursuri școlare, extrașcolare și extracurriculare, tabere de profil, simpozioane și alte activități specifice și poate acorda burse și alte forme de sprijin material și financiar. Normele metodologice privind organizarea și desfășurarea olimpiadelor, a concursurilor școlare, extrașcolare și extracurriculare, a taberelor de profil, a simpozioanelor și a altor activități specifice se aprobă prin ordin al ministrului educației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I (…)”.

La articolul 1, alineatul 2, în legea educației 198/2023 scrie că „Misiunea învățământului preuniversitar este aceea de asigurare a condițiilor și a cadrului necesar pentru atingerea potențialului de dezvoltare al fiecărui beneficiar primar al educației, atât din punct de vedere cognitiv, socioemoțional, profesional, civic, cât și în domeniul antreprenoriatului, astfel încât acesta să participe activ și creativ la dezvoltarea societății, având sentimentul apartenenței naționale și europene.

(3) Idealul educațional al școlii românești constă în dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, în formarea personalității autonome și în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetățenească activă în societate, pentru incluziune socială și pentru angajare pe piața muncii”.

Art. 2 – Sistemul de învățământ preuniversitar are la bază următoarele valori: (…) c) excelența – atingerea celui mai înalt potențial în educația și formarea profesională care vizează domeniile de competențe ale elevului, competența profesională a personalului didactic de predare/personalului de conducere, de îndrumare și control din învățământ”, mai scrie în aceeași lege.

Foto: © Oksanabratanova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


26 comments
  1. D-l ministru e in afara realtatii. In muzica, daca nu studiezi un instrument intensiv din scoala primara, nu ai sansa la performanta. In multe sporturi, daca nu incepi din scoala primara, vezi podiumul din tribuna. Sunt de parere ca cei ce nu sunt pasionati, cei care s-ar surmena daca citesc o problema in plus, trebuie sa fie lasati in pace sa continue sa ingroase tagma mediocritatii, fie beizadele parazitante politic fie atarnaci la ajutoare sociale, nu conteaza. Totusi, daca la muzica si sport sunt competitii de la varste fragede, pentru ca altfel nu se pot selecta cei ce in viitor vor fi mandrie nationala, nu vad de ce la stiinte exacte nu trebuie lasati cei pasionati sa aibe sansa lor la concurs national. De ce sa fie discriminare. Ar trebui judecata in instanta discriminarea asta!!!

    1. Aveti dreptate. Pregatirea la matematica si stiinte pentru performanta nu poate incepe in clasa a v-a. Dl psiholog nu stie.
      Cat despre concursurile de interpretare, ele oricum exista si copiii de clasele primare participa, doar ca Olimpiada de la minister e (era) mai oficiala, si mai grea uneori, si deci mai importanta.

  2. Tara te vrea prost!
    Bine ca v-ati gandit sa dati burse alora cu medii de 5-6, dar va e frica sa nu ia burse copiii din ciclul primar.

  3. O prostie!
    Concursurile școlare au și menirea de a pregatii psihic copilul pentru stresul examenelor! Fiind învățați de mici cu astfel de evenimente, scăpa de trac și ii ajuta pe viitor!
    Și da, poate unii sunt genii, și merita sa le fie recunoscuta inteligenta!
    Copiii mei au participat încă de la grădiniță la concursuri, mereu au fost mândri de rezultatele lor, iar când nu a ieșit cum au sperat, au fost ambiționati sa învețe mai bine pentru ei.
    Miniștrii ar trebui mai întâi sa vadă care sunt lipsurile școlilor, sa prioritizeze construirea de noi scoli, reabilitarea celor care au probleme, incurajarea copiilor sa meargă la școală….Concursurile școlare sunt bune și nu sunt obligatorii!
    Faceți legile spre interesul copiilor, nu al vostru!

  4. Anul trecut o fata din Craiova din clasa a IV-a a luat premiul intai la clasa a VI-a la olimpiada nationala la matematica.
    (cu un an inainte participase la clasa a V-a, ea fiind in clasa a III-a)
    Fata s-a pregatit probabil mult pentru olimpiada, cum ar fi fost sa afle cu cateva zile inainte ca nu mai poate participa? Ordinul ministrului a venit anul acesta cu cateva zile inainte de inceperea fazei pe scoala a olimpiadelor.

  5. Păi și cum mai strâng invatatoarele hârtii pentru a umple bibliorafturile pentru gradatiile de merit?! Se poate asa ceva?

    1. Stimabile! Nu asta este esența lucrurilor, deși se mai întâmplă și ce spuneți! Nu mai este , acum, elevul ,,în centru”? 😀

  6. Anul trecut o fata din clasa a IV-a a luat premiul intai la clasa a VI-a la olimpiada nationala la matematica. https://mediazece.ro/2024/06/12/aur-pentru-craiova-la-olimpiada-de-matematica-ana-chiser-campioana-calculelor/
    (cu un an inainte participase la clasa a V-a, ea fiind in clasa a III-a)
    Fata s-a pregatit probabil mult pentru olimpiada, cum ar fi fost sa afle cu cateva zile inainte ca nu mai poate participa? Ordinul ministrului a venit anul acesta cu cateva zile inainte de inceperea fazei pe scoala a olimpiadelor.

  7. Ministrul asta știe oare că și învățătorii fac performanță cu elevii? Cum vrea să plătească în funcție de performanta, daca nu mi se permite sa facem performanta? Suntem pedepsiți cu sărăcia și mizeria unui salariu extraordinar de mic? Asta e discriminare în același sistem…Învățătorii muncesc cel mai mult și au job ul cel mai stresant din sistemul de învățământ…și au cele mai mizerabile salarii…Nu, profesorii universitari duc greul, ci învățătorii…Ce vor ăștia sa plătească în funcție de performanta nu se poate aplica in România… Ei doar copiază strategii din alte țări, neaplicabile însă la noi…Atâta prostie, n am văzut în viața mea!👎👎👎👎👎👎

  8. Foarte bine. Nu e vârsta de competiții in care să concureze individual. Ați lăsat copiii neimprieteniti până intr-a IV-a și sălbatici între ei, așa le trebuie prof., părinților ridicoli și făcătorilor de olimpiade. Min. David știe, mulțumim că a început cu cei mici!

    1. Ne bucurăm degeaba!
      Interzice Olimpiada si etapele naționale, lasă toată pleava de concursuri, de a zapacit copiii. In loc sa viziteze un muzeu, sa se plimbe sau pur si simplu sa stea linistit in tihna căminului său, alături de familia sa pe care oricum o vede numai seara, sambata pleaca coplesit de emotii la cate un concurs, sa valideze pretentiile vreunei mamici si sa aduca o adeverinta vreunei invatatoare nesatule de bani, ca s-o vorbim p-aia dreapta!
      Ura intre copii, invatatoarele trimit 3-4 elevi, pe care-i considera cei mai buni, la concursurile fara taxa! Fiecare scoala are concursul ei pentru ca: organizator de concurs= punctaj la gradatia de merit!
      Vreun inspector numit coordonator si gata relatia facuta, gata si punctajul inspectorului primul la gradatie!
      NIciun ministru nu va face dreptate!

    2. Scopul măsurii este să nu se acorde burse elevilor din învâțământul primar pe baza rezultatelor obținute la concursurile naționale. În școli se fac zeci de concursuri, unele mai stupide decât altele majoritatea făcute în beneficiul învățătorilor și ai firmelor care le organizează.

  9. Ei, lasati. Nu ne suparam. Sa se renunțe si la balcanicele olimpiade unde ajung la judeteana si la nationala numai cine trebuie al profesorilor abonati la gradatii de merit.

  10. Din punctul meu de vedere masura e binevenita.
    Mi se pare exagerat ca un copil de clase primare sa fie supus stresului si presiunii unei olimpiade.
    Daca s-ar mai scoate si din programa unele aberatii ar fi binevenit. E o aiureala sa chinui copiii de ex cu exercitii la matematica complicate cu substitutii si tot felul de algebrizari iar ei saracii cand ajung in gimnaziu oricum uita tot si invata alte metode. Ce rost au exercitiile complicate cu segmente sau substitutii de te doare capul cand ei oricum vor invata ecuatiile in gimnaziu. Exercitii simple care sa le dezvolte gandirea da insa nu aberatiile ce le primesc la scoala ca teme.

    1. Olimpiadele sunt pentru copii care sunt deasupra programei! Nu pentru cei care invata si uita ce au invatat cand li se preda alte metode! Iar problemele prin metoda grafica au rost, pentru ca unele efectiv doar asa se pot rezolva, nu prin ecuatii.

  11. Alt articol ambiguu!
    Ori nu aduceți nicio noutate, la primar nu există Olimpiadă decât la Ed. Civică cls.III și IV, ori informația nu e transmisă clar și corect!

    Din comentarii, trag concluzia că oamenii au înțeles că li se interzice elevilor participarea la orice concurs scolar, platit sau nu.
    Mai exact, nu vor mai participa la Comper, Gazeta M, Formidabilii, Nomina etc.?

  12. Asa se intampla la noi, se modifica regulile dupa bunul plac al fiecarui ministru. Fetita mea este in clasa a V-a, iar anul trecut, in clasa a IV-a a ocuoat locul I la un concurs national. la inceputul clasei a V-a ni s-a transmis ca se califica pentru bursa de merit pentru concursuri. Am depus dosar, s-a aprobat, pe data de 20 noiembrie a primit suma de bani aferenta lunilor septembrie si octombrie dupa care s-a suspendat acordarea bursei, asa pur si simplu, din senin. A fost foarte dezamagitor. Nu am primit nicio informare nimic, am intuit ca ceva s-a schimbat cand nu s-a mai virat bursa pe luna noiembrie. Nu am stiut cum sa ii explic fetitei ca bursa a existat doar pentru doua luni.
    Am scris un mail domnului ministru, dar raspunsul primit este o balbaiala fara nicio legatura cu sesizarea mea.
    Nu se incurajeaza performanta in Romania, dar asistam social oameni care nu au nicio nevoie si ne intrebam de ce copiii buni aleg sa plece din tara.

    1. Nu peste tot sunt absurzi, copilul nostru a primit bursa in fiecare luna, azi i-au intrat banii pentru decembrie, e in clasa a v-a si are bursa de merit pe baza rezultatelor la concursuri.

    2. Sunteți din București? Nu ați întrebat la școală pe baza cărui act normativ s-a sistat bursa? Vi s-au cerut banii înapoi?

  13. Discriminare este si in cazul elevilor de gimnaziu, pasionati de biologie, care nu beneficiază de olimpiadă, ci de un concurs, care nu contează nici pentru bursa de excelentă nici pentru admiterea la liceu fără evaluarea nationala

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiade școlare 2024. Regulamentele actualizate pentru olimpiadele de Matematică, Pedagogie și „Lectura ca abilitate de viață” – OLAV liceu, publicate de Ministerul Educației

Regulile specifice de organizare a Olimpiadei Naționale de Matematică, pentru Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) – clasele IX-XII și pentru Olimpiadele de Psihologie-Pedagogie și cea a Animatorilor, au fost…
Vezi articolul

O femeie condamnată de vrăjitorie la 1690, în Statele Unite, ar putea fi amnistiată datorită unor elevi de gimnaziu. Profesor: Poate să pară neimportant, dar eforturile copiilor au permis repararea unei nedreptăți istorice

Condamnată pentru vrăjitorie în timpul celebrelor procese din orașul Salem, în secolul al XVII-lea, o femeie din SUA ar putea fi amnistiată prin cercetările făcute de un grup de elevi…
Vezi articolul

Scriitoarea Ioana Pârvulescu: Literatura îi modelează pe copii, le formează calitățile de mici, le deschide gustul pentru lume / Pe lângă literatura universală, importante sunt și cărțile de literatură română, ca să te ancoreze în spațiu, să nu fii ca o frunză în vânt

Literatura îi modelează pe copii, îi așază pe făgașul vieții și le formează calitățile de mici, spune scriitoarea Ioana Pârvulescu într-o intervenție la Radio România Cultural (RRC). Să citească „îi…
Vezi articolul

Ce le-a promis Premierul Ciucă sindicatelor, în întâlnirea care i-a convins definitiv pe profesori să facă grevă generală: Că va scrie în programul de guvernare al lui Ciolacu „textul” din care „să rezulte foarte clar că educația reprezintă prioritate națională”

Premierul Nicolae Ciucă le-a promis sindicaliștilor, la întâlnirea de miercuri, după ce federațiile din învățământ au anunțat marți că vor declanșa greva generală în sistemul de Educație, că va pune…
Vezi articolul

LIVE VIDEO Sorin Cîmpeanu răspunde acuzațiilor din Moțiunea simplă “Ministru. Dezastru. Educaţie fără viitor”, dezbătută în Camera Deputaților: În 2016 programul Masa Caldă avea o finanțare de 35 milioane lei, în anul 2022 are o finanțare de 354 milioane de lei

Camera Deputaţilor dezbate moţiunea simplă depusă de USR împotriva ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, iar votul final va fi dat miercuri. Deputat Cristian Brian a citit textul moțiunii simple, în plen. Ministrul Educației…
Vezi articolul