Elevii din clasele primare cu performanțe în concursurile școlare, sportive și artistice să poată primi bursele de excelență olimpică și bursele de merit – solicită oficial Avocatul Poporului / Legea învățământului Deca-Iohannis și metodologia pentru noile burse i-au eliminat din calcul în acest an școlar

16.506 vizualizări
Renate Weber, Avocatul Poporului, și Ligia Deca, ministrul Educației / Colaj foto: Inquam Photos – Sabin Cirstoveanu
Elevii din învățământul primar cu rezultate deosebite trebuie să poată primi din nou burse de excelență olimpică și burse de merit, atâta vreme cât la competițiile Ministerului sunt admiși să participe şi copiii de până în clasa a IV-a, transmite Avocatul Poporului într-o analiză trimisă Ministerului Educației. Instituția condusă de Renate Weber îi cere așadar ministrului Ligia Deca să reintroducă elevii din clasele pregătitoare – a IV-a care dau dovadă de performanță pe lista beneficiarilor de burse pentru merite școlare, sportive și artistice, la 7 luni după ce i-a înlăturat.
  • Ministrul Educației, Ligia Deca, a eliminat anul acesta posibilitatea ca elevii cu performanțe înalte în competițiile recunoscute de Minister, din învățământul primar, să poată primi alte burse în afara celor sociale. Ei au fost înlăturați de pe lista bursierilor prin noua Lege a învățământului preuniversitar Deca-Iohannis și prin metodologia de acordare a burselor pentru anul școlar în curs, 2023-2024.

În cadrul unui document oficial al Avocatului Poporului, semnat de Renate Weber și trimis pe 2 aprilie 2024 către ministrul Educației, Ligia Deca, instituția cere reintroducerea burselor de excelență olimpică și a burselor de merit pentru elevii din învățământul primar care dau dovadă de performanță, atât timp cât ei pt concura în competițiile Ministerului Educației. Prin Ordinul Ministerului Educației nr. 6238/2023 privind aprobarea Metodologiei-cadru de
acordare a burselor, ordin semnat de ministrul Ligia Deca, „elevii din ciclul primar pot beneficia doar de burse sociale, excluzând astfel posibilitatea lor de a primi burse de excelență olimpică sau burse de merit”, spune Avocatul Poporului.

„În opinia Avocatului Poporului, diferențierea operată, şi anume în funcție de ciclul de învăţământ, respectiv primar sau gimnazial/liceal, în condițiile în care aceste categorii de elevi fac parte din categoria elevilor din învăţământul preuniversitar, nu este un criteriu obiectiv care să justifice tratamentul juridic diferențiat aplicat în acordarea burselor. Este evident că învăţământul primar, precum si cel gimnazial şi liceal sunt parte componentă a învăţământului preuniversitar, astfel încât nu se poate susţine că bursa de merit sau de excelență se cuvine numai unui anumit nivel din acest sistem (celui gimazial/liceal), atât timp cât la o competiție sunt admiși să participe şi cei din alt nivel (cel primar).

Învăţământul primar constituie fundamentul oricărui sistem educativ şi el este elementul cel mai vizibil al acestui sistem. De aceea el trebuie să se caracterizeze prin excelență, echitate, nediscriminare, centrarea educatici pe beneficiarii primari ai acesteia, valori si principii consacrate de art. 2 si art. 3 din Legea nr. 198/2023 a învăţământului
preuniversitar
”, susține instituția condusă de Renate Weber.

Educația primară este fundamentală pentru dezvoltarea viitoare a unui individ si pentru succesul său pe termen lung. Acordarea de burse în acest stadiu poate reprezenta o investiție valoroasă în viitorul societății”, se arată în punctul de vedere trimis de Avocatul Poporului către ministrul Ligia Deca.

Instituția trimite și un set de recomandări către ministrul Educației, privind posibilitățile de identificare a elevilor din primar cu rezultate deosebite.

„Chiar dacă în învățământul primar sistemul de evaluare este diferit, fiind folosite calificativele ca mijloc de evaluare, apreciem că pot fi identificate modalități prin care se poate realiza acest lucru, fără utilizarea notelor. De exemplu:

  • Se pot lua în considerare evaluările generale ale elevului în diferite domenii, cum ar fi: participarea la lecții, progresul la limba maternă, matematică, etc.
  • De asemenea, profesorii pot oferi recomandări și evaluări despre performanța elevilor lor, inclusiv aspecte precum implicarea, angajamentul și dorința de a învăța.
  • O altă abordare ar putea fi implicarea elevilor în activități extracurriculare, precum sportul, artele sau proiectele comunitare, aspecte care pot conduce la obținerea unui astfel de stimulent.
  • Nu în ultimul rând, organizarea de concursuri sau proiecte speciale în cadrul unității de învăţământ poate oferi oportunități pentru elevi să-și demonstreze abilitățile și să primească recunoaştere prin acordarea de burse”, susține Avocatul Poporului.
Argumentația Avocatului Poporului, în susținerea reintroducerii burselor de excelență olimpică și de merit pentru învățământul primar:

„Suplimentar față de proiectul de Ordonanță de urgență supus atenției noastre, din practica instituțională, urmare sesizărilor primite de la cetățeni, dar și din analiza materialelor de presă apărute pe marginea acestui subiect începând cu data apariției Ordinului Ministerului Educatiei nr. 6238/2023 privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor, s-au identificat mai multe situatii, care prin actuala reglementare, pot conduce la tratamente discriminatorii între elevi. […]

De asemenea, elevii din ciclul primar pot beneficia doar de burse sociale, excluzând astfel posibilitatea lor de a primi burse de excelență olimpică sau burse de merit. Performanța educatională, artistică și sportivă trebuie susținută si stimulată încă de la vârste fragede, deoarece aceasta contribuie semnificativ la dezvoltarea copiilor in toate domeniile. Performanta nu are vârstă, iar copii demonstrează aptitudini remarcabile în diferite domenii încă din clasele primare.

Consideram, astfel, că abordarea echitabilă si inclusivă este cea care poate conduce la sprijinirea şi încurajarea talentelor si potentialului fiecărui elev.

În opinia Avocatului Poporului, diferențierea operată, şi anume în funcție de ciclul de învăţământ, respectiv primar sau gimnazial/liceal, în condițiile în care aceste categorii de elevi fac parte din categoria elevilor din învăţământul preuniversitar, nu este un criteriu obiectiv care să justifice tratamentul juridic diferentiat aplicat în acordarea burselor. Este evident că învăţământul primar, precum si cel gimnazial şi liceal sunt parte componentă a învăţământului preuniversitar, astfel încât nu se poate susţine că bursa de merit sau de excelență se cuvine numai unui anumit nivel din acest sistem (celui gimazial/liceal), atât timp cât la o competitie sunt admiși să participe şi cei din alt nivel (cel primar).

Învăţământul primar constituie fundamentul oricărui sistem educativ şi el este elementul cel mai vizibil al acestui sistem. De aceea el trebuie să se caracterizeze prin excelență, echitate, nediscriminare, centrarea educatici pe beneficiarii primari ai acesteia, valori și principii consacrate de art. 2 si art. 3 din Legea nr. 198/2023 a învăţământului preuniversitar.

IV. În completarea argumentației din pct. III al prezentului material, teza finală, în opinia noastră, elevii din ciclul primar ar trebui să aibă vocație la acordarea burselor și pentru următoarele considerente:

a. egalitatea de șanse – bursele asigură accesul la educație pentru toți elevii aflați în sistemul de învățământ, indiferent de situația financiară a familiilor acestora, contribuind astfel la respectarea principiului egalității de șanse;
b. motivare și performanță – acordarea de burse poate stimula elevii să depună eforturi susținute la şcoală şi să obțină rezultate foarte bune la învățătură;
c. încurajarea talentului – elevii talentați ar putea fi descoperiți și încurajați să își dezvolte potențialul prin acordarea acestor stimulente;
d. investiția în viitor – educația primară este fundamentală pentru dezvoltarea viitoare a unui individ și pentru succesul său pe termen lung. Acordarea de burse în acest stadiu poate reprezenta o investiție valoroasă în viitorul societății.

Chiar dacă în învățământul primar sistemul de evaluare este diferit, fiind folosite calificativele ca mijloc de evaluare, apreciem că pot fi identificate modalități prin care se poate realiza acest lucru, fără utilizarea notelor. De exemplu:

  • Se pot lua în considerare evaluările generale ale elevului în diferite domenii, cum ar fi: participarea la lectii, progresul la limba maternă, matematica, etc.
  • De asemenea, profesorii pot oferi recomandări si evaluari despre performanța elevilor lor, inclusiv aspecte precum implicarea, angajamentul si dorinta de a invita.
  • O altă abordare ar putea fi implicarea elevilor în activități extracurriculare, precum sportul, artele sau proiectele comunitare, aspecte care pot conduce la obtinerea unui astfel de stimulent.
  • Nu în ultimul rând, organizarea de concursuri sau proiecte speciale în cadrul unității de învăţământ poate oferi oportunități pentru elevi si-si demonstreze abilitatile si să primească recunoaştere prin acordarea de burse.

Concluzionând, apreciem că prin combinarea unor astfel de criterii şi prin evaluarea performanței și nevoilor elevilor pot fi identificați cei care merită să primească sprijin financiar sub formă de burse în învățământul primar”.

DOCUMENT Descarcă analiza trimisă de Avocatul Poporului, Renate Weber, ministrului Educației, Ligia Deca:

Observațiile și recomandările privind bursele au fost trimise de către Avocatul Poporului ca parte a unei analize mai largi a legislației din educație, după ce Ministerul Educației i-a solicitat instituției conduse de Renate Weber punctul de vedere asupra proiectului de Ordonanță de Urgență prin care Ligia Deca intenționează să-și modifice pentru a treia oară în doar 8 luni propriile Legi ale învățământului.

Cuantumul burselor de merit și de excelență olimpică

Potrivit articolului 108 al Legii învățământului preuniversitar 198/2023, bursa de merit este în valoare de 450 lei pe lună. Bursa de merit se acordă elevilor de gimnaziu și liceu cu medii anuale de peste 9.50, dacă au sub 10 absențe pe lună și media 10 la purtare sau calificativul „Foarte Bine”, în cazul elevilor de clasa a V-a.

Aceeași nouă lege a învățământului prevede că „bursa de excelență olimpică I se acordă elevilor care obțin distincții, respectiv premiile I, II, III și mențiune, la olimpiadele școlare internaționale, respectiv campionatele sportive școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și la Jocurile Olimpice în parteneriat cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român. Bursele de excelență olimpică I se acordă lunar elevilor de gimnaziu și liceu, pe întreaga durată a anului școlar următor obținerii distincției” (articolul 108 alin (11) lit. a).

Bursa de excelență olimpică II se acordă elevilor care obțin distincții, respectiv premiile I, II și III la olimpiadele școlare naționale organizate și finanțate de Ministerul Educației. Bursele de excelență olimpică II se acordă lunar elevilor de gimnaziu și liceu, pe întreaga durată a anului școlar următor obținerii distincției. Prin excepție, elevii din ultimul an de studii liceale primesc un premiu în cuantum egal cu valoarea cumulată a bursei pentru un an școlar”, statuează Legea învățământului preuniversitar la articolul 108, aliniatul (11) litera b).

Cuantumul lunar al burselor de excelență olimpică I/ internațională și II/națională este diferențiat în lege, astfel:

  • a) pentru locul I, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată la data acordării acesteia;
    b) pentru locul al II-lea, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul a 75% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată la data acordării acesteia;
    c) pentru locul al III-lea, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul a 50% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată la data acordării acesteia;
    d) pentru mențiune, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul a 25% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată la data acordării acesteia;
    e) bursa de excelență olimpică II/națională este în cuantum de 700 lei/lună.
Informații de background

Elevii din învățământul primar (clasele pregătitoare – clasa a IV-a) care ocupă primele locuri la olimpiadele sportive, în concursurile artistice și olimpiadele Ministerului Educației au fost eliminați oficial începând de anul acesta școlar de pe lista elevilor care pot primi burse de excelență și burse de merit.

Înlăturarea posibilității ca elevii din primar să primească bursă de merit și bursă de excelență olimpică a fost realizată prin noua Lege a învățământului preuniversitar Deca-Iohannis, care prevede la articolul 108 aliniatul 12 că „Bursele elevilor din învățământul preuniversitar sunt alocate din bugetul Ministerului Educației, după cum urmează: a) bursele de merit pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, cu respectarea criteriilor și condițiilor stabilite prin metodologia-cadru”.

Sursa foto: Legea învățământului preuniversitar Deca-Iohannis 198/2023

Tot noua Lege a învățământului preuniversitar Deca-Iohannis nr 198/2023 elimină posibilitatea ca elevii din învățământul primar să primească burse de excelență olimpică prin introducerea precizării că de bursă pot beneficia doar elevii de gimnaziu și liceu:

Legea învățământului preuniversitar 198/2023 / Sursa foto: legislatie.just.ro

Eliminarea posibilității ca elevii din primar să primească burse de merit sau burse de excelență a fost întărită prin metodologia-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2023-2024, aprobată prin ordin de ministru semnat de Ligia Deca și publicat în Monitorul Oficial în septembrie 2023. Concret, metodologia cu regulile pentru burse aplicate anul acesta școlar statuează următoarele:

Sursa foto: Metodologia de acordare a burselor în anul școlar 2023-2024 / Legislatie.just.ro

În plus față de reglementările legislative de mai sus, Ministerul Educației îi scoate pe elevii din învățământul primar de pe lista posibililor bursieri și prin următoarea tehnică: i-au eliminat, prin mesaje trimise profesorilor în teritoriu, de la fazele naționale sau județene ale olimpiadelor și concursurilor la care se calificaseră deja prin locurile fruntașe ocupate la olimpiadele județene.

Cum Legea Deca-Iohannis prevede că bursa de excelență olimpică li se acordă elevilor care au obținut premiile I, II și III la fazele naționale ale olimpiadelor școlare, decizia de a nu le mai permite să treacă de la faza locală la cea județeană și apoi la cea națională i-a plasat automat în imposibilitatea de a primi vreun premiu și deci de a fi bursieri.

Edupedu.ro a relatat pe larg că Ministerul Educației a tăiat în urmă cu doar o lună accesul tuturor elevilor de clasele primare la olimpiadele școlare județene, prin mesaje transmise inspectorilor, după ce în ultimii ani au putut participa. Cei mai mulți elevi susținuseră deja etapele pe școală și pe cele locale. Citește aici

Un alt caz semnalat de Edupedu.ro este cel al olimpiadei de informatică pentru care mai mulți elevi de clasele III-IV care au trecut recent de etapele pe școală și locale nu mai pot participa la etapa județeană, aflând recent că au fost excluși de pe listele comunicate de inspectorii de specialitate în cadrul inspectoratelor școlare prin machetele centralizatoare.

La începutul anului, Ministerul Educației a statuat printr-o adresă că elevii de clasele I-IV nu mai pot ajunge la etapele naționale ale concursurilor extrașcolare. Concret, Ministerul a modificat regulile astfel încât elevii din primar să poată ajunge doar la etapele pe județ ale acestor concursuri, pentru care nu se acordă burse. Pentru aceste concursuri, numite acum Proiecte de Educație Extrașcolară Naționale și Internaționale (CPEENI), se acordă burse de merit pentru locurile I pe țară pentru elevi, conform metodologiei de acordare a burselor din septembrie 2023.

Aceste măsuri au fost luate în anul în care Legea Deca-Iohannis inventează noi burse care se acordă unui număr mai mare de elevi decât în anii trecuți, existând suspiciuni că toate acestea sunt metode folosite de Ministerul Educației sau Inspectoratele Școlare Județene (ISJ) pentru a face economie bugetară, nota Edupedu.ro în martie 2024, într-o analiză semnată de Ștefan Lefter.

Citește și:
martie 2024: ULTIMA ORĂ Toți elevii de clasele primare, tăiați de Ministerul Educației de la olimpiadele școlare județene prin mesaje transmise inspectorilor, după ce în ultimii ani au putut participa – surse / Cei mai mulți elevi au susținut deja etapele pe școală și locale
martie 2024: Acces limitat la olimpiadele școlare în Arad. Inspectoratul școlar a impus număr de elevi care să se califice la etapa pe județ și o listă de școli care să primească locuri în plus – cazul olimpiadei de română
februarie 2024: Etapele pe școală și locale ale Olimpiadei de securitate cibernetică 2024, competiție desfășurată anul acesta pentru prima dată, oficial ratate de întârzierea cu care Ministerul Educației a aprobat regulamentul. Documentul a fost publicat
februarie 2024: ULTIMA ORĂ Ministerul Educației încearcă să împiedice elevii de clasele primare să participe la peste 200 de etape pe țară ale concursurilor extrașcolare 2024. Profesorii organizatori au avut termen să modifice regulamentele – adresă trimisă școlilor
ianuarie 2024: Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost tăiate din calendarele Ministerului Educației, în acest an. Cine a făcut parte din comisia de tăiat concursuri – listă
septembrie 2023: Elevii din clasele primare nu pot primi niciun fel de bursă în acest an școlar pentru premiile de la concursuri, potrivit legii. Copiii din clasele Pregătitoare – a IV-a au dreptul doar la burse sociale, după caz
septembrie 2023: Acordarea burselor de merit și de excelență olimpică și elevilor din clasele primare, cerută printr-un memoriu cu peste 4 mii de semnături, depus la Ministerul Educației / Printre solicitări este și păstrarea burselor de studiu și de performanță

3 comments
  1. Prin aceste burse ii motivam pe copii mai mici.
    Merita și ei aa fie promovați. Sa facă altceva decât sa,stea pe telefoane.

  2. Foarte corect: O javra intrata la liceu cu 3 la EN ia bursa de merit actual. O gimnasta de la junioare diin lotul national cu medalii nu ia nimic. Un castigator de concurs de muzica, instrument sau altceva nimic. Doar pentru ca e in clasele primare. Aceia nu sunt tot elevi? Nu mananca? Nu studiaza? Si chiar din contra, pentru realizarile lor au si mai mult de investit, acei bani le sunt utili. Bine ca dati la toti raii burse si unui copil care reprezinta judetul sau tara nu i dati nimic. O discriminare crasa.

    1. Sunt alegeri anul acesta…mita electorala e in floare. Ajutoare sociale, vize de flotant si mici cu bere conteaza acum.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Grevă generală a studenților din Universitatea Naţională de Educaţie Fizică şi Sport din Bucureşti, care cer îmbunătățirea condițiilor din cămine și restituirea banilor încasați ilegal de universitate de la studenții din cămin sub pretextul “fond de reparații”

Studenții din Universitatea Naţională de Educaţie Fizică şi Sport din Bucureşti sunt (UNEFS) în grevă generală de astăzi, 23 octombrie. Aceștia solicită îmbunătățirea condițiilor din cămine, identificarea și tragerea la…
Vezi articolul

VIDEO Opera Comică pentru Copii transmite live online spectacolul Cenușăreasa, sâmbătă la ora 17:00. Felicia Filip: Găsim soluția prin care copiii să aibă o activitate-joacă ce îi deschide spre cultură și educație

UPDATE: LIVE VIDEO A început spectacolul ‘Cenușăreasa’, transmis de Opera Comică pentru Copii în regim online Opera Comică pentru Copii a trecut online, din cauza epidemiei de coronavirus, și transmite…
Vezi articolul