Acces limitat la olimpiadele școlare în Arad. Inspectoratul școlar a impus număr de elevi care să se califice la etapa pe județ și o listă de școli care să primească locuri în plus – cazul olimpiadei de română

5.931 de vizualizări
Foto: © Maurice Van Den Bosch | Dreamstime.com
Doar doi elevi per clasă din școlile din județul Arad, care vor să participe la Olimpiada de Limba și literatura română (OLLR) din 9 martie, vor putea să facă acest lucru, după ce Inspectoratul școlar (ISJ) a impus o limitare, potrivit unui mesaj transmis de instituție profesorilor, obținut de Edupedu.ro. Limitarea este decisă de inspectorat, fără să fie prevăzută în regulament sau în metodologia de organizare a olimpiadelor, pentru aceasta etapă județeană. Pentru a trece la etapa pe județ, elevii trebuie doar să aibă peste 85 de puncte la etapa pe școală, potrivit regulamentului specific OLLR 2024, în condițiile în care la Arad nu se organizează și etapele locale.

Potrivit unui mesaj transmis profesorilor de limba română din Arad, doar doi elevi per clasă pot merge la etapa pe județ, după ce au organizat etapele pe școală, chiar dacă au fost cazuri cu mai mulți participanți care au trecut de pragul punctajului minim prevăzut de regulament. Există chiar și o listă de licee și școli care mai pot trimite un elev per clasă, pe criteriul că au obținut în anul școlar trecut rezultate la această competiție.

Inspectoarea de limba și literatura română din Arad, Andreia Maxim, a explicat pentru Edupedu.ro că aceste școli „beneficiază de o mică suplimentare, nu mare”, pentru că „au fost școli care au demonstrat în anul școlar anterior o aplecare deosebită pentru o anumită olimpiadă”. „Lista nu este aceeași pentru toate olimpiadele”, lăsând de înțeles că și la celelalte competiții școlare au fost stabilite liste de școli care sunt excepție de la propria regulă, a ISJ Arad. Potrivit informațiilor Edupedu.ro, motivarea selecției și criteriile nu ar fi fost comunicate transparent profesorilor.

Amintim că fazele mai multor olimpiade școlare au fost modificate de două ori prin erate de către Ministerul Educației, calendarul acestor etape a fost publicat deja după ce mai multe faze pe școală și locale au fost ținute și nu a mai permis organizarea lor în cazul altora (vezi cazul Olimpiadei de Securitate Cibernetică), mai multe concursuri au fost tăiate de pe listele din acest an și elevilor de clasele I-IV li s-a impus să nu ajungă la etapele naționale ale concursurilor școlare. Aceste măsuri au fost luate în anul în care bursele pentru locurile obținute se plătesc mai mult decât în anii trecuți, existând suspiciuni că toate acestea sunt metode folosite de Ministerul Educației sau Inspectoratele Școlare Județene pentru a face economie bugetară.

Contactată de Edupedu.ro pentru un punct de vedere, inspectoarea de limba română Andreia Maxim a mai spus și că limitarea este în prevederile regulamentului specific de organizare al olimpiadei și în prevederile metodologiei-cadru de organizare a olimpiadelor școlare, însă niciunul din aceste regulamente nu prevede ca Inspectoratele școlare să stabilească numărul de elevi care pot ajunge la faza județeană, decât dacă înainte se organizează o etapă locală (un centru pentru școli din mai multe orașe), care în acest caz nu s-a organizat. Regulamentul în cazul OLLR cel puțin lasă posibilitatea de a trece de la etapa pe școală/locală direct la etapa județeană.

  • A trimite doar un număr de elevi calificați pe școală mai departe la faza locală sau județeană, în condițiile în care regulamentele mai multor olimpiade nu prevăd un număr maxim, ci doar să treacă de un anumit punctaj, a devenit o cutumă pentru inspectorii școlari de specialitate atunci când pregătesc desfășurarea unei olimpiade, spun mai mulți profesori sub protecția anonimatului pentru Edupedu.ro.
  • De cele mai multe ori, aceștia nu au o bază legală și impun profesorilor să facă o selecție sau discută cu aceștia pentru a stabili ce elevi sunt deja înscriși la faza pe școală pentru participare, potrivit surselor Edupedu.ro.

Iată mesajul către profesorii din județul Arad:

Norma de reprezentare a fost stabilită la propunerea Consiliului consultativ și transmisă către comisia județeană. Aceasta este următoarea:

– 2 elevi x nr. de clase pe nivel de școlarizare.

De exemplu, dacă în școala dvs. aveți 3 clase de a V-a, numărul maxim de elevi participanți de clasa a V-a, din școala dvs., va fi: 2 elevi x 3 clase = 6 elevi/ clasa a V-a.

– pentru școlile care au elevi care au obținut premii și mențiuni la etapa județeană din anul școlar anterior, se va suplimenta numărul cu câte 1 elev pe nivel de clasă.

Pornind de la exemplul anterior, 2 elevi x 3 clase + 1 = 7 elevi/clasa a V-a.

Unități de învățământ care beneficiază de suplimentare:

  • COLEGIUL „MIHAI VITEAZUL” INEU
  • COLEGIUL NAŢIONAL „ELENA GHIBA BIRTA” ARAD
  • COLEGIUL NAŢIONAL „MOISE NICOARĂ” ARAD
  • COLEGIUL NAŢIONAL „PREPARANDIA-DIMITRIE ŢICHINDEAL” ARAD
  • COLEGIUL NAŢIONAL „VASILE GOLDIŞ” ARAD
  • LICEUL „SEVER BOCU” LIPOVA
  • LICEUL CU PROGRAM SPORTIV ARAD
  • LICEUL NAŢIONAL DE INFORMATICĂ ARAD
  • LICEUL TEHNOLOGIC „ION CREANGĂ” CURTICI
  • LICEUL TEHNOLOGIC „MOGA VOIEVOD” HĂLMAGIU
  • LICEUL TEHNOLOGIC DE CONSTRUCŢII ŞI PROTECŢIA MEDIULUI ARAD
  • LICEUL TEOLOGIC BAPTIST „ALEXA POPOVICI” ARAD
  • ŞCOALA GIMNAZIALĂ „NICOLAE HORGA POPOVICI” SELEUŞ
  • ȘCOALA GIMNAZIALĂ „AUREL SEBEȘEAN” FELNAC
  • ŞCOALA GIMNAZIALĂ „AUREL VLAICU” ARAD
  • ŞCOALA GIMNAZIALĂ „GHEORGHE POPOVICI” APATEU
  • ŞCOALA GIMNAZIALĂ „IOSIF MOLDOVAN” ARAD
  • ŞCOALA GIMNAZIALĂ „MIHAI EMINESCU” ARAD
  • ȘCOALA GIMNAZIALĂ „REGINA MARIA” ARAD
  • ŞCOALA GIMNAZIALĂ VÂRFURILE
  • Nu se admite suplimentarea numărului de locuri sau înlocuirea unor elevi cu alții, care nu se află pe lista trimisă la înscriere.

S-a stabilit un număr maxim de elevi care pot participa la olimpiadă, cu scopul de a determina o selecție obiectivă, pe criteriul valorii. Pot exista situații în care, pe baza selecției realizate la nivelul unității de învățământ, nu se va trimite numărul maxim indicat sau școala nu va avea participanți”.

În baza regulamentului, la Arad s-a organizat doar etapa pe școală, fără cea locală, fiind puțini elevi, la decizia inspectoratului școlar, etapă de la care, prin limitările impuse profesorilor, doar 2 elevi per clasă maximum vor putea trece la etapa județeană de sâmbătă, 9 martie.

Contactată de Edupedu.ro pentru un punct de vedere, inspectoarea de limba română Andreia Maxim a declarat:

„În primul rând, mă miră interesul dumneavoastră pentru un singur județ, de vreme ce norme de reprezentare există și în alte județe. Metodologia-cadru prevede faptul că inspectoratele școlare să decidă în momentul calificării pentru etapele superioare normele de reprezentare – în metodologia cadru apare denumirea de număr de reprezentanții – și în același timp criterii de selecție. În metodologia-cadru se precizează că într-adevăr comisia județeană de organizare a unei olimpiade stabilește norme de reprezentare și criteriile de selecție pentru calificarea la etapele superioare.

De asemenea, în regulamentul la care faceți dumneavoastră referire, se precizează că, în momentul calificării, la etapa locală se stabilește o normă de reprezentare. Deci ideea de normă de reprezentare există și în regulament. Există și un subcapitol care are în denumire și această sintagmă de „normă de reprezentare””, a spus inspectoarea Andreia Maxim pentru Edupedu.ro.

Întrebată din ce punct de vedere este limitarea numărului la maximum 2 elevi care trec de la etapa pe școală la etapa județeană un criteriu de calificare, inspectoarea a spus că „este o normă de reprezentare calculată. Ca întotdeauna există astfel de norme. Și dacă discutăm de calificarea la națională, și acolo este o normă de reprezentare, un anumit număr, pe fiecare clasă”.

Potrivit inspectoarei, normele de reprezentare au fost discutate cu profesorii la începutul anului școlar „în Consiliul consultativ, ca să avem o analiză și să dăm către Comisia județeană. După consiliu, colegii au fost informați că va exista o normă de reprezentare, au fost înștiințați încă din septembrie. Iar în ceea ce privește norma de reprezentare pe județ, bineînțeles că s-a respectat numărul de zile din metodologia-cadru, noi am făcut-o mult mai repede pentru a veni în ajutorul tuturor, nu am lăsat-o pe ultimele 5 zile”.

  • Inspectorii școlari au ca atribuții respectarea regulamentelor și monitorizarea respectării regulamentelor școlare, potrivit legislației în vigoare pentru funcționarea inspectoratelor școlare județene.

Întrebată de lista celor circa 20 de școli și licee care pot primi un loc în plus per clasă pentru a trimite la etapa județeană a OLLR elevi, inspectoarea a spus că „beneficiază de o mică suplimentare, nu mare, au fost școli care au demonstrat în anul școlar anterior o aplecare deosebită pentru o anumită olimpiadă. Lista nu este aceeași pentru toate olimpiadele”.

Iată ce prevede legislația de organizare a olimpiadelor școlare

Iată ce prevede metodologia-cadru referitor la criterii de calificare care pot fi stabilite de comisiile județene pentru etape superioare ale olimpiadelor. Organizatorii, adică comisiile stabilite la nivel de județ, pot impune criterii de calificare la o etapă superioară și un număr de locuri, însă în acord cu regulamentul specific de organizare al olimpiadei. Acesta prevede o singură condiție, ca la etapa pe școală elevul să obțină minimum 85 de puncte pentru a trece la locală sau, în cazul județului Arad, direct la județeană, pentru care nu mai există alte condiționări.

Regulamentul specific privind organizarea şi desfăşurarea olimpiadei naționale de limba și literatura română – clasele V-VIII prevede la art. 4 (8) că „la etapa pe școală și la cea locală, calificarea la etapa superioară a competiției este condiționată de obținerea a minimum 85 de puncte”.

Iată ce prevede regulamentul specific de organizare al Olimpiadei de Limba și literatura română (OLLR) – gimnaziu legat de calificarea la etapele competiției:

Foto: © Maurice Van Den Bosch | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Olimpiada de limba română 2024. Subiecte și bareme de corectare pentru clasele de liceu, de la etapa locală din Piatra Neamț, publicate de colegiul „Petru Rareș” – descarcă
Olimpiada de limba română 2024. Subiecte și răspunsuri pentru clasele de gimnaziu, de la etapa locală din Piatra Neamț – descarcă
Olimpiada de Limba română 2024. Programa și regulamentul actualizat pentru elevii de gimnaziu au fost publicate de Ministerul Educației. Ce conținuturi au fost exceptate de la etapele pe județ și națională

13 comments
  1. Mari, v-aș aplauda și pe dumneavoastră dacă ați folosi diacriticele, că tot vorbim despre o olimpiadă de limba română și dacă ați citi mai cu atenție textul. Norma de reprezentare stabilită drept condiție suplimentară înseamnă nu 2 elevi / clasă, ci 2 elevi / numărul de clase pe nivel. Să luăm un exemplu concret. Dacă într-o școală există 4 clase de a cincea, 4 de a șasea, 4 de a șaptea și așa mai departe, până la clasa a douăsprezecea, numărul de elevi participanți la etapa județeană este (2 elevi x 4 clase) x 8 (adică 4 clase de nivel gimnazial plus patru clase de nivel liceal). Printr-un calcul simplu, rezultă că numărul de elevi calificați din școala X este egal cu 64. Încă o dată, 64 de elevi dintr-o SINGURĂ școală. La etapa județeană, participă elevi de la școlile din tot județul. Având în vedere calculul de mai sus, vă invit să estimați numărul total al olimpicilor și să vă gândiți de două ori dacă avem sau nu chef de muncă.

    1. Dacă BAREMUL DE CALIFICARE este un punctaj/o notă și un număr mare de elevi participanți realizează baremul, care e justificarea selectării a doar 1-2 dintre ei pentru participarea la etapele următoare?!

      Mai degrabă baremul trebuie calibrat pentru a selecta în mod natural elevii mai bine pregătiți, decât să se facă o selecție subiectivă pentru că ”cineva” n-a fost capabil să stabilească și să RESPECTE niște criterii clare de selecție.

      (Altă Mari).

  2. ce de laude la adresa inspectoarei din Arad p-aci, de catre aplaudaci…
    textul zice asa: “doar doi elevi per clasă pot merge la etapa pe județ, după ce au organizat etapele pe școală, chiar dacă au fost cazuri cu mai mulți participanți care au trecut de pragul punctajului minim prevăzut de regulament”
    Bai organizatorilor de concurs, nu schimbati regulile dupa afisarea rezultatelor; daca vreti mai putin de munca, ridicati punctajul de la inceput, sau stabiliti reguli clare inainte de concurs… asta miroase a manarie cu dedicatie…

  3. Profesor
    Organizarea unei olimpiade școlare presupune o mare desfășurare de forțe. Mai întâi, este nevoie de o școală care să găzduiască elevii participanți. Apoi, sunt mobilizați profesori asistenți și evaluatori, care, având în vedere că olimpiada se desfășoară într-o zi de weekend, ar trebui retribuiți dublu. Nu numai că nu sunt plătiți dublu, dar nu sunt plătiți deloc. Timpul “donat” și munca în folosul sprijinirii performanței sunt apanaje ale apostolatului didactic. Așa cum s-a menționat anterior, olimpiada se adresează elitelor și nu este un fenomen de masă. Așadar, da, este nevoie de impunerea unor criterii de selecție, printre care și o normă de reprezentare. Cine nu este de acord cu siguranță nu a organizat niciodată o olimpiadă, nici măcar faza pe școală. Cât despre doamna inspector Maxim, este un profesionist desăvârșit, cu o experiență vastă, care aduce plus valoare inspectoratului arădean.

  4. din păcate olimpiadele astea au devenit pentru unii elevi mini vacante…mizează pe faptul că li se dau zile libere de stat acasă să învețe, profita de ele și apoi nu se prezintă….deci,mare caracter!

  5. și la DOLJ e la fel!!!

    toți neaveniții au ajuns inspectori și, pentru căldurica locului – pentru cât mai puțină muncă și cât mai puțin efort, resping și refuză orice nouă inițiativă sau dorință de participare a elevilor… dacă întrebați profesorii vă minunați de opacitatea retrogradă a isj-ului!!!

  6. Eu nu mai trimit copii la olimpiadă de ani buni. Unii ar putea să facă ceva (poate nu la nivel maxim, dar nu s-ar face de rușine), însă pentru ce? Elevii care merg mai departe se decid întotdeauna ”la centrul de performanță”, așa că pentru ce să chinuiesc și să demotivez puținii elevi mai buni pe care-i mai am?

    Lasă-i să se joace ei acolo, în terenul lor.

  7. Sunt absolut dezamăgit de acest articol, deoarece EduPedu publica știri de un real interes. Din păcate, caracterul acestui text este tendențios, redactarea ambiguă și dezlânată, faptul că articolele citate contrazic autorul. E atât de simplu: olimpiada e un concurs care presupune selecția elitelor, nu o participare de masă, deci este firesc să apară o normă de reprezentare. Pe de altă parte, inspectoarea din Arad este extrem de bine pregătită profesional și regret poziția greșită pe care ați adoptat-o.

    1. Există un barem de calificare. Dacă se califică unul, merge mai departe unul. Dacă se califică zece, ar trebui să meargă mai departe zece. E simplu. Nu-i cu norme ca la C.A.P.

      1. Ai dreptate, Alina! Este DACIADA! „Să se dea la toți că e de famelie bună!”. Încurajăm vremurile de tristă amintire!!!

        1. Dacă e cu normă și nu cu barem, să se ia primele N rezultate indiferent care-s alea, până se termină locurile disponibile. Dar dacă e BAREM de calificare, n-are sens ce susțineți.

    2. Asta cu cifre pe clasa ,pe școală și nu pe punctaj realizat e fix ca bursa de merit pentru 30% din fiecare clasă, fie și cu media 1;50.
      Așa se stimulează mai nou performanța .
      “România educată” mă uimește în fiecare zi.🥲😀

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației a prelungit termenul pentru depunerea proiectelor în trei apeluri PNRR: dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, reducerea abandonului școlar în școlile mici și dotarea liceelor agricole

Ministerul Educației a prelungit perioada de depunere a proiectelor în trei apeluri. În apelul privind Dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, de 78,5 milioane de…
Vezi articolul