SURSE Ligia Deca ar fi fost cea care a cerut tăierea mai multor concursuri școlare din calendarul Ministerului Educației, sub pretextul economiei bugetare / Instituția pe care o conduce respinge informațiile

6.487 de vizualizări
Ligia Deca / Foto: Ilona Andrei – G4Media.ro
Ministerul Educației (ME) susține că ministra Educației, Ligia Deca, nu a fost cea care a decis tăierea a zeci de concursuri școlare din calendarele competiționale aprobate de instituție, după cum transmite Ministerul Educației (ME) într-un răspuns la solicitarea Edupedu.ro. Răspunsul vine după ce am solicitat o poziție clară ministrei Educației, în condițiile în care sursele Edupedu.ro susțin că zecile de concursurile școlare și extrașcolare care au dispărut din listele și calendarele 2024 au fost eliminate la decizia șefei ME.

Motivul excluderii concursurilor școlare finanțate/nefinanțate de Ministerul Educației și din CPEENI (fostul CAEN), semnalată de Edupedu.ro de la finalul lunii ianuarie încoace în seria de articole dedicată competițiilor școlare, ar fi economiile la bugetul instituției, în condițiile în care elevii pot primi burse de merit sau excelență pentru premiile la etapele județene sau naționale.

  • La solicitarea Edupedu.ro, purtătorul de cuvânt al Ministerului Educației, Larisa Gojnete, a răspuns „Aici infirmăm” și a continuat prin a preciza că membrii unei comisii stabilite de ministra Educației în luna martie 2023 au stabilit o serie de criterii după care inspectorii / consilierii de specialitate din ministerul Educației au filtrat concursurile și au înaintat noile liste cu competițiile către conducerea Ministerului Educației.

Decizia de a exclude 40 de concursuri școlare din listele concursurilor școlare cu finanțare sau nu de la Ministerul Educației și alte 40 de concursuri din listele CPEENI (fostul CAEN) aprobate de Ministerul Educației a aparținut ministrei Educației, Ligia Deca, explică sursele Edupedu.ro.

Oficialul a semnat încă de pe 6 martie 2023 un ordin prin care aprobă comisia de tăiat concursuri, document obținut de Edupedu.ro. Am prezentat cine sunt membrii acestei comisii aici. Chiar dacă comisia a fost numită în martie 2023, adică acum un an și două luni, abia în ianuarie 2024 au fost gata mai multe rapoarte, înainte cu doar două sau trei săptămâni de publicarea calendarelor competiționale pe 29 ianuarie 2024.

Prin tăierea concursurilor, ministra ar fi urmărit acordarea a mai puține burse elevilor care iau premii la acestea. Conform actualei metodologii-cadru de acordare a burselor și conform celei pentru anul școlar viitor aflată încă în stadiul de proiect, după publicarea ei pe 25 martie, elevii cu premii la olimpiadele și concursurile școlare pot lua burse de merit pentru primele locuri obținute la etapele județene și burse de excelență tip I sau II pentru premiile la nivel național sau internațional.

Contactată de Edupedu.ro pentru o poziție față de informațiile Edupedu.ro, luni, 13 mai, ministra Educației, Ligia Deca, a precizat că este într-o ședință la Bruxelles și a recomandat reporterului Edupedu.ro să adreseze întrebările purtătorului de cuvânt al Ministerului Educației, Larisa Gojnete, în condițiile în care întrebările vizau oficialul și nu instituția.

Ligia Deca (stânga) și Larisa Gojnete (dreapta) / Foto: Ilona Andrei/ G4Media.ro

Purtătorul de cuvânt al Ministerului Educației, Larisa Gojnete, a transmis Edupedu.ro că infirmă informațiile Edupedu.ro privitoare la decizia Ligiei Deca de a elimina concursurile școlare din motive de economie și a transmis mai multe precizări legate de ordinul de ministru care a stat la baza tăierilor. Le redăm, așa cum au fost transmise de Larisa Gojnete:

În anul școlar 2023-2024, olimpiadele și concursurile/competițiile școlare se desfășoară conform anexei 1 la ordinul de ministru nr. 3.035/2012, cu modificările și completările ulterioare. În baza unei proceduri operaționale interne privind analiza și selecția olimpiadelor școlare, concursurilor/ competițiilor școlare și extrașcolare, Ministerul Educației a realizat evaluarea competițiilor și constituirea calendarelor în vederea stabilirii listelor competiționale de aprobat.

Astfel, în vederea constituirii calendarelor olimpiadelor și concursurilor școlare au fost parcurse următoarele etape:

  • S-au evaluat olimpiadele și concursurile/competițiile școlare naționale și internaționale cuprinse în anexele ordinului de ministru nr. 3.027/2023 și concursurile/competițiile nou propuse.
  • S-au selectat olimpiadele școlare și concursurile/competițiile școlare în vederea stabilirii listelelor competiționale ale ME, pe baza criteriilor de eligibilitate și a criteriilor de evaluare stabilite conform criteriilor propuse de Comisia de analiză a competițiilor, aprobată prin ordinul nr. 3.786/06.03.2023. Evaluarea și selecția olimpiadelor și a concursurilor/competițiilor școlare naționale s-a făcut de către inspectorii/consilierii/experții din ME care coordonează disciplina/domeniul respectiv sau de persoane desemnate de către președintele CNCCȘ să coordoneze competiția/competițiile respective.
  • Fiecare persoană desemnată a înaintat propunerile de competiții pentru includerea în listele competiționale ale ministerului (conținând și punctajul rezultat în urma evaluării, asumat prin semnătură) inspectorului/consilierului desemnat de către direcția de resort pentru întocmirea proiectului de ordin.
  • Persoana desemnată pentru întocmirea proiectului de ordin a transmis conducerii direcției de resort lista olimpiadelor școlare și lista concursurilor/competițiilor școlare, iar membrii Direcției Minorități au transmis lista propriilor concursuri.
  • Proiectele de ordin care cuprind listele competiționale au fost elaborate de către direcția de resort (Direcția Generală Învățământ Preuniversitar), avizate și înaintate conducerii ME pentru aprobare. În urma aprobării prin ordine de ministru, listele au fost afișate pe site-ul instituției.

În privința stabilirii concursurilor extrașcolare, vă transmitem următoarele:

În conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare a activităților cuprinse în calendarul activităților educative, școlare și extrașcolare (Anexa 2 la ordinul nr. 3035/2012) și cu prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, Calendarul Proiectelor de Educație Extrașcolară Naționale și Internaționale (CPEENI) se întocmește în urma evaluării proiectelor propuse de inspectoratele școlare județene/al Municipiului București.

Ministerul Educaţiei transmite inspectoratelor școlare, la începutul anului școlar, formularele și toate informațiile necesare pentru scrierea și selectarea proiectelor propuse a face parte din CPEENI. Termenul-limită pentru transmiterea propunerilor către comisia națională este fixat, în general, în a doua parte a lunii noiembrie. Inspectoratele școlare își stabilesc propriul calendar de desfășurare a procesului de analiză și selecție și au sarcina de a transmite către comisia națională doar proiectele care respectă condițiile de eligibilitate prevăzute în ordinul nr. 3.035/2012. În perioada noiembrie-decembrie proiectele sunt evaluate conform unei fișe ce conține criterii specifice și doar cele care depășesc un anumit punctaj fac parte din calendarele Ministerului Educației”.

O economie a fost potrivit surselor Edupedu.ro și când au fost tăiați de la burse toți elevii din loturile lărgite pentru olimpiadele internaționale, pe lângă măsura ca cei din loturile restrânse, care reprezintă țara dar nu iau premii, să fie recompensați ca elevii cu media 4,52, cu bursă de merit, nu de excelență – un contra exemplu de promovare a valorilor și meritocrației în rândul elevilor, în România educată, prin legea Deca-Iohannis, după cum a arătat Edupedu.ro într-o analiză de la începutul anului școlar.

Context. Tăierea concursurilor a întârziat calendarele acestora și ale olimpiadelor, măsura provocând reacții în lanț – suprapuneri ale etapelor care au dus la nemulțumiri ale părinților și alte evenimente colaterale, cum ar fi două etape județene în aceeași zi sau ora de începere pentru elevii unui singur nivel de studiu, decalată la solicitarea unui părinte – cazul Olimpiadei de Geografie.

Amintim că anul școlar viitor olimpiadele școlare ar putea fi organizate și în timpul săptămânii, nu doar în weekend, pentru a evita suprapunerile, spun surse pentru Edupedu.ro. Acestea au indicat că, pentru acest lucru, calendarele ar urma să fie făcute mai devreme, pentru a avea o perioadă mai mare de timp în desfășurarea etapelor.

  • Anul acesta, calendarele au fost publicate târziu, spre ultimele zile a lunii ianuarie, ajungând să reglementeze că fazele pe școală sau locale se susțin în luna decembrie 2023 sau ianuarie 2024, evident susținute până la acea dată de elevi. Motivul pentru care calendarele au fost întârziate a fost scrierea, mai întâi, a listelor cu olimpiadele care să se desfășoare, în acest an filtrate de comisia cu membri numiți de ministra Ligia Deca încă din martie 2023, amintită anterior.

Amintim că a fost în discuții și oprirea anumitor olimpiade sportive la faza județeană sau pe Municipiul București, după cum a notat Edupedu.ro în ianuarie înainte de publicarea calendarelor olimpiadelor. Motivul prezentat atunci de sursele Edupedu.ro era economia în organizarea acestor competiții.

Iar calendarul concursurilor școlare în forma inițială, obținut de Edupedu.ro, arăta excluderea elevilor de gimnaziu de la Olimpiada “Lectura ca abilitate de viață” (OLAV). Excluderea copiilor de clasele a III-a și a IV-a de la Olimpiada de Muzică s-a păstrat. Măsura nu a fost singulară, ci a făcut parte dintr-o serie de limitări pentru elevii de ciclul primar, mai

Edupedu.ro semnalase cazul elevilor de la Olimpiada de Informatică, de clasa a IV-a, care s-au pregătit să participe la concurs la nivel de clasa a V-a, dar au fost retrași de pe listele cu participanți înainte de etapa pe sectoare/ județeană, după ce deja trecuseră prin selecții la nivel de școală și local.

Măsura nu a fost singulară, ci a făcut parte dintr-o serie de limitări pentru elevii de ciclul primar, mai întâi excluși de la etapa pe țară pentru concursurile școlare din cadrul calendarul proiectelor educative naționale și internaționale (CPEENI).


6 comments
  1. Merita calculat cine a luat premii, daca aveau deja bursa de merit datorita mediei sau altor concursuri/olimpiade (ca nu se cumuleaza)… si daca mai raman 2-3 care nu aveau bursa de merit din alte criterii, atunci aia e economia facuta… curios ar fi sa nu fie de fapt nici o economie, sau sa se laude ca a taiat una sau 2 burse… cel mult…

    Cum suna asta sa se laude ca a taiat 2-3 burse de la copiii cu premii si rezultate exceptionale?

    Ce nu stiu eu ca parinte e cum s-a acordat intial suportul pentru aceste competitii- ca am vazut ca unele sunt de liceu, cu parteneri principali in Universitati si sunt axate pe cercetare, aprofundare si practica. Ma gandesc ca ele au fost atent verificate dupa niste criterii stricte si apoi au primit recunoasterea Ministerului Educatiei. Ma gandesc ce munca a fost si cate dosare pt acest pas. Apoi o comisie s-a gandit, la indemnul Ministerului, sa taie vreo 40+ dintre concursuri peste noapte, fara sa explice nimic nici organizatorilor, nici elevilor nici profesorilor. Decat ca s-ar face economie cu bursele…

    Calculati la final de an cu listele copiilor in fata- ca eu nu cred s-a facut vreo economie!

    Sincer eu cred ca la Minister se fac ca lucreaza la ceva si mai mult incurca aiurea. Restul, cei care sunt implicati cu adevarat in educatie, isi vad in continuare de treaba si organizeaza competitii, profesorii insufla copiilor pasiunea pentru cercetare si studiu aprofundat, copiii invata si participa…

  2. Stimata doamna ministru! Aveți curiozitatea sa aflați în ce mod se încurajează nescoala! în România. Ne obligați sa facem apel la meditații pt ca în scoala românească ați încurajat: lenea, bullying ul, evaluarea subiectiva, adică tot ceea ce ii tb unui societăți ca să se prăbușească! Sper sa aveți parte de serviciile acestei generații needucate!

  3. Să faceți vă rog un calcul cu salariile membrilor comisiei înființate anul trecut – cât ne costă pe noi ei în acești 3 ani – anul trecut cât au analizat, anul ăsta + anul viitor -primul când s-ar economisi din bursele pe 9 luni ale celor câțiva copii -care anul acesta ar fi câștigat premii la diferite concursuri internaționale sau cercetări în diferite domenii științifice (că, dincolo de ce zice doamna, au tăiat și de la liceu, dar ea servește gogoașa comisiei ori cu rea intenție ori pt că habar n-are ce a făcut comiția dumneaei).

    Tare cred că, pe lângă faptul că a ales sa nu susțină educația și și-a înființat comisie să facă tăierile și ea să nu își asume nimic, economia e doar pe hârtie. Cu siguranță se putea găsi o metodă de economisire fără să hrănim și o comisie întreagă incompetenta timp de 3 ani, din banii cuveniți copiilor care încă sunt studioși și aplecați spre cercetare, deși țara nu îi vrea.

    Poate ar fi cazul să înființăm câteva concursuri noi care să găsească soluții de management – sigur vin ei cu soluții mai bune și bursele lor nu ne costă cât salariile ăstora.

    Câte comiții din câte ministere sunt la fel de incompetente? Economia cred că ar fi spectaculoasă abia la desființarea lor. Iar totul ar funcționa fără opinteli.

    P/S Să înțeleg că și copy-paste-ul la planul pt admitere a mers greu, probabil la altă comiție.

    Vb lui Toma:” cine-i ține pe-ăștia -n spate”…. răspunsul trist este că noi toți,😭 mai nou chiar în detrimentul propriului viitor ca țară, reprezentat de acești copii.
    Iar apoi ne mirăm că pleacă înafara la studii unde acele diplome și cercetări le sunt recunoscute, căci la noi nu s-a putut..

  4. Winter is coming!

    2025 sau dezastrul anunțat!

    Întâi înghețări apoi tăieri. Doar un pic să pună șaua bine apoi să vedeți…

  5. Cine se scuză,se scuză…prea multe explicații cu procedurile și nici un detaliu cu vinovatul principal.Cine a tăiat aceste beneficii ,până la urmă?

  6. Foarte trist cum intelege sa apice actuala ministra ideea de “Romania Educata”. Face economie cand vine vorba sa incurajeze si sa rasplateasca munca, dedicarea si talentul copiilor axati pe studiu si performanta, copii care in viitor, prin aportul lor educational-stiintific, ar putea aduce mari beneficii tarii, dar in schimb, cheltuie bani cu nemiluita pentru bursele de “merit” oferite elevilor cu medii rusinos de mici, inclusiv medii sub nota 4.
    Oare cum a fost dna Deca in calitate de elev, ce rezultate a avut, daca dumneaiei intelege sa promoveze nemunca prin toate masurile pe care le ia. Iar absenteismul i se datoreaza, ea insasi este absenta de la realitatea pe care noi si copiii nostri o traim.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like